|
Vad kan det kosta att tillverka en iPhone
| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Vad kan det kosta att tillverka en iPhone
Undrar hur mycket det kan kosta å bygga en iPhone. Det är så i Elektronikbranschen det harmonerar dårligt typ det är biligare att köpa en stor Tv eller en Laptop som man tycker ska vara dyrare att tillverka. Vad tror ni 1200kr iPhone är säkert den Mobil som kostar mest att tillverka minst plastig.
|
| 06 Oct 2012, 17:05 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Vad kan det kosta att tillverka en iPhone
Made in china, inte ens hälften av 1200 gissar jag på, utan att avslöja vart jag jobbar och vilka produkter vi säljer så står tiilverkningskostnaden för ungefär 1/7 av försäljningspriset!
|
| 06 Oct 2012, 17:23 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
holmis63 wrote: Made in china, inte ens hälften av 1200 gissar jag på, utan att avslöja vart jag jobbar och vilka produkter vi säljer så står tiilverkningskostnaden för ungefär 1/7 av försäljningspriset! just i iPhonefallet är det nog snarare mycket lägre. Jag skulle gissa att den kostar max 200 spänn från fabriken And make no mistake, det tjänas pengar även på 40" TV för 3995:- 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Oct 2012, 17:57 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Bbenderman wrote: Undrar hur mycket det kan kosta å bygga en iPhone. Det är så i Elektronikbranschen det harmonerar dårligt typ det är biligare att köpa en stor Tv eller en Laptop som man tycker ska vara dyrare att tillverka. Vad tror ni 1200kr iPhone är säkert den Mobil som kostar mest att tillverka minst plastig. Forbes rapporterar att analytikern Peter Misek på Jefferies plockat isär ett exemplar och gått igenom innehållet. Han har kommit fram till att Iphone 5 har delar till ett motsvarande värde av 293 dollar. Något som är lite högre än vad man tidigare trott, men som däremot innehåller en del royaltykostnader.Med ett utpris på $650 har Apple en vinstmarginal på 55%. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 Oct 2012, 18:16 |
|
 |
|
holmis63
|
Lägre marginal än vad jag trodde, men 55% är inte dåligt 
|
| 06 Oct 2012, 18:51 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Made in china, inte ens hälften av 1200 gissar jag på, utan att avslöja vart jag jobbar och vilka produkter vi säljer så står tiilverkningskostnaden för ungefär 1/7 av försäljningspriset! just i iPhonefallet är det nog snarare mycket lägre. Jag skulle gissa att den kostar max 200 spänn från fabriken And make no mistake, det tjänas pengar även på 40" TV för 3995:-  Redan svarat på tidigare men här finns längre artikel. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5Angående tvapparater så är det långt ifrån alla de tjänar pengar på. Källa? Syrrans man i chefsposition i en av Media Markts butiker och de apparater de har marginaler på är inga marginaler man direkt jublar över. De tjänar pengar på mycke annat men men just tvapparater är nog ingen stor del i kakan. Finns nog inte en enda butik i Sverige som gått med vinst sen de startade här i Sverige. På långt sikt har de väl räknat med att gå med vinst dock.
