View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:50

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Expert's butikskedja i konkurs? 
Author Message

Post Expert's butikskedja i konkurs?
Såg att Expert ansöker om att gå i kånken, apropå en sinande marknad för musikprylar i en annan tråd. Det lär nog bli svettig för många inom elektronikbranschen dom närmaste åren, iaf för dom fysiksa butikerna.

Nu förnekar tydligen Expert att det är som det påstås, vi får se dom närmaste dagarna hur det går.

/Ulf

18 Sep 2012, 18:19
Profile

Post Re: Expert's butikskedja i konkurs?
Tuff branch, minst sagt.

Tidningen har tagit del av konkursansökan för kedjans 136 butiker, underskriven av företagets vd Magne Solberg.

Men Solberg tillbakavisar att företaget ansökt om konkurs.
...
Företaget skriver i ansökan att de vill att advokat Michael Levin ska utses till konkursförvaltare och det framgår också att Levin ska ha förklarat sig villig att åta sig uppdraget.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/18/ ... m-konkurs/

Jodå, de har lämnat in en konkursansökan.

En lokal TV-butik inne i Uppsala ska tydligen gå som på räls för att äldre (nåja, medelålders) kunder vill ha råd om vilken apparat de ska köpa som fyller deras behov, hemleverans och installation. Denna kundgrupp är inte heller särskilt priskänslig. Det finns ingen andrahandsmarknad heller. :roll:

/R

18 Sep 2012, 19:01
Profile

har ju bara varit en tidsfråga innan detta skulle ske. Att ONOFF skulle gå i konkurs för ngt år sedan var lika väntat det. Det är väl knappast ngn av de stora som går bra i dagens läge. MM hålls under armarna av Tyskarna och Elgiganten av jätten DIXONs i UK

När det gäller Expert är det ju iofs en hel del av butikerna som är privatägda men som ingår i Expertkedjan med centrala inköp, reklam etc (ungefär som AudioVideo-kedjan) så att Expert går i putten behöver ju inte betyda att de lokala pensionärerna i Uppsala och Knäckebröhult blir av med sin TV-handlare. De kommer bara att byta skylten på väggen. Just TV och fotohandlarna har nog fortfarande en viss chans att stå emot Internethandlen. I alla fall så länge det finns konsumenter med mycket flis i högre åldrar

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Sep 2012, 19:21
Profile WWW

Jag har aldrig gillat MM, inget personligt sådär. Men jag kommer ihåg när MM körde fram en jättelastbil och köpte upp alla Tv-plasmaapparater i en konkurrerande El-gigantenbutik. MM känns som ett gäng skumisar… :wink: .

/Ulf

18 Sep 2012, 19:33
Profile

Abe Normal wrote:
Jag har aldrig gillat MM, inget personligt sådär. Men jag kommer ihåg när MM körde fram en jättelastbil och köpte upp alla Tv-plasmaapparater i en konkurrerande El-gigantenbutik. MM känns som ett gäng skumisar… :wink: .

/Ulf

själv tycker jag tvärtom... Dessutom har ju MM personal, vilket brukar saknas i alla andra retail-kedjor.

18 Sep 2012, 19:41
Profile WWW

Då blir det en schysst REA hos Expert i helgen, då butikerna skall tömmas. Det går snabbt nuförtiden. Förstår inte heller varför man skall förneka en konkursansökan (vilket VD:n gjorde).

/Ulf

18 Sep 2012, 22:28
Profile

Abe Normal wrote:
Då blir det en schysst REA hos Expert i helgen, då butikerna skall tömmas. Det går snabbt nuförtiden. Förstår inte heller varför man skall förneka en konkursansökan (vilket VD:n gjorde).

/Ulf

Kanske ville meddela personalen före skvallerpressen drog igång.
Jag tror de flesta hellre hör att de blir uppsagda från sin arbetsgivare.

