View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 13:43

Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Lärare- gnällspikar, eller? 
Author Message

Post Re: Lärare- gnällspikar, eller?
Abe Normal wrote:
clapton71 wrote:
Lustigt...just dessa yrken kan jag relatera en hel del till för jag utsätts varje dag av situationer och uppgifter som liknar deras...

Menar förstås inte boktavligen att lärare ska var nåt a-lag och resten får skiten, det tror jag att du förstod men valde att göra en grej av det.

Matte

Du talar om dig själv som om du vore någon slags über-akademiker. Vad krävs för att komma in på en lärarutbildning, inte speciellt mycket va (ingen aning)? Ungefär som om essen skulle samlas där, man kan undra så akademiker ni är om ni kan se världen utanför kursplanen? Självklart behövs det bra lärare likaväl som det behövs bra folk inom alla offentliga jobb. Det stora problemet är inte att önska sig en fet påökning med 10k per månad utan vem som skall betala kalaset? Kakan ser ut som den gör och den skall räcka till mycket. Staten kommer med stor sannolikhet att tvingas öka upplåningen dramatiskt dom närmaste åren och i förlängningen för att betala bla lärarnas löner.

Det där högtravande akademikertjafset kan man lägga ner, 90 % av landets befolkning är väl snart ”akademiker” och snart kan väl ingen bygga ett hus längre (förutom ryssar) och skall man besöka en anhörig inom vården så får man ta med sig en parlör.

/Ulf

Antingen blev du trampad på en mycket öm tå eller så vaknade du på fel sida i morse. :wink:

Det finns länder som har en betydligt mindre skattefinansierad verksamhet än Sverige och där bl. a. lärare tjänar mer. Problemet är alltså inte pengarna i sig utan hur man prioriterar. :roll:

/R

27 Sep 2012, 11:28
Profile

clapton71 wrote:

Ok, om det finns åsikter så fram med dom!

Dina konspirationsteoretiska inslag i kombination med något som börjar likna personangrepp på mig som person börjar bli lite obehagliga så jag sätter punkt för mina åsikter här i denna tråd.

Matte

Vi kommer sannolikhet ha ett extremt lågt inflationstryck under dom närmaste åren. Att då få 4 % i lönepåslag för ett år, möjligheten att kunna sitta bakom katetern resten av livet, och ha fast anställning. MEN istället bli förbannad över att man inte fick motsvarande 10k/mån och därmed hotar med att lämna facket är ju bokstavligen ett hån mot övriga. I vilken värld lever lärarna i, den som står i läroböckerna (tryckta på ’90-talet)?

Förmodligen mer än hälften av Europas invånare riskerar att förlora allt i den pågående processen, och satt i det perspektivet så blir lärarfackens argumentation minst sagt upplåst och världsfrånvänd även om man ser sig som underbetalda ”akademiker”.

10k per månad? Vem skulle i så fall betala lönerna, kommunerna kommer sannolikt att få ett helvete en tid framöver, alltså måste det sparas in på annat eller öka upplåningen ännu mer (vilket kommer att ske).

Också förmätet av dig att beskylla mig för personangrepp och jag konspirerar mot dina inlägg, så j***a lågt. Ta dina 4 % och stick tills verkligheten kommer ikapp.

/Ulf

27 Sep 2012, 12:40
Profile

Renegade wrote:
Lärarfacken och SKL har kommit överens om ett lönelyft på 4,2 procent i år och minst det så kallade industrimärket för 2013 vilket i snitt innebär cirka 1 100 kronor mer per månad. Löneökningen gäller retroaktivt från och med den 1 april vilkt innebär i genomsnitt drygt 9 000 kronor som ett engångsbelopp.

Vad säger man nu till Clapton71 & Co? Långt från påslag på 10.000 kr/mån men ingen strejk - grattis? :roll:

/R

Det finns inga garantier om löneökningar på denna nivå (4,2%) för enskilda individer, siffran gäller kollektivet. För övrigt är jag tämligen kluven, alternativet skulle t ex kunna vara strejk/lock out, ettårigt avtal, inget retroaktivt, 2,6%... :x

Religion vs fossils. Fossils win.

27 Sep 2012, 13:01
Profile

Abe Normal wrote:
clapton71 wrote:

Ok, om det finns åsikter så fram med dom!

Dina konspirationsteoretiska inslag i kombination med något som börjar likna personangrepp på mig som person börjar bli lite obehagliga så jag sätter punkt för mina åsikter här i denna tråd.

Matte

Vi kommer sannolikhet ha ett extremt lågt inflationstryck under dom närmaste åren. Att då få 4 % i lönepåslag för ett år, möjligheten att kunna sitta bakom katetern resten av livet, och ha fast anställning. MEN istället bli förbannad över att man inte fick motsvarande 10k/mån och därmed hotar med att lämna facket är ju bokstavligen ett hån mot övriga. I vilken värld lever lärarna i, den som står i läroböckerna (tryckta på ’90-talet)?

