View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 13:36

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad kan det kosta att tillverka en iPhone 
Author Message

Post Re: Vad kan det kosta att tillverka en iPhone
kjelle wrote:
Jag undrar lite varför ni har så svårt att tro på siffrorna från iSupply, d.v.s. produktionskostnad på ungefär 210-240USD inklusive emballage och ingående tillbehör? :r

Hur vet man vilka volymer dom räknat på?

Det kanske stämmer detta , men det bara känns högt.

Att den skulle kosta nästan 2000 SEK , om man tillverkar några hundra miljoner ex ?

Men har dom tagit med det i beräkningen menar Du Kjelle?

08 Oct 2012, 13:00
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
Jag undrar lite varför ni har så svårt att tro på siffrorna från iSupply, d.v.s. produktionskostnad på ungefär 210-240USD inklusive emballage och ingående tillbehör? :r

Hur vet man vilka volymer dom räknat på?

Det kanske stämmer detta , men det bara känns högt.

Att den skulle kosta nästan 2000 SEK , om man tillverkar några hundra miljoner ex ?

Men har dom tagit med det i beräkningen menar Du Kjelle?

Jodå, du kan utgå från att att volymerna är med i estimatet. Det är ingen beräkning, det är uppgifter som researchfirman får fram genom utmärkta källor, kunskap om vad chip med en viss storlek i en känd teknologi kostar, etc. Vet man vad som sitter i telefonen, är kostnaderna för respektive teknologi rätt väl kända för rätt folk. Det är inte svårt att göra s.k. reverse engineering, och kolla exakt vad som finns på korten, men jag tror inte att iSupply behövt göra det.
Att jämföra display + glas o.s.v. för iPhone4 på eBay funkar inte. Tillverkningen är över för den telefonen sedan mer än ett år, Apple beställer inga komponenter till den. Någon har köpt upp ett restlager för en spotstyver av någon som är glad att bli av med det, och att sälja surplus för $12 kan vara en jättebra affär, vem vet? Apple kan inte köpa på eBay inför launchen av nästa telefon generation. När operatörerna vill boosta abonnemangsförsäljningen, köper dom in telefoner. Är man som telefontillverkare inte redo när behovet uppstår, missar man tåget och ordern går till någon annan. Operatörerna, som egentligen styr mobilbusiness, skiter i vilken telefon som bundlas med ett abonnemang, bara kunden nappar i en viss tidsrymd. Det gäller alltså att säkra affärerna i det tillgängliga affärsfönstret.

Din känsla, att det känns högt o.s.v., vad baserar du det på? No offense, men de som tvivlar på kostnadsnivåerna i den här tråden verkar göra det med någon sorts gut feeling, och inte med fakta. Det är produkter i teknisk framkant vi diskuterar. Betänk att prestandan ligger nära en laptop av hyfsat modernt snitt, flera kommunikationsinterface som en laptop inte kommer i närheten av utan donglar etc. Det kostar att pressa in det i smart phone formatet. Går inte att jämföra med en gammal Nokia 33XX eller vad dom nu hette, som faktiskt låg runt 200:- i produktionskostnad.

Apple är hårda förhandlare, helt rätt kommenterat från några. Men, inte ens Apple får komponenttillverkare att sälja utan tillräcklig vinst, eller att ta risken för specialtillverkade komponenter. Kostnaderna kanske sjunker, men först efter avtalade volymer har uppnåtts, och normalt inte inom ett års sikt. Modellerna brukar inte leva mer än ett år...

Ni får väl tro på siffrorna eller inte, upp till er. Det här har varit min bransch i många år, och jag har både förhandlat tillverkningskostnader för den här typen av produkter, och supportat försäljning till Apple, Sony Ericsson, Nokia, Samsung, Tom Tom m.fl. Jag tror fortfarande att jag har rätt bra koll, men säker kan man ju förstås aldrig vara. Jag har väl lite mer än en känsla för kostnadsnivåerna, vågar jag dock sticka ut hakan och säga. 8)

Mobilbranschen är tuff för alla, med små marginaler, i alla led. Det är volymerna som gör företagen rika. Men, även jag tycker att det är lite väl magstarkt med priskillnaderna för 16/32/64 Gb, när produktionskostnaderna skiljer endast från ca 210 till 240USD. Där kan snacka om rip off! Apple kan väl sälja de första volymerna till överpriser till de mest rätt-trogna Appleiterna, men när den första hypen lagt sig, jämför de flesta med GalaxySIII eller HTC OneX eller liknande, som på pappret har bättre prestanda.

