|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Älgjakt
Nån mer än jag som håller på med älgjakt? Jakten är nog tillsammans med musiken mina riktigt stora intressen. Har själv en Jämhunds tik och en Laikavalp. Denna årstid är det jakt varje helg plus ett en eller två dagar under veckorna.
|
| 22 Sep 2012, 21:15 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Älgjakt
busse wrote: Nån mer än jag som håller på med älgjakt? Jakten är nog tillsammans med musiken mina riktigt stora intressen. Har själv en Jämhunds tik och en Laikavalp. Denna årstid är det jakt varje helg plus ett en eller två dagar under veckorna. Go get'em.  Har ingen klass 1 behörighet men en flångny kal. 12 Beretta-bock.  Ingen älg för mig med andra ord. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Last edited by Renegade on 23 Sep 2012, 14:35, edited 1 time in total.
|
| 22 Sep 2012, 21:56 |
|
 |
|
mangehall
|
Nej, det har aldrig intresserat mig faktiskt, trots att jag bor i jakttäta områden. Däremot är det många i mina näst närmaste kretsar som jagar. Sångaren i bandet är och jagar i helgen till exempel så jag sitter och mixar själv  Fast det är lugnast så ibland 
_________________ "Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx
|
| 22 Sep 2012, 23:38 |
|
 |
|
dimman
|
Ta inte maten från Varg och Björn, korv och makaroner finns på Konsum 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 23 Sep 2012, 10:54 |
|
 |
|
pudas
|
Nej! En av dom mer osympatiska sysslor man kan ha, tycker jag.
_________________ pudas
|
| 23 Sep 2012, 17:30 |
|
 |
|
hottahejti
|
Japp,jagar hare med min stövare också.Nu på älgjakten ska jag gå med svärfars gråhund,har suttit på pass tidigare,det blir spännande!
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 23 Sep 2012, 19:46 |
|
 |
|
busse
|
dimman wrote: Ta inte maten från Varg och Björn, korv och makaroner finns på Konsum  Vad är skillnaden att jaga i skogen mot att "jaga maten" kyldisken på konsum, ica, McDonalds mm. hottahejti wrote: Japp,jagar hare med min stövare också.Nu på älgjakten ska jag gå med svärfars gråhund,har suttit på pass tidigare,det blir spännande! Att jaga med hund är ju som en helt annan grej än att sitta på pass, det är då det blir som på riktigt. Att överlista en älg trots att man har en bra hund som skäller än inte så bara om nån nu tro det är en enkel match. Släppte en mindre ko eller möjligen en kviga i går efter att suttit och tittat på den på ca 100 m med jämthunden skällandes, fanns som ingen anledning att skjuta den fast jag kunde och hunden vet vad den skall göra så då sparade jag den så förhoppningsvis får den leva till nästa år och få kalv. Skjuter nån annan den så får det väl bli så, men jag släppte.
|
| 23 Sep 2012, 20:35 |
|
 |
|
Renegade
|
busse wrote: dimman wrote: Ta inte maten från Varg och Björn, korv och makaroner finns på Konsum  Vad är skillnaden att jaga i skogen mot att "jaga maten" kyldisken på konsum, ica, McDonalds mm. Skillnaden är att det inte är några tillsatser i det som kommer från skogen. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 23 Sep 2012, 20:50 |
|
 |
|
hottahejti
|
busse wrote: dimman wrote: Ta inte maten från Varg och Björn, korv och makaroner finns på Konsum  Vad är skillnaden att jaga i skogen mot att "jaga maten" kyldisken på konsum, ica, McDonalds mm. hottahejti wrote: Japp,jagar hare med min stövare också.Nu på älgjakten ska jag gå med svärfars gråhund,har suttit på pass tidigare,det blir spännande! Att jaga med hund är ju som en helt annan grej än att sitta på pass, det är då det blir som på riktigt. Att överlista en älg trots att man har en bra hund som skäller än inte så bara om nån nu tro det är en enkel match. Släppte en mindre ko eller möjligen en kviga i går efter att suttit och tittat på den på ca 100 m med jämthunden skällandes, fanns som ingen anledning att skjuta den fast jag kunde och hunden vet vad den skall göra så då sparade jag den så förhoppningsvis får den leva till nästa år och få kalv. Skjuter nån annan den så får det väl bli så, men jag släppte. Helt rätt! Vi har lyckats bra i vårat lag,fått upp stammen bra med skapliga tjurar och 2-3 kalvskor.Mycket pga att vi bara skjutit "skjutbara" djur,och inte skjutit alla älgar som visats sig.Och som sagt,det ska bli jäkligt kul att vara hundförare,hoppas på några skapliga stånd/gångstånd.