18 Sep 2012, 22:32
Profile

Lurwas wrote:

Eller så fanns det en uppgörelse på gång och man vill inte förekomma förhandlingarna, har ingen aning? Men sannolikt händer det en hel del bakom kulisserna innan en konkurs är ett faktum. Processen har förmodligen hållit på ett tag, obestånden kom inte över en natt. Förmodligen har flera handlare i branschen det jobbigt och den som kan hålla ut längst med eventuella förluster kan också vinna marknaden.

Skvallerpress? Informationen går blixtsnabbt, alla ekonomisajter hade det som förstanyhet, det är en stor nyhet (inte bara för den sk skvallerpressen).

/Ulf

18 Sep 2012, 22:49
Profile

De stängde ju sitt nybyggda flaggskepp i kungens kurva (tror jag det var?) nyligen. Det är inte ett sundhetstecken om inte annat.
Så nog har det vart på gång alltid.

Ta bort ordet skvaller från skvallerpress då så blir kanske min syftning bättre.

18 Sep 2012, 23:22
Profile

Lurwas wrote:
De stängde ju sitt nybyggda flaggskepp i kungens kurva (tror jag det var?) nyligen. Det är inte ett sundhetstecken om inte annat.
Så nog har det vart på gång alltid.

Ta bort ordet skvaller från skvallerpress då så blir kanske min syftning bättre.

Vill bara säga att jag också tycker att det är sorgligt och ännu mer tragiskt för dom anställda som förlorar sina jobb, så läget är allvarligt. Tydligen var det någon bud-historia som låg bakom VD:ns nekande (enligt han själv).

/Ulf

18 Sep 2012, 23:36
Profile

Abe Normal wrote:
Lurwas wrote:

Eller så fanns det en uppgörelse på gång och man vill inte förekomma förhandlingarna, har ingen aning? Men sannolikt händer det en hel del bakom kulisserna innan en konkurs är ett faktum. Processen har förmodligen hållit på ett tag, obestånden kom inte över en natt. Förmodligen har flera handlare i branschen det jobbigt och den som kan hålla ut längst med eventuella förluster kan också vinna marknaden.

Skvallerpress? Informationen går blixtsnabbt, alla ekonomisajter hade det som förstanyhet, det är en stor nyhet (inte bara för den sk skvallerpressen).

/Ulf

precis så är det nog

19 Sep 2012, 05:44
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Då blir det en schysst REA hos Expert i helgen, då butikerna skall tömmas. Det går snabbt nuförtiden.
/Ulf

Tänk bara på att de flesta produkter säljs utan garanti från tillverkaren , tex TV apparater, Mobiltelefoner och en del pryttlar har dock en garanti utfärdad av Tillverkaren.

19 Sep 2012, 09:35
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
De kommer bara att byta skylten på väggen. Just TV och fotohandlarna har nog fortfarande en viss chans att stå emot Internethandlen. I alla fall så länge det finns konsumenter med mycket flis i högre åldrar

Finns inte många skyltar att byta till längre , ska vara Euronics då möjligen , men som Du säger behövs det en mindre lokal centrumhandlare på många orter. På vissa ställen där det saknas tar tex Dialect och kliver in och säljer TV :)

Jag tror inte de 3 stora är Intresserade av dessa enher , möjligen SIBA/NetOnNet i så fall , men tveksamt, de har iofs stora Resurs bank i ryggen men ändå...

19 Sep 2012, 09:40
Profile ICQ WWW

Kan ju bli som med arla när de hela tiden sänkte priset för att ta ut konkurrensen för att sedan eensam styra marknaden och höja priserna.

Men tills dess så är det en bit kvar och vi som konsumenter kan utnyttja läget och köpa bra grejer till bra pris.

19 Sep 2012, 10:19
Profile

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:
De kommer bara att byta skylten på väggen. Just TV och fotohandlarna har nog fortfarande en viss chans att stå emot Internethandlen. I alla fall så länge det finns konsumenter med mycket flis i högre åldrar

Finns inte många skyltar att byta till längre , ska vara Euronics då möjligen , men som Du säger behövs det en mindre lokal centrumhandlare på många orter. På vissa ställen där det saknas tar tex Dialect och kliver in och säljer TV :)

Jag tror inte de 3 stora är Intresserade av dessa enher , möjligen SIBA/NetOnNet i så fall , men tveksamt, de har iofs stora Resurs bank i ryggen men ändå...