|
| 06 Oct 2012, 20:45 |
|
 |
|
Renegade
|
BiTTeR wrote: Redan svarat på tidigare men här finns längre artikel. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5Angående tvapparater så är det långt ifrån alla de tjänar pengar på. Källa? Syrrans man i chefsposition i en av Media Markts butiker och de apparater de har marginaler på är inga marginaler man direkt jublar över. De tjänar pengar på mycke annat men men just tvapparater är nog ingen stor del i kakan. Finns nog inte en enda butik i Sverige som gått med vinst sen de startade här i Sverige. På långt sikt har de väl räknat med att gå med vinst dock. Apple har höga marginaler (så har de har ~100 miljarder dollar i kassan (före aktieutdelningen i alla fall)!  ) men betyder inte att handlaren har lika höga marginaler. Tjänar TV-tillverkaren pengar på den TV som butiken säljer med små marginaler? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 Oct 2012, 21:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: BiTTeR wrote: Redan svarat på tidigare men här finns längre artikel. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5Angående tvapparater så är det långt ifrån alla de tjänar pengar på. Källa? Syrrans man i chefsposition i en av Media Markts butiker och de apparater de har marginaler på är inga marginaler man direkt jublar över. De tjänar pengar på mycke annat men men just tvapparater är nog ingen stor del i kakan. Finns nog inte en enda butik i Sverige som gått med vinst sen de startade här i Sverige. På långt sikt har de väl räknat med att gå med vinst dock. Apple har höga marginaler (så har de har ~100 miljarder dollar i kassan (före aktieutdelningen i alla fall)!  ) men betyder inte att handlaren har lika höga marginaler. Tjänar TV-tillverkaren pengar på den TV som butiken säljer med små marginaler?
/R visst är det så. Kanske inte just på den TVn men försäljning handlar inte om att tjäna pengar på varje ensklid enhet, det handlar om att tjäna pengar på bottenraden..
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Oct 2012, 21:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
BiTTeR wrote: Redan svarat på tidigare men här finns längre artikel. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5Angående tvapparater så är det långt ifrån alla de tjänar pengar på. Källa? Syrrans man i chefsposition i en av Media Markts butiker och de apparater de har marginaler på är inga marginaler man direkt jublar över. De tjänar pengar på mycke annat men men just tvapparater är nog ingen stor del i kakan. Finns nog inte en enda butik i Sverige som gått med vinst sen de startade här i Sverige. På långt sikt har de väl räknat med att gå med vinst dock. MediaMarkt tjänar säkert inte så mycket på vissa enskilda produkter, men frågan i denna tråd handlar ju inte om ifall MM tjänar pengar eller ej @Renegade: Forbes har säkert räknat rätt, delarna kostar nog 293 dollars, men det är ju irrelevant. Kollar Forbes tex vad delarna till en 200.000-kronorsbil kostar så hamnar de säkert på 500.000 (minst) 
|
| 06 Oct 2012, 21:30 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: MediaMarkt tjänar säkert inte så mycket på vissa enskilda produkter, men frågan i denna tråd handlar ju inte om ifall MM tjänar pengar eller ej Mycke riktigt, svarade bara på ditt inlägg med tv-jämförelsen 
|
| 06 Oct 2012, 21:34 |
|
 |
|
kjelle
|
Tror att BOMen (Bill Of Material) just nu uppskattas till $273. Jag är också i branschen... Det kan inte jämföras med t.ex. bildelar. Det verkar vara en rimlig uppskattning. BasbandsIC:n och grafikchippet + minnena står för en stor del, tillsammans med displayen. Nu är ju inte BOMen på något sätt tillverkningskostnaden. Tillkommer montering, test och så vidare. Sen skall det yieldas, d.v.s. testat, och de godkända telefonerna eller delarna ska bära kostnaderna för de kasserade. Utvecklingskostnaderna ska läggas på, och täckas under lurens livstid. Inte förrän detta är bekostat och täckt, kommer man till marginaler. De flesta telefoner köps av operatörerna, typ Telia. inte har Apple 55% marginal till dessa.....
Glöm 55% marginal, det existerar inte i mobilbranschen. Det är en volymbransch, och priserna är pressade, även för Apple. Kanske kan man klämma ut lite mer de första månaderna på en iPhone, eftersom det finns vissa religöst troende Apple fans, men inte i längden. Kanske finns en anledning att Android trots allt är dominerande worldwide, konkurrens gagnar konsumenten.
