|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
varför går säkringen på silverface twin?
| Author |
Message |
|
red_house_painter
|
 varför går säkringen på silverface twin?
i mitt korta liv så har jag varit med att säkringen gått på 3st olika förstärkare.. den första var en orange topp som började ryka osv.. men sen har två olika 70s silverface twins (med master) bara slutat funka! lampan och allt lyser men ingen av kanalerna funkar. såklart har säkringen gått. vi bytte bara säkring så var det att köra igen. och sen har det funkat igen. är det något speciellt med silverfaces? eller har jag bara haft otur att vara där då det händer en twin igen?
|
| 20 Sep 2012, 12:33 |
|
 |
|
Mrcool
|
 Re: varför går säkringen på silverface twin?
En säkring går av den enkla anledningen att det går mer ström genom säkringen än vad den är anpassad för, det finns snabb säkring mäkt S och långsamma säkringar märkt T (trög).
Det kan vara så att vid uppstart av förstärkaren så blir det en strömrusning som gör att man paserar strömtålighetn för säkringen, detta kanske säkringen klarrar 100ggr men den 101:a så går den sönder. Med andra ord antinge drar det för mycket ström eller så är säkringen åldrad p.g.a av många korta strömtoppar
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 20 Sep 2012, 13:54 |
|
 |
|
red_house_painter
|
okej så det är inget speciellt med att det är just silverface twin?
|
| 20 Sep 2012, 15:59 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
red_house_painter wrote: okej så det är inget speciellt med att det är just silverface twin? Nej! Om stärkaren är frisk, är rätt justerad och har rätt säkringar m.m. ska det inte gå säkringar alls i normala fall.
_________________ Sven-Johan Rörförstärkartekniker Emeritus
|
| 20 Sep 2012, 18:42 |
|
 |
|
rudmark
|
Standbyswitchen ska man vara petig på emellanåt (dvs inte switcha på båda samtidigt) Har för mig mig att vissa Fender's kan vara mer känsliga........men haft fel förr... vad Tubis säger är ju rätt.
|
| 20 Sep 2012, 21:01 |
|
 |
|
red_house_painter
|
vissa silverface har ju inte ens standby. det kanske är efterkonstruerat ifs... men den jag jobbar med mest just nu har ingen standby. den säkringen har gått 1 gång.
men då gissar jag på att det mer var otur också att båda gångerna var twins. voxar och marshalls har jag inte haft problem med tidigare.. spännande
|
| 20 Sep 2012, 22:45 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Det kan också vara rena tillfälligheter beroende på omständigheter. T.ex fukt eller kraftiga temperaturväxlingar som orsakat någon form av kortslutning eller liknande.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 22 Sep 2012, 21:59 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|