|
| 23 Sep 2012, 21:05 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Nej, jag är ingen mördare... 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 23 Sep 2012, 22:05 |
|
 |
|
P90
|
Har konstigt nog aldrig jagat själv trots ett stort intresse för både skytte, vapen och natur, men jag äter gärna vilt som både levt och dött bättre än mången tamboskap.
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 23 Sep 2012, 22:45 |
|
 |
|
Renegade
|
FenderBender wrote: Nej, jag är ingen mördare...  Om du menar att det är mord att döda älg (!) för köttets skull gör du dig skyldig till anstiftan till mord när du köper kött på ICA eller Coop. /R
|
| 23 Sep 2012, 23:32 |
|
 |
|
busse
|
Borde ju bli lite mer än bara anstiftan till mord att köpa kött på Ica eller Coop, olagafrihetsberövade borde ju också passa in. Det som är intressant är att väldigt många som är mot jakt gärna äter kött eller köttprodukter.
Jag tror att en älg som lever fritt i skogen och som dör en snabb död med en studsarkula har ett betydligt bättre liv än många köttdjur som avlivas med en bultpistol i pannan.
Jag har full förståelse om man inte själv vill skjuta en älg för att få köttet men äter man kött eller produkter med kött i så är det ju nån som skall ta och avliva djuret som skall ätas. Det är nog ganska många som glömmer detta då man går och plockar varorna i frysdisken.
Sen finns det en till aspekt i det hela och det är köttkvalitén, antibiotika och annan skit finns i producerat kött och sen är det väl väldigt sällan det får hängmöra för det finns inte tid för det man kör med elström för att det skall gå fortare och tjäna mer pengar. I dag har säkert de flesta inte heller nån större koll på vad som är bra kvalité utan är vana det halvtaskiga köttet som finns i kyldiskarnan.
|
| 24 Sep 2012, 09:30 |
|
 |
|
mangehall
|
busse wrote: Borde ju bli lite mer än bara anstiftan till mord att köpa kött på Ica eller Coop, olagafrihetsberövade borde ju också passa in. Det som är intressant är att väldigt många som är mot jakt gärna äter kött eller köttprodukter.
Jag tror att en älg som lever fritt i skogen och som dör en snabb död med en studsarkula har ett betydligt bättre liv än många köttdjur som avlivas med en bultpistol i pannan.
Jag har full förståelse om man inte själv vill skjuta en älg för att få köttet men äter man kött eller produkter med kött i så är det ju nån som skall ta och avliva djuret som skall ätas. Det är nog ganska många som glömmer detta då man går och plockar varorna i frysdisken.
Sen finns det en till aspekt i det hela och det är köttkvalitén, antibiotika och annan skit finns i producerat kött och sen är det väl väldigt sällan det får hängmöra för det finns inte tid för det man kör med elström för att det skall gå fortare och tjäna mer pengar. I dag har säkert de flesta inte heller nån större koll på vad som är bra kvalité utan är vana det halvtaskiga köttet som finns i kyldiskarnan. Instämmer i allt du säger.
_________________ "Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx
|
| 24 Sep 2012, 10:40 |
|
 |
|
bluescaptain
|
busse wrote: Borde ju bli lite mer än bara anstiftan till mord att köpa kött på Ica eller Coop, olagafrihetsberövade borde ju också passa in. Det som är intressant är att väldigt många som är mot jakt gärna äter kött eller köttprodukter.