Förmodligen mer än hälften av Europas invånare riskerar att förlora allt i den pågående processen, och satt i det perspektivet så blir lärarfackens argumentation minst sagt upplåst och världsfrånvänd även om man ser sig som underbetalda ”akademiker”.

10k per månad? Vem skulle i så fall betala lönerna, kommunerna kommer sannolikt att få ett helvete en tid framöver, alltså måste det sparas in på annat eller öka upplåningen ännu mer (vilket kommer att ske).

Också förmätet av dig att beskylla mig för personangrepp och jag konspirerar mot dina inlägg, så j***a lågt. Ta dina 4 % och stick tills verkligheten kommer ikapp.

/Ulf

Du verkar ha vaknat rejält på fel sida, och dessutom ha något otalt med akademiker?
Det finns inte många erfarna snickare eller VVS-are som skulle jobba för de siffror som Matte nämner, inte ens med lönepåslaget som nu är förhandlat. Då har dom inte heller en ca 4 årig obligatorisk utbildning som dom bekostat själva. Var finns det orättvisa? Hantverkarna har gott om jobb, därför kan dom ta bra betalt. Vi håller på att få för få lärare, eftersom lönen inte lockar de som bekostar sin egen utbildning. Många akademiker med motsvarande utbildningslängd ligger på just runt 10KSEK mer i snittlön, och vill vi ha lärare till våra barn är det just vad som måste hända med lärarlönerna. Det är inte svårare än så.
Att pengarna inte finns i nuvarande budget stämmer, men det går att göra något åt. Antingen höja skatten, eller dra in på något annat, det är inte svårare än så. Att kommunerna har svårt att svälja det stämmer väl också, men staten kräver via lagar att kommunerna skall hålla utbildningen på rätt nivå, och då får väl staten slanta upp, och t.ex. köpa färre JAS-plan eller något annat som får lägre prioriotet.

Om det blir så illa som du förutspår i dina deprimerande profetsior, kommer vi förmodligen ha helt andra problem att prioritera, och lärarlönerna tillsammans med annat är mindre viktiga. Hantverkarna kommer att kunna ha vilka löner som helst, spelar ingen roll eftersom ingen kommer att bygga ändå. Men, nu är vi inte där utan här. I nutidens verklighet.

27 Sep 2012, 14:02
Profile WWW

En sak som inte kommit fram i debatten här.

Om någon bestämmer sig för att bli lärare så borde hen kolla upp lönebilden innan hen börjar utbilda sig till lärare och ådra sig avsevärda studielån.
Nu får man ju faktiskt intrycket att hen plötsligt upptäcker att det är dåligt betalt och vill ha 30 % lönepåslag.

Och, som clappe redan påpekat, så är lönebilden, åtminstone för gymnasielärare, rätt så hyfsad.

Klas

27 Sep 2012, 17:13
Profile WWW

Quote:
Du verkar ha vaknat rejält på fel sida, och dessutom ha något otalt med akademiker?
Det finns inte många erfarna snickare eller VVS-are som skulle jobba för de siffror som Matte nämner, inte ens med lönepåslaget som nu är förhandlat. Då har dom inte heller en ca 4 årig obligatorisk utbildning som dom bekostat själva. Var finns det orättvisa? Hantverkarna har gott om jobb, därför kan dom ta bra betalt. Vi håller på att få för få lärare, eftersom lönen inte lockar de som bekostar sin egen utbildning. Många akademiker med motsvarande utbildningslängd ligger på just runt 10KSEK mer i snittlön, och vill vi ha lärare till våra barn är det just vad som måste hända med lärarlönerna. Det är inte svårare än så.
Att pengarna inte finns i nuvarande budget stämmer, men det går att göra något åt. Antingen höja skatten, eller dra in på något annat, det är inte svårare än så. Att kommunerna har svårt att svälja det stämmer väl också, men staten kräver via lagar att kommunerna skall hålla utbildningen på rätt nivå, och då får väl staten slanta upp, och t.ex. köpa färre JAS-plan eller något annat som får lägre prioriotet.

Om det blir så illa som du förutspår i dina deprimerande profetsior, kommer vi förmodligen ha helt andra problem att prioritera, och lärarlönerna tillsammans med annat är mindre viktiga. Hantverkarna kommer att kunna ha vilka löner som helst, spelar ingen roll eftersom ingen kommer att bygga ändå. Men, nu är vi inte där utan här. I nutidens verklighet.

Man borde inte alltid se utbildningsåren och eventuella studielån som ett skäl att få en bra lön utan som en uppoffring för att få jobba med det man vill resten av livet.
Angående bristen på nya lärare så är det nog inte heller bara lön som gör att folk avstår utan skolans situation i sig. Risken att hamna i en lugn och fin skola minskar ju för varje dag som går.

