View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 08:08

Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Projekt Beach 2013 har startat... 
Author Message

Post Re: Projekt Beach 2013 har startat...
HRJ wrote:
Tips på bra frukost!?
Får gärna gå relativt enkelt och snabbt att laga också, är inte på humör att ställa mig och steka bacon eller göra omelett på morgonen..

Stek lite köttfärs i smör dagen innan. Gör en färgglad och hård tuggad sallad och ställ i i kylen.
Kliv upp koka två ägg, sätt på kaffe bryggan , kör köttfärsen i micron.

Du kommer vara mätt till långt efter lunch och det utan brödmage.

13 Sep 2012, 09:28
Profile ICQ WWW

Missade fajtingpasset i går pga kundjävlar som inte förstår vad "STÄNGT" och "jag har en tid att passa" betyder.

Kompenserade det till viss del med ett MetConpass till frukost:

200 "lätta" armhävningar, 250 crums (en av alla dessa magövningar och bra för att kunna blocka sparkar och slag med magen) 150 knäböj varav de sista 50 med lätta hopp.

Detta fördelat på tre "varv" och under 20 min.

Jag gick inte ner i vikt.

13 Sep 2012, 09:49
Profile ICQ WWW

Har redan gått ner 4 kilo på två veckor....klockar in på 81 nu. Musklerna växer också. Börjar se jävligt snygg ut.

14 Sep 2012, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

har gått ned 1,5-2kg nu på 10 dagar. Det jag har gjort är att jag försöker undvika kolhydrater i mesta möjliga mån. Allt socker förbjudet, inget fikabröd, inget bröd überhaupt. Däremot lite fler ägg och lite keso (som jag aldrig äter annars). Ett bra mellanmål som jag har kommit på är tonfisk i vatten på småburk. Perfekt att trycka i sig emellanåt.

Laxfile är ju bra också, mättar bra, är gott och man håller sig mätt länge. Sashimi med lite ingefära och wasabi, eller stekt på panna eller i ugn.

Frukosten är svårast, min typiska frukost just nu består av blåbärssoppa (utan tillsatt socker), stekt eller kokt ägg, kött (antingen baconbogfläsk eller parmaskinka) samt ett par lättstekta tomater. Gott iofs, men vädigt trist i längden. Något tips på alternativ "utran" kolhydrater? Eller ska man äta kolhydrater i form av en riktigt nyttig skiva bröd just på morgonen? Det kanske är senare på dagen kolhydraterna blir onödiga?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Sep 2012, 19:48
Profile WWW

Tror inte du behöver vara så rädd för lite bröd, under tiden jag gick ned åt jag ett par mackor på morgonen. Skinka, ost, leverpastej och lite bregott på. Idag trycker jag oftast i mej tre. Plus juice och yoghurt eller müsli. Har inga problem att hålla vikten.

Micke

14 Sep 2012, 20:00
Profile ICQ WWW

enligt de senaste rönen finns det ju inget nyttigt bröd, förutom om de uteslutande består av hela kärnor. Malet fullkorn e lika dåligt som vetemjöl sägs det.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

14 Sep 2012, 20:10
Profile WWW

Alla tjockisar vet varför de är tjocka.

14 Sep 2012, 21:41
Profile WWW

Forsman wrote:

ett stort problem är att många inte bryr sig.
Det är ju inte direkt hälsosamt att vara överviktig.

14 Sep 2012, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Forsman wrote:

Som med allt annat som är onyttigt och inte direkt synligt med blotta ögat - trots att det är livsfarligt - OCH trots att det skrivs spaltmeter efter spaltmeter i tidningarna om hur dåligt det är med vitt mjöl, socker, transfetter, cigaretter, sprit osv... ÄNDÅ fortsätter folk att proppa i sig.
Sen går de till vårdcentralen för att de har ont här och där, är smällfeta och fattar inte ett skit.
Jag köper det inte. ALLA fetton vet varför de är feta. Det de kan behöva hjälp med är någon som bryr sig om dem och hindrar de från alla frestelser.

Samtidigt förstår jag dem, för att springa slingan eller gå långa promenader är inte särskilt roligt, men personligen så njuter jag av en rask promenad. Man känner sig så frisk efteråt!

Rörelse är dock inte hela lösningen, för som jag skrev tidigare så går det fortare att äta än att springa.
Folk behöver lära sig vad en normal portion är och undvika läsk och bärs och sånt, så blir det nog bra!

