View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 21:38

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
fender JV 2500:- 
Author Message
Post fender JV 2500:-
Nån som behöver en jv?
http://vend.se/ad.php?133345

Jag har förvisso mejlat och upplyst honom om att det är för billigt pris. ;)

06 Oct 2012, 14:37

Synd att den är i Malmö!

06 Oct 2012, 15:44
Profile ICQ WWW

Post Re: fender JV 2500:-
Du måste ju vara så nöjd med dig själv. Tipsar om annonsen och samtidigt kontaktar killen och säger vad hans gitarr har för värde.

06 Oct 2012, 23:33
Profile
Crimson wrote:
Du måste ju vara så nöjd med dig själv. Tipsar om annonsen och samtidigt kontaktar killen och säger vad hans gitarr har för värde.

Jv:n var annonserad för 2500 och om han ville sälja den för det så är det ju upp till honom. Om han däremot ändrar sig om man talar om för honom att en jv brukar säljas för minst det dubbla, så finns det ju inte längre en jv till salu för 2500:-.
Var någonstans i resonemanget haltar det, menar du?

Last edited by Fullerton on 07 Oct 2012, 14:14, edited 1 time in total.

07 Oct 2012, 08:38

Ditt resonemang går säkert ihop, orkar inte analysera!
Men ditt tips om en JV för 2500 :- haltar ju ganska rejält eftersom ägaren nu blivit tipsad av dig om att han har nåt som är värt minst det dubbla och säkert justerar priset efter det.

07 Oct 2012, 09:55
Profile
holmis63 wrote:
Ditt resonemang går säkert ihop, orkar inte analysera!
Men ditt tips om en JV för 2500 :- haltar ju ganska rejält eftersom ägaren nu blivit tipsad av dig om att han har nåt som är värt minst det dubbla och säkert justerar priset efter det.

Nej. Vill han sälja för 2500:- trots vetskapen om att det är för billigt så är det ju ett bra köp att tipsa om! Ägaren ska naturligtvis få vetskap om rimligt pris om han inte har koll, tycker jag. Har genom åren tipsat i alla fall ett tiotal blocketannonsörer om att de annonserar sin gamla gitarr för billigt. I princip samtliga fall har det rört sig om människor som inte haft koll och mer än gärna vill ha rätt pris, så jag tror inte det är särskilt vanligt att nån annonserar svinbilligt bara för att det är kul.

07 Oct 2012, 10:28

Jag håller med dig, brukar själv tipsa om jag ser att någon inte vet vad den har och har lagt ut ett alldeles för lågt pris, och har fått skäll för detta också :-)
Men du tipsade väl här på bojen om en JV för 2500 :- samtidigt som du informerade säljaren om sitt låga pris eller?
Det blir ju knappast möjligt att få JVn för ditt tips pris då!

07 Oct 2012, 10:39
Profile

Jag vill minnas att du skrytit med och att ha köpt fullerton red bobbin mickar för underpris. Var du så informativ gentemot säljaren då också?

Det är så himla drygt det du gör. Visst informera folk jag bryr inte men varför sätta ut den här?

För ett tag sen så tipsade jag om ett annons där en änka till musiker sålde av en massa dyra gitarrer för underpris. Bara för att jag inte hade råd så ringde jag inte till henne för att informera om hennes prissättning. Jag tipsade er. Däremot gick en annan dåre och gjorde just det..

Som sagt, du.måste vara väldigt nöjd med dig själv.

07 Oct 2012, 11:28
Profile
Crimson wrote:
Jag vill minnas att du skrytit med och att ha köpt fullerton red bobbin mickar för underpris. Var du så informativ gentemot säljaren då också?

Det är så himla drygt det du gör. Visst informera folk jag bryr inte men varför sätta ut den här?

För ett tag sen så tipsade jag om ett annons där en änka till musiker sålde av en massa dyra gitarrer för underpris. Bara för att jag inte hade råd så ringde jag inte till henne för att informera om hennes prissättning. Jag tipsade er. Däremot gick en annan dåre och gjorde just det..

Som sagt, du.måste vara väldigt nöjd med dig själv.