27 Sep 2012, 17:16
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
Quote:

Man borde inte alltid se utbildningsåren och eventuella studielån som ett skäl att få en bra lön utan som en uppoffring för att få jobba med det man vill resten av livet.
Angående bristen på nya lärare så är det nog inte heller bara lön som gör att folk avstår utan skolans situation i sig. Risken att hamna i en lugn och fin skola minskar ju för varje dag som går.

Håller väl i princip med, men det ÄR svårt att motivera nya lärare, när man drar på sig 3-4 års studieskulder, som ska betalas med lönen, som då inte är högre än en hel del yrken där man tjänar pengar direkt efter gymnasiet. Det löser väl sig självt med tiden, t.ex. som med stafettläkare, men vi får en period med för få lärare, tills villkoren blir bättre, och den perioden ska vi utsätta barn för...

27 Sep 2012, 18:01
Profile WWW

Quote:
Håller väl i princip med, men det ÄR svårt att motivera nya lärare, när man drar på sig 3-4 års studieskulder, som ska betalas med lönen, som då inte är högre än en hel del yrken där man tjänar pengar direkt efter gymnasiet. Det löser väl sig självt med tiden, t.ex. som med stafettläkare, men vi får en period med för få lärare, tills villkoren blir bättre, och den perioden ska vi utsätta barn för...

Det är under just den perioden med få lärare som lärarna kommer kunna förhandla upp lönerna eftersom de kan välja vart de ska jobba. Så är det i precis alla branscher sen att det handlar om barn i detta fallet är ju en sak men det finns ju branscher där det drabbar äldre och sjuka också. Nu verkar det iförsig inte handla om barn alls då argumentet i detta fall enbart verkar handla om att lärarna vill ha mer pengar. För mig personligen spelar det ingen roll om lärarna ges 10k i löneökning men jag vill ju då gärna veta vilken annan instans som får mindre resurser. Är det kommunernas migrationsverksamhet? Fine, kör på. Är det äldrevård eller sjukvård? icke. Jag tror inte lärarna sitter i rätt sits att kräva högre löner då skolorna dagligen får kritik över dåliga resultat. Den dagen trenden vänder så sitter de ju självklart i en helt annan sits och det är ju så det brukar fungera inom alla andra områden.

27 Sep 2012, 18:43
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:

Vadå emot akademiker, vad har du fått det ifrån? Lärare sysslar ändå i sitt arbete med samtidsfrågor, men när jag hör representanter uttala sig in public, så känner jag bara…Hallååå, året är anno 2012 och inte 1975 med näbbstövlar och timotejkransar i håret. Europa brinner och håller på att politiskt falla samman och om tio år finns kanske inte ens Europa kvar i sin nuvarande form!

Att tycka att man som grupp är värd hela 40 % i påslag till sin egen snittlön är hur provocerande som helst med argument att man som ”akademiker” är försummad, och nästa fråga blir, vem skall betala?? Lever vi under samma tidsperiod? Jag förstår att lärare som grupp har fått det svettigare, sommarlovet på tio veckor är inte längre ograverat, ett störande höstlov har tillkommit förutom jullov, sportlov och påsklov. Ingenting är som förut men det gäller alla idag och inte bara lärarna.

Såg i kort tidningen, att lärarna tycker att avtalet är ett ”hån”. Jag skulle vilja säga att lärarnas syn på sig själva verkligen är ett hån mot övriga grupper. Bara att ha ett fast jobb idag är snart en ynnest och att sedan kunna välja att nöta samma kateterstol till pension (om man vill) är verkligen en förmån som bara den är värd 10k i månaden.

Nu verkar en del tycka att jag är både konspiratorisk och illasinnad, men det är jag verkligen inte utan helt ärlig. Jag önskar självklart att lärarna som grupp skall ha bra löner, och för mig får dom gärna ha 1 miljon i ingångslön och att minimilönen vore 500k i Sverige, bara systemet klarar uppgiften! Det vore den bästa av världar, ekonomin skulle blomstra, varor och tjänster skulle utvecklas och Expert skulle kunna ta tillbaka sin kk-ansökan.

Nu ser inte den ekonomiska situationen ut så, utan läget är synnerligen allvarligt och jag tycker att det häpnadsväckande hur Clapton71 och hans LR-fack resonerar, så urbota världsfrånvänt. ALLA löneökningar inom det offentliga oavsett om det är dom önskade 40 procenten eller 1 % kommer att betalas med ökad upplåning, eftersom systemen vi har idag inte ens klarar av att hålla sig inom ramen för den budget som redan finns.

/Ulf

28 Sep 2012, 00:58
Profile

Akademiker bla bla bla
Ökat resultat bla bla bla

Lärarfacket är uppenbarligen värdelöst och ser inte sina medlemmars bästa som det primära.
Detta är ett facks enda uppgift och därmed kan man säga att enligt medlemmarnas egna åsikter har de
misslyckats totalt.

