| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Vad säger panelen - om fast telefoni?
I vår bostadstättsförening har man precis bytt bredband/TV/IP-telefonileverantör. Bredband och TV (grundutbud) ingår men nu måste jag bestämma mig om jag även vill ha fast telefon. Det känns som om det mest är 'telefonförsäljare' (är NIXad) som ringer på det numret.
Vad säger panelen - behövs ett fast telefonabonemang nuförtiden?
/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 Oct 2012, 09:46 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
 Re: Vad säger panelen - om fast telefoni?
Nej, det behövs inte. Jag och familjen har gått över till mobil hemtelefoni och det är dessutom billigare för oss.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 06 Oct 2012, 10:08 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Bor i "radioskugga" med slumpmässig mobil täckning. Behöver ju vara kontaktbar i mitt arbete...
|
| 06 Oct 2012, 10:26 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
för min del så har jag bestämt för länge sedan att det fasta abb. ska bort, det är som du säger mest telefonförsäljare som ringer där ändå. Å andra sidan måste trådarna vara kvar eftersom ADSL fortf är det bästa bredbandsalternativet för mig oss hemmavid. tror att det fn kostar ca 29:-/månad att vara tillgänglig för försäljarna så kostnaden är kanske ingen issue.
På landet är det dock 4G sedan länge och inga trådar
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Oct 2012, 13:06 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Det är säkert helt meningslöst i stort med fast telefoni men eftersom vi inom familjen har släkt på andra sidan klotet där mobiltelefonin inte är riktigt lika utbyggd så har vi den för att kunna ringa och bli nådda därifrån i första hand. Sen är det rätt skönt att prata i en telefon där man hör vad den i andra änden säger. Jag börjar verkligen lacka ur på mobiler.
|
| 06 Oct 2012, 15:50 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Vi skippar vårt nu som jag enbart har haft till ADSL till o med morsan (83) ringer på mobilen nuförtiden
ADSL e uppsagt, fiber installerat men inte igång än, blir nog klart i veckan grannen kom igång igår
sen ska jag börja och riva teleledningar och dra riktigt nätverk istället
_________________ tligen
|
| 06 Oct 2012, 16:55 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag är så gammaldags att jag vill ha ett hemtelefonnummer. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 06 Oct 2012, 22:34 |
|
 |
|
Granis67
|
FenderBender wrote: Jag är så gammaldags att jag vill ha ett hemtelefonnummer.  Ehh...det får du med mobil hemtelefoni. 
|
| 06 Oct 2012, 23:24 |
|
 |
|
Granis67
|
Tobbe z wrote: Bor i "radioskugga" med slumpmässig mobil täckning. Behöver ju vara kontaktbar i mitt arbete... Var Telia trogen i 17 år trots "radioskugga" hemma, i somras valde jag annan operatör och det fungerar felfritt men när någon Teliatrogen mobilanvändare är på besök så får dom mer än gärna låna min telefon.
|
| 06 Oct 2012, 23:30 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Jag är så gammaldags att jag vill ha ett hemtelefonnummer.  Det borde väl vara viktigast hur den som ringer till dig uppfattar det, och med IP tele eller mobil lösning, ser det ju ut på samma sätt som ett "fast" abonnemang för båda parter. Det negativa med annat än fast telefoni är väl driftsäkerheten. Gammaldags fast lina strömförsörjs ju via kabeln, och är okänslig för om du och din granne har strömavbrott. Stationerna har back up kraft på en bättre nivå än IP telefoni eller mobila lösningar. Jag har min gammeltelefon kvar, men de enda som använder den är morsan eller svärmor, eller släktingar från den generationen. Jag tycker nog att man skall vara lite försiktig med att ta bort den tekniken, liksom kontantbetalning m.m., innan alternativen är fool proof för dagens 90-åringar.
