View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:01

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Leta upp gamla regnummer? 
Author Message

Post Leta upp gamla regnummer?
Efter att ha tillbringat en eftermiddag med att kolla igenom gamla bilder hemma hos farmor fäste min blick på en bild. Från 57' där farfar stod stolt med sin Ford Mercury från 55'. Farmor berättade att han sålde den 58-59 för att senare köpa en Oldsmobile Vista Cruiser och farsan som föddes 62' hade inte en aning att hans egen farsa hade rullat omkring i en Mercury förän jag berättade det för han.

Farsan har ju också varit sugen på att bygga garage i typ 20 år nu men kommer aldrig till frågan eftersom det stod en gammal Mercedes från 66 på uppfarten men när vi la om taket här om veckan var vi tvunga att sälja den. Fick 2000 kr för den, lite snålt kanske, farsan betalde för däcken 2000kr styck 88' och nu fick han hela bilen för det. Och sen ska vi förmodligen asfaltera om uppfarten också som har varit orört sen typ 60-talet och nu försöker jag få farsan att köpa någon gammal jänkare, och den första som dyker upp i huvet är såklart farfars mercury, men på bilden har den det gamla regsystemet och inte ABC123, har kollat med riksarkivet men dom tar ju förtusan 125 spänn kvarten för att kolla på sånt.

Regnummret var O 11230. Någon som vet ngt annat sett att kolla upp det ? Kan lägga upp en bild på den om någon är nyfiken :D

-Beavis & Butthead
Image

29 Sep 2012, 12:06
Profile

Post Re: Leta upp gamla regnummer?
Här kan man söka själv för att se OM det finns handlingar:

http://www.svar.ra.se/ (klicka på "Fordon" i menyn)

Om man söker på X59730 hittar man t.ex min Opel och får fram det nya regnumret, BMH590 som man sedan kan söka vidare på. Jag har begärt ut alla handlingar och fick betala en "kopieringskostnad" om jag inte minns fel. Det kostade inte mycket.

MEN TYVÄRR verkar inte "ditt" registreringsnummer generera några träffar. Det kanske betyder att den aldrig omregistrerades in i det nya systemet, alltså att den blivit skrotad? Jag vet inte.

edit: Lägg upp bild! Alltid kul.

29 Sep 2012, 12:29
Profile

Ajdå, får inte hoppas att den är skrotad, då får jag ju nästan köpa en från USA billigt och frakta över, såg en i samma färg på eBay, uppnåde inte reservationspriset när den låg på $ 5400 helt original tror jag, men jag tror att reservationspriset låg runt 8-10k kanske men är betydligt billigare än att köpa en i sverige iallfall.

Jag ska bara skanna in bilden i datorn och sen lägger jag upp den :P

-Beavis & Butthead
Image

29 Sep 2012, 12:38
Profile

Image

Där har vi den :P

-Beavis & Butthead
Image

29 Sep 2012, 12:47
Profile

Grym bild, tagen med en mellanformatare (6 x 6), kanske en gammal Rolleiflex eller nåt. Synd att den är en aning överexponerad, men den funkar ändå tycker jag!!

29 Sep 2012, 17:50
Profile

Ett riktigt Dollargrin! 8)

29 Sep 2012, 21:29
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]