|
SUV/MPV/Crossover med rejält benutrymme
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: SUV/MPV/Crossover med rejält benutrymme
zven wrote: vänta tills nya OPEL mokka kommer ut på marknaden...... opel bygger utan tvekan europas bästa bilar ... dem ligger bäst till enligt euronap.. som baserar sina utlåtande på över 1,5 miljoner bilbesiktningar över europa... dessutom har dem marknadens bästa rostskydd...  härligt med en riktig bilexpert på BOJen  Konstigt att inte alla fattar att Opel är Europas (och därmed världens) bästa bilar. Att Opel inte rostar visste vi ju sedan gammal iofs Så här skriver Auto Motorsport om Opel: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... a-ned-opel
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Oct 2012, 22:07 |
|
 |
|
helmik
|
Joshunznera wrote: härligt med en riktig bilexpert på BOJen  Konstigt att inte alla fattar att Opel är Europas (och därmed världens) bästa bilar. Att Opel inte rostar visste vi ju sedan gammal iofs Så här skriver Auto Motorsport om Opel: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... a-ned-opelNu handlade ju inte den artikeln så mycket om Opels kvaliteter som GM:s förståeliga ovilja att låta Opel konkurrera med sina egna amerikanska märken. Ett protektionistiskt sätt att se på marknaden som förr eller senare alltid straffar sig. Själv är jag inne på tredje Opeln i rad och jag är fullständigt lyrisk. Jag har kört SAAB, Volvo, Chevrolet, Peugeot, BMC Cooper,VW och FIAT. Alltid med bekymmer och höga verkstadskostnader. Mina Vectror har tillsammans rullat 50 000 mil och det lär säkert bli 10 000 till innan det är dags att slänga ut den nuvarande på Blocket. Rost har det inte funnits en tendens till och reparationerna har (förutom rena slitdetaljer som bromsklossar) inskränkt sig till en packbox, två bromsskivor och två fjädrar. Då pratar vi om bilar som kostar mindre än hälften av din BMW. Så JA, OPEL levererar, tillsammans med Skoda, mest pang för pengarna av de europeiska biltillverkarna. Just därför vill inte GM släppa in dem i USA och Kina. Men den där Mokkan såg inte kul ut. Kan man regga den som ryggsäck kanske?
|
| 20 Oct 2012, 00:05 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
helmik wrote: Nu handlade ju inte den artikeln så mycket om Opels kvaliteter som GM:s förståeliga ovilja att låta Opel konkurrera med sina egna amerikanska märken. Ett protektionistiskt sätt att se på marknaden som förr eller senare alltid straffar sig.
Själv är jag inne på tredje Opeln i rad och jag är fullständigt lyrisk. Jag har kört SAAB, Volvo, Chevrolet, Peugeot, BMC Cooper,VW och FIAT. Alltid med bekymmer och höga verkstadskostnader. Mina Vectror har tillsammans rullat 50 000 mil och det lär säkert bli 10 000 till innan det är dags att slänga ut den nuvarande på Blocket. Rost har det inte funnits en tendens till och reparationerna har (förutom rena slitdetaljer som bromsklossar) inskränkt sig till en packbox, två bromsskivor och två fjädrar. Då pratar vi om bilar som kostar mindre än hälften av din BMW.
Så JA, OPEL levererar, tillsammans med Skoda, mest pang för pengarna av de europeiska biltillverkarna. Just därför vill inte GM släppa in dem i USA och Kina.
Men den där Mokkan såg inte kul ut. Kan man regga den som ryggsäck kanske?
Sedär, så olika det kan vara. Min hustru köpte hushållets första och enda Opel 1998, Det var en två år gammal Vectra 95a som hade gått 2500 mil. Inköptes på en av de stora Opelfirmorna i stan (BIVA tror jag de hette). Efter ett par veckor upptäckte jag rost vid fönsterkanten på högra framdörren. Som dur var tillämpade BIVA öppet köp så vi fick alla pengarna tillbaka och köpte en annan tysk bil istället. Det jag minns av opeln förutom rosten var att den drog väldigt lite soppa med den tidens mått. Just nu har hustrun en några år gamma B-klass, en fantastisk bil trots alls diss den fick på BOJen när jag hörde mig för om den för dryga året sedan. Det är ju så med bilar, åsikterna baseras oftast mer på känslor och egna uppfattningar än på statistik och fakta Om man ska räkna bäst pang för dollarn så är väl som sagt Skoda ett märke som ligger närmare till hands än just Opel. Ska man däremot utlysa "Europas bästa bil" får vi nog leta oss en bra bit uppåt i prisklasserna Nej det är ju inte ok att döma ett märke efter hur de var för snart 20 år sedan men det är ju så vi människor fungerar. Har man drabbats så glömmer man aldrig Jag har också haft alla märkena du räknar upp ovan plus många till, men just Opeln satte djupast spår på ett negativt sätt. Trevligast var JEEPen (en Cherokee Ltd 4L) men den rostade som faan 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 Oct 2012, 08:39 |
|
 |
|
BiTTeR
|
zven wrote: vänta tills nya OPEL mokka kommer ut på marknaden...... opel bygger utan tvekan europas bästa bilar ... dem ligger bäst till enligt euronap.. som baserar sina utlåtande på över 1,5 miljoner bilbesiktningar över europa... dessutom har dem marknadens bästa rostskydd...  Hur mnenar du att de ligger bäst till enligt Euroncap och vilka besiktningar är det du menar?