15 Sep 2012, 02:10
Profile WWW

FenderBender wrote:

1. Jag rör mig ca 20 km fördelat på 3-4 turer per dag till fots, när jag rastar mina hundar.

2. Jag äter inte kolhydrater.

20km per dag? :shock: Då skulle du inte ha problemet. Gissar att det är per vecka. :wink:[/quote]
Njae, jag har nog rätt låg förbränning. Dessutom gillar jag chips och öl och all annan potatis i tänkbara och otänkbara former. Saknaden av potatis är tung för mig... :cry:[/quote]
Fender Bender

****************************************************************************************
Hej Fender Bender ,

Att äta sunt är en livsstil inte en tillfällig dietkur
ändra man inte livsstil kommer man bara gå upp igen ,

Ok så gillar du potatis ,,
Ok, lyssna igen om hela detta klipp nedan då för o få lite perspektiv på detta,, vissa kollisar är betydligt bättre än andra
,,samt fett i överkonsumtion har visat många fall av problem med gallan då den får jobba för högtryck men alldeles för mkt fett mot vad den är gjord för

personligen lchf vart jag bara fetare av med R S (resistent stärkelse)har jag tappat vikt av och man kan äta rätt kollisar samt att man är mätt hela dan

,,,,o så slipper man det förbaskade stekoset som imo man tröttnar på rätt fort med lchf ,eack,,

The Starch solution

http://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

15 Sep 2012, 04:27
Profile

Haraldrig wrote:
Forsman wrote:

ett av de stora problemen för oss överviktiga är inte att vi inte byr oss,, det är att andra lägger ner så mycket energi på att bry sig om vår övervikt..

Dessutom; att vara överviktig är inte ohälsosamt per definition, det beror mer på var denna övervikt sitter och hur mycket övervikt vi pratar om. Det är midjemåttet som man ska hålla särskild koll på, inte vikten

15 Sep 2012, 05:34
Profile WWW

Joshunznera wrote:

ett av de stora problemen för oss överviktiga är inte att vi inte byr oss,, det är att andra lägger ner så mycket energi på att bry sig om vår övervikt..

Dessutom; att vara överviktig är inte ohälsosamt per definition, det beror mer på var denna övervikt sitter och hur mycket övervikt vi pratar om. Det är midjemåttet som man ska hålla särskild koll på, inte vikten

Du vet vad jag menar och du tog tydligen åt dig.
Ska jag anta att din övervikt sitter där den helst inte ska sitta :roll:

Men nu har du tagit tag i det ju. So, forget about it.

15 Sep 2012, 07:15
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Joshunznera wrote:

Du vet vad jag menar och du tog tydligen åt dig.
Ska jag anta att din övervikt sitter där den helst inte ska sitta
:roll:

Men nu har du tagit tag i det ju. So, forget about it.

Visst är jag en av de överviktiga, det har jag aldrig hymlat med. Och visst sitter de flesta överviktskilona runt magen.

Jag vet, precis som Forssman skrev, varför jag är överviktig. Det vet fö säkert han också varf han är även om han väljer att distansera sig och benämda gruppen överviktiga som "de" och "folk" när det i hans och mitt fall heter "vi" :wink:

Det hela är enkelt; jag rör mig för lite i förhållande till vad jag äter, jag gillar god mat och goda drycker. Utöver detta finns det antagligen en komplikation i att jag, som så många andra svenskar, äter kolhydrater värdiga en kroppsarbetare. Det, i kombination med för mycket sötsaker, är nog det enda som behöver justeras tror jag

LCHF tycker jag fö verkar vara en farlig väg till viktnedgång. LC är ju OK men LF-delen har jag mer problem med. Många (de flesta?) överviktiga har också förhöjda blodfettvärden. Att då äta mer fett känns ju inte direkt som en bra ide.
Själv behöver nog inte äta mer fett, bara färre kolhydrater..

Betr rörligheten har det hänt en kul grej när jag nu har legat lågt med kolhydraterna ett tag, kroppen får lust att utvidga hundpromenaderna dag för dag. Dessutom har sockersuget nu lämnat mig, vilket känns fantastiskt. Det går åt rätt håll :)

15 Sep 2012, 08:59
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Överviktiga är väl alltid extra kilon i form av fett och inte muskler? :roll: Jag trodde att man (till skillnad från muskler) inte kan bestämma var övervikten i form av fett placerar sig. För män sätter den sig först på magen och lägger sig sedan uppåt, för kvinnor först på mage, bak och lår (med vissa genetiska skillnader).

En märklig sak som sällan förs fram i dietdebatten är utgångspunkten vad kroppen behöver utan det är utfrån perspektivet från tallriken till magen. Varför inte fråga sig om kroppen behöver kolhydrater innan man sätter samman en diet utan kolhydrater? :roll: Det kanske passar vissa men inte alla.