Vår lokala Experthandlare, som i många år hetat "Expert Polyfoto" (Polyfoto är själva ursprungsnamnet på butiken innan Expert kom in i bilden och väl inarbetat) är varken förvånad eller nedslagen:

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.5107256-franchisetagaren-inte-sa-forvanande-

Expert var väldigt snabba att köpa OnOffs lokaler vid deras konkurs, som nån slags trofé... Vad skulle egentligen en liten stad som Örnsköldsvik med två Expertbutiker till? :roll:

19 Sep 2012, 10:22
Profile ICQ WWW

Crimson wrote:
Kan ju bli som med arla när de hela tiden sänkte priset för att ta ut konkurrensen för att sedan eensam styra marknaden och höja priserna.

.

Kommer inte att ske då det finns ett antal utländska större kedjor som håller koll på detta åt oss, blir det obalans kliver någon av dom in.

19 Sep 2012, 10:51
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Abe Normal wrote:
Då blir det en schysst REA hos Expert i helgen, då butikerna skall tömmas. Det går snabbt nuförtiden.
/Ulf

Tänk bara på att de flesta produkter säljs utan garanti från tillverkaren , tex TV apparater, Mobiltelefoner och en del pryttlar har dock en garanti utfärdad av Tillverkaren.

alla seriösa tillverkare tar sitt ansvar i såna här lägen och tar över serviceåtagandet under garanti- och reklamationstiden

19 Sep 2012, 10:58
Profile WWW

Läste just att Expert kommer att ha kundservice up&running under en tid efter konkursen. Det innebär ju inget löfte om garanti... Men kanske kan kundservicen slussa vidare till leverantören.

19 Sep 2012, 11:09
Profile WWW

Joshunznera wrote:

alla seriösa tillverkare tar sitt ansvar i såna här lägen och tar över serviceåtagandet under garanti- och reklamationstiden

Det är högst frivilligt och har visat sig fungera sådär vid tidigare tillfällen, men har produkten en av tillverkaren utfärdad garanti är det ju inga problem. Ville bara belysa detta , för folk blir ju lite fartblinda när det vankas utförsäljning.

Det är heller inte alltid säkert varorna köpts via den svenska distributören.

19 Sep 2012, 12:21
Profile ICQ WWW

Crimson wrote:

Men tills dess så är det en bit kvar och vi som konsumenter kan utnyttja läget och köpa bra grejer till bra pris.

Jag har kollat runt efter en router genom olika sökmotorer som Prisjakt och Pricerunner. Och jag måste säga så otroligt många nya namn det finns på återförsäljare, det kunde vara typ 20 okända namn innan jag kände igen någon sedan tidigare. Kollar man på hemsidorna så ser det bra ut också gillande från kund.

Så sannolikt köper vi elektronikprylar som aldrig förr, medan det är köpbeteendet som förmodligen har ändrats. Jag gillar teknikgrejer men handlar i princip aldrig i fysisk butik.

Hur många butiker hade Expert…ca 60 st och hur många anställda är berörda…800? (skitsamma). Tänk att istället ha exakt samma utbud men allt i en och samma butik (nätet). Då kan ett fåtal personer sälja väldigt många produkter plus att man slipper kringåkandet med lagervaror, dyra lokaler och all personal. Där ligger nog svaret.

/Ulf

19 Sep 2012, 13:03
Profile

Abe Normal wrote:
Crimson wrote:
Hur många butiker hade Expert…ca 60 st och hur många anställda är berörda…800? (skitsamma). Tänk att istället ha exakt samma utbud men allt i en och samma butik (nätet). Då kan ett fåtal personer sälja väldigt många produkter plus att man slipper kringåkandet med lagervaror, dyra lokaler och all personal. Där ligger nog svaret.