|
| 20 Oct 2012, 10:47 |
|
 |
|
BiTTeR
|
klast wrote: Uppdatering. Köpte i mars en Kia Venga, 1,6 l bensin, 125 hk, med 4-växlad automatlåda. Har nu kört över 800 mil med den. Är nöjd så här långt och tycker den är prisvärd. Trots att den har avsevärt mindre yttermått än Passaten jag hade tidigare så erbjuder den bättre innerutrymme. Bra benutrymme på förarplats och i baksätet (även bakom mig) och bagageutrymme som räcker för semesterbagage för 4 pers. Den har högt insteg och hög sittställning med god takhöjd och är därför ytterst lämplig som PV (= pensionärsvagga). Vridmomenttoppen ligger litet högt, en bit över 4.000 r/min, men det men det märks inte så mycket i kombination med automatlåda. Vägljud och vindbrus avsevärt högre än i Passat. Sittkomfort inte långt efter Passat. Tog en tripp till Moseldalen i somras och hade inga problem att hålla marschfart på typ 120. Farthållaren och automatlådan kunde dock ha varit litet bättre samkalibrerade. I långa sugande uppförsbackar med lutning på 10 - 12 %, med farthållaren inställd på 120 hände det ofta att den växlade ned till 3:an (av 4) med påföljande högt motorvarvtal. Bränsleförbrukningen är litet väl hög, typ 0,8 - 0,84 l/mil. Klas  Kul att du är nöjd. De få småsaker du ogillar kommer garanterat fixas i nästa modell då Vengan är den enda modellen de har som fortfarande är "gammal". Cee`d, Rio, Sportage osv har alla nyligen kommit i nya modeller och på de modellerna har skillnaderna varit enorma jämfört med föregående modeller.
|
| 20 Oct 2012, 10:50 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
alltså jag har jobbat inom bilbranchen i ¨sen 1997 dvs 15 år med märken såsom volvo, renualt , saab, opel ,subaru, izuzu, ssang young ,chevrolet, daewoo ,Mercedes ,nissan... ja listan är lång.. OBS jag har varit Volvo freak sen barnsben o har bara ägt volvo bilar som bruksbil.. men efter jobbat 7 år med opel så har jag insett att dem utan tvekan sen 2003- o uppåt bygger världens driftsäkraste bilar som dessutom har marknadens bästa rostskydd!!!  jopp så är det under mina 7 år på firman jag jobbar på så har vi aldrig sen 2003 haft en rostgaranti på en opel.. dem rostar inte helt enkelt!!! dessutom tycks dem hålla för bra!! för vi får bara serva dem... ja det är helt sjukt... det finns en hemlighet ... det är att SAAB har varit med o utvecklat hela opels nya modellprogram.... sen 2004 - tills gm dumpa SAAB när´min Volvo 945 polar turbo ger upp så skall det inhandlas en OPEL ZAFIRA C nya generationen fyfan den är så jädra fin o har en grym kvalite..... har sålt ett par stycken som går som taxi bilar.. o vi har bara fått in dem på service  inte en enda barnsjukdom  tyvärr så lär det dröja då min volvo 945 är i Nyskick importerad från italien 2006 men bara rullat 2010- efter jag köpte den så den har aldrig mött saltet förren 2010 ..o nu är den dränkt i vax olja o body under hela chassiet... 