Jag har länge varit skeptisk till Apple, p.g.a. prisnivån, men har nu i allas fall en iPod, senaste versionen, iPod2, och kommer nog att beställa en iPhone5 i veckan. En iPhone för första gången... Få se om den blir kvar?
| 06 Oct 2012, 21:38 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Made in china, inte ens hälften av 1200 gissar jag på, utan att avslöja vart jag jobbar och vilka produkter vi säljer så står tiilverkningskostnaden för ungefär 1/7 av försäljningspriset! just i iPhonefallet är det nog snarare mycket lägre. Jag skulle gissa att den kostar max 200 spänn från fabriken And make no mistake, det tjänas pengar även på 40" TV för 3995:-  De billigaste Nokiatelefonerna kanske låg på 200:- från fabriken, men då är vi lååångt från iP5, GalaxyS3 och så vidare.
| 06 Oct 2012, 21:40 |
|
 |
|
Joshunznera
|
varför skulle en iPhone vara betydligt dyrare att tillverka än en motsvarande annan telefon? Att Apple behöver ta ut mer pengar för telefonen pga marginalstruktur och annat är en sak, men nu pratar vi ju om vad det kostar att tillverka själva hårdvaran
|
| 06 Oct 2012, 21:47 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Oki förstår att de känar pengar på minne för skillnaden mellen 16 vs 64 harmonerar dårligt. Min iPad har jag 64gig men min iPhone 16 behöver inte mer i mobilen. De har med 93%på 64Gig modellen men det säljs väl inte så många.
|
| 06 Oct 2012, 21:50 |
|
 |
|
Renegade
|
kjelle wrote: Tror att BOMen (Bill Of Material) just nu uppskattas till $273. Jag är också i branschen... Det kan inte jämföras med t.ex. bildelar. Det verkar vara en rimlig uppskattning. BasbandsIC:n och grafikchippet + minnena står för en stor del, tillsammans med displayen. Nu är ju inte BOMen på något sätt tillverkningskostnaden. Tillkommer montering, test och så vidare. Sen skall det yieldas, d.v.s. testat, och de godkända telefonerna eller delarna ska bära kostnaderna för de kasserade. Utvecklingskostnaderna ska läggas på, och täckas under lurens livstid. Inte förrän detta är bekostat och täckt, kommer man till marginaler. De flesta telefoner köps av operatörerna, typ Telia. inte har Apple 55% marginal till dessa.....
Glöm 55% marginal, det existerar inte i mobilbranschen. Det är en volymbransch, och priserna är pressade, även för Apple. Kanske kan man klämma ut lite mer de första månaderna på en iPhone, eftersom det finns vissa religöst troende Apple fans, men inte i längden. Kanske finns en anledning att Android trots allt är dominerande worldwide, konkurrens gagnar konsumenten.
Jag har länge varit skeptisk till Apple, p.g.a. prisnivån, men har nu i allas fall en iPod, senaste versionen, iPod2, och kommer nog att beställa en iPhone5 i veckan. En iPhone för första gången... Få se om den blir kvar? De lyckas ta betalt för sin vara. Bättre än de flesta till och med. (Heter inte den senaste iPad-versionen bara iPad (ller Nya iPad)?  ) Joshunznera wrote: BiTTeR wrote: Redan svarat på tidigare men här finns längre artikel. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2765_s ... a_iphone_5Angående tvapparater så är det långt ifrån alla de tjänar pengar på. Källa? Syrrans man i chefsposition i en av Media Markts butiker och de apparater de har marginaler på är inga marginaler man direkt jublar över. De tjänar pengar på mycke annat men men just tvapparater är nog ingen stor del i kakan. Finns nog inte en enda butik i Sverige som gått med vinst sen de startade här i Sverige. På långt sikt har de väl räknat med att gå med vinst dock. MediaMarkt tjänar säkert inte så mycket på vissa enskilda produkter, men frågan i denna tråd handlar ju inte om ifall MM tjänar pengar eller ej @Renegade: Forbes har säkert räknat rätt, delarna kostar nog 293 dollars, men det är ju irrelevant. Kollar Forbes tex vad delarna till en 200.000-kronorsbil kostar så hamnar de säkert på 500.000 (minst)  Rena fyndet att köpa en iPhone då. /R