/R

15 Sep 2012, 12:35
Profile

En liten fundering eller fråga om någon vet.. jag använder mig av runkeeper, mest för att kunna följa upp hur mycket jag promenerar och dels hur långt jag går. Där anges ju också kaloriförbrukning, men det måste väl va en sak som är väldigt individuellt? Eller hur funkar det med förbränning?

15 Sep 2012, 14:42
Profile

Renegade wrote:
Joshunznera wrote:

Överviktiga är väl alltid extra kilon i form av fett och inte muskler? :roll: Jag trodde att man (till skillnad från muskler) inte kan bestämma var övervikten i form av fett placerar sig. För män sätter den sig först på magen och lägger sig sedan uppåt, för kvinnor först på mage, bak och lår (med vissa genetiska skillnader).

En märklig sak som sällan förs fram i dietdebatten är utgångspunkten vad kroppen behöver utan det är utfrån perspektivet från tallriken till magen. Varför inte fråga sig om kroppen behöver kolhydrater innan man sätter samman en diet utan kolhydrater? :roll: Det kanske passar vissa men inte alla.

/R

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :wink:

Övervikt kan sitta i kinderna, på häcken och runt magen för att ta några exempel. Sant att det oftast är runt magen den hamnar på oss män.

En diet utan kolhydrater går väl knappast att sätta ihop och det är det ju ingen som förespråkar i denna tråd. En diet utan socker och snabba kolhydrater är nog däremot rätt listigt att hålla sig till om man vill tappa överkilon i form av fett

15 Sep 2012, 16:16
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :wink:

Övervikt kan sitta i kinderna, på häcken och runt magen för att ta några exempel. Sant att det oftast är runt magen den hamnar på oss män.

En diet utan kolhydrater går väl knappast att sätta ihop och det är det ju ingen som förespråkar i denna tråd. En diet utan socker och snabba kolhydrater är nog däremot rätt listigt att hålla sig till om man vill tappa överkilon i form av fett

Jag tror inte att vi är oense i sak men jag trodde inte att man kan styra var fettman placerar sig på kroppen (till skillnad från muskler där man, inom rimliga gränser, kan punktträna t ex armmuskler utan att träna benmuskler osv.). Den som har övervikt som sitter på kinderna har sannolikt också övervikt runt magen och om den personen går ner i vikt kommer kinderna att 'försvinna' innan magen 'försvinner'. Men det är vad jag tror. :roll: Att mäta ett ökat midjemått är en stark indikator på att något är på väg åt fel håll.

Jag skulle sagt snabba kolhydrater i tidigare inlägg men det jag menade var de dieter som tar sig uttryck i t ex LCHF-dieter, Atkins-dieter m. fl men det var inte huvudfrågan. Vad jag avsåg med perspektiv var att man i allmänhet stirrar på talriken och inte på vad kroppen faktist behöver. Det gäller både de som vill gå ner i vikt men också de som vill gå upp eller behålla sin vikt. Vissa ämnen kan kroppen behöva mer eller mindre konstant under ett liv medan andra är beroende av ålder/hälsa/aktivitet etc. Det bästa vore ju att alla från början åt riktigt för att undvika att kompensera för sina misstag senare. :roll: Som du påpekat äter vi som bonddrängar som jobbade med kroppen en hel dag men vi skulle behöva ändra intaget i förhållande till vår fysiska aktivitet idag.

/R

15 Sep 2012, 16:58
Profile

Lemmy wrote:
En liten fundering eller fråga om någon vet.. jag använder mig av runkeeper, mest för att kunna följa upp hur mycket jag promenerar och dels hur långt jag går. Där anges ju också kaloriförbrukning, men det måste väl va en sak som är väldigt individuellt? Eller hur funkar det med förbränning?

Ja, förbränningen är högst individuell.
De är ungefärliga. För att vara på den säkra sidan så räknar man förstås i underkant.
Dvs, tycker runkeeper du har eldat upp 500kcal när du rört dig kan du räkna 400kcal istället.

15 Sep 2012, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Lemmy wrote:

Ja, förbränningen är högst individuell.
De är ungefärliga. För att vara på den säkra sidan så räknar man förstås i underkant.
Dvs, tycker runkeeper du har eldat upp 500kcal när du rört dig kan du räkna 400kcal istället.

