View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:29

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Håller flygbranchen på att självsaneras? 
Author Message

Post Håller flygbranchen på att självsaneras?
Kvarlämnade passagerare pga dåligt väder :!: , reguljära flygningar som rutinmässigt genomförs med exakt bränsle - så att eventuella väntelägen resulterar i nödlandningar :!:. Låter som tredje världen i mina öron - eller forna sovjetunionen när läget där var som mest katastrofalt. Men i Europa? Idag?

Personligen har jag ingen större erfarenhet av Ryanair. Har endast flugit från Birmingham till Skavsta-Nyköping en gång för en tio år sedan, så jag kan knappast utropa mig till expert på Ryanair.

Finns det erfarenheter av Ryanair här på Bojen? Är det verkligen så illa som tidningarna vill påskina? Håller lågprisbolagen på att självsanera sig från den europeiska marknaden?

Referenser:

http://allehanda.se/start/inrikes/1.5080293-nodlandar-pa-grund-av-branslebrist

http://allehanda.se/start/inrikes/1.5102029-ryanair-lamnade-kvar-passagerare

http://allehanda.se/start/inrikes/1.5105213-ryanair-slar-tillbaka-mot-kritik

20 Sep 2012, 13:29
Profile ICQ WWW

Post Re: Håller flygbranchen på att självsaneras?
FenderBender wrote:
Finns det erfarenheter av Ryanair här på Bojen? Är det verkligen så illa som tidningarna vill påskina? Håller lågprisbolagen på att självsanera sig från den europeiska marknaden?

Har flugit ett gäng gånger med Ryanair, kan inte påstå att jag mått dåligt av det, de håller i princip samma klass som SAS, lika (o)trevliga och lika (o)bra service, skillnaden är att jag vet vad jag betalar för när jag flyger Ryanair (ungefär en bussresa med dess nackdelar), flyger jag SAS vet jag inte riktigt vad som motiverar den stora prisskillnaden som finns mellan de båda bolagen (mer än möjligtvis att SAS flyger till de stora flygplatsern och man slipper åka buss i timmar för att komma till flygplatsen). Jag har aldrig varit med om att inte komma med ett plan eller nödlandning pga bränslebrist (är det verkligen lagligt?), har inte heller hört någon som har gjort det...

Vad gäller inom Sverige, så flyger jag hellre med Malmö Aviation eller Norweigan, iom det är billigare och bättre service än SAS enligt min uppfattning.

20 Sep 2012, 14:09
Profile

Det är väl numera samma för "fullprisbolagen" som lågprisbolagen, de konkurrerar på samma marknad. Jag kan inte hålla med om att det är så väldigt mycket dyrare att flyga med t.ex. SAS, OM man är ute i god tid och beställer. Sista minuten på reguljärflyg brukar inte vara billigt över huvudtaget. Dessutom flyger du från tillgängliga flygplatser, får ta med +20kg bagage utan att betala extra, får åtminstone fika på planet, och trevligheten, ja inte finns den på Ryan Air, och jag har aldrig blivit dåligt bemött på SAS.
Likaså, flyger jag till ROM eller Milano, blir det SAS eller Allitalia, Tyskland SAS eller Lufthansa o.s.v.

Om man söker på t.ex. Seat24 eller liknande site (som då förmedlar det mesta förutom bl.a. Ryan Air) får man ett hum om alternativen. Går man sedan in på SAS, brukar det vara billigare att köpa direkt där, och kanske något mer alternativ. Ibland har lågprissiterna bokat upp platser som inte syns på SAS/Lufthansa o.s.v. Man får helt enkelt leta lite efter billigaste OCH bästa alternativet.

Att ta sig till Skavsta eller liknande off site flygplats tar rätt lång tid... Åtminstone från Uppsala. Arlanda ligger väldigt bra till, och det är värt några hundringar.