Läkarförbundet har däremot jobbat väl för sina medlemmar.
Trots att svenska läkare är värdelösa och nära på 10% av alla patienter blir felbahandlade på
något vis.
Det är i snitt 3 patienter per läkare (finns ca 30000 läkare i Sverige).

28 Sep 2012, 06:11
Profile ICQ YIM WWW

Abe Normal wrote:
kjelle wrote:

Vadå emot akademiker, vad har du fått det ifrån? Lärare sysslar ändå i sitt arbete med samtidsfrågor, men när jag hör representanter uttala sig in public, så känner jag bara…Hallååå, året är anno 2012 och inte 1975 med näbbstövlar och timotejkransar i håret. Europa brinner och håller på att politiskt falla samman och om tio år finns kanske inte ens Europa kvar i sin nuvarande form!

Att tycka att man som grupp är värd hela 40 % i påslag till sin egen snittlön är hur provocerande som helst med argument att man som ”akademiker” är försummad, och nästa fråga blir, vem skall betala?? Lever vi under samma tidsperiod? Jag förstår att lärare som grupp har fått det svettigare, sommarlovet på tio veckor är inte längre ograverat, ett störande höstlov har tillkommit förutom jullov, sportlov och påsklov. Ingenting är som förut men det gäller alla idag och inte bara lärarna.

Såg i kort tidningen, att lärarna tycker att avtalet är ett ”hån”. Jag skulle vilja säga att lärarnas syn på sig själva verkligen är ett hån mot övriga grupper. Bara att ha ett fast jobb idag är snart en ynnest och att sedan kunna välja att nöta samma kateterstol till pension (om man vill) är verkligen en förmån som bara den är värd 10k i månaden.

Nu verkar en del tycka att jag är både konspiratorisk och illasinnad, men det är jag verkligen inte utan helt ärlig. Jag önskar självklart att lärarna som grupp skall ha bra löner, och för mig får dom gärna ha 1 miljon i ingångslön och att minimilönen vore 500k i Sverige, bara systemet klarar uppgiften! Det vore den bästa av världar, ekonomin skulle blomstra, varor och tjänster skulle utvecklas och Expert skulle kunna ta tillbaka sin kk-ansökan.

Nu ser inte den ekonomiska situationen ut så, utan läget är synnerligen allvarligt och jag tycker att det häpnadsväckande hur Clapton71 och hans LR-fack resonerar, så urbota världsfrånvänt. ALLA löneökningar inom det offentliga oavsett om det är dom önskade 40 procenten eller 1 % kommer att betalas med ökad upplåning, eftersom systemen vi har idag inte ens klarar av att hålla sig inom ramen för den budget som redan finns.

/Ulf

"Det där högtravande akademikertjafset kan man lägga ner, 90 % av landets befolkning är väl snart ”akademiker” och snart kan väl ingen bygga ett hus längre (förutom ryssar) och skall man besöka en anhörig inom vården så får man ta med sig en parlör."

Svårt att tolka det på annat sätt, men jag kan ha fel. Det sättet att argumentera på, finns flera exempel från dig i tråden, uppfattar åtminstone jag som stötande och aggressivt. Kanske inte var menat så, men jag är ju fri att bilda min uppfattning.

Om du läser Clapton71:s inlägg lite mer noggrannt, ser du att han inte helt ogillar det överenskomna avtalet, så ihopbuntadet och stilen skulle jag också uppfatta som påhopp, om du nu inte inser det.

Avtalsförhandlingar måste ju hållas med hög svansföring och bud som överstiger det förväntade förhandlingsresultatet. Man förhandlar ju utgående ifrån de lagda budet. Om budet från LR hade varit 4% detta år, hade man ju inte landat där. Att föra fram 10KSEK mer per månad får väl ses som ett långsiktigt mål, men man måste nöta in budskap och visioner. Kanske mest naivt av de mest stridbara medlemmarna att bli islkna och bestörta när det inte blev 10KSEK... i den här vändan.

Regeringen har ju redan lagt 2.3MMSEK i budgeten för att höja lektorslönerna med 10KSEK och "förstelärarnas" löner med 5KSEK. Helt i min smak, att höja hela kollektiv blir för kostsamt och lyckas inte i förhandlingar (se sjuksköterskorna). Precis som i många andra branscher, de duktiga bör premieras över tiden, så att möjligheten finns, inte som en självklarhet.

Domedagsprofetsian tänker jag knappt kommentera, bara en reflektion: Tänker man, det kommer att gå åt helvete, så det är ingen ide att göra något bättre, då är det självuppfyllande.