Okej, då är det som jag trodde. Räknar inte kalorierna så hårt ändå, ver mest nyfiken... kör enligt min plan, mer motion o nyttigare matvanor 8) Märker att det ger eftersträvat resultat, jag mår bättre, sover bättre, och minskar så sakteliga på antalet kilon.

15 Sep 2012, 22:20
Profile

hur går det nurå Fb!?

har du tappat ngt kilo? Eller glömde du L:et i LCHF-dieten? :wink:

Här går det bra, är inne på tredje low-carbveckan nu och magsäcken har ju uppenbart anpassat sig av min nya diet, eftersom jag blir mätt på betydligt mindre portioner nu. Suget emmelan måltiderna stillar jag med ett tuggummi ibland, eller några nötter

17 Sep 2012, 14:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:
hur går det nurå Fb!?

Här går det bra, är inne på tredje low-carbveckan nu och magsäcken har ju uppenbart anpassat sig av min nya diet, eftersom jag blir mätt på betydligt mindre portioner nu. Suget emmelan måltiderna stillar jag med ett tuggummi ibland, eller några nötter

Jotack, vägde in på 97,6 i morse vilket ger ett snitt på 1,5 kg per vecka. Hittills (peppar peppar...) har jag inte saknat de saker jag tycker om, utom möjligen en öl under helgen. Men inte värre än att jag överlever. Har ökat på motionerandet lite och liksom du känns det som om magen anpassat sig till fler och mindre portioner under dagen. Ännu så länge är moralen hög hos mig! :D

17 Sep 2012, 15:11
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Joshunznera wrote:
hur går det nurå Fb!?

Jotack, vägde in på 97,6 i morse vilket ger ett snitt på 1,5 kg per vecka. Hittills (peppar peppar...) har jag inte saknat de saker jag tycker om, utom möjligen en öl under helgen. Men inte värre än att jag överlever. Har ökat på motionerandet lite och liksom du känns det som om magen anpassat sig till fler och mindre portioner under dagen. Ännu så länge är moralen hög hos mig! :D

skippa morötterna så kan du ta dig en öl på fredagen. Om du dessutom väljer bort fulölen och väljer en bra öl istället så räcker det med en. Du ska inte offra allt för din nya filmstjärnefigur

17 Sep 2012, 15:32
Profile WWW

så kom man då iväg till Iland till sist. Fascinerande ställe. Och vilka restauranger!!

sitter just hemkommen och inser att jag fortfarande känner mig rätt mätt efter gårdagens 10-rätters avsmakningsmeny på en mycket bra japansk/isländsk crossover-restaurang i centrum av Reykjavik

såhär bantar jag en tisdagskväll i oktober:

fishmarket lobster soup
lobster soup with roasted coconut flakes, boiled with coconut
milk, mussels and mandarins

giant king crab claws
king crab claws, gratinated with chilli mayo
served with freshly cut lemon wedge

minke whale sashimi
robata grilled minke whale meat with wasabi cream cheese, red onion and water cress, served with soya lemon sauce

rock shrimp tempura
deep fried rock shrimp in light tempura batter
with sweet melon, jalapeno dressing and garlic sprouts

robata grilled pork ribs
Icelandic smoked pork ribs cooked in star anis and cardamom, marinated in home made bbq sauce with crushed p-nuts and finely chopped spring onion

fried langoustine tails
pan fried langoustine tails, cauliflower with chilli,
foie gras sauce and herb salad

crispy spinach salad
crispy spinach salad with grilled pears, crunchy
sesam seeds and soya roasted hazel nuts

mussels from hrísey
steamed mussels in lobster broth with
bonito flakes and chili

beet root cured salmon
lightly cured salmon with red cabbage salad, citrus
marinated trout roe and horseradish

tempura vegetables
vegetables in light tempura batter with lime and wasabi nuts

vad som dracks?
Chablis Grand Cru och isländsk isvatten

LCHF?
jomen det var det väl, man fick kryssa lite mellan kolhydraterna emellanåt men i princip var det ju bara proteiner och grönsaker 8)

02 Oct 2012, 18:44
Profile WWW

Joshunznera wrote:
så kom man då iväg till Iland till sist. Fascinerande ställe. Och vilka restauranger!!

sitter just hemkommen och inser att jag fortfarande känner mig rätt mätt efter gårdagens 10-rätters avsmakningsmeny på en mycket bra japansk/isländsk crossover-restaurang i centrum av Reykjavik

<snip>

LCHF?
jomen det var det väl, man fick kryssa lite mellan kolhydraterna emellanåt men i princip var det ju bara proteiner och grönsaker 8)

Jo, men jag svalde inte som Clint... flickan sa. :wink:

/R

02 Oct 2012, 18:58
Profile

Fantastisk meny, Josh. Hoppas det var lika bra som det verkar!