|
| 06 Oct 2012, 22:20 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: varför skulle en iPhone vara betydligt dyrare att tillverka än en motsvarande annan telefon? Att Apple behöver ta ut mer pengar för telefonen pga marginalstruktur och annat är en sak, men nu pratar vi ju om vad det kostar att tillverka själva hårdvaran Det var ju det vi började med, och du kan ju starta med ingående delar för $199 (16Gb modellen), innan monteringen börjar... (Hittade en mer up to date uppskattning än den jag såg tidigare) Om man inte tar med montering och yield i monteringen, testkostnad i olika led, licenskostnad för en del IP, så är det ju en rätt meningslös kalkyl. Om nu Apple utvecklat ett nytt basbandschip med ingående processorer m.m., måste ju den kostnaden belasta iP5, för den lär ju inte överleva till nästa modell. Samma för ett par andra chip, och displayen. Om jag kommer ihåg rätt, är kostnaden enbart för displayen $44, basbandschipet ca $17, kameran $18, radiodelen $34 och mekaniken inkl antennerna också ca $34. Minnena låg på ca $20 tillsammans. Själva monteringen är ju peanuts, under $10. Bokstavligen var ju frågan hur mycket det kostar att bygga, eller tillverka en iPhone, men jag tolkar det som att det gällde totalt, annars är det ju ingen ide att jämföra med t.ex. en platt-TV på Mediamarkt. Det vettiga borde ju vara att titta på COGs (Cost Of Gods) + den kostnad som är låst till, eller unik för, iP5, för att få fram vad kostnaden är innan Apple lägger på sin marginal, operatörerna sin, och till sist butiken, om man nu handlar via butik. Om man ska diskutera vilken marginal Apple har, är det ju priset från Apple till nästa led som är relevant, inte priset till oss slutkunder. Hittade just en bra tabell. Man ser att själva BOMen ligger på mellan 199-230USD + montering $8. Yielden är då inte med. Visst tjänar Apple grova pengar, men för att få en uppfattning om Apples marginal, måste man ju jämföra tillverkningskonstaden enligt tabellen nedan med priset till Apples kund, och det är inte vi användare. Kan man gissa att den säljs till operatörerna för max 3500-4000 i början, kanske, för att sedan sjunka? Det kan man ju räkna marginal på, men för att se lönsamheten, måste utvecklingskostnaden tas med, inkl mjukvaran. 
| 07 Oct 2012, 01:00 |
|
 |
|
holmis63
|
Av nyfikenhet, vem betalar de priserna som står i tabellen? Vet man att det är vad apple betalar eller är det nån branchtariff? Stora (ja, alla  ) tillverkare förhandlar ju med leverantörer om komponentpriser, kan tänka mig att apple är i en skaplig sits när det gäller inköpspriser.
|
| 07 Oct 2012, 02:03 |
|
 |
|
Metamatic
|
Display & Touchscreen $44.00.  Jisses. Köpte glas/digitizer och LCD till iPhone 4 för 12 dollar inklusive frakt från Kina men det finns betydligt billigare på ebay. De där BOM priserna är inte relevanta i sammanhanget, räkna ett påslag på 10 gånger på vissa artiklar. Jag tror att Josh ligger rätt närma verkligheten vad Apple betalar.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 07 Oct 2012, 03:07 |
|
 |
|
bjoel
|
holmis63 wrote: Av nyfikenhet, vem betalar de priserna som står i tabellen? Vet man att det är vad apple betalar eller är det nån branchtariff? Stora (ja, alla  ) tillverkare förhandlar ju med leverantörer om komponentpriser, kan tänka mig att apple är i en skaplig sits när det gäller inköpspriser. Visst är det så - Apple kan köpa billigare och sälja dyrare än de flesta. Det borgar för marginaler som ett mjukvarubolag trots att de kränger elektronik. 