28 Sep 2012, 12:01
Profile WWW

Haraldrig wrote:
Akademiker bla bla bla

Lärarfacket är uppenbarligen värdelöst och ser inte sina medlemmars bästa som det primära.
Detta är ett facks enda uppgift och därmed kan man säga att enligt medlemmarnas egna åsikter har de
misslyckats totalt.

Trots att svenska läkare är värdelösa och nära på 10% av alla patienter blir felbahandlade på
något vis.

Svenska XXX är värdelösa bla bla bla...
Vet inte riktigt varför du går igång på det här viset mot allt svenskt, inte ens relevant i tråden... Antagligen någon -ism eller så, normalt beteende är det inte.
Svenska läkare är internationellt framgångsrika i vissa områden, vissa andra inte. På rätt bra nivå, om man ser till storleken på svenska sjukvården jämfört med t.ex. USA.

Facken hanterar mer än lön, även där är du ute och cyklar.

28 Sep 2012, 12:55
Profile WWW

kjelle wrote:
Vet inte riktigt varför du går igång på det här viset mot allt svenskt, inte ens relevant i tråden... Antagligen någon -ism eller så, normalt beteende är det inte.
Svenska läkare är internationellt framgångsrika i vissa områden, vissa andra inte. På rätt bra nivå, om man ser till storleken på svenska sjukvården jämfört med t.ex. USA.

Haraldrig bor ju numera i Japan enligt egen utsago, så nu för tiden är det kanske mest ett missriktat uttryck för saknad till hemlandet... :lol:

28 Sep 2012, 14:36
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:
Haraldrig wrote:
Akademiker bla bla bla

misslyckats totalt.

något vis.

Om ett facks uppgift inte är att se till sina medlemmars bästa förstår jag inte vad facket ska vara bra för?
Var jag refererade till att detta endast innefattar lön vet jag inte.

28 Sep 2012, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

[b]då argumentet i detta fall enbart verkar handla om att lärarna vill ha mer pengar[/b

Helt fel. Det handlar om följande:

När man på slutet av 60-talet skulle revidera riksdagsmännens lön så ansåg man att riktmärket skulle vara de högt ansedda och samhällsbärande lärarnas löner. På relativt kort tid därefter, 80-talet började samhället nervärdera lärarnas betydelse, medans riksdagmännens löner fortsatte uppåt. Dessutom visade det sig över tid att även andra yrken med motsvarande långa universitetsstudier, tex civilingenjörer osv, också stack iväg och drog ifrån.

Nu visar undersökningar tydligt att lärare i sverige har bland de absolut sämsta arbetsvillkoren i världen, samtidigt som vi ligger riktigt dåligt till lönemässigt i jämförelse med lärare i sagda värld. Tror fan att yrkesgruppen säger ifrån så småningom, oavsett vad andra kan tycka om det. Det har ju ALLTID varit så att nån annan fått pröjsa den gruppens lön som höjts mer än andras.

Tror fan att ingen vill bli lärare om man inte får betalt i proportion till det ansvar man avkrävs som yrkesutövare. Varför skulle tex någon lärare öht vilja bli legitimerad om inte lönen speglar allt det ansvar och de risker för innehavaren som en legitimation innebär. Tror ni en kirurg skulle vilja operera ett par hundra ggr om året om inte lönen uppvägde allt det ansvar som följer på att han är legitimerad?

Nä - svenskar är patetiska som tycker lärare är övervärderade, samtidigt som ingen av dessa förståsigpåare själva skulle kunna tänka sig att bli lärare.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

28 Sep 2012, 17:27
Profile WWW

Plexi: är det ngn här som har skrivit att lärare är övervärderade? Det är väl inte det "kritiken" mot lönekraven handlar om? Den handlar väl snarare om att lönen ska betalas oxh att det finns rätt många andra yrken som i så fall också borde uppvärderas..

som ngn skrev; prestera på topp först och kräv lönehöjn sedan. Tvärtom funkar inte

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

28 Sep 2012, 17:38
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Nu visar undersökningar tydligt att lärare i sverige har bland de absolut sämsta arbetsvillkoren i världen, samtidigt som vi ligger riktigt dåligt till lönemässigt i jämförelse med lärare i sagda värld.

De där undersökningarna skulle jag vilja se mer av. Vad är det för ena?

Och nej, varken här i tråden eller i den allmänna debatten har väl några röster höjts som sagt att lärarna skulle vara övervärderade, varken lönemässigt eller på annat sätt.

28 Sep 2012, 17:42
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Plexi: är det ngn här som har skrivit att lärare är övervärderade? Det är väl inte det "kritiken" mot lönekraven handlar om? Den handlar väl snarare om att lönen ska betalas oxh att det finns rätt många andra yrken som i så fall också borde uppvärderas..

som ngn skrev; prestera på topp först och kräv lönehöjn sedan. Tvärtom funkar inte

Jag har väl inte påstått att ngn här sagt det heller?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

28 Sep 2012, 18:36
Profile WWW

ChronicTown wrote:
Plexiglas wrote:
Nu visar undersökningar tydligt att lärare i sverige har bland de absolut sämsta arbetsvillkoren i världen, samtidigt som vi ligger riktigt dåligt till lönemässigt i jämförelse med lärare i sagda värld.