/Ulf

Det är ju inte 'skitsamma' för de 873 som drabbas, det är 73 butiker som är med i konkursen , övriga 66 får det nog också svårt så det är fler indirekt.

Näthandel är ju jättebra, men det passar ju inte alla människor eller produkter .......

Tittar man lite i siffrorna så ser man att Expert AB och Expert Stormaknad tagit på sig hundratals fler anställda från ONOFF senaste året, men inte lyckats höja omsättningen , där ligger nog en stor del av orsaken att dom kastar in, oavsett vad VD säger , han kan ju inte erkänna sitt eget felbeslut s a s.

Jag tror det mesta av denna miljard Expert omsatte bara fördelas ut på de andra aktörerna , folk slutar inte handla eller handlar mer på nätet för att Expert försvinner, inte i någon större grad i alla fall..

19 Sep 2012, 13:29
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Det är ju inte 'skitsamma' för de 873 som drabbas, det är 73 butiker som är med i konkursen , övriga 66 får det nog också svårt så det är fler indirekt.

Näthandel är ju jättebra, men det passar ju inte alla människor eller produkter .......

Tittar man lite i siffrorna så ser man att Expert AB och Expert Stormaknad tagit på sig hundratals fler anställda från ONOFF senaste året, men inte lyckats höja omsättningen , där ligger nog en stor del av orsaken att dom kastar in, oavsett vad VD säger , han kan ju inte erkänna sitt eget felbeslut s a s.

Jag tror det mesta av denna miljard Expert omsatte bara fördelas ut på de andra aktörerna , folk slutar inte handla eller handlar mer på nätet för att Expert försvinner, inte i någon större grad i alla fall..

Du missförstår mig, det är inte skitsamma om en massa människor förlorar sina arbeten, men i mitt exempel är det ”skitsamma” om det 1000 eller 500 butiker.

Nu är det en nergång i konsumtionen generellt, men att köpa elektronikprylar kommer sannolikt inte att minska på sikt, men jag tror att vi går mer åt näthandel än fysiska butiker även om båda kommer att finnas kvar.

Den fysiska butikens fördel är att du kan känna på varan och jämföra, men sedan finns det inga fler fördelar om man inte talar om typ personlig service som hos tex A Arvidsson, men den biten behöver man inte när man köper platt-Tv som ändå måste köras hem via bud.

/Ulf

19 Sep 2012, 13:54
Profile

Jag kanske är lite bakåtsträvande som vill kolla på bild och lyssna på ljudet, innan jag köper TV eller ljudanläggning. Men, det är viktigt för mig att jag är nöjd med bild o ljud, och köper därför den här typen av prylar i butik. TV:n kör man väl hem själv, den är ju numera en lättviktare jämfört med tjock-TV. Även typ 50-tummare.
Annan elektronik, datorprylar t.ex. köper jag lika gärna över nätet. På sådana prylar finns ju en rimlig chans att läsa in sig på specarna on line. Min senaste stationära quadcore i7 dator med riktigt bra prestanda är köpt från komplett.se och CDON.COM i beståndsdelar.
Det finns ju nätbutiker som dessutom har bra över disk service. Komplett.se, EIS, Alina m.fl. Det är ju den bästa kombinationen, att kunna åka och prata med någon när det skiter sig, OCH att beställa billigt och berkvämt över nätet.

19 Sep 2012, 14:32
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Nu är det en nergång i konsumtionen generellt, men att köpa elektronikprylar kommer sannolikt inte att minska på sikt, men jag tror att vi går mer åt näthandel än fysiska butiker även om båda kommer att finnas kvar.
/Ulf

Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik. Jag, och många med mig - som inte är några höginkomsttagare direkt - har under detta år uppgraderat hemelektroniken nästan helt och hållet på nätet. Vi köpte tex vår platt-TV på nätet. Tre månader senare hade Expert exakt vår TV till salu 3500 kr dyrare än vad vi betalat för den. Vem som helst kan räkna ut att det inte håller i längden. Konsumenten är inte dum, om nu någon fått det för sig. :wink:

19 Sep 2012, 14:57
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik.

Hemelektronikbranschens största problem har varit att man inte tjänar tillräckligt på de varor man säljer, man har s a s 'köpt omsättning'
Och det grundar sig på att man i stor utsträckning säljer samma varor till samma kundgrupper, man har konkurerat ut varann med låga marginaler.