Jag är inte på något sätt allvetande om Apples produktionskostnader, kan bara svara så gott jag kan på era undringar, baserat på mina erfarenheter. Om ni bedömmer att jag har rätt eller fel, att det "känns högt" eller på något annat sätt verkar orimligt, upp till er. Nu har jag däremot en gut feeling för att jag har orerat för mycket om något som många inte bryr sig om, och kanske väljer att dissa. Your choise, Over and out!

08 Oct 2012, 23:44
Profile WWW

Jo då, intresset finns och det känns tryggt att nån har lite koll annars hade väl tråden villat sig bort till en hundring i
tillverkningskostnad :-)

09 Oct 2012, 00:40
Profile

Jag startade tråden och kunde inte ana att jag skulle få så professionella svar tack Kjelle.
Viste inte att det var så svårt att göra en smartphone?
Men tänker man efter så är det ju mycket teknik i en liten förpackning.

09 Oct 2012, 01:00
Profile WWW

Bbenderman wrote:
Jag startade tråden och kunde inte ana att jag skulle få så professionella svar tack Kjelle.

Får väl kalla det semi professionella, eftersom jag lämnat den branschen sedan knappt ett år. Det var väl på grunda av några inlägg, som antydde "hur svårt kan det vara", som jag kände ett behov att stämma i bäcken och svara "djävligt svårt" ibland. 8)

09 Oct 2012, 08:54
Profile WWW

Vad kostar delarna till en sån här 3000-kronors pedal tro? 8)

Image

09 Oct 2012, 10:06
Profile

kjelle wrote:
Bbenderman wrote:

Får väl kalla det semi professionella, eftersom jag lämnat den branschen sedan knappt ett år. Det var väl på grunda av några inlägg, som antydde "hur svårt kan det vara", som jag kände ett behov att stämma i bäcken och svara "djävligt svårt" ibland. 8)

äsch, det är väl inget att hetsa upp sig för. På BOJen är vi alla experter på det mesta ända tills vi blir nedtrampade i våra amatörskor. Kan tex tänka mig att många blir irriterade tex när det kommer trådar av typen "en LtD LP från Kina är precis lika bra som en CS LP från Nashville, det är bara marginalerna som skiljer och Gibson som tjänar hutlöst mycket pengar". Sånt får man leva med. Bara bra sedan om ngn har mer info och kan balansera debatten, vilket du nu har gjort.

Alla är vi förhoppningsvis experter på något, min expertis ligger en bra bit från hårdvarutillverkning av telefoner, jag är bra på annat (att gissa tex) :)

Den nyaste Samsung-telefonen är 1500 spänn dyrare än den nyaste iPhonen.
Jag gissar på att detta beror på att Apple har turen och skickligheten att kunna ta ut mer marginal än vad Samsung klarar. Men det är bara en gissning :mrgreen:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Oct 2012, 10:12
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:

äsch, det är väl inget att hetsa upp sig för. På BOJen är vi alla experter på det mesta ända tills vi blir nedtrampade i våra amatörskor. Kan tex tänka mig att många blir irriterade tex när det kommer trådar av typen "en LtD LP från Kina är precis lika bra som en CS LP från Nashville, det är bara marginalerna som skiljer och Gibson som tjänar hutlöst mycket pengar". Sånt får man leva med. Bara bra sedan om ngn har mer info och kan balansera debatten, vilket du nu har gjort.

Alla är vi förhoppningsvis experter på något, min expertis ligger en bra bit från hårdvarutillverkning av telefoner, jag är bra på annat (att gissa tex) :)

Den nyaste Samsung-telefonen är 1500 spänn dyrare än den nyaste iPhonen.
Jag gissar på att detta beror på att Apple har turen och skickligheten att kunna ta ut mer marginal än vad Samsung klarar. Men det är bara en gissning :mrgreen:

Äh, jag är cool, kul att kunna använda sin erfarenhet. Jag trampar nog själv i klaveret med min okunskap då och då. Det var väl mest en stillsam undran varför några av er så totalt misstrodde en professionell "gissare" (iSupply), och vad ni grundade det på.