De där undersökningarna skulle jag vilja se mer av. Vad är det för ena?

Och nej, varken här i tråden eller i den allmänna debatten har väl några röster höjts som sagt att lärarna skulle vara övervärderade, varken lönemässigt eller på annat sätt.

om jag inte minns fel skrevs det i pressen om detta typ förra veckan.

28 Sep 2012, 18:37
Profile WWW

Haraldrig wrote:
kjelle wrote:
(quote="Haraldrig")Akademiker bla bla bla

misslyckats totalt.

något vis.
Det är i snitt 3 patienter per läkare (finns ca 30000 läkare i Sverige).(/quote)

Om ett facks uppgift inte är att se till sina medlemmars bästa förstår jag inte vad facket ska vara bra för?
Var jag refererade till att detta endast innefattar lön vet jag inte.

Nä, det har du faktiskt rätt i, läste slarvigt. Jag tyckte väl att du var så skevt ute när du dissade en helt svensk yrkeskår på ett klassiskt haraldriskt vis, så ditt fackinlägg fick väl en släng av sleven i samma veva. Men, du har tolkat de protesterande lärarna som talesmän för alla, vilket inte torde vara korrekt, så det var nog en sjysst släng av sleven ändå, när allt kommer omkring. :wink:

28 Sep 2012, 18:48
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Joshunznera wrote:

Jag har väl inte påstått att ngn här sagt det heller?

nej det är ju sant. Du skrev Nä - svenskar är patetiska som tycker lärare är övervärderade, samtidigt som ingen av dessa förståsigpåare själva skulle kunna tänka sig att bli lärare.

och jag drog förhastade slutsatser.. Får skylla på att jag satt på ett flygplan med en ilsken flygvärdinna i närheten som gick omkring och kollade om ngn hade telefonen på i smyg 8)

29 Sep 2012, 00:35
Profile WWW

kjelle wrote:

"Det där högtravande akademikertjafset kan man lägga ner, 90 % av landets befolkning är väl snart ”akademiker” och snart kan väl ingen bygga ett hus längre (förutom ryssar) och skall man besöka en anhörig inom vården så får man ta med sig en parlör."

Svårt att tolka det på annat sätt, men jag kan ha fel. Det sättet att argumentera på, finns flera exempel från dig i tråden, uppfattar åtminstone jag som stötande och aggressivt. Kanske inte var menat så, men jag är ju fri att bilda min uppfattning.

Domedagsprofetsian tänker jag knappt kommentera, bara en reflektion: Tänker man, det kommer att gå åt helvete, så det är ingen ide att göra något bättre, då är det självuppfyllande.

Återigen, jag har inget emot att man är välutbildad eller har en akademisk examen, det kan finnas en frihet i att ha god (ut)bildning, och att det är lättare att se sammanhang (ibland). För egen del har jag gått i skolan längre än dom flesta och det var en fantastisk tid, men det är inget jag sitter och snyftar om på ett forum eller anser att jag skall ha företräde i en löneförhandling bara för att jag har studieskulder. Det är väl någonting som dom allra flesta har idag?

Tycker också att du och andra beskriver skolan lite väl sentimentalt, om hur det skall det gå för våra barn utan våra fina lärare. Om våra barn skall lyckas beror också på hur världen ser ut utanför skolan och att den världen fungerar. Allt samspelar, självklart bra lärare men inte glömma resten.

Delar av Europa superdevalverar nu internt och det handlar inte om några procent utan 30 > 40 > 50 %. Frågan blir nu om människor kommer att orka stå ut och om länderna kan hålla ihop? I Sverige gäller annat, svensk ekonomi går utmärkt (eller som tåget) och att dra på sig ökade kostnader är inget problem utan snarare go for it. Ett problem med lönerna inom offentlig verksamhet är att kostnadsökningarna ALLTID skall betalas av någon annan, kanske av människor som inte ens har fast anställning och många riskerar idag att förlora sina jobb. Men som företrädare orkar man inte se längre än till den egna plånboken eller sitt eget skrå.

Du tycker att jag neggar och svartmålar. Jag är uppriktigt sugen på en positiv motbild om hur saker och ting kan bli bra framöver, men säg bara inte ”att det löser sig nog” för då får jag ännu mer ångest, kanske inte för mig själv men för mina barn.