Sen finns det en till aspekt i det hela och det är köttkvalitén, antibiotika och annan skit finns i producerat kött och sen är det väl väldigt sällan det får hängmöra för det finns inte tid för det man kör med elström för att det skall gå fortare och tjäna mer pengar. I dag har säkert de flesta inte heller nån större koll på vad som är bra kvalité utan är vana det halvtaskiga köttet som finns i kyldiskarnan. 100+ 
|
| 25 Sep 2012, 21:27 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Vad har du för stövare och har du sådan tur att du fått en som jagar Hare har en Finskstövare 2år som jag strävar med Han lyckas alltid få upp någon Räv eller rådjur har haft uppe en Hare med han i år. Men har lyckas med en Stövare av många en Tik mor till den jag har nu. Här kan du se min Tik http://www.youtube.com/watch?v=jYE_LyI06J8hottahejti wrote: Japp,jagar hare med min stövare också.Nu på älgjakten ska jag gå med svärfars gråhund,har suttit på pass tidigare,det blir spännande!
|
| 26 Sep 2012, 15:36 |
|
 |
|
hottahejti
|
Bbenderman wrote: Vad har du för stövare och har du sådan tur att du fått en som jagar Hare har en Finskstövare 2år som jag strävar med Han lyckas alltid få upp någon Räv eller rådjur har haft uppe en Hare med han i år. Men har lyckas med en Stövare av många en Tik mor till den jag har nu. Här kan du se min Tik http://www.youtube.com/watch?v=jYE_LyI06J8hottahejti wrote: Japp,jagar hare med min stövare också.Nu på älgjakten ska jag gå med svärfars gråhund,har suttit på pass tidigare,det blir spännande! En Luzernstövare.En tik som är 3 år,absolut ingen stjärna i skogen,men en och annan hare har väl ramlat för henne.Har faktiskt inte behövt blivit förbannad för att hon tagit upp nåt annat än hare,än iaf Härlig video!!
|
| 10 Oct 2012, 20:25 |
|
 |
|
jasså
|
Jagar inte själv men har fått stor användning av mina tidigt förvärvade styckningskunskaper. Jobbade i unga år i bakom charkdisk och styckade från hel/halvkropp till stekpannan, dvs matlagningsfärdigt. Flera i släkten jagar i flera lag och såhärårs får jag rätt mycket att göra. Jägarna verkar uppskatta att köttet tas omhand på ett bra sätt och att jag viktar lotterna så rättvist som möjligt. Detta innebär gratis eller svinbilligt älgkött för min egen del och jag får underhålla mina färdigheter. Brukar oxå köpa hel och halvkropp för småpengar som jag styckar själv och ibland delar med andra. Känns jävligt bra att inte bara vara hänvisad till handelns salinsprutade och ibland antibiotika och hormondopade produkter. Mina ungar har blivit uppvuxna på svenskt vilt och verkar må jävligt bra av det.
|
| 11 Oct 2012, 10:20 |
|
 |
|
busse
|
Då det gäller köttkvalté så har det nog förändrats ganska mycket de senaste mot förr i tiden. I dag vet dom flesta så mycket mer om bla hygien och hur man skall ta hand om kött på bästa sätt och väldigt många älgjaktslag har i dag riktiga kylrum och styckningsbodar mm så man kan få fram riktigt bra kött.
På lördag startar jakten om igen så då för vi se hur det går, hittils har det gått hyfsat trots en vikande älgstam. I vårat lag kommer vi att vara väldigt försiktiga då det gäller hondjur. Hoppas att det skall lossna för min jämthundstik som inte riktigt vågat skälla ordentligt men sista veckan för uppehållet skällde hon riktigt fint i ca 1.5 tim men jag kom inte åt att skjuta, det var stånd gångstånd och jag var uppe på ståndet tre gånger och såg älgen två gången men kom inte åt trots att jag var väldigt nära men det var tätt som väggen. Hittils har det blivit en kalv och en 6-taggare, bägge skjutna på fast stånd för en kompis Jämthundshanne som jag också jagar med då kompisen har blivit sjuk och inte orkar jaga. Har släppt ett par älgar då det varit kor och kvigor.
Laikavalpen jag har visar stor intresse för älg och har låtit han spåra och vara kring ett par skjutna älgar, han skällde ståndskall på en älg som låg på släpvagnen i ca 20 min och var som tokig och skulle inte från älgen och då jag tog har från älgen så skulle ha upp på släpvagnen och skälla igen till vilket pris som helst. Så intressert finns så det är bara att hoppas och vänta till nästa höst för han är för omogen och saknar förstånd för att släppas nu i höst.
|
| 11 Oct 2012, 11:43 |
|
 |
|
hottahejti
|
busse wrote: Då det gäller köttkvalté så har det nog förändrats ganska mycket de senaste mot förr i tiden. I dag vet dom flesta så mycket mer om bla hygien och hur man skall ta hand om kött på bästa sätt och väldigt många älgjaktslag har i dag riktiga kylrum och styckningsbodar mm så man kan få fram riktigt bra kött.