| 07 Oct 2012, 01:15 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
inser just att jag kanske svarade fel förut.. jag har ju IP-telefoni (vilket jag räknar som fast lina eftersom den går i tråd) men i denna tråd är det tydligen bara oldtime telefon som avses med "fast telefoni"
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Oct 2012, 06:52 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Vi struntade i det för ett år sedan, och har inte ångrat oss för fem öre..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 07 Oct 2012, 12:12 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: inser just att jag kanske svarade fel förut.. jag har ju IP-telefoni (vilket jag räknar som fast lina eftersom den går i tråd) men i denna tråd är det tydligen bara oldtime telefon som avses med "fast telefoni" Jag tänkte inte så långt utan sammanslog alla telefonlösningar med en tråd som fast telefoni. Förutom samtal med 'försäljare' använde jag den tidigare fasta telefonen främst till att ring till/ta emot samtal från släktingar varav flera bor i utlandet (Skype etc funkar inte alltid så bra och min bror som är civilingenjör använder det inte alls!  ). Jag inbillar mig att det lär synas på telefonräkningen om man ringer mobilsamtal till USA. Måste kolla vad det egentligen kostar - kanske inte är någon big deal. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Oct 2012, 12:21 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Skulle ta bort det samma minut som jag kan få ett mobilt bredband som fungerar , fn gör det inte det och då är det ADSL som gäller..
Så ingen valfrihet på landsbygden ännu.
Jag väntar till Telia fixat detta med 4G och yttre antenn och erbjuder mig detta gratis mot att jag avsäger mig ADSL och koppartråden, är säker på att detta erbjudande kommer inom ett par år
| 08 Oct 2012, 08:25 |
|
 |
|
Emnitec
|
Skrota fast och kör mobilt så länge du inte befinner dig i radioskugga....
_________________ /Emnitec
*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*
|
| 12 Oct 2012, 23:53 |
|
 |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
Nej, om trådlösa system etc tycker jag inte ! fast lina för min del, Det skrämmer mig att ingen av er verkar titta på farorna om hur detta faktiskt påverkar kroppens celler bla, celler är eldrivna (not kidding ) och därmed påverkbara , sämre närminne är ett tydligt tecken detta sker långsamt , och ju mer soppa man fläskar på för att det ska bli stabilt destå värre mot oss levande varelser, det är ett faktum. wake up People ! litar ni på betalda tester eller på dom som som forskar utan sponsorer !? Canadensiskt repotage med bla blindtest av påverkan av hjärt rytmen hos en elkänslig kan mätas ,, http://www.youtube.com/watch?v=KN7VetsC ... re=related Olle Johansson från Karolinska inst, http://www.youtube.com/watch?v=cczGVhd6 ... re=related
_________________ ------------------------- TC s heaven
"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger" Elmer Diktonius.
Last edited by TC 7 on 24 Oct 2012, 13:41, edited 1 time in total.
|
| 22 Oct 2012, 00:22 |
|
 |
|
Fullerton
|
Har inte haft fast telefoni sen 1900-talet tror jag. Ser ingen anledning till att ha det om man nu inte bor ute på vischan. Använder jobbmobilen även privat så jag ringer förvisso gratis.
|
| 22 Oct 2012, 08:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Fullerton wrote: Har inte haft fast telefoni sen 1900-talet tror jag. Ser ingen anledning till att ha det om man nu inte bor ute på vischan. Använder jobbmobilen även privat så jag ringer förvisso gratis. För att ringa så balanserades kostnaderna för mobilsamtal för c:a 2-3 år sedan så att det knappt lönar sig längre med fast telefoni för röstsamtal. För oss som får betala själva för ringandet vore det rena vansinnet att ringa endast mobilt för 13-14 år sedan. Men, det är internetuppkopplingen som är problemet. Visst att en del som bor i storstäderna haft fibernät i många år , 4G kan man nu få på vissa ställen också mobilt, men för de allra flesta i Sverige har ADSL varit det snabbaste och mest ekonomiska alternativet för att få internet, och då hänger kopparkabeln kvar tillsvidare. När vi får 4G utanför stadskärnorna så kommer många med mig gladeligen skippa kopparn för gott.
| 22 Oct 2012, 09:06 |
|
 |
|
midnightrambler
|
Svaret på frågan är ju - att det är helt individuellt.
