| Author |
Message |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 J..la Kaffebryggare
Denna fredagen började bra med en paj kaffebryggare. Är det så att dagens kaffebryggare har en livslängd på ca 1,33 år så garantin precis hinner gå ut? Detta var nämnligen den 3dje kaffebryggaren på 4 år. Tips om en hållbar som gör gott kaffe mottages tacksamt...
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 05 Oct 2012, 07:59 |
|
 |
|
javelin70
|
 Re: J..la Kaffebryggare
Finns bara en - Moccamaster. Brygger perfekt och 5 års garanti. Jag registrerade mej som ägare och fick då garantin förlängd till 10 år! Hade tur och köpte en till extrapris i somras, startar väl annars på 1199:-, inte billigt men bäst. Brukar väl vinna alla tester där de är med.
Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 05 Oct 2012, 08:23 |
|
 |
|
Lemmy
|
javelin70 wrote: Finns bara en - Moccamaster. Brygger perfekt och 5 års garanti. Jag registrerade mej som ägare och fick då garantin förlängd till 10 år! Hade tur och köpte en till extrapris i somras, startar väl annars på 1199:-, inte billigt men bäst. Brukar väl vinna alla tester där de är med.
Micke Jaa, det får nog bli en sådan. Har ju förbrukat mer än dom pengarna på kaffebryggare de senaste 4 åren så det kan va väl investerat. Då kanske du som ägare till en sådan kan svara på en sak, läste lite på deras hemsida om skötsel, och dom rekommenderade avkalkning var 2-3 månad och hänvisade till nåt medel dom har i shoppen, men funkar det lika bra med vanliga medel man köper t.ex på ICA eller gäller garantin enbart om man använder deras egna medel?
|
| 05 Oct 2012, 08:37 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Jag har en gammal perkulator som funkat kanon i 15 år eller så. Lite lowtech kanske med det funkar bra för mig.
|
| 05 Oct 2012, 08:47 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
javelin70 wrote: Finns bara en - Moccamaster. Brygger perfekt och 5 års garanti. Jag registrerade mej som ägare och fick då garantin förlängd till 10 år! Hade tur och köpte en till extrapris i somras, startar väl annars på 1199:-, inte billigt men bäst. Brukar väl vinna alla tester där de är med.
Micke +1000 på den. Dessutom är det den snyggaste 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Oct 2012, 09:07 |
|
 |
|
Tobbe z
|
.....och köp inte den billigaste Moccamastern utan en sånndär med en pip som går ned till botten av kannan. Minimerar garvsyra och kan står på värme längre utan att det smakar kattpiss.
|
| 05 Oct 2012, 09:27 |
|
 |
|
Lemmy
|
|
| 05 Oct 2012, 09:31 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Jo, den är bra. Har en just en sån själv (om än guldfärgad). Brygger gott kaffe, särskilt om man matar med nymalda bönor.
|
| 05 Oct 2012, 09:35 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Bara att köpa.
|
| 05 Oct 2012, 09:42 |
|
 |
|
javelin70
|
Håller med, går också att sänka temeraturen lite på varmhållningen också på den modellen vilket är bra om man gör så. Jag har inte avkalkat än, har inga större problem med kalk i vattnet. Tror inte det stod att man måste använda det medel som finns med men jag kan kolla. Tror det var nån norsk rengöring. Kan också rekommendera en riktigt bra allroundkvarn om man vill mala själv: http://www.kaffecompagniet.se/produkt.php?art=100168Rejält malverk som fixar allt och den är byggd som ett kassaskåp. Finns nog inget mer prisvärt än den här. Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 05 Oct 2012, 09:59 |
|
 |
|
Lemmy
|
javelin70 wrote: Håller med, går också att sänka temeraturen lite på varmhållningen också på den modellen vilket är bra om man gör så. Jag har inte avkalkat än, har inga större problem med kalk i vattnet. Tror inte det stod att man måste använda det medel som finns med men jag kan kolla. Tror det var nån norsk rengöring. Kan också rekommendera en riktigt bra allroundkvarn om man vill mala själv: http://www.kaffecompagniet.se/produkt.php?art=100168Rejält malverk som fixar allt och den är byggd som ett kassaskåp. Finns nog inget mer prisvärt än den här. Micke Du behöver inte kolla, men tack ändå. Har beställt en på collect@store o tänkte hämta den på lunchrasten. En kvarn får bli nästa steg, har aldrig provat med nymalt men ska göra senare. Brukar köra med Zoegas skånerost.
|
| 05 Oct 2012, 10:06 |
|
 |
|
javelin70
|
Lemmy wrote: Du behöver inte kolla, men tack ändå. Har beställt en på collect@store o tänkte hämta den på lunchrasten. En kvarn får bli nästa steg, har aldrig provat med nymalt men ska göra senare. Brukar köra med Zoegas skånerost. Blir ännu ett steg godare att mala själv, det är värt det lilla besväret. Prova Dark Temptation, Intenzo och Forza, de är riktigt bra också. Micke
|
| 05 Oct 2012, 10:14 |
|
 |
|
davidihse
|
Denna och lavazza rosso, mkt bättre blir inte kaffe! 