På lördag startar jakten om igen så då för vi se hur det går, hittils har det gått hyfsat trots en vikande älgstam. I vårat lag kommer vi att vara väldigt försiktiga då det gäller hondjur. Hoppas att det skall lossna för min jämthundstik som inte riktigt vågat skälla ordentligt men sista veckan för uppehållet skällde hon riktigt fint i ca 1.5 tim men jag kom inte åt att skjuta, det var stånd gångstånd och jag var uppe på ståndet tre gånger och såg älgen två gången men kom inte åt trots att jag var väldigt nära men det var tätt som väggen. Hittils har det blivit en kalv och en 6-taggare, bägge skjutna på fast stånd för en kompis Jämthundshanne som jag också jagar med då kompisen har blivit sjuk och inte orkar jaga. Har släppt ett par älgar då det varit kor och kvigor.
Laikavalpen jag har visar stor intresse för älg och har låtit han spåra och vara kring ett par skjutna älgar, han skällde ståndskall på en älg som låg på släpvagnen i ca 20 min och var som tokig och skulle inte från älgen och då jag tog har från älgen så skulle ha upp på släpvagnen och skälla igen till vilket pris som helst. Så intressert finns så det är bara att hoppas och vänta till nästa höst för han är för omogen och saknar förstånd för att släppas nu i höst. Hehe,låter som din Laika kommer att ta för sig bra i skogen,när han fått växa på sig lite.En unghund(jämte) i vårat jaktlag,drev en förbipaasserande släpvagn med två älgar på,i 1 km 
|
| 12 Oct 2012, 18:21 |
|
 |
|
busse
|
hottahejti wrote: busse wrote: Då det gäller köttkvalté så har det nog förändrats ganska mycket de senaste mot förr i tiden. I dag vet dom flesta så mycket mer om bla hygien och hur man skall ta hand om kött på bästa sätt och väldigt många älgjaktslag har i dag riktiga kylrum och styckningsbodar mm så man kan få fram riktigt bra kött.
Laikavalpen jag har visar stor intresse för älg och har låtit han spåra och vara kring ett par skjutna älgar, han skällde ståndskall på en älg som låg på släpvagnen i ca 20 min och var som tokig och skulle inte från älgen och då jag tog har från älgen så skulle ha upp på släpvagnen och skälla igen till vilket pris som helst. Så intressert finns så det är bara att hoppas och vänta till nästa höst för han är för omogen och saknar förstånd för att släppas nu i höst. Hehe,låter som din Laika kommer att ta för sig bra i skogen,när han fått växa på sig lite.En unghund(jämte) i vårat jaktlag,drev en förbipaasserande släpvagn med två älgar på,i 1 km  Ja så det kan gå, i hållig typ Är ganska övertyga om att min Laikavalp som nu är lite drygt 8 mån skulle skälla älg om han hittade älg och chansen att han skall hitta älg är hyfsad då han far på söksvängar på 500-700m, han duktig på att ta bakspåret och hitta tillbaka till mig. Dock så saknar han totalt allt vad förstånd heter och risken att han skulle bli sparkad av älg tror jag är stor, nu är han är stallad och det är dock inte så kul för han har ju hyfsat med energi som skall göra av med. Hoppas han brås mer på sin far då det gäller älgar för han är lugn medan han mor är av tuffare typen och har blivit sparkad tre gånger men förstätter ändå att skälla älg , hon skäller också björn och lo, dock är det ganska mycket björnlinjer på hansidan och han farfar är det skjutit ganska många björnar för i Finland. Dock är bägge dessa hundar väldigt fina och mjuka hundar som familjehundar vilket i och för sig de flesta jakthundar är idag, men det tror nog att det har med hundhållningen i dag att göra mot förr i tiden då hundarna bodde i en hundgård eller löplina hela året.
|
| 12 Oct 2012, 20:39 |
|
 |
|
Renegade
|
Bumpar tråden lite. Är det någon som fällt något sedan sist? Får man kapa tråden och fråga om det finns några fler hagelskyttar här på Bojen? /R
|
| 28 Oct 2012, 20:52 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|