View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 17:32

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Transistorförstärkare är svåra saker 
Author Message

Post Transistorförstärkare är svåra saker
Jag är ju nybörjare (som ni säkert märkt :oops: ), men många gånger när man ska laga en rörförstärkare så tycker jag felen är ganska lätta att hitta (iaf hittills). Men när jag får in en transistorstärkare går jag nästan alltid bet.
Det är alltid likadant. Inga uppenbara fel, inget som brunnit, inga spår whatsoever, bara en död stärkare.

Den här gången var det dessutom lite speciellt. Förstärkaren som hade dött, är en Ashdown Five Fifteen 100W som faktiskt funkade igen när jag tog en första titt. Jag satt mig och spela i 5 minuter och sedan knastrade det till och ljudet fejdade ut och sen var det tyst.

Hur som helst. Min generella fråga är väl egentligen hur ni går till väga när ni felsöker en transistorstärkare?
Är det kopplingsschema, oscilloskop och tålamod som är tricket eller har ni några andra knep?

26 Sep 2012, 13:24
Profile WWW

Post Re: Transistorförstärkare är svåra saker
Man kan säga som så att när maskinerna missbrukats e det inte helt ovanligt att halvledarna som skapar förstärkningen kastar in handduken.
Dessa arbetar i push/pull å med fasvändare precis som vilken röris som helst. Vilken som e kortsluten,för de brukar göra det mot jord när de kastar in handduken,där e ett enkelt tips att mäta både NPN å PNP med hjälp av ett par tåtar kopplade till ett 9V batteri å en lampa.
Du ser snart nog konsekvensen,eller rättare sagt bristen på det,när du mäter över resp tre ben på en trissa...

26 Sep 2012, 13:38
Profile

Halvledar komponenter brukar ju inte visa "intermittenta", d.v.s. sporadiska fel, när dom är rökta. låter mer som om någon lödning som spruckit eller annat avbrott, t.ex. i en transistorkapsel, som visar sig när det blir varmt. Förutom det du nämner + batteriet o lampan, kan det ju ge en del om du trycker (med något isolerande såklart) på komponenter och anslutning i slutsteget+powerdelen.

26 Sep 2012, 14:31
Profile WWW

Det verkar som det är svårt med felsökning i teorin. Kan fråga ändå. Har en Sessionette 75 som är off sedan länge. Har ett pulserande ljud genom högtalaren. Och samma ljud genom "monitor" utgången. Då jag gissar att det inte är fel i slutsteget?
Har jag förutfattade meningar?

Reparatören får leta bäst han kan.

26 Sep 2012, 15:19
Profile

Och så har vi mest MOSFET i slutsteget numera och där havererar NPN/PNP logiken. Speciellt med transistorerna i kretsen kan det ofta bli falska indikationer med lampa och även med multimeter med transistortestfunktion. Trissorna skall lödas loss och provas utanför kretsen.
Både NPN/PNP och N och P MOSFET brukar vara i s.k. komplementära snävt matchade par/kvarteter osv. Har en eller två lämnat in så skall alla bytas, detta gäller MOSFET till 100%, bipolära är lite mer toleranta mot avvikelser så där kan man byta bara det paret där den ena trissan har lämnat in. Men oftast dör de i par hur som helst.
Schema och lite mätutrustning är alltid bra att ha, det spar massor av tid och irritation.
Annars skjuter man från höftet med sinn Kalashnikov, vilket jag har en gång bevittnat utförd av en förtvivlad tjeckisk gränsvakt. Året var 1968, augusti månad. Han ville stoppa ryssarna men lyckades bara riva vaktkuren.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

26 Sep 2012, 15:35
Profile WWW

arinihsd wrote:
Det verkar som det är svårt med felsökning i teorin. Kan fråga ändå. Har en Sessionette 75 som är off sedan länge. Har ett pulserande ljud genom högtalaren. Och samma ljud genom "monitor" utgången. Då jag gissar att det inte är fel i slutsteget?