|
| 07 Oct 2012, 09:00 |
|
 |
|
pafal
|
Vad kostar en t-shirt att tillverka?
|
| 07 Oct 2012, 12:35 |
|
 |
|
kjelle
|
holmis63 wrote: Av nyfikenhet, vem betalar de priserna som står i tabellen? Vet man att det är vad apple betalar eller är det nån branchtariff? Stora (ja, alla  ) tillverkare förhandlar ju med leverantörer om komponentpriser, kan tänka mig att apple är i en skaplig sits när det gäller inköpspriser. Visst har Apple förhandlingsförmåga, har själv varit med i svängen för komponenter till iP3. Men, det här är nog tänkt att vara de priser Apple betalar. Det är inte några standardkomponenter Apple köper. Branschen har ganska bra koll på BOM-kostnaden till iP4S, 188USD, och en ökning är nog trolig. Ni får väl tro på tabellen eller inte, men att gissa på 200SEK är rätt naivt. Det är ungefär var skal+antenner ligger på. I princip alla chipen ligger i framkant teknikmässigt, och det kostar att ligga på topp. Jag har jobbat länge i den här branschen och har hyfsad koll, och tror att tabellen är hyfsat nära sanningen. Vet ni bättre eller vill tro annorlunda, det är upp till er. 
| 07 Oct 2012, 16:32 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Visst har Apple förhandlingsförmåga, har själv varit med i svängen för komponenter till iP3. Men, det här är nog tänkt att vara de priser Apple betalar. Det är inte några standardkomponenter Apple köper. Branschen har ganska bra koll på BOM-kostnaden till iP4S, 188USD, och en ökning är nog trolig. Ni får väl tro på tabellen eller inte, men att gissa på 200SEK är rätt naivt. Det är ungefär var skal+antenner ligger på. I princip alla chipen ligger i framkant teknikmässigt, och det kostar att ligga på topp. Jag har jobbat länge i den här branschen och har hyfsad koll, och tror att tabellen är hyfsat nära sanningen. Vet ni bättre eller vill tro annorlunda, det är upp till er.  app app app! (notera lustifikationen här) Naivt eller ej, min gissning var just en gissning. Gissa får man göra om man inte har en aning. Jag vet inte så mycket om coaxialkontakter och kamera-chips det medges. Men jag vet en hel del om marginaler i olika försäljningsled. En iPhone kostar om jag förstår det rätt 3295:- ink moms på NetOnNet. Då kan knappast kostnaden för ingående komponenter vara på nära 300 dollars.. Det skulle ju innebära att ingen annan än fabriken som monterar de dyra komponenterna tjänar några pengar på denna telefon
|
| 07 Oct 2012, 17:05 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Visst har Apple förhandlingsförmåga, har själv varit med i svängen för komponenter till iP3. Men, det här är nog tänkt att vara de priser Apple betalar. Det är inte några standardkomponenter Apple köper. Branschen har ganska bra koll på BOM-kostnaden till iP4S, 188USD, och en ökning är nog trolig. Ni får väl tro på tabellen eller inte, men att gissa på 200SEK är rätt naivt. Det är ungefär var skal+antenner ligger på. I princip alla chipen ligger i framkant teknikmässigt, och det kostar att ligga på topp. Jag har jobbat länge i den här branschen och har hyfsad koll, och tror att tabellen är hyfsat nära sanningen. Vet ni bättre eller vill tro annorlunda, det är upp till er.  app app app! (notera lustifikationen här) Naivt eller ej, min gissning var just en gissning. Gissa får man göra om man inte har en aning. Jag vet inte så mycket om coaxialkontakter och kamera-chips det medges. Men jag vet en hel del om marginaler i olika försäljningsled. En iPhone kostar om jag förstår det rätt 3295:- ink moms på NetOnNet. Då kan knappast kostnaden för ingående komponenter vara på nära 300 dollars.. Det skulle ju innebära att ingen annan än fabriken som monterar de dyra komponenterna tjänar några pengar på denna telefon Du får ursäkta den trötta tonen  ! Givetvis är det fritt fram att gissa, jag blev bara lite trött när iSupply, som lever på att ge hyfsade beömningar av sådana här case, dissas med, nja