Jag tillhör den gamla skolan där man anser att en god affär har två nöjda parter.

For the record så har jag inte köpt några red bobbinmickar än mindre skrytit om det. Ska du anklaga folk så kolla för helvete upp så du har rätt fakta först.

Du är väl dåren här om du inte ser det goda i att tipsa en änka om värdet på sin döde mans instrument. En änka har väl inte så fett med pengar direkt. Utveckla gärna varför snubben som ringde är en dåre.

07 Oct 2012, 11:55

Fullerton wrote:
Nån som behöver en jv?

Först så fattar jag inte varför du överhuvudtaget nämner annonsen överhuvudtaget, då du först
förstör en ev. bra deal för den som är intresserad, sedan tar du på dig en förmyndarroll
mot den som säkerligen är vuxen nog att prissätta sina egna grejer.
Jag är alldeles övertygad om att, oavsett vad du försöker kontra med, så är det ditt "EGO", som talat,
hade du själv haft möjlighet köpa den så hade du gladeligen köpt den för annonserat pris.
missunsamhet är beteckningen för dig, "om inte jag kan få den så ska inte någon annan heller få den".
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

07 Oct 2012, 12:55
Profile ICQ WWW

Jag orkar inte tjafsa med dig då du aldrig lär erkänna att du har fel. Vem vet du kanske köpte jv stratan själv.

Jag bryr mig inte, gå du och lek en god fé genom att kontakta folk på blocket och Vend om deras misstag.

Om jag har en dyr gitarr och själv inte vet om det så tar jag med den till en butik för att rå den värderad. Gör jag inte det och annonserar den för 2 tusen så är det min Lost.

"Den gamla skolan" hehe säg det där tillräckligt många gånger så kanske det blir till sanning.

07 Oct 2012, 13:00
Profile
Crimson wrote:
Jag orkar inte tjafsa med dig då du aldrig lär erkänna att du har fel. Vem vet du kanske köpte jv stratan själv.

Jag bryr mig inte, gå du och lek en god fé genom att kontakta folk på blocket och Vend om deras misstag.

Om jag har en dyr gitarr och själv inte vet om det så tar jag med den till en butik för att rå den värderad. Gör jag inte det och annonserar den för 2 tusen så är det min Lost.

"Den gamla skolan" hehe säg det där tillräckligt många gånger så kanske det blir till sanning.

Vad bra att du inte bryr dig. Lägligt att du kom på det efter att jag förklarat vanlig hyfs för dig och gav dig en motfråga som du inte kunde svara på.
Jag gör det som känns rätt för mig och om det nu orsakat att jag förargat nån ny talang inom refinishbranchen, eller vem du nu tycker att du är, så lovar jag att göra en notering om det i stora anteckningsblocket när jag kommer hem.

07 Oct 2012, 13:41
dimman wrote:
Fullerton wrote:
Nån som behöver en jv?

Först så fattar jag inte varför du överhuvudtaget nämner annonsen överhuvudtaget, då du först
förstör en ev. bra deal för den som är intresserad, sedan tar du på dig en förmyndarroll
mot den som säkerligen är vuxen nog att prissätta sina egna grejer.
Jag är alldeles övertygad om att, oavsett vad du försöker kontra med, så är det ditt "EGO", som talat,
hade du själv haft möjlighet köpa den så hade du gladeligen köpt den för annonserat pris.
missunsamhet är beteckningen för dig, "om inte jag kan få den så ska inte någon annan heller få den".
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Utveckla gärna. Varför är det värre att "förstöra en bra deal" för en köpare jämfört med att främja en bra deal för en säljare som inte hade koll?

07 Oct 2012, 13:54

Hehe gör det du om det rättfärdigar ditt beteende. Så länge du är nöjd så.

07 Oct 2012, 13:55
Profile
Crimson wrote:
Hehe gör det du om det rättfärdigar ditt beteende. Så länge du är nöjd så.

Jag är nöjd över att jag fick möjlighet att läsa följande mening. Något för kaosforskarna att bita i:

Crimson wrote:

07 Oct 2012, 14:21

:lol: jag kan aldrig sätta fingret på dig. En sak är säker, du är rolig men om det är medvetet eller omedvetet vet jag inte.