20 Sep 2012, 15:03
Profile WWW

kjelle wrote:

Att ta sig till Skavsta eller liknande off site flygplats tar rätt lång tid... Åtminstone från Uppsala. Arlanda ligger väldigt bra till, och det är värt några hundringar.

Beror väl alldeles på var man bor? För mig är det tvärtom , dessutom är det betydligt enklare att flyga från en mindre flygplats än från tex Arlanda som jag direkt ogillar ...

Det jag personligen INTE gillar med Ryan Air är att man är direkt konsumentfientliga , inte respekterar utslag i ARN tex

Last edited by Mike Leaf on 20 Sep 2012, 16:12, edited 1 time in total.

20 Sep 2012, 15:48
Profile ICQ WWW

Alla verksamheter som vänder till vanliga konsumenter står inför en ständig utveckling, eftersom det finns pengar att tjäna eller förlora.

Såg precis att Lufthansa satsar även på lågprisflyg med en beräkning på 18 miljoner passagerare per år.

Man kan väl säga att det är en anpassning som pågår, precis på samma sätt som i elektronikbranchen.

/Ulf

20 Sep 2012, 16:00
Profile

kjelle wrote:
Det är väl numera samma för "fullprisbolagen" som lågprisbolagen, de konkurrerar på samma marknad. Jag kan inte hålla med om att det är så väldigt mycket dyrare att flyga med t.ex. SAS, OM man är ute i god tid och beställer. Sista minuten på reguljärflyg brukar inte vara billigt över huvudtaget. Dessutom flyger du från tillgängliga flygplatser, får ta med +20kg bagage utan att betala extra, får åtminstone fika på planet, och trevligheten, ja inte finns den på Ryan Air, och jag har aldrig blivit dåligt bemött på SAS.
Likaså, flyger jag till ROM eller Milano, blir det SAS eller Allitalia, Tyskland SAS eller Lufthansa o.s.v.

Om man söker på t.ex. Seat24 eller liknande site (som då förmedlar det mesta förutom bl.a. Ryan Air) får man ett hum om alternativen. Går man sedan in på SAS, brukar det vara billigare att köpa direkt där, och kanske något mer alternativ. Ibland har lågprissiterna bokat upp platser som inte syns på SAS/Lufthansa o.s.v. Man får helt enkelt leta lite efter billigaste OCH bästa alternativet.

Jag har flugit med Ryanair en gång och det tog över två timmar att ta sig till Skavsta från Uppsala. Med Arlanda 19 minuter bort med tåget är det sällan värt att ta sig till Skavsta för att flyga med Ryanair.

Det märkliga med Ryanair är väl att de är ett av få bolag i branschen som går med vinst trots sin attityd.

Tiderna förändras - annat var det på gamla SAS, Swissair, Eastern och Pan AMs tid. 8)

/R

20 Sep 2012, 16:08
Profile

Renegade wrote:
Det märkliga med Ryanair är väl att de är ett av få bolag i branschen som går med vinst trots sin attityd.

/R

Dom startar nästan alltid på tid också..... Även om dom måste nödlanda ibland pga soppatorsk är det väl en merit...

20 Sep 2012, 20:31
Profile ICQ WWW

Blev lämnad kvar på marken en gång när jaf skulle flyga med Ryanair.
Jag hade biljett och boardingpass men blev stoppad vid gaten därför att planet var fullt.
Personalen vid gaten erkände direkt att de regelmässigt sålde några fler biljetter än det fanns platser ombord, det är ju alltid någon som inte kommer i tid. :evil:

Inte bokar de om på andra fighter heller, det var bara att vänta på nästa plan från samma bolag, vara snabb vid gaten för att få en plats! (På någon annans bekostnad!)

Åker numera helst med andra bolag, ofta inte särkilt mycket dyrare.
Senast blev det till och med billigare vid en jämförelse när jag valde Lufthansa som inte tar betalt för bagaget.
(Checakde in väska på utresan på 6kg, 19,8 kg hem. Mest Champagne....)