|
| 20 Oct 2012, 23:18 |
|
 |
|
BiTTeR
|
zven wrote: alltså jag har jobbat inom bilbranchen i ¨sen 1997 dvs 15 år med märken såsom volvo, renualt , saab, opel ,subaru, izuzu, ssang young ,chevrolet, daewoo ,Mercedes ,nissan... ja listan är lång.. OBS jag har varit Volvo freak sen barnsben o har bara ägt volvo bilar som bruksbil.. men efter jobbat 7 år med opel så har jag insett att dem utan tvekan sen 2003- o uppåt bygger världens driftsäkraste bilar som dessutom har marknadens bästa rostskydd!!!  jopp så är det under mina 7 år på firman jag jobbar på så har vi aldrig sen 2003 haft en rostgaranti på en opel.. dem rostar inte helt enkelt!!! dessutom tycks dem hålla för bra!! för vi får bara serva dem... ja det är helt sjukt... det finns en hemlighet ... det är att SAAB har varit med o utvecklat hela opels nya modellprogram.... sen 2004 - tills gm dumpa SAAB när´min Volvo 945 polar turbo ger upp så skall det inhandlas en OPEL ZAFIRA C nya generationen fyfan den är så jädra fin o har en grym kvalite..... har sålt ett par stycken som går som taxi bilar.. o vi har bara fått in dem på service  inte en enda barnsjukdom  tyvärr så lär det dröja då min volvo 945 är i Nyskick importerad från italien 2006 men bara rullat 2010- efter jag köpte den så den har aldrig mött saltet förren 2010 ..o nu är den dränkt i vax olja o body under hela chassiet...  Det är ju lite skillnad på personliga uppfattningar och statistik och det var därför jag frågade men då förklarar det varför de ej stämmer med bilprovningen samt euroncap 
|
| 20 Oct 2012, 23:26 |
|
 |
|
zven
|
sök på euroncap så kan du se att opel hamnar i topp ligan både insignia o astra J
Jag skall se ifall jag kan skaka fram dokumenten på arbetet så skall du få ta del av det.. dessutom så har automotor testen o opel astra j har en kundnöjdhet på 98% medans VW golf ligger på skrämmande 72%
problemet är att opel får slåss med gammalt skit som hänger kvar i bagaget såsom kadetten vectra A dessa bilar har inget med dagens opel att göra då det är skillnad på dag o natt mellan generationerna...
tja jag kan bara jämföra garanti åtaganden som opel har jämfört med tillex volvo, mercedes, renualt....
då vinner opel slaget med 100% dem bygger bilar som håller helt enkelt...
ta tillex vectra C 1,9DTH -2008 har 10 taxi bilar som rullat närca 50000 mil !! hittills bara service prylar inga större rep några hjullager o bromsok o 3 av dem har fått nya virvelspjäll o nån EGR ventil annars så rullar dem på.... dygnet runt
det kan jag inte säga att volvo V70 klarar!! på en v70 så har man vid detta laget bytt hjullager 5 ggr per sida fram o spjällhus. osv.... volvos klonkstag fram har man väl förbrukat 10 par på dessa mil !!! har jobbat på Bilia som garanti ansvarig så jag har nåt o jämföra med
|
| 20 Oct 2012, 23:53 |
|
 |
|
zven
|
helmik wrote: Joshunznera wrote: härligt med en riktig bilexpert på BOJen  Konstigt att inte alla fattar att Opel är Europas (och därmed världens) bästa bilar. Att Opel inte rostar visste vi ju sedan gammal iofs Så här skriver Auto Motorsport om Opel: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... a-ned-opelNu handlade ju inte den artikeln så mycket om Opels kvaliteter som GM:s förståeliga ovilja att låta Opel konkurrera med sina egna amerikanska märken. Ett protektionistiskt sätt att se på marknaden som förr eller senare alltid straffar sig. Själv är jag inne på tredje Opeln i rad och jag är fullständigt lyrisk. Jag har kört SAAB, Volvo, Chevrolet, Peugeot, BMC Cooper,VW och FIAT. Alltid med bekymmer och höga verkstadskostnader. Mina Vectror har tillsammans rullat 50 000 mil och det lär säkert bli 10 000 till innan det är dags att slänga ut den nuvarande på Blocket. Rost har det inte funnits en tendens till och reparationerna har (förutom rena slitdetaljer som bromsklossar) inskränkt sig till en packbox, två bromsskivor och två fjädrar. Då pratar vi om bilar som kostar mindre än hälften av din BMW. Så JA, OPEL levererar, tillsammans med Skoda, mest pang för pengarna av de europeiska biltillverkarna. Just därför vill inte GM släppa in dem i USA och Kina. Men den där Mokkan såg inte kul ut. Kan man regga den som ryggsäck kanske? mokkan är en utmärkt bil för dem som vill sitta mer upprätt och i SUV utförade... vänta med utlåtande tills du ser den i verkligheten o får provsitta den!! jag sitter som en KUNG i den !! o betänk då att jag VÄGER 185 kilo o är 2 meter lång o trots det så finns det gott om plats i den där bakom....