Land efter land i Europa (våra exportmarknader) håller på att bli ekonomiska socialfall, där allt färre länder skall ställa ut garanter för allt fler. Nu senast Spanien som inte bara är ett land inom EU utan en ekonomisk kontinent i sammanhanget, det är en jätteekonomi som sannolikt kommer att styras från norra Europa (soon). Ett land som Frankrike som är hjärtat i Europa har idag vad man kan kalla en skenande statsskuld. Nu har Hollande lagt in moteld, han skall nu beskatta Zlatan och ta i med rejäla nedskärningar ala Espania, frågan kommer direkt, blir det ett ”Spanien II”?

Om ett par månader går vi in i år 2013, det blir det femte året på denna kris och jag är nog mer orolig idag än vad jag var för ett år sedan och ännu mer än för två år sedan osv, eftersom problemen tenderar att eskalera.

Du verkar ha huvudet på skaft, hur ser det ut i din kristallkula, hur kommer det att se ut om ett år vid samma tid? Har du några positiva bilder eller förväntningar så berätta gärna. Hur kommer det att gå för arbetslösheten inom EU, kommer den att sjunka ett x-antal procent eller kanske tom att öka från dom 20 000000 som redan saknar jobb idag?

Hur ser upplåningsbehovet ut om ett år, Europas gemensamma skuldbördor i nuläget går väl knappast att omsätta i siffror längre. Skall vi låna ännu mer om ett år eller kommer behoven att minska, och hur länge kan man i så fall som nation låna till löpande utgifter, 5 > 10 > 15 år eller för evigt?

Självklart inte lätt att svara på, men frågor som kommer att ha stor impact på oss alla dom kommande åren.

/Ulf

29 Sep 2012, 03:16
Profile

Joshunznera wrote:

Just detta var min poäng med att ta upp svenska läkares inkompetens.
Dvs, svenska läkare begår många felbehandlingar i sitt jobb men får ändå en för svenska förhållande hög lön.
Ca 4000 patienter dör årligen i Sverige pga felbehandling och ca 100000 patienter blir felbehandlade och får komplikationer.
Inte nog med att detta är en tragedi för alla sjuka och deras anhöriga, denna inkompetens kostar ca en femtedel av den totala sjukvårdsbudgeten. Dvs, hade läkare i Sverige varit duktiga så hade sjukvården varit billigare för skattebetalarna eller alternativt hade man inte behövt spendera en femtedel av sjukvårdsbudgeten på den extravård som felbehandlingarna leder till.

Men, Läkarförbundet har varit effektivt och gjort sitt jobb och alla dessa värdelösa läkare får trots detta bra lön.

Således kan vi dra slutsatsen att prestationen inte har någonting med lönen att göra.

29 Sep 2012, 04:33
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Joshunznera wrote:

Just detta var min poäng med att ta upp svenska läkares inkompetens.
Dvs, svenska läkare begår många felbehandlingar i sitt jobb men får ändå en för svenska förhållande hög lön.
Ca 4000 patienter dör årligen i Sverige pga felbehandling och ca 100000 patienter blir felbehandlade och får komplikationer.
Inte nog med att detta är en tragedi för alla sjuka och deras anhöriga, denna inkompetens kostar ca en femtedel av den totala sjukvårdsbudgeten. Dvs, hade läkare i Sverige varit duktiga så hade sjukvården varit billigare för skattebetalarna eller alternativt hade man inte behövt spendera en femtedel av sjukvårdsbudgeten på den extravård som felbehandlingarna leder till.

Men, Läkarförbundet har varit effektivt och gjort sitt jobb och alla dessa värdelösa läkare får trots detta bra lön.

Således kan vi dra slutsatsen att prestationen inte har någonting med lönen att göra.

inte alltid nej, i läkarnas fall handlar det ju om att de medvetet sett till att det är en konstant läkarbrist. I ett sånt läge kan även en dålig läkare få jobb och till och med lön

29 Sep 2012, 07:18
Profile WWW

Joshunznera wrote:

inte alltid nej, i läkarnas fall handlar det ju om att de medvetet sett till att det är en konstant läkarbrist. I ett sånt läge kan även en dålig läkare få jobb och till och med lön

Och problemet med svensk skola är varken lärarna eller kommunernas nedskärningar utan det är eleverna och elevernas föräldrar.

29 Sep 2012, 08:35
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Joshunznera wrote:

Och problemet med svensk skola är varken lärarna eller kommunernas nedskärningar utan det är eleverna och elevernas föräldrar.

Nåja, skolan består av olika komponenter och intressenter; barn, lärrare, förälder, arbetsgivare. Självfallet är lärarna en stor del av problemet med den bristande utbildningsnivån, detta kan du inte enbart lasta på 8-åriga elever och deras föräldrar.

Jag gick i skolan på 60-70 och även 80-talet. Andelen "bra" lärare var alltid konstant för låg. Spelar ingen roll om det var på örfilarnas år 1961 eller på velourtiden 1975, så fanns det en del riktigt vassa lärare, många som var OK och en del som var direkt usla. Precis som inom andra yrken.