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

20 Sep 2012, 21:10
Profile

Bilton wrote:
Jag hade biljett och boardingpass men blev stoppad vid gaten därför att planet var fullt.
Personalen vid gaten erkände direkt att de regelmässigt sålde några fler biljetter än det fanns platser ombord, det är ju alltid någon som inte kommer i tid. :evil:

Inte bokar de om på andra fighter heller, det var bara att vänta på nästa plan från samma bolag, vara snabb vid gaten för att få en plats! (På någon annans bekostnad!)

Senast blev det till och med billigare vid en jämförelse när jag valde Lufthansa som inte tar betalt för bagaget.

det gör alla flygbolag när det är högtrafik :wink:

Själv åker jag helst SAS med partners, men på vissa sträckor har Norwegian visat sig vara ett mycket bra alternativ

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

20 Sep 2012, 21:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Bilton wrote:

det gör alla flygbolag när det är högtrafik :wink:

Själv åker jag helst SAS med partners, men på vissa sträckor har Norwegian visat sig vara ett mycket bra alternativ

Skillnaden är att SAS och traditionella bolag säljer flexibla/ombokningsbara/öppna biljetter (en resa från A till B men inte specificerat på tidpunkt) och ibland blir det fler som vill resa med en viss flight än vad det finns säten. Flygbolagen har statistik för beräknat 'no show up' men kompenser dem som inte kommer med (förr var de väldigt generösa och även när flygplanet var försenat). (Min fru fick några hundra dollar + hotellrum av Air France som kompensation för att hon avstod från sin plats på en flight från New York - trots att hon ändå kom med (uppgraderad) fick hon kompensationen!)

Ryanair säljer inga sådana biljetter (vad jag vet) utan bara en resa en viss tidpunkt från A till B. Det betyder att varje passagerare på en given flight i princip har köpt en stol på flighten och då blir det märkligt om de säljer en stol en gång till. :shock:

/R

20 Sep 2012, 23:05
Profile

Alla aktörer inom resebranschen överbokar, flyg, hotell m.m. Det är alltid en viss del som inte kommer i tid, är sjuka, eller missar av andra skäl. Helt enkelt ett sätt att maximera intäkterna, visserligen också ett sätt att hålla nere priserna. Ibland skiter det sig, har varit med om det på flyg och hotell. Ett seriöst bolag löser det för resenären, eller kompenserar så gott det går, och fixar en senare flight. Ryan Air samarbetar ju inte med något annat bolag (väl?) och då försvinner ju den möjligheten att hjälpa kunden på ett rimligt sätt.

20 Sep 2012, 23:15
Profile WWW

Renegade wrote:
Skillnaden är att SAS och traditionella bolag säljer flexibla/ombokningsbara/öppna biljetter (en resa från A till B men inte specificerat på tidpunkt) och ibland blir det fler som vill resa med en viss flight än vad det finns säten. Flygbolagen har statistik för beräknat 'no show up' men kompenser dem som inte kommer med (förr var de väldigt generösa och även när flygplanet var försenat). (Min fru fick några hundra dollar + hotellrum av Air France som kompensation för att hon avstod från sin plats på en flight från New York - trots att hon ändå kom med (uppgraderad) fick hon kompensationen!)

Ryanair säljer inga sådana biljetter (vad jag vet) utan bara en resa en viss tidpunkt från A till B. Det betyder att varje passagerare på en given flight i princip har köpt en stol på flighten och då blir det märkligt om de säljer en stol en gång till. :shock:

/R

Den stora skillnaden är inte att SAS säljer flexibla/ombokningsbara/öppna biljetter vilket iofs är sant och inte gäller RyanAir. Men SAS säljer även billiga biljetter som inte kan bokas om. Det innebär dock inte att SAS inte tar ansvar för en resenär som dyker upp i sista stund och vars biljett gått till ngn annan. Då fixar SAS detta. Kallas service och är det som skiljer skitbolagen från de seriösa.