jag tror nog ialla fall att det kostar 10 ggr så lite...ungefär. Nu var ju kostnaden för ingående delar runt $200, inte 300, och monteringskostnaden är ju nästan försumbar jämfört med resten. Mobilbranschen lever med rätt knappa marginaler när produkterna är mogna, och klarar sig bra med det, eftersom volymerna är gigantiska. Kostnaden som uppskattas här gäller när produkten är relativt ny, ska tilläggas. Efterhand som verktygskostnader och utvecklingskostnader av olika slag är hemräknade, och de volymer som låg till grund för det avtalade priset är beställda och betalda, brukar kostnaden sjunka vilket möjliggör lägre priser i alla led. Nu är det ju iP48Gb som kostar 3295:- d.v.s. 2 generationer tillbaka jämfört med 5:an. Kostnaden för 4S16Gb är 4790, och hör och häpna, 7390:- för 4S64Gb . Det sista tycker jag är mest hårresande, den prisskillnaden som i produktion endast (enligt tabellen) kostar $30 mer, och samma i montering etc. Dvs ett påslag på 2500:- för något som egentligen bara kostar en 200-ing mer. Mest relevant iakttagelse för priset på en iPhone4/8Gb är nog att tillverkningen upphörde för 1.5-2 år sedan, d.v.s. en 2 generationer gammal mobil. Priset ska man nog se som en lagerrensning, vem vill sitta med ett lager av osålda telefoner när nuet ligger på två lanseringar senare? Då är alla intäkter positiva, kostnaderna redan tagna, och man vill nog bara undvika inkurrans (att behöva skriva ner värdet till noll). Och glöm koaxialkontakter och liknande i en modern mobil  , bygghöjden är minimal, t.ex. ligger nog komponenterna på kretskortet på max 0.8 mm sisådär.
| 07 Oct 2012, 17:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Du får ursäkta den trötta tonen  ! Givetvis är det fritt fram att gissa, jag blev bara lite trött när iSupply, som lever på att ge hyfsade beömningar av sådana här case, dissas med, nja jag tror nog ialla fall att det kostar 10 ggr så lite...ungefär. Nu var ju kostnaden för ingående delar runt $200, inte 300. Mobilbranschen lever med rätt knappa marginaler när produkterna är mogna, och klarar sig bra med det, eftersom volymerna är gigantiska. Kostnaden som uppskattas här gäller när produkten är relativt ny, ska tilläggas. Efterhand som verktygskostnader av olika slag är hemräknade, och de volymer som låg till grund för det avtalade priset är beställda och betalda, brukar kostnaden sjunka vilket möjliggör lägre priser i alla led. Nu är det ju iP48Gb som kostar 3295:- d.v.s. 2 generationer tillbaka jämfört med 5:an. Kostnaden för 4S16Gb är 4790, och hör och häpna, 7390:- för 4S64Gb . Det sista tycker jag är mest hårresande, den prisskillnaden som i produktion endast (enligt tabellen) kostar $30 mer, och samma i montering etc. Dvs ett påslag på 2500:- för något som egentligen bara kostar en 200-ing mer. Och glöm koaxialkontakter och liknande i en modern mobil  , bygghöjden är minimal, t.ex. ligger nog komponenterna på kretskortet på max 0.8 mm sisådär. inga problem, jag tar inte illa upp  Har som sagt ingen aning utan passar som vanligt bara på att raljera med alla Applekunder som betalara alldeles för mycket för sina telefoner. Att den där iPhonen på NetOnNet var så gammal visste jag inte, däremot visste jag att den senaste heter iPhonen har nummer 4. Den som kommer efter har väl inte börjat säljas ännu vad jag förstår Hustrun har en iPhone 4. Trevlig telefon med bra display och bra touchskärm. Den låter iofs inte bra att ringa med, men det kanske är en bisak i telefonvärlden numera och man kan väl inte få med allt för bara 6000:- Skit samma, jag röstar på Windows 8 som os för telefoner. Enligt min mening ett oslagbart GUI (speciellt för oss som kör Windows på dator och tablet) och dessutom slipper jag då betala dessa hutlösa äppelpriser
|
| 07 Oct 2012, 17:49 |
|
 |
|
Groth
|
pafal wrote: Vad kostar en t-shirt att tillverka? Det beror på hudfärgen på de som plockat bomullen.