Nej lite mer lön efter prestation skulle nog göra susen (även) inom skolan. Gärna 10.000 extra till de som förtjänar detta men glöm då inte att sänka lönen med 10.000 till de som förtjänar en sänkning...

och till den som ännu inte sett mobbingfilmen, gör det: http://www.svtplay.se/video/316409/bully

är det månne denna typ av lärare som ska ha 10.000 i lönehöjning? För ingen tror väl att det inte ser ut så här även i Sverige?

29 Sep 2012, 10:31
Profile WWW

Jag får hela tiden déjà vu-känslor när jag läser inläggen i denna tråd. :roll: Eller recycling av argument. :wink:

/R

29 Sep 2012, 15:00
Profile

Renegade wrote:
Jag får hela tiden déjà vu-känslor när jag läser inläggen i denna tråd. :roll: Eller recycling av argument. :wink:

/R

precis som i politiken, argumentera vidare tills det går in 8)

29 Sep 2012, 15:08
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Nåja, skolan består av olika komponenter och intressenter; barn, lärrare, förälder, arbetsgivare. Självfallet är lärarna en stor del av problemet med den bristande utbildningsnivån, detta kan du inte enbart lasta på 8-åriga elever och deras föräldrar.

Jag gick i skolan på 60-70 och även 80-talet. Andelen "bra" lärare var alltid konstant för låg. Spelar ingen roll om det var på örfilarnas år 1961 eller på velourtiden 1975, så fanns det en del riktigt vassa lärare, många som var OK och en del som var direkt usla. Precis som inom andra yrken.

Nej lite mer lön efter prestation skulle nog göra susen (även) inom skolan. Gärna 10.000 extra till de som förtjänar detta men glöm då inte att sänka lönen med 10.000 till de som förtjänar en sänkning...

och till den som ännu inte sett mobbingfilmen, gör det: http://www.svtplay.se/video/316409/bully

är det månne denna typ av lärare som ska ha 10.000 i lönehöjning? För ingen tror väl att det inte ser ut så här även i Sverige?

Det finns givetvis dåliga yrkesutövare överallt inom alla yrken.
Men, vad man har talat om i media är att utbildningen skulle vara dålig.
Om jag sätter det i paritet med hur usla svenska läkare är (statistiken visar att de är usla och att varje läkare förstör livet för minst 3 personer per år) men vilka löner de får så får den diskussionen en annan vinkel.

På samma vis kan man fundera över detta (och som jag tidigare hävdat, svenska jurister är också askassa)
Så förslagsvis ska alla de som läst juridik på juristprogrammet på Stockholms Universitet fram tills det att utbildningen förbättras för att nå de krav man ställer på en juristutbildning antingen sparkas eller få en kraftigt sänkt lön.
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/deras-utb ... -underkant

Jag försvarar ingen yrkeskategori utan mitt syfte är att belysa den problematik som uppstår när man använder argument om tex utbildning och yrkesprestation då vi ser att andra yrkesgrupper är dåligt utbildade och/eller begår allvarliga tjänstefel.
Samtidigt, hur ska vi mäta kvaliteten? Ja, den lärare som uppenbarligen behandlar elever illa är förstås dålig men ska elevernas studieresultat ligga som grund för lönen? Det senare betyder att en lärare på Rosengård kommer att tjäna en tiondel av vad en lärare på en skola i Täby. Studieresultaten i Rosengård har så många fler orsaker än just läraren eller skolan.

30 Sep 2012, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Joshunznera wrote:

Det finns givetvis dåliga yrkesutövare överallt inom alla yrken.
Men, vad man har talat om i media är att utbildningen skulle vara dålig.
Om jag sätter det i paritet med hur usla svenska läkare är (statistiken visar att de är usla och att varje läkare förstör livet för minst 3 personer per år) men vilka löner de får så får den diskussionen en annan vinkel.

På samma vis kan man fundera över detta (och som jag tidigare hävdat, svenska jurister är också askassa)
Så förslagsvis ska alla de som läst juridik på juristprogrammet på Stockholms Universitet fram tills det att utbildningen förbättras för att nå de krav man ställer på en juristutbildning antingen sparkas eller få en kraftigt sänkt lön.
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/deras-utb ... -underkant

Problemet i Sverige är att kvalité och ansvar inte har särskilt hög prioritet. :roll:

Anders P Linder presenterade på SvD:s ledarsida den 30 september 2012 idéer på förbättringar i 22-punkter ställda till alla partier:

7. Lyft universiteten. Förändra anslagssystemet så att det främjar högre kvalitet i utbildning och forskning. Och våga ställa dagens förbjudna fråga: Är det självklart värdefullt för individer och samhälle att allt fler ska gå allt längre tid på högskola?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/tj ... 541514.svd

/R

30 Sep 2012, 13:10
Profile
Reply to topic   [ 99 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next