Du menar tvärtom, väl, Iphone5 dyrare än Galaxy S3? I så fall håller jag helt med jämförelsen mellan Samsung och Apple, att Apple lyckas hypa sina nya produkter mer, men jag tror att Samsung vinner i långa loppet. Samsung/HTC kom ju ut bra mycket tidigare med sina quad core lurar, det är väl Apple som är sena.

Bland icke ingenjörer verkar många av de Apple-troende häcka, och bland ingenjörer (speciellt SW) hittar man många av Apple-motståndarna, eftersom Apple-konceptet är så låst. Jag har bestämt mig för att testa en iP5 som ny tjänstelur, eftersom jag inte haft någon iPhone förut. Egentligen är det väl dumt, eftersom jag gillar Android, och hittar bra i min nuvarande lur, men det är ju kul att testa.

09 Oct 2012, 11:36
Profile WWW

kjelle wrote:
Du menar tvärtom, väl, Iphone5 dyrare än Galaxy S3? I så fall håller jag helt med jämförelsen mellan Samsung och Apple, att Apple lyckas hypa sina nya produkter mer, men jag tror att Samsung vinner i långa loppet. Samsung/HTC kom ju ut bra mycket tidigare med sina quad core lurar, det är väl Apple som är sena.

Bland icke ingenjörer verkar många av de Apple-troende häcka, och bland ingenjörer (speciellt SW) hittar man många av Apple-motståndarna, eftersom Apple-konceptet är så låst. Jag har bestämt mig för att testa en iP5 som ny tjänstelur, eftersom jag inte haft någon iPhone förut. Egentligen är det väl dumt, eftersom jag gillar Android, och hittar bra i min nuvarande lur, men det är ju kul att testa.

Yes så menade jag såklart :)

09 Oct 2012, 13:05
Profile WWW

Siffrorna stämmer säkert , men det känns ändå dyrt , finns inget motsatsförhållande i det ?

men det är klart , det skiljer 2000 i handeln på 16gb och 64gb minne i Iphone 5 , vad skiljer det på ett USB minne? ett par hundralappar?

Ingen slump att man inte kan byta/uppgradera minneskortet i dom...

09 Oct 2012, 13:29
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Siffrorna stämmer säkert , men det känns ändå dyrt , finns inget motsatsförhållande i det ?

men det är klart , det skiljer 2000 i handeln på 16gb och 64gb minne i Iphone 5 , vad skiljer det på ett USB minne? ett par hundralappar?

Ingen slump att man inte kan byta/uppgradera minneskortet i dom...

Just prisskillnaden i handeln för olika minnesstorlek är ju inte lätt att motivera. Generellt är 64Gb kort rätt mycket dyrare, se t.ex. minneskort till kamera, men jag tror att det mest handlar om positionering, man kan ta mer betalt för mer minne, så därför gör man det.

För övrigt är siffrorna vad Apple faktiskt betalar, efter förhandlingar, och då får man nog anta att kostnaden ligger där. För att in den ökade funktionaliteten i formfaktorn, måste man gå på senaste kiselprocesserna, typ 20nm linjebredd i digitaldelarna, och det kostar multum. Det ser ut så genomgående. Samsung, LG och HTC:s telefoner är inte heller billiga, och ligger på liknande teknikhöjd, ibland högre.

Det där med att det känns dyrt, vad menas med det? Klart att man kan köpa en telefon att ringa med, skicka SMS och lite till för en spottstyver, typ 1:- tillsammans med abonnemanget. Vill man köra höghastighetskommunikation, samtidigt som man pratar, och ha flera mjukvaror snurrande samtidigt, GPS:en igång m.m. och detta med en hyfsat lång batteritid trots en jättedisplay relativt sett, så är det en helt annan maskin.
Jämför med vad mobilerna kostade i början, det var inte ovanligt med 25-30000:-, och dom gick i princip bara att RINGA med! Utmaningen var då att klämma in elektroniken för radiobaserad telefonkommunikation i en tegelstens formfaktor, och det kostade skjortan att tillverka det, för att det krävde nya komponenter och ny monteringsteknik. Det är väl lite samma sak nu. Värsting teknikprylar kostar alltid mycket för både tillverkarna och slutkunden. Ett bra exempel är grafikkorten. Värstingkorten ligger ofta på uppemot 8000:-, och det är ingen som bråkar om det. Efter 6-9 månader har dom droppat ner emot hälften, för då har dels nyhetsvärdet gått upp, samtidigt som yielden på grafikchipen gått upp.