Feta minuspoäng på att islänningarna insisterar på att fortsätta servera valkött dock. :evil:

02 Oct 2012, 19:41
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

fishmarket lobster soup
lobster soup with roasted coconut flakes, boiled with coconut
milk, mussels and mandarins

giant king crab claws
king crab claws, gratinated with chilli mayo
served with freshly cut lemon wedge

minke whale sashimi
robata grilled minke whale meat with wasabi cream cheese, red onion and water cress, served with soya lemon sauce

rock shrimp tempura
deep fried rock shrimp in light tempura batter
with sweet melon, jalapeno dressing and garlic sprouts

robata grilled pork ribs
Icelandic smoked pork ribs cooked in star anis and cardamom, marinated in home made bbq sauce with crushed p-nuts and finely chopped spring onion

fried langoustine tails
pan fried langoustine tails, cauliflower with chilli,
foie gras sauce and herb salad

crispy spinach salad
crispy spinach salad with grilled pears, crunchy
sesam seeds and soya roasted hazel nuts

mussels from hrísey
steamed mussels in lobster broth with
bonito flakes and chili

beet root cured salmon
lightly cured salmon with red cabbage salad, citrus
marinated trout roe and horseradish

tempura vegetables
vegetables in light tempura batter with lime and wasabi nuts

vad som dracks?
Chablis Grand Cru och isländsk isvatten

LCHF?

Hur mycket av varje blev det då?

Jag får en känsla av att din tisdagskvällsbantning hade räckt för att hålla mig närd i 3-4 dagar :mrgreen:

02 Oct 2012, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

skippa morötterna så kan du ta dig en öl på fredagen. Om du dessutom väljer bort fulölen och väljer en bra öl istället så räcker det med en. Du ska inte offra allt för din nya filmstjärnefigur

Morötter är kanon ju-uuuu.
Innehåller inte mer än ca 40kcal per hekto.
Dessutom långsamma kolhydrater.

Kanske dags att avslöja min fantastiska "bantningsmetod" 8)
Diabetikermetoden är det närmaste jag kan beskriva min diet som :D

02 Oct 2012, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

ChronicTown wrote:
Fantastisk meny, Josh. Hoppas det var lika bra som det verkar!

Feta minuspoäng på att islänningarna insisterar på att fortsätta servera valkött dock. :evil:

jag är lite kluven där. Så länge valen som fiskas håller sig inom kvoten är det väl inga problem, valjakt har ju varit grönlänningar och islänningars syselsättning sedan urminnes tider. Problemet är väl att Japan mfl nationer skiter i kvoterna och rovfiskar val. Skulle bara islänningarna fånga till eget (och besökarnas) behov vore det kanske inte så stort problem ? Nu tror jag iofs att Islänningarna exporterar det mesta till Japan och då blir det ju en annan sak

äh jag vet för lite om det där, är det så att valen håller på att utrotas ska man såklart förbjuda valjakt mer eller mindre

Annars kan jag meddela att val-sashimin var den i särklass godaste sashimi jag nånsin har smakat :)

02 Oct 2012, 20:31
Profile WWW

Haraldrig wrote:
Joshunznera wrote:

Morötter är kanon ju-uuuu.
Innehåller inte mer än ca 40kcal per hekto.
Dessutom långsamma kolhydrater.

Kanske dags att avslöja min fantastiska "bantningsmetod" 8)
Diabetikermetoden är det närmaste jag kan beskriva min diet som :D

japp morötter är kanon! men du missade min poäng, FenderBendarn har annonserat att han ska gå ner med hjälp av LCHF-metoden och då tillåts max 20g kolhydrater per dag. Det blir svårt att klara om man äter morötter :)

Om man bantar kalorier är det ju en annan sak, då är morötter perfekt

02 Oct 2012, 20:33
Profile WWW

Haraldrig wrote:

Hur mycket av varje blev det då?

Jag får en känsla av att din tisdagskvällsbantning hade räckt för att hålla mig närd i 3-4 dagar :mrgreen:

haha jo det blev väl mer än lovligt, men ändå rätt sparsamt. Äter man 10 rätter är det svårt att inte bli proppmätt även om man tar bara lite av varje :)

Men va faan, man måste ju få unna sig också. I morgon blir det den vanliga dieten igen. Ät som tidigare men snåla på kolhydraterna och öka mängden frukt och grönt. Svårare än så behöver det visst inte vara

02 Oct 2012, 20:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next