07 Oct 2012, 15:24
Profile
Crimson wrote:
:lol: jag kan aldrig sätta fingret på dig. En sak är säker, du är rolig men om det är medvetet eller omedvetet vet jag inte.

Vari ligger det roliga? Jag gör en tråd om en billig JV men det passar inte dig så du angriper mig med både lögner och oförskämdheter precis som om livet hängde på det. Men att argumentera i sak är inte lika roligt tydligen.
Här är några frågor jag hade tyckt var intressant om du svarade på istället för att ägna dig åt trams:
*Varför är det värre att "förstöra en bra deal" för en köpare jämfört med att främja en bra deal för en säljare som inte har koll? Är det viktigare att köparen får en vara billigt än att säljaren får rätt betalt?

*Varför tyckte du att killen som tipsade änkan, som du tog upp tidigare i tråden, gjorde ett sådant övertramp att han ska kallas dåre?

07 Oct 2012, 15:49

Hur jä...korkad är du egentligen....vem f-n har utsett dig till nån jä...
Musikombudsman, självutnämnd prisexpert och dom mindre vetande och klentrognas beskyddare....
Det är bara ditt Ego som talat, missunsamhet och EGO: "Om inte jag kan få..då ska ingen annan heller ha".
Du lever inte som du lär enligt Bojare som vet vad du är för en juvel...
Mitt råd till dig är : Sluta upp med att leka riddare på vit häst, du framstår mer som Kalle Anka i Al Capone byxor. :evil:

07 Oct 2012, 20:29
Profile ICQ WWW
dimman wrote:
Hur jä...korkad är du egentligen....vem f-n har utsett dig till nån jä...
Musikombudsman, självutnämnd prisexpert och dom mindre vetande och klentrognas beskyddare....
Det är bara ditt Ego som talat, missunsamhet och EGO: "Om inte jag kan få..då ska ingen annan heller ha".
Du lever inte som du lär enligt Bojare som vet vad du är för en juvel...
Mitt råd till dig är : Sluta upp med att leka riddare på vit häst, du framstår mer som Kalle Anka i Al Capone byxor. :evil:

Jag bor 20 min från Malmö, vännen. Hade jag velat ha en billig JV så hade jag köpt den. Men det var för lågt pris, som bekant.
Fantastiskt att lite medmänsklighet kan reta upp dig så. Musikombudsman, prisexpert... Vad snackar du om? Jag mejlade en snubbe och påtalade att det var ett lågt pris på hans annonserade gitarr - thats it. På vilket vis tar han skada av det? Kan väl knappast vara värre än att få mejl om att priset är för högt i alla fall. :)
Jag hade goda intentioner i alla fall och om du tycker jag är korkad pga det så bjuder jag på det.

07 Oct 2012, 22:12

Oj vilket tonläge det blev här då, obehagligt :-(
Det enda som hände egentligen var väl att Fullertons tips förlorade i värde, fortfarande ett tips men kanske inte som det annonserades, men å andra sidan fick en medmänniska reda på värdet av sin JV, det kan väl inte vara alldeles fel i alla fall!
Inte konstigt att det startas konflikter och krigshärdar här i världen om nåt så här oskyldigt kan orsaka såna reaktioner.
Jag är verkligen ledsen Fullerton, ber om ursäkt om jag bidrog till detta tonläge mot dig, ska tänka mig för nästa gång jag yttrar mig.
Och det är trevligt när båda parter tycker att de gjort en bra affär!

07 Oct 2012, 22:33
Profile

Finns ju ingen vits med att posta detta alls annat än att vara lite lustig?

'Bra affär för båda' , Det där är ju lite lustigt att applicera på en affär där köpare och säljare inte har någon långsiktig relation.

Bra hade varit om jag eller någon verkligen velat köpa gitarren och sagt , hej om gitarren är OK kan jag ge dig 3500 för den. DET hade varit bra för både köpare och säljare.