19 Sep 2012, 15:25
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
FenderBender wrote:
Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik.

Hemelektronikbranschens största problem har varit att man inte tjänar tillräckligt på de varor man säljer, man har s a s 'köpt omsättning'
Och det grundar sig på att man i stor utsträckning säljer samma varor till samma kundgrupper, man har konkurerat ut varann med låga marginaler.

Nu angavs ju anledningen till Experts konkursansökan till "oförmåga att betala sina skulder", vilket inte automatiskt gör problemet till ett marginalproblem. Snarare får man titta på betalströmmarna och likviditeten - vilket är mer allvarligt än små marginaler. Man har helt enkelt omsatt för lite varor och haft en för dålig utveckling av kassaflödet under en längre tid. Det är vad jag tror.

19 Sep 2012, 15:48
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Abe Normal wrote:
/Ulf

Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik. Jag, och många med mig - som inte är några höginkomsttagare direkt - har under detta år uppgraderat hemelektroniken nästan helt och hållet på nätet. Vi köpte tex vår platt-TV på nätet. Tre månader senare hade Expert exakt vår TV till salu 3500 kr dyrare än vad vi betalat för den. Vem som helst kan räkna ut att det inte håller i längden. Konsumenten är inte dum, om nu någon fått det för sig. :wink:

Håller med om att man kanske med en 20 000 kronors Tv också vill kolla hur passa bra den är, men många köper idag sannolikt bra Tv till lågt pris. Som ett exempel LG 50” Full HD för 4995 spänn. Du kanske har en megastor kärra? Annars skall Platt-Tv’n fraktas stående (vad jag lärt mig).

Elektronikprylar är ett bra exempel på där grejerna är konkurrensutsatta, eftersom tex Sony är samma produkt vad den än säljs, så då blir priset förmodligen en avgörande faktor, eftersom garanti osv är lika överallt (inom EU).

Ingen vara kommer att säljas utan profit, utan den återförsäljare som kan sälja till förmånligaste pris kommer att vinna eller kan skapa andra mervärden som gör att kunden väljer just den säljaren. Suget att köpa grejer finns ju kvar.

Elektronikbranschen är förmodligen mer konjunkturkänslig än tex dagligvaruhandeln med livsmedel.

/Ulf

19 Sep 2012, 16:59
Profile

FenderBender wrote:

Hur går det där resonemanget ihop med argumentationen du brukar använda när det gäller musikaffärer?

19 Sep 2012, 17:15
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Nu angavs ju anledningen till Experts konkursansökan till "oförmåga att betala sina skulder", vilket inte automatiskt gör problemet till ett marginalproblem. Snarare får man titta på betalströmmarna och likviditeten - vilket är mer allvarligt än små marginaler. Man har helt enkelt omsatt för lite varor och haft en för dålig utveckling av kassaflödet under en längre tid. Det är vad jag tror.

Elektronikbranschen har urusla marginaler på alla saker som är lite större och dyrare. Det man tjänar pengar på är att kränga försäkringar, finansiering, sladdar, minnen, speltillbehör, allmånt småkrafs och i vissa fall godis.
En TV tjänar dom inte många kronor på sett till försäljningspriset.

19 Sep 2012, 17:22
Profile

ChronicTown wrote:
FenderBender wrote:

Hur går det där resonemanget ihop med argumentationen du brukar använda när det gäller musikaffärer?

NIMB :)

19 Sep 2012, 17:23
Profile WWW
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next