Ryanair är lågpris punkt. Detta innebär vissa konsekvenser för kunden. Är man med på det kan man resa mer RA men om man tror att RA ska vara jämförbart med SAS i annat än att ta dig från A till B är man fel ute. Man får som så ofta vad man betalar för..

Jag har rest med RA två gånger, gick alldeles utmärkt. Framförallt att vi landade före tidtabell alla 4 gångerna. Men det berodde ju mer på att flygplatserna låg ute i spenaten där det aldrig är kö för att komma ner. Däremot var det så mycket annat som irriterade mig på dessa flygningar att jag inte tyckte att den mycket sämre servicen motiverade det ngt lägre priset

Jag har vid flera tillfällen genom åren fått kontant ersättning för att jag lämnat min stol åt ngn som hade mer bråttom. Rekordet var en resa från ARN till Dusseldorf en sen kväll. Jag släppte min biljett till ngn som hade mer bråttom och fick resa via Frankfurt och sedan taxi på Autobahn till Dusseldorf. Jag förlorade kanske 1 timme och fick 200DM (ca 1000 spänn) för besväret :o

F.ö tycker jag att SAS skulle flyga från Skavsta också. Arlanda ligger ju för faan åt fel håll. Resor norrut kunde gå från Arlanda och resor söderut (98,9%) kan gå från ngn flygplats på rätt sida om stan :wink:

21 Sep 2012, 06:04
Profile WWW

Mitt rekord är 500USD och en förstaklass biljett 5 timmar senare, dock med en direktflight NY-Stockholm istället för en stop-go i Köpenhamn... 500USD rikare, 2 timmar senare hem, och frörstaklass service. En nobrainer, men när dom höjde till 500USD blev det rusning, tur att jag satt nära utroparen. Jo, vi satt redan i planet, var väl en platina kort-ägare som bara skulle in...

För övrigt ligger Arlanda bra där det ligger. Taxi till stationen max 10 minuter, och sedan 19 minuter med tåg... 8)

21 Sep 2012, 10:16
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Den stora skillnaden är inte att SAS säljer flexibla/ombokningsbara/öppna biljetter vilket iofs är sant och inte gäller RyanAir. Men SAS säljer även billiga biljetter som inte kan bokas om. Det innebär dock inte att SAS inte tar ansvar för en resenär som dyker upp i sista stund och vars biljett gått till ngn annan. Då fixar SAS detta. Kallas service och är det som skiljer skitbolagen från de seriösa.

Ryanair är lågpris punkt. Detta innebär vissa konsekvenser för kunden. Är man med på det kan man resa mer RA men om man tror att RA ska vara jämförbart med SAS i annat än att ta dig från A till B är man fel ute. Man får som så ofta vad man betalar för..

Jag har rest med RA två gånger, gick alldeles utmärkt. Framförallt att vi landade före tidtabell alla 4 gångerna. Men det berodde ju mer på att flygplatserna låg ute i spenaten där det aldrig är kö för att komma ner. Däremot var det så mycket annat som irriterade mig på dessa flygningar att jag inte tyckte att den mycket sämre servicen motiverade det ngt lägre priset

Jag har vid flera tillfällen genom åren fått kontant ersättning för att jag lämnat min stol åt ngn som hade mer bråttom. Rekordet var en resa från ARN till Dusseldorf en sen kväll. Jag släppte min biljett till ngn som hade mer bråttom och fick resa via Frankfurt och sedan taxi på Autobahn till Dusseldorf. Jag förlorade kanske 1 timme och fick 200DM (ca 1000 spänn) för besväret :o

F.ö tycker jag att SAS skulle flyga från Skavsta också. Arlanda ligger ju för faan åt fel håll. Resor norrut kunde gå från Arlanda och resor söderut (98,9%) kan gå från ngn flygplats på rätt sida om stan :wink:

Jag tror att det ekar här, för det var precis det jag skrev ang. överbokningar. :wink: Det anmärkningsvärda är om Ryanair med sitt system s.a.s. säljer samma flygstol två gånger.