|
| 07 Oct 2012, 18:47 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Du får ursäkta den trötta tonen  ! Givetvis är det fritt fram att gissa, jag blev bara lite trött när iSupply, som lever på att ge hyfsade beömningar av sådana här case, dissas med, nja jag tror nog ialla fall att det kostar 10 ggr så lite...ungefär. Nu var ju kostnaden för ingående delar runt $200, inte 300. Mobilbranschen lever med rätt knappa marginaler när produkterna är mogna, och klarar sig bra med det, eftersom volymerna är gigantiska. Kostnaden som uppskattas här gäller när produkten är relativt ny, ska tilläggas. Efterhand som verktygskostnader av olika slag är hemräknade, och de volymer som låg till grund för det avtalade priset är beställda och betalda, brukar kostnaden sjunka vilket möjliggör lägre priser i alla led. Nu är det ju iP48Gb som kostar 3295:- d.v.s. 2 generationer tillbaka jämfört med 5:an. Kostnaden för 4S16Gb är 4790, och hör och häpna, 7390:- för 4S64Gb . Det sista tycker jag är mest hårresande, den prisskillnaden som i produktion endast (enligt tabellen) kostar $30 mer, och samma i montering etc. Dvs ett påslag på 2500:- för något som egentligen bara kostar en 200-ing mer. Och glöm koaxialkontakter och liknande i en modern mobil  , bygghöjden är minimal, t.ex. ligger nog komponenterna på kretskortet på max 0.8 mm sisådär. inga problem, jag tar inte illa upp  Har som sagt ingen aning utan passar som vanligt bara på att raljera med alla Applekunder som betalara alldeles för mycket för sina telefoner. Att den där iPhonen på NetOnNet var så gammal visste jag inte, däremot visste jag att den senaste heter iPhonen har nummer 4. Den som kommer efter har väl inte börjat säljas ännu vad jag förstår Hustrun har en iPhone 4. Trevlig telefon med bra display och bra touchskärm. Den låter iofs inte bra att ringa med, men det kanske är en bisak i telefonvärlden numera och man kan väl inte få med allt för bara 6000:- Skit samma, jag röstar på Windows 8 som os för telefoner. Enligt min mening ett oslagbart GUI (speciellt för oss som kör Windows på dator och tablet) och dessutom slipper jag då betala dessa hutlösa äppelpriser Du har missat iPhone4S  Ser visserligen ut som en mindre uppfräschning, men har t.ex. ett helt nytt processorchip. Det är rätt svårt att sälja iP4 nu, då iP4S kom för cirkus ett år sedan, och iP5 börjat sippra ut på marknaden. Därav priset 3295:- på netonet. Marknaden var väl lite småbesviken på att 4S inte skiljde sig mer från 4:an, men det finns ju en följarskara som närmast religiöst köper nästa Apple-produkt, och nästa, och nästa...
| 07 Oct 2012, 18:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Bbenderman wrote: Undrar hur mycket det kan kosta å bygga en iPhone.