|
| 05 Oct 2012, 10:17 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
davidihse wrote: Denna och lavazza rosso, mkt bättre blir inte kaffe!  +1 Tänkte precis på den fast ur hållfasthetssynpunkt. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 05 Oct 2012, 11:59 |
|
 |
|
dimman
|
Melittapåse, kaffekanna, fungerar i alla väder, hyfsat gott kaffe dessutom. Själv är jag lite gammalmodig, kokkaffe om det ska vara riktigt gott, men..... det tar tid att lära sig att göra det på rätt sätt. 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 05 Oct 2012, 12:31 |
|
 |
|
Lemmy
|
Så, nu står den upställd och redo för tjänstgöring Tack för tips och råd.
|
| 05 Oct 2012, 13:39 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Lemmy wrote: Så, nu står den upställd och redo för tjänstgöring Tack för tips och råd. nu behöver du som sagt en riktig kaffekvarn också, tex en sån här: http://assets1.tretti.com/images/items/250/11338.jpgoch ett gott kaffe, tex detta: 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Oct 2012, 16:53 |
|
 |
|
Axewall
|
Moccamaster köpte vi också efter att ha duttat med flera andra billigare bryggare som inte höll länge. Klart mycket godare kaffe med den.
Men så fick vi (i inflyttningspresent nå'n gång, tror jag) en så'n där Presso-bryggare (EJ espresso!) och efter ett tag så använde vi bara den. Den gav en smakhöjning igen, jämfört med Moccamastern. Blir mustigare smak, lite som en blandning av bryggt och kokt. Åsså försvann "pappersfiltersmaken", jag hade provat en mängd olika sorter utan att bli nöjd. Dessutom så är den väldigt lättskött. En snabb vattenkokare, bra kaffe (gärna mörkrostat) och så ställ en timer på 4 minuter. Tryck lugnt ned filtret med stadig hand. Klart!
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 05 Oct 2012, 18:12 |
|
 |
|
Lemmy
|
Mmmm, det får bli nästa grej. Mollbergs blandning köper jag färdigmalet ibland. Zoegas Mollbergs o Skånerost är mina favoriter 
|
| 05 Oct 2012, 22:08 |
|
 |
|
Lemmy
|
Axewall wrote: Moccamaster köpte vi också efter att ha duttat med flera andra billigare bryggare som inte höll länge. Klart mycket godare kaffe med den.
Men så fick vi (i inflyttningspresent nå'n gång, tror jag) en så'n där Presso-bryggare (EJ espresso!) och efter ett tag så använde vi bara den. Den gav en smakhöjning igen, jämfört med Moccamastern. Blir mustigare smak, lite som en blandning av bryggt och kokt. Åsså försvann "pappersfiltersmaken", jag hade provat en mängd olika sorter utan att bli nöjd. Dessutom så är den väldigt lättskött. En snabb vattenkokare, bra kaffe (gärna mörkrostat) och så ställ en timer på 4 minuter. Tryck lugnt ned filtret med stadig hand. Klart!
/Mats Har druckit kaffe bryggt med sådan, men jag tyckte det var lite "sumpigt", men det kanske var en sämre modell...
|
| 05 Oct 2012, 22:10 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Vicken jala blodtryckshöjare... 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 05 Oct 2012, 22:59 |
|
 |
|
Axewall
|
Lemmy wrote: Axewall wrote: Moccamaster köpte vi också efter att ha duttat med flera andra billigare bryggare som inte höll länge. Klart mycket godare kaffe med den.
/Mats Har druckit kaffe bryggt med sådan, men jag tyckte det var lite "sumpigt", men det kanske var en sämre modell...Kan varit dålig modell, man får se till att det inte läcker förbi filtret när man trycker ner det. Och inte trycka för hårt, då kan man få en överraskning  Jag är uppvuxen med kok-kaffe så lite sump bryr jag mig inte om. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 06 Oct 2012, 10:33 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
KÖP Kaffemaskin. Jag fick några tusen över så jag köpte en Kaffemaskin ett köp som jag är väldigt nöjd med. Den maler och bryggar på 25sec och det blir otroligt gott kaffe. Dricker mkt kaffe och med maskinen blir det inte mindre Letade beg på Blocket och hittade en Philips ny i kartong för 3200kr. http://smartson.se/test/hem-tradgard/he ... hemma.htmlMin. Maskin 
|
| 08 Oct 2012, 19:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Bbenderman wrote: KÖP Kaffemaskin. Jag fick några tusen över så jag köpte en Kaffemaskin ett köp som jag är väldigt nöjd med. Den maler och bryggar på 25sec och det blir otroligt gott kaffe. Dricker mkt kaffe och med maskinen blir det inte mindre Letade beg på Blocket och hittade en Philips ny i kartong för 3200kr. kul att du är nöjd, men det där är ingen kaffebryggare, det är en espressomaskin 
|
| 08 Oct 2012, 19:36 |
|
|