Att bara haussa upp den till 5000 leder troligen till att den inte blir såld alls, vilket kan ju vara en poäng i sig , men ingen 'bra affär' för någon.

Den där skrönan om änkan som ska sälja sin avlidne mans gamla gitarrer dyker ju upp i bland , och där får man betänka följande OM det skulle ske...

Troligen vill hon sälja ALLT på en gång till samma köpare SNABBT , och har inte full koll på bytta delar etc.... Vill säker inte ha byten heller....

I det läget får man nog acceptera runt 40% av marknadspriset , kontra att under ett par år sälja av en och en.

Dom flesta prispoliser (dvs de som inte tänkt köpa men ändå ska korrigera priset upp eller ned ) agerar ju i tysthet och publicerar inte sina 'missions' på en forumdel som heter 'tips om annonser' så det var ju en nyhet !

Oavsett ingen anledning till personangrepp och dylikt, det hör inte hemma här och är emot reglerna.

:)

08 Oct 2012, 08:40
Profile ICQ WWW
Mike Leaf wrote:
Finns ju ingen vits med att posta detta alls annat än att vara lite lustig?

JAG vet inte om snubben med JV:n hade koll och var medveten om att det var billigt. Ligger det till på det viset så var det ju ett bra tips, inte sant?
Jag fick inget svar på mitt mejl till honom, men annonsen plockades bort så antingen såldes den snabbt eller så ångrade han försäljningen av någon anledning - kanske för att han fick hjälp med priset.

Mike Leaf wrote:
'Bra affär för båda' , Det där är ju lite lustigt att applicera på en affär där köpare och säljare inte har någon långsiktig relation.

Varför måste det vara en långsiktig relation? Utveckla.

Mike Leaf wrote:
Bra hade varit om jag eller någon verkligen velat köpa gitarren och sagt , hej om gitarren är OK kan jag ge dig 3500 för den. DET hade varit bra för både köpare och säljare.

Varför hade det varit bra för säljaren? Han kan ju lätt få 5000:- för en JV. Jag har aldrig fått mindre betalt än 6000:- för de JV jag sålt.

Mike Leaf wrote:
Att bara haussa upp den till 5000 leder troligen till att den inte blir såld alls, vilket kan ju vara en poäng i sig , men ingen 'bra affär' för någon.

Han är ju givetvis fri att sälja den till vilket pris han vill - anledningen att jag tipsade honom var ju att han kanske inte visste vad en JV brukar säljas för.

Mike Leaf wrote:
Den där skrönan om änkan som ska sälja sin avlidne mans gamla gitarrer dyker ju upp i bland , och där får man betänka följande OM det skulle ske...

Troligen vill hon sälja ALLT på en gång till samma köpare SNABBT , och har inte full koll på bytta delar etc.... Vill säker inte ha byten heller....

I det läget får man nog acceptera runt 40% av marknadspriset , kontra att under ett par år sälja av en och en.

Eftersom Crimson själv tog upp änkan-historien och menade att han tipsat om en annons, så förutsatte jag att den var sann.
Det skadar ju inte att änskan fick reda på rätt pris. Om hon därefter vill sälja billigt i en klump så är hon väl fri att göra det. Poängen är att göra henne medveten om marknadspriset.

Mike Leaf wrote:
Dom flesta prispoliser (dvs de som inte tänkt köpa men ändå ska korrigera priset upp eller ned ) agerar ju i tysthet och publicerar inte sina 'missions' på en forumdel som heter 'tips om annonser' så det var ju en nyhet !

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Återigen, jag tipsade om en billig JV - thats it. Ingen "mission" och jag försökte inte "vara lustig".
Vad tror du jag har för makt över blocket-annonsörerna egentligen? Om jag mejlar så lyder de blint och korrigerar sina annonser? :)
JV:n var de facto annonserad för 2500:-., ville säljaren sälja den till det priset även efter att han fick reda på marknadspris, så är det väl alla gånger en annons som platsar i tips-delen på bojen.
[/quote]

08 Oct 2012, 10:02

Mike Leaf wrote:

Jag ska försöka , Om Du är i en relation med köpare/säljare i affärslivet , eller privat med en kompis tex så agerar man alltid efter att det man gör påverkar den framtida relationen , tex om du säljer din kompis morsa en rutten bil kanske det inte är så bra.