Dom enda som byggs fn torde vara Iphone 5 , Dom kostar i Sverige från 5995:- och uppåt Mer än en tusenlapp har jag mycket svårt att tänka mig att de kostar att tillverka Det sjunker ju successivt också... Dock blir det jue n annan kalkyl om man räknar med utvecklingskostnader och marknadsföring (där är ju iofs Apple unika) Så det är kanske fel att uttrycka sig som att de 'tjänar' 5000 på vaje enhet. Även frakter och emballage samt medföljande tillbehören kostar ju, likaså garantiåtaganden. Apple har för vana att byta ut trasiga enheter rakt av.
| 08 Oct 2012, 08:51 |
|
 |
|
kjelle
|
Priset på 5995:- är ju inte det priset som Apple säljer för. Apple säljer främst till operatörerna, som lägger på sin marginal, och säljer via distributörer till oss slutkunder. Rena produktionskostnaden ligger enligt ovan på ungefär 1400- 1500:- för basmodellen, lägg till distribution, lagerkostnad m.m. och man hamnar på några hundralappar till innan lurarna landar hos nästa led. Utvecklingskostnad för hårdvara och mjukvara samt licenser hamnar ovanpå det. Apples försäljningspris till nästa led, operatörerna, borde ligga på någonstans kring 3500-4000:- Visst sjunker inköpspriserna senare, men det gör även priserna till kund. Modellerna har i regel inte längre livslängd än ca 1 år, och flera leverantörer fasas ut och nya in vid nästa modell för just Apple. Det är inte många leverantörer som sänker priserna under ett år, möjligtvis om volymerna som ligger till grund för avtalen överträffas. Jag undrar lite varför ni har så svårt att tro på siffrorna från iSupply, d.v.s. produktionskostnad på ungefär 210-240USD inklusive emballage och ingående tillbehör?  iSupply är ett välrenommerat företag som lever på att göra sådana här bedömningar, via mycket bra infokanaler med inköpschefer m.m. världen runt. Dom plockar också isär telefonerna och har bra kompetens att avgöra vad som sitter där, samt vilken teknikhöjd det är för kaspling, montering m.m. Ursäkta min kritiska ton, men det verkar som att ni bara gissar? Era gissningar är generellt för låga för den här typen av produkter, d.v.s. smart phones i framkant, är väl min input, baserad på 15 års arbete med produkter till framför allt mobiltelefonindustrin.
| 08 Oct 2012, 11:37 |
|
 |
|
holmis63
|
En del av varför man undrar över ISupplys siffror är ju att Matematic köpte Display & Touchscreen för 12 dollar på Ebay där ISupply tar 44 dollar! En annan del är ju att såna där branchsiffror brukar vara saltade när det väl kommer till kritan, antar att det är utgångsläge för förhandlingar inom branchen.
Last edited by holmis63 on 08 Oct 2012, 12:19, edited 1 time in total.
|
| 08 Oct 2012, 11:50 |
|
 |
|
eskil
|
kjelle wrote: Jag undrar lite varför ni har så svårt att tro på siffrorna från iSupply, d.v.s. produktionskostnad på ungefär 210-240USD inklusive emballage och ingående tillbehör?  iSupply är ett välrenommerat företag som lever på att göra sådana här bedömningar, via mycket bra infokanaler med inköpschefer m.m. världen runt. Dom plockar också isär telefonerna och har bra kompetens att avgöra vad som sitter där, samt vilken teknikhöjd det är för kaspling, montering m.m. Ursäkta min kritiska ton, men det verkar som att ni bara gissar? Era gissningar är generellt för låga för den här typen av produkter, d.v.s. smart phones i framkant, är väl min input, baserad på 15 års arbete med produkter till framför allt mobiltelefonindustrin. Medhåll härifrån, efter 7år med av och till jobb inom mobiltelefoni (dock inte lika djupt som Kjelle), så är en av sakerna jag lärt mig att mobiltelefoner är dyra att tillverka, förvånandsvärt dyra i förhållande till många andra (elektronik)produkter.
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 08 Oct 2012, 11:55 |
|
|