| Author |
Message |
|
Crimson
|
 Göteborg pulsen i mina ådror.
Jag har nu spenderat min andra dag i Göteborg, men redan nu kan jag säga att den här staden har lämnat ett avtryck i mitt hjärta.
Det första intrycket är att jag har kommit ifrån den där stressiga deppiga i luften som svävar över Stockholm stad. Inte lika många bilar, folk om cyklar, åker buss eller tar spårvagnen.
Varje människa jag mött i min väg har haft ett leende på ansiktet och varit väldigt lätta att samtala med. Man smittas av glädjen och det där avslappnade-fri-från-bekymmer-och-njuter-av-livet inställningen.
Staden är fylld med massor av butiker, restauranger som serverar god mat och pubar där man kan ta en öl och lyssna på skön musik.
Det finns pulserande liv inom staden.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 18 Oct 2012, 22:53 |
|
 |
|
ChronicTown
|
 Re: Göteborg pulsen i mina ådror.
Gött att höra. Göteborg är en utmärkt stad att leva i. Nån gång kanske man hamnar tillbaka där...
|
| 18 Oct 2012, 22:57 |
|
 |
|
holmis63
|
Jupp, flyttade hit för 25 år sen från gnälliga östergötland, kommer nog aldrig att flytta härifrån, alldeles för trivsamt och mysigt för att lämna 
|
| 18 Oct 2012, 23:03 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Mitt största misstag är att jag inte flyttade till Göteborg.  Nej, så farligt är det inte men jag gillar staden och invånarna. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 18 Oct 2012, 23:05 |
|
 |
|
Crimson
|
Jag glömde tacka er för alla goda tips jag fått. Jag bor på hotell Allén som är helt fantastiskt, riktigt mysig rum och fräscht det ligger på parkgatan så det är bara en kort promenad till det mesta som gamla Ullevi, sj centralstationen.
Och självklart Mannerströms och jazzhuset.
Jag kommer definitivt att besöka Göteborg igen när jag har mer tid. Och en stad att bo i? Jo det är tanken som snurrar i mitt huvud just nu.
Det skulle göra mig gott och bo här och slippa sthlm stressen. Jag har verkligen inte kunnat komma på.en endaste negativ sak och säga om Göteborg, det enda dåliga är att det har varit dålig väder men även då har jag tagit en promenad under regnet och fortfarande varit upprymd med glädje och frid.
Lev väl!
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 18 Oct 2012, 23:17 |
|
 |
|
kjelle
|
Crimson wrote: Jag glömde tacka er för alla goda tips jag fått. Jag bor på hotell Allén som är helt fantastiskt, riktigt mysig rum och fräscht det ligger på parkgatan så det är bara en kort promenad till det mesta som gamla Ullevi, sj centralstationen.
Och självklart Mannerströms och jazzhuset.
Jag kommer definitivt att besöka Göteborg igen när jag har mer tid. Och en stad att bo i? Jo det är tanken som snurrar i mitt huvud just nu.
Det skulle göra mig gott och bo här och slippa sthlm stressen. Jag har verkligen inte kunnat komma på.en endaste negativ sak och säga om Göteborg, det enda dåliga är att det har varit dålig väder men även då har jag tagit en promenad under regnet och fortfarande varit upprymd med glädje och frid.
Lev väl! Som född i Götet, och uppvuxen med "vintrarna" där, vet jag något jag inte saknar. Men visst är det en mysig stad! Ändå, en eloge till stockholmarna när jag flyttade dit som tonårig göteborgare. Göteborgarna kunde inte tänka sig ett värre öde, och polarna framförde sina kondoleanser, när dom hörde om mitt öde. Väl i Stockholm, hur väl omhändertagen som helst, alla tyckte jag tjötade mysigt, och brudarna hade inget emot en kille som flörtade på gutteböska.
Last edited by kjelle on 19 Oct 2012, 09:12, edited 1 time in total.
|
| 18 Oct 2012, 23:23 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
jag gillar också Göteborg, men att dissa Stockholm... Näe du, du behöver bara flytta lite inom länet så kan du hitta ngt bra här också Du glömde att det regnar i Göteborg. Ganska ofta faktiskt. 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Oct 2012, 05:52 |
|
 |
|
DrSlim
|
Det är skönt att komma bort ibland.
_________________ Gud finns inte.
|
| 19 Oct 2012, 07:14 |
|
 |
|
holmis63
|
Det regnar aldrig i Göteborg, det är bara en hälsosam luftfuktighet som måste upprätthållas  Det är i Borås det regnar!
|
| 19 Oct 2012, 07:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Det regnar aldrig i Göteborg, det är bara en hälsosam luftfuktighet som måste upprätthållas  Det är i Borås det regnar! haha, Borås.. Göteborg.. same,same 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Oct 2012, 07:55 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Joshunznera wrote: haha, Borås.. Göteborg.. same,same  Nu e du på farlig mark... 
|
| 19 Oct 2012, 08:42 |
|
 |
|
Joshunznera
|
glassfinger wrote: Nu e du på farlig mark...  (fast jag började ju i alla fall nämna att jag gillar Göteborg, regnjacka och Sydväst ingår i varje välsorterad herrgarderob) 
|
| 19 Oct 2012, 08:48 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Joshunznera wrote: glassfinger wrote: Nu e du på farlig mark...  (fast jag började ju i alla fall nämna att jag gillar Göteborg, regnjacka och Sydväst ingår i varje välsorterad herrgarderob)  Så sant. Den stora skillnaden, regnmässigt, mellan Borås och Göteborg är att i Borås regnar det alltid och i Göteborg regnar det från sidan.
|
| 19 Oct 2012, 09:37 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
har bott större delen av mitt liv i Gbg och gör det fortfarande. har funderat på att flytta till Malmö ett par ggr men tror jag hade längtat hem igen efter 4 månader.
alla man snackar med som flyttat hit gillar stan.
jag var uppe i Sthlm förra året och hade inte varit där sen jag var i 10-års åldern (jag är 30 nu). tyckte stan var jättefin och samtliga personer jag pratade med under det knappa dygnet jag var där för att se en spelning på Debaser var snälla och sådär men jag tyckte inte om atmosfären.
folk gick väldigt fort på trottoarerna med näsan i vädret kändes det som.
samtidigt tycker jag som sagt själva stan är väldigt vacker och jag har rätt många helsköna bekanta som bor där.
|
| 19 Oct 2012, 15:59 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Göteborg... är det inte där dom har en berg-och-dalbana? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 Oct 2012, 16:10 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Det närmast patenterade Göteborgsregnet - uppåt i sidled! Det är nog det sämsta med stan. Och dialekten...
|
| 05 Nov 2012, 17:58 |
|
 |
|
JanO
|
Har man skottat snö i 40 år varje timme 6 månader om året är man glad att det regnar som omväxling. Inte ångrat en sekund att vi flyttade till Gbg för 12 år sen , då 102 mil bort. 
|
| 07 Nov 2012, 22:29 |
|
 |
|
arinihsd
|
Göteborg - det väl rätt långt norrut. Som Vilhelmina eller Karlstad eller så.
|
| 09 Nov 2012, 03:02 |
|
|