Likaså om ett företag ber sin leverantör om en extra prestation där de inte har möjlighet att prisförhandla pga bråttom, så tar man inte chansen och överdebiterar dom för att de inte kan tacka nej. Det kommer tillbaka åt andra hållet.

I en sån här privatannons där en privatperson säljer en billig elektronikpryl lite för billigt så känner jag personligen inte något ansvar för säljarens prissättning alls. Jag skulle gladeligen köpt den för 2500 utan att blinka, och sovit gott på natten.

Så dålig medmänniska är jag , i den situationen. Och jag håller hellre med på att 'lite får man skylla sig själv' om man är vuxen och går ut med något på annons.

Hur pass bra 'medmänniska' är man åt andra hållet om man tokprutar på prylar på annons?

Där säljaren kanske måste sälja för att få loss pengar ? Utnyttjar man inte den andres situation då?

Det förfarandet verkar ju vara allmänt accepterat på alla annonsmarknader?
Vad är skillnaden att han själv sätter ut den för 2500 kontra att jag 'skambudar' 2500:- på den ? Och tro mig , bud på 50% av angivet lågt pris förekommer.

Som ex kan jag nämna att jag ibland köper 'nära' tjänster (inte vad Du tror... he he)
Och vid betalning blir det ofta , 'tja vad ska man ta för det här , ett par hundra kanske....) varvid jag svarade , Du ska ta så pass bra betalt att Du tycker det är OK och lönsamt att fixa mina grejer utan att det känns för dyrt för mig.

Jag fick en klocka reparerad i butik , med ny visare , demontering, rengöring och nytt batteri för 100:- inkl moms..... , hade räknat med 250:- minst. tror Du jag korrigerade butiken och sa , Nä minst 200 vill jag betala. Nope.

Jag tycker inte det Du gjorde är 'fel' , bara lite märkligt att posta det.

08 Oct 2012, 12:03
Profile ICQ WWW
Mike Leaf wrote:
Mike Leaf wrote:

Jag ska försöka , Om Du är i en relation med köpare/säljare i affärslivet , eller privat med en kompis tex så agerar man alltid efter att det man gör påverkar den framtida relationen , tex om du säljer din kompis morsa en rutten bil kanske det inte är så bra.

Likaså om ett företag ber sin leverantör om en extra prestation där de inte har möjlighet att prisförhandla pga bråttom, så tar man inte chansen och överdebiterar dom för att de inte kan tacka nej. Det kommer tillbaka åt andra hållet.

I en sån här privatannons där en privatperson säljer en billig elektronikpryl lite för billigt så känner jag personligen inte något ansvar för säljarens prissättning alls. Jag skulle gladeligen köpt den för 2500 utan att blinka, och sovit gott på natten.

Så dålig medmänniska är jag , i den situationen. Och jag håller hellre med på att 'lite får man skylla sig själv' om man är vuxen och går ut med något på annons.

Hur pass bra 'medmänniska' är man åt andra hållet om man tokprutar på prylar på annons?

Där säljaren kanske måste sälja för att få loss pengar ? Utnyttjar man inte den andres situation då?

Det förfarandet verkar ju vara allmänt accepterat på alla annonsmarknader?
Vad är skillnaden att han själv sätter ut den för 2500 kontra att jag 'skambudar' 2500:- på den ? Och tro mig , bud på 50% av angivet lågt pris förekommer.

Som ex kan jag nämna att jag ibland köper 'nära' tjänster (inte vad Du tror... he he)
Och vid betalning blir det ofta , 'tja vad ska man ta för det här , ett par hundra kanske....) varvid jag svarade , Du ska ta så pass bra betalt att Du tycker det är OK och lönsamt att fixa mina grejer utan att det känns för dyrt för mig.

Jag fick en klocka reparerad i butik , med ny visare , demontering, rengöring och nytt batteri för 100:- inkl moms..... , hade räknat med 250:- minst. tror Du jag korrigerade butiken och sa , Nä minst 200 vill jag betala. Nope.