09 Oct 2012, 17:23
Profile WWW

Jyda wrote:
Vad kostar delarna till en sån här 3000-kronors pedal tro? 8)

Image

Jag gissar 200:- :mrgreen:

09 Oct 2012, 17:24
Profile WWW

kjelle wrote:
Det där med att det känns dyrt, vad menas med det?

Dom säljs i butik för 5995:- , då känns 200 $ spontant högt som komponentkostnad
Utan att vara ingenjör eller hårdvaruexpert eller dylikt, men 30 års erfarenhet från detaljhandel /inköp

ÅF i Sverige ska tjäna en slant , svenska grossisten också , frakt , moms, tull etc ....

Men det är väl låga marginaler genom hela kedjan.

Kändes dyrt bara. Inte så svårt

09 Oct 2012, 21:50
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
Det där med att det känns dyrt, vad menas med det?

Dom säljs i butik för 5995:- , då känns 200 $ spontant högt som komponentkostnad
Utan att vara ingenjör eller hårdvaruexpert eller dylikt, men 30 års erfarenhet från detaljhandel /inköp

ÅF i Sverige ska tjäna en slant , svenska grossisten också , frakt , moms, tull etc ....

Men det är väl låga marginaler genom hela kedjan.

Kändes dyrt bara. Inte så svårt

Helt riktigt, låga marginaler är det, men skyhöga volymer. Faktiskt helt i sin ordning. Superkonsument produkter ska tjäna pengar på de höga volymerna, inte på en fet nettomarginal.

09 Oct 2012, 22:17
Profile WWW

Måste ju vara viktigt för de att leverera det bästa för att stärka sin position och sälja fler aktier också? Nu har det ju inte varit så, många som sålt sina aktier av Apple och köpt upp Google för billigare peng men starkare framtidstro.

Dels så är kvaliteten orsak för sälj och oroligheter bland annat att inte sälja 10 miljoner enheter som de hade hoppats den första veckan, få slut på telefoner samt oroligheter i tillverkningsfabriken som orsakat bråk bla.

Några andra fuckups också som att inte räkna med de som förbeställt sin iphone via jobb eller
Medlemskap etc så de människorna får vänta lite längre på sina lurar. Så de kommer inte att räknas med i first estimate salenumber

10 Oct 2012, 12:55
Profile

Crimson wrote:
Måste ju vara viktigt för de att leverera det bästa för att stärka sin position och sälja fler aktier också? Nu har det ju inte varit så, många som sålt sina aktier av Apple och köpt upp Google för billigare peng men starkare framtidstro.

Dels så är kvaliteten orsak för sälj och oroligheter bland annat att inte sälja 10 miljoner enheter som de hade hoppats den första veckan, få slut på telefoner samt oroligheter i tillverkningsfabriken som orsakat bråk bla.

Några andra fuckups också som att inte räkna med de som förbeställt sin iphone via jobb eller
Medlemskap etc så de människorna får vänta lite längre på sina lurar. Så de kommer inte att räknas med i first estimate salenumber

Apple har väl iofs aldrig varit kända för att leverera "det bästa" (även om de lyckas vidmakthålla den imagen inför stora kundgrupper) :)
'

10 Oct 2012, 14:08
Profile WWW

Crimson wrote:
Måste ju vara viktigt för de att leverera det bästa för att stärka sin position och sälja fler aktier också?

Sälja fler aktier? Om folk säljer är det väl för att dom misslyckats i så fall.

Vad dom brukar göra för att öka aktiens värde är att rapportera om att dom har århundradets produkt på gång för visning i tex Juni...
Sen förlänger dom det till Augusti .... osv. Sen visar det sig inte vara så 'het' grej, men då har man hunnit sälja redan med vinst om man har inside info. :?

10 Oct 2012, 15:59
Profile ICQ WWW

Jag menade att folk köper fler aktier, att "folket" säljer deras. Dåligt formulerat.

10 Oct 2012, 16:54
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2