Förstår inte varför jag gladeligen skulle skippa kopparn? Kör VDSL och Bredbandskollen ger 27Mbit ned och 5Mbit upp, stabilt och bra! Fick en 4G-dongel till jobbdatorn och visst, jag kom väl upp i en liknande fart när jag provade hemma men det svajar en del. Fick värden på allt mellan 12-22 ned när jag mätte. Nu är jag väl antagligen rätt ensam i området med att köra 4G och då går det säkert an men tar det fart med antalet användare så kan ju farten sjunka drastiskt.
Tekniken går ju framåt på alla områden och jag är inte säker på att vi sett slutet på DSL-tekniken, vem kunde tro för nio år sedan då jag fick 0,5Mbit ADSL att man skulle kunna skrämma upp den här ledningen till denna hastighet? OK, kopparledningen är ju i mitt fall bara dryga kilometern och (uppenbarligen) i god kondition. Finns ju röster i samfällighetsföreningen om att dra fiber men jag förstår inte varför jag skulle betala ett antal tusen för det när jag har något som är så här bra.
|
| 23 Oct 2012, 15:54 |
|
 |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
Nej, om trådlösa system etc tycker jag inte ! fast lina för min del, och absolut ingen Wifi, har även elsanerat hemma så gott det går,(svårt ) men snyggare kabeldragning speciellt där du vistas mkt, samt så lite magnetisk metall i sovrum som möjligt etc, då det fungerar som antenner för allt allehannda skräp i luften så sover du bättre garanterat, du kan testa med en vanlig kompass så ser du var du har "skräp" idealiskt så ska du ha nord syd i opåverkad magnet dragning, för mig som håller på med el mkt är detta extra viktigt och inget jag tummar på, Det skrämmer mig att ingen av er verkar titta på farorna om hur detta faktiskt påverkar kroppens celler bla, celler är eldrivna och därmed påverkbara , sämre närminne kan vara ett tecken, (tidsmässigt är relativt, ok, sen barn hundar och andra husdjur har olika känslighet ) allt detta sker oftast långsamt, men beroende på situation hur utsatt du är i din dagliga situation, naturligt har vi en påverkan av allt och olika strålning med den är försumbar men detta kraftiga påslag gör skillnad och som sagt det är skillnad på typer av strålning , // edit för att även även Ersmarker (CTown) ska förstå om texten kanske kom väl tätt, så justerar jag radmarkering om det var svårt att skilja på det jag skrev och uppfatta poängen, --det är helheten av cellers effekter jag pratar om inte minne hjärnceller specifikt, det är bara ett av problemen till ex, jag trodde man kunde ändå logiskt se skillnaden i texten men tydligen inte, sorry för det isf // och ju mer soppa man fläskar på för att det ska bli stabilt destå värre mot oss levande varelser, det är ett faktum. wake up People ! litar ni på betalda tester där säkerhets nivån sätt för kortsiktiga resultat eller på dom som som forskar för långsikt och utan stora sponsorer !? "Better safe than sorry" verkar inte gälla i dessa tider när ekonomiska årsredovisningar tycks viktigare än människors hälsa, Canadensiskt repotage med bla blindtest av påverkan av hjärtrytmen hos en elkänslig kan mätas ,, se dessa två .. http://www.youtube.com/watch?v=KN7VetsC ... re=related Olle Johansson från Karolinska inst, http://www.youtube.com/watch?v=cczGVhd6 ... re=related
_________________ ------------------------- TC s heaven
"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger" Elmer Diktonius.
Last edited by TC 7 on 26 Oct 2012, 17:41, edited 1 time in total.
|
| 24 Oct 2012, 13:46 |
|
 |
|
ChronicTown
|
TC 7 wrote: sämre närminne kan vara ett tecken, detta sker långsamt,
Passa er - om ni får sämre närminne över tid (detta sker alltså långsamt, så det kan ta femtio år innan ni märker det) då har ni utsatts för elektronicitetens skadliga effekter!
|
| 24 Oct 2012, 14:46 |
|
 |
|
Jyda
|
Jag har ett fast abonnemang (IP-telefoni) som bara säljare och mina föräldrar ringer på.  Fast med tanke på hur alla förväntar sig att man ständigt ska vara tillgänglig på mobilen så skulle det ibland kännas skönt med endast fast telefoni.
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 24 Oct 2012, 14:53 |
|
|