Jag tycker inte det Du gjorde är 'fel' , bara lite märkligt att posta det.

Jag håller inte alls med om att man inte behöver vara schysst i affärrer med personer man inte känner. Det är nog så långt ifrån min bild av hur en bra affär genomförs som man kan komma.
Jag hjälpte en gång en snubbe för 5-6 år sedan att få 5000+ spänn för ett par vintagemickar istället för de 500 spänn som han hade annonserat dem för. Som tack fick jag köpa en en '79 stratahals för halva priset av honom. Instant karma.
Hade jag hellre velat ha hans mickar för 500 spänn? Hell yeah. Hade jag kommit ihåg det 5-6 år senare? Förmodligen inte.

Att pruta på en vara tycker inte jag alls är samma sak. Säljaren har väl då i regel koll på vad varan är värd och kan göra en bedömning om han vill acceptera ett lägre bud utifrån den vetskapen eller ej. Den möjligheten ges ju aldrig till en köparen som annonserar en vara för billigt.

08 Oct 2012, 13:05

Kan ju ha varit en som visste att det inte var Jv hela vägen
och ville snabbt bli av med den för en billig penning..och låtsas
som han inte visste nåt om gitarren..

Ganska vanskligt att slå till snabbt för att priset är lågt och
det står Jv på en halvbricka osv...vips så är man lurad själv :mrgreen:

08 Oct 2012, 13:44
Profile ICQ WWW

laros wrote:

Ja , ska man spela spelet så.. det kan slå åt båda hållen.

Tyvärr kan den lika bra kosta 5000:- och det mesta är ändå fel .

Fendergitarrer är lite som IKEA möbler, kunde lika bra sålts i små platta paket 8)
Och en instruktion samt några insexnycklar...

Ärligt , man vet ofta f-n inte vad det sitter för delar på dom....
Speciellt de på Blocket...

:wink:

08 Oct 2012, 13:58
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
laros wrote:

Ja , ska man spela spelet så.. det kan slå åt båda hållen.

Tyvärr kan den lika bra kosta 5000:- och det mesta är ändå fel .

Fendergitarrer är lite som IKEA möbler, kunde lika bra sålts i små platta paket 8)
Och en instruktion samt några insexnycklar...

Ärligt , man vet ofta f-n inte vad det sitter för delar på dom....
Speciellt de på Blocket...

:wink:

Sant!

Men jag tänkte i syftet manipulation!?

För 5tk kanske man börjar be om foton på halsfickor osv
medans för 2500:- man inte har " mage" att fråga om sånt..

08 Oct 2012, 14:11
Profile ICQ WWW

Den här diskussion får mig att undra vad en Fender JV egentligen är värd?
MUG här i Gbg begär 12995 :- för en 83a, som jag tror är en st62-65, alltså instegsvarianten för en Fender JV, här börjar ju även 5000 :- framstå some ett riktigt kap :-)
Men musikaffärer saltar ju rätt så rejält :-(
Har försökt att ta reda på vad man kan begära för en dylik då jag har en likadan som den på MUG som jag skulle kunna tänka mig att göra mig av med för rätt pris (behöver utrymme säger frugan :-)).
Inte ens 21frets.com kan ge mig ett rimligt svar på vad man kan sätta som utgångspris så jag lade det hela i malpåse.
Nån som har koll på detta när vi ändå är inne på JV ämnet?

08 Oct 2012, 14:49
Profile

holmis63 wrote:
Den här diskussion får mig att undra vad en Fender JV egentligen är värd?
MUG här i Gbg begär 12995 :- för en 83a, som jag tror är en st62-65, alltså instegsvarianten för en Fender JV, här börjar ju även 5000 :- framstå some ett riktigt kap :-)

Har Du mailat säljaren detta , verkar som Fullerton har försökt blåsa honom... 8)

Sorry.... :wink:

Haraldrig kommer snart logga in från Kina och löser detta dilemma.

08 Oct 2012, 16:13
Profile ICQ WWW

Image

08 Oct 2012, 16:35
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next