|
| 21 Oct 2012, 00:00 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: opel bygger utan tvekan europas bästa bilar ... dem ligger bäst till enligt euronap.. som baserar sina utlåtande på över 1,5 miljoner bilbesiktningar över europa... Det va mest de raderna ja syftade på. Mängder med bilar slåss väl med samma poäng hos Euroncap? Angående bilbesiktningar, vad menade du där? Menar du euroncaps tester eller bilprovningens? Att ja reagerar lite på inlägget beror väl på att du säger att hela opel får dras med gammalt strul medan du själv nu försöker höja hela märket på några egna erfarenheter. Har själv haft en Corsa 09:a och den var mer trasig än hel, har fått stopp på motorvägen med tänd motorlampa under en provkörning av en 2012 års Astra som gått 25 mil och ett syskon har en 2 år gammal Astra som funkat klockrent sen dag 1 så jag säger varken det ena eller det andra. Polon ja kör nu har vunnit de mesta, även flera småbilstest där även återuppföljning gjorts efter 2 år för att kolla eventuella fel och den har haft rent papper men likt förbannat har min varit på verkstan 5 ggr de första två åren. Mina föregående VW`s har aldrig strulat, ska jag dra slutsatsen att de va bra och är kass nu eller att de alltid är bra men ja har otur eller är de bra för testbilarna som utgör 0.000005 % säger de? Tror alla på forumet kan hitta lika många bra som dåliga erfarenheter var på samma fabrikat så ska man gå på personliga preferenser och erfarenheter så lär vi dö av ålder innan vi kommer fram till något vettigt. Angående service så borde ju du i branschen veta att service görs på Opelverkstad för den fina stämpelns skull, reparationer görs på auktoriserade verkstadskedjor för halva priset och är därför inte lika överskådliga för dig. Edit:Helmik är 2 meter redan vid knäskålarna. Edit igen: mitt inlägg kan verka grinigt men det är inte min avsikt. tyckte bara att ditt inlägg kändes ungefär som att läsa stadgade lagar 
|
| 21 Oct 2012, 00:39 |
|
 |
|
zven
|
BiTTeR wrote: Quote: opel bygger utan tvekan europas bästa bilar ... dem ligger bäst till enligt euronap.. som baserar sina utlåtande på över 1,5 miljoner bilbesiktningar över europa... Det va mest de raderna ja syftade på. Mängder med bilar slåss väl med samma poäng hos Euroncap? Angående bilbesiktningar, vad menade du där? Menar du euroncaps tester eller bilprovningens? Att ja reagerar lite på inlägget beror väl på att du säger att hela opel får dras med gammalt strul medan du själv nu försöker höja hela märket på några egna erfarenheter. Har själv haft en Corsa 09:a och den var mer trasig än hel, har fått stopp på motorvägen med tänd motorlampa under en provkörning av en 2012 års Astra som gått 25 mil och ett syskon har en 2 år gammal Astra som funkat klockrent sen dag 1 så jag säger varken det ena eller det andra. Polon ja kör nu har vunnit de mesta, även flera småbilstest där även återuppföljning gjorts efter 2 år för att kolla eventuella fel och den har haft rent papper men likt förbannat har min varit på verkstan 5 ggr de första två åren. Mina föregående VW`s har aldrig strulat, ska jag dra slutsatsen att de va bra och är kass nu eller att de alltid är bra men ja har otur eller är de bra för testbilarna som utgör 0.000005 % säger de? Tror alla på forumet kan hitta lika många bra som dåliga erfarenheter var på samma fabrikat så ska man gå på personliga preferenser och erfarenheter så lär vi dö av ålder innan vi kommer fram till något vettigt. Angående service så borde ju du i branschen veta att service görs på Opelverkstad för den fina stämpelns skull, reparationer görs på auktoriserade verkstadskedjor för halva priset och är därför inte lika överskådliga för dig. Edit:Helmik är 2 meter redan vid knäskålarna. Edit igen: mitt inlägg kan verka grinigt men det är inte min avsikt. tyckte bara att ditt inlägg kändes ungefär som att läsa stadgade lagar  o där har du nu fel!!! opel erbjuder sen 2 år tillbaka 3 år extra nybilsgaranti om man servar sin bil på auktoriserad verkstad... = 5 års nybilsgaranti o detta har visat sig så att kunden besöker en auktoriserad