Jag har flugit med Ryanair en gång och vid landningen hördes applåder i högtalarsystemet på planet för att det landat långt före tidtabell. När jag senare jämförde olika bolags tidtabeller visade det sig att Ryanairs flygning tog 20 eller 30 minuter längre än andra bolag (på en flygning som tog ca 2 timmar)!? Det är naturligtvis lättare att hålla tiden om man ger sig själv marginaler. :roll:

Flygresor söderut ska gå från Skavsta? Varför inte utgå från Kalmar då? Eller Köpenhamn? Eller Frankfurt? :wink: Det är bara att erkänna att du bosatt dig på fel sida om stan. :wink:

(Någon som kan förklara hur Nyköping och Västerås kan bli Stockholm? :roll: :wink: )

/R

21 Sep 2012, 10:23
Profile

kjelle wrote:
Mitt rekord är 500USD och en förstaklass biljett 5 timmar senare, dock med en direktflight NY-Stockholm istället för en stop-go i Köpenhamn... 500USD rikare, 2 timmar senare hem, och frörstaklass service. En nobrainer, men när dom höjde till 500USD blev det rusning, tur att jag satt nära utroparen. Jo, vi satt redan i planet, var väl en platina kort-ägare som bara skulle in...

För övrigt ligger Arlanda bra där det ligger. Taxi till stationen max 10 minuter, och sedan 19 minuter med tåg... 8)

Det ekar här också. :wink: Skrev i min första post att det tar 19 minuter med tåg Uppsala-ARN. :)

Jag har (nästan :? ) alltid kommit med. 8) Ibland har det blivit uppgradering i andra fall jumpseat eller clappet. :)

/R

21 Sep 2012, 10:31
Profile

Renegade wrote:
kjelle wrote:

Det ekar här också. :wink: Skrev i min första post att det tar 19 minuter med tåg Uppsala-ARN. :)

Jag har (nästan :? ) alltid kommit med. 8) Ibland har det blivit uppgradering i andra fall jumpseat eller clappet. :)

/R

Ekot får du stå ut med. Det var en vänlig känga till Josh som håller till på fel sida Slussen...

21 Sep 2012, 11:49
Profile WWW

Nej Skavsta är naturligtvis inget alternativ till Arlanda, däremot är det ju korkat att ha storflygplasen som Arlanda på fel sida om stan, den kunde tex ligga i Södertälje istället. Närmare för alla (utom Uppsalabor då, men när dom ngn gång ska flyga kan dom ju åka till Vässan istället)

;)

Arlanda är fö en mycket bra flygplast i internationell jämförelse, men det hindrar ju inte att det kunde vara bra med en till i nordens största storstadsregion. En stor flygplats norr om stan och en söder därom måste ju vara optimalt även från ett regionpolitiskt perspektiv

Bromma är ett bra alternativ, men den flygplatsen kommer ju obönhörligt att stänga förr eller senare. Rätt vad det är måste ett flyg nödlanda på Riddarfjärden och då blir det nog fart på besluten. Jag flyger ofta från Bromma på sträckor som medger detta. Kanon! (men Södertälje vore ännu bättre)

Slutligen uppmanar jag alla er plattlänningar från Upplandsslätterna att avlägga ett besök på skogarnas, havets och sjöarnas Södertörn ngn gång så får ni se varf det är där man ska bo. Jag bjussar på kaffe eller pilsner beroende på när ni kommer :D

21 Sep 2012, 12:01
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Arlanda är fö en mycket bra flygplast i internationell jämförelse, men det hindrar ju inte att det kunde vara bra med en till i nordens största storstadsregion. En stor flygplats norr om stan och en söder därom måste ju vara optimalt även från ett regionpolitiskt perspektiv