Kan också vara ett (komponent)fel i strömförsörjningen och/eller jordavbrott i kretsen.

Zagray! - test & review

26 Sep 2012, 15:38
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
arinihsd wrote:

Kan också vara ett (komponent)fel i strömförsörjningen och/eller jordavbrott i kretsen.

Tack, alltid kul med svar. Har ett svagt minne om att ljudet låter som AC genom en högtalare. Men sådana experiment har jag inte gjort sedan gymnasiet på 1970-talet. Sade till reparatören att jag som amatör tycker att det låter som AC ut. Men jag har inget behov att peka finger åt någon som kan göra en ordentlig felsökning.

26 Sep 2012, 18:25
Profile

Vad sjutton. Det är ju högtalaren som är stekt. Var inte det ett konstigt sätt att dö på?
Kort recap. Den dog på ett rep och basisten hade spelat på ganska låg volym. Sedan funkade den igen när jag testade den. Efter ca 5 min knastrade det till och ljudet fejdade ut.

Då börjar ju jag fundera. Vad kan ha tagit kål på högtalaren? Törs man sätta i en ny? Det kanske finns nåt annat fel som orsakat haveriet?
Allting ser normalt ut genom oscilloskopet tycker jag. Testade mäta DC på utgången och mäter -5mV. Är det illa?

Last edited by David Wikström on 28 Sep 2012, 11:23, edited 1 time in total.

26 Sep 2012, 19:32
Profile WWW

bump

27 Sep 2012, 15:54
Profile WWW

Sorry, jag har ingen kristallkula. Inte ens schema.

Zagray! - test & review

27 Sep 2012, 19:01
Profile WWW

Högtalare kan ju gå sönder. Du kanske har någon billig i närheten bara för att prova.

David Wikström wrote:
bump

27 Sep 2012, 19:33
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Sorry, jag har ingen kristallkula. Inte ens schema.

Det har du visst det. Ser den i din avatar. :lol:

Nä då, men jag tänkte mest ifall någon har något gammalt exempel på fel som orsakat högtalarhaveri som t.ex. DC.
Så det är väl egentligen sista frågan som är min fråga..

Quote:
Du kanske har någon billig i närheten bara för att prova.

Jo, fast ingen jag vill riskera att förstöra. Det måste finnas något annat sätt att ta reda på ifall stärkaren skadar högtalaren på något vis. Kan det ens vara något annat än DC?
Högtalaren kan ju inte blivit belastad med för mycket effekt då det är en kombo, då högtalaren borde vara anpassad för stärkaren.

28 Sep 2012, 01:19
Profile WWW

"Testade mäta DC på utgången och mäter -5mA"

får mej att undra vad du mätt egentligen.

Minus 5 milliampere? Sätt mätaren på V DC, dra ner volymen på 0 och mät över högtalarkontakterna.

En grej som triggar mej är att du skriver att ljudet "fejdar ut". Jag lurar på om inte det är din strömförsörjning som spökar. När trissor lägger av så blir det tyst direkt. Och dom brukar inte vakna till liv efteråt. Kan det vara så att du har en kallödning/spricka i en ledarbana?

Eller? /R

28 Sep 2012, 07:48
Profile

Fast en kallödning kan väl inte ta kål på högtalaren eller?
I nuläget verkar som sagt förstärkaren fungera så vitt jag kan se som att det hade låtit så fort jag kopplar in en fungerade högtalare.

Oj, sorry. Felskrivning av mig. Menade självklart -5mV på utgången.

28 Sep 2012, 11:10
Profile WWW

Har du testat högtalaren med en annan förstärkare? Det bör du nog göra. Ta nån loppis-stärkare och testa med.

28 Sep 2012, 18:20
Profile

Nej, det har jag inte gjort. Trodde inte det behövdes när jag inte får något värde när jag mäter resistans över denna, eller?

28 Sep 2012, 18:56
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]