verkstad... kan bara jämföra med var som sker i staden jag jobbar.. o då slår vi mekonomen o meca verkstäder när det gäller servicekostnad o reservdelspriser... o det är nog samma sak där .. svensken tror att original är ett dyrare  men på opel så är det helt tvärt om ! om man som ÅF följer rek pris från generalagenten o det gör vi !! prisex på en 5 liters dunk med dexos 2 motorolja 333:- art : 1942003 , komplett bromssats fram till opel vectra B /saab 9-5/9-3 15" bromsar (2 skivor + klotsar) = 1679:- art 1515013, (meca/mekonomen tar 2300:-för motsvarande bromsar ) sen tar vi som verkstad 1018 + moms per timma o opelkund med en bil som är äldre än 7 år har 20% på både reservdelar & arbete om hon har opelkort jag kan rabbla massor delnr som kommer slå både mekonomen o meca dem är inte billigast varken på arbete eller delar.. o tyvärr inte kompetensen heller då vi får ta över många bilar som dem inte kan fixa.. då dem inte har kunskapen .. o kunden får saker utbytta helt i onödan...o bilen fortfarande inte är fixad.. att byta olja o filter kan ju en blind göra...men att serva en bil där krävs det kompetens.. o rätt utrustning o programvara... att lämna sin bil till mekonomen som tar in arbetare på från bemanningsföretag för att ta upp arbetstoppar på en verkstad är ju helt jävla sjukt... finns ju ingen kompetens som kan göra 100% fullgott arbete om man inte har erfarenhet... på tillex mercedesbilar (ÖVER HELA VÄRLDEN) så får endast auktoriserade( utbildade) mekaniker jobba med saker som innefattar mer än oljeservice ( enligt mercedes auktorisation) ... skulle mecken trycka på fel knapp på MB Stardatorn i fel ögonblick så kan styrdon dö.. = dyrt som fan... ATT utbilda en MERCEDES diagnostekniker kostar för en Merca ÅF ca 500,000:- o tar ca 3 år att göra .... vill inte gnälla eller verka partisk men folk blir så jädra blinda av all jädra mekonomen reklam o att det skall vara billigast osv.... visst det kan stämma i storstockholm o göteborg ,malmö med omnejd där tycks auktoriserade verkstäder klämma på rejält + att man lägger på 7-15% på rek priser på reservdelar...
|
| 21 Oct 2012, 01:51 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Jag har inte nämnt mekonomen och jag syftade på reparationer då det oftast inte finns några mekaniker hos bilfirmorna utan bara en massa montörer. byta del istället för att laga del gör att folk lägger ut mer pengar än nödvändigt och jag vet att ni inte har något val utan att det styrs från högre ort. Det är klart folk fortsätter serva hos er om ni annars fråntar garantin. fick en kupefläkt lagad på bosch Car service för 1100:- medan den den auktoriserade skulle ha 5000 plus arbete för att byta den. arbetet är ju det dyra i de flesta fall förutsatt att firman inte har fastpriser på arbetet. Hur har ni det? Fasta pris på arbetskostnaden eller tickar det på? Jag tvivlar inte på att Opel är bra bilar och jag vet att de inte är lika dåliga som förr men när du som arbetar med märket promotar det samtidigt som du talar ner om många andra märken så blir det svårt att ta det som ickepartiskt.
|
| 21 Oct 2012, 10:49 |
|
 |
|
zven
|
vad säger man... jo visst har vi fasta priser o vi erbjuder alltid kunden alternativa delar om bilen endå är utanför garanti o om kunden efterfrågar det... KUNDEN HAR ALLTID RÄTT .. o visst är det så att mången mekaniker är montörer .....men det beror på att fler märken inte säljer lösa delar tillex till generatorer osv..... o jag kör som sagt fortfarande volvo 945...... o anser att det är förmodlingen en av världens bästa bil ( traktor med höfläkt  )som någonsin gjorts... otroligt lättmeckat o håller i ur oskur.... o mitt underhåll sträcker sig till oljebyten var 4 månad kostar mig ca 200:- 4 liter för mobil 1 0w40 new life o 1 st oljefilter... skall tilläggas att jag tyckte opel var ett skitmärke tills jag insåg efter 2-3 år arbete med dem .. att det är ett otroligt bra märke idag... o jämför man hållbarheten så är opelkunder mycket mera nöjda med sin bil än motsvarande volvo kunder o ford vw o det räcker för mig
|
| 21 Oct 2012, 14:54 |
|
|