Bromma är ett bra alternativ, men den flygplatsen kommer ju obönhörligt att stänga förr eller senare. Rätt vad det är måste ett flyg nödlanda på Riddarfjärden och då blir det nog fart på besluten. Jag flyger ofta från Bromma på sträckor som medger detta. Kanon! (men Södertälje vore ännu bättre)

Är väl ingen dum ide egentligen men hur löser man byten?
Flyger du från ex.vis Frankfurt och ska vidare till Sundsvall så landar man alltså i "Skavsta/Sötälje" och ska sen lyfta i Arlanda.
Är man någotsånär i närheten av rusningstid så tar ju det sin lilla stund. :wink:
Om man nu inte bygger vidare Arlanda-express, då blir ju populärt och billigt! :mrgreen:

Och Bromma är fan så mycket trevligare att flyga till och ifrån än Arlanda.

21 Sep 2012, 12:25
Profile

HRJ wrote:
Joshunznera wrote:

Är väl ingen dum ide egentligen men hur löser man byten?
Flyger du från ex.vis Frankfurt och ska vidare till Sundsvall så landar man alltså i "Skavsta/Sötälje" och ska sen lyfta i Arlanda.
Är man någotsånär i närheten av rusningstid så tar ju det sin lilla stund. :wink:
Om man nu inte bygger vidare Arlanda-express, då blir ju populärt och billigt! :mrgreen:

Och Bromma är fan så mycket trevligare att flyga till och ifrån än Arlanda.

Flygåg mellan Arlanda och Södertörn är en mycket god ide. Faktum är att denna linje startar i vår så den detaljen är ju faktiskt redan ordnad.

Det kanske hade räckte med en flygplats i storstockholm om man hade lagt den på ett smaratre ställe, tex Ekerö. Då hade alla haft flygplatsen på behörigt avstånd och vi hade dessutom fått till Kungshattsleden 40 år tidigare 8) Nu är skadan redan skedd, men det innebär ju inte att vi inte ska försöka lösa problemet med en fellokaliserad storflygplats :)

21 Sep 2012, 12:55
Profile WWW

Aha, där ser man!
Hade jag faktiskt ingen aning om.

21 Sep 2012, 13:02
Profile

Att ha en flygplats som bara flyger åt ett håll är nog ingen vidare idé , inte åka tåg mellan 2 flygplatser heller för att byta flygplan.. 8)

Pendeltåg från Södertälje till Sthlm = 45 minuter , sen Arlanda Express till ARN = 20 Min Totalt dryga timmen , det är acceptabelt tycker jag om man ska ut och resa.

Skavsta blir det c:a 35 minuter bil från S-tälje, dock är det ju mycket bättre parkeringsmöjligheter där än Arlanda, drar mig för att åka bil dit.

21 Sep 2012, 13:18
Profile ICQ WWW

HRJ wrote:
Aha, där ser man!
Hade jag faktiskt ingen aning om.

Japp, snabbtåg på sträckan Älvsjö-Uppsala (eller var det Gävle) via Arlanda. En utbyggnad av denna järnväg från Älvsjö och söderut några mil behöver in te vara ngt stort problem, finns redan nu många spår på den sträckan

21 Sep 2012, 13:20
Profile WWW

kjelle wrote:
Renegade wrote:

/R

Ekot får du stå ut med. Det var en vänlig känga till Josh som håller till på fel sida Slussen...

:mrgreen:

Vi kan ju hålla det för oss själva att det skulle gå mycket fortare för Josh att flytta närmare Arlanda än att bygga flygplatser med tåg och bilförbindelser på Södertörn alt. Skavsta. :wink:

/R

Edit: Det mest oväntade sker på Skavsta:

Kalsongman körde rätt igenom grindarna på Skavsta flygplats med sitt fordon och avslutade färden i ett dike på en åker.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kalson ... -flygplats

22 Sep 2012, 16:03
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]