|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Husrenovering, offerter revisited
| Author |
Message |
|
Burner
|
 Husrenovering, offerter revisited
Här går det ju inte undan direkt, hel del beroende på att Lantmäteriet tog 7 veckor på att handlägga ägarförhållanden...
Nåja.. Offert intagandet fortsätter. Nu stora företaget kommer ut och kollar. Jag nämner att jag tagit in offerter tidigare och att takytan är ca 200kvm.. Han spankulerar runt kåken och räknar, - nej närmare 260kvm är det! -Jaha...? -Jo har räknat alla takpannor Offert kommer i posten, jo da baserad på 255kvm takyta(efter jag frågat om underlaget). Talar då om att jag precis varit på taket och mätt, precis som tidigare offertlämnare och kom fram till 205kvm yta..
Får tillbaka att nej då dom har räknat pannor då blir det 255kvm.. Suck
Och inte kan dom ROT avdrag heller, fast man skickar med svar från Skattemyndigheten så skriver dom fel i offert i alla fall....
Pundarjävlar!
|
| 13 Sep 2012, 20:50 |
|
 |
|
arinihsd
|
 Re: Husrenovering, offerter revisited
255kvm utan överlapp kanske. Men taktegel fungerar väl normalt med överlapp. Försök igen! Och räkna med takyta och inte kvadratmeter tegel. Det är väl normalt för "amatörer" som ägare.
Mätmetoder varierar från bransch till bransch.
Man kan bli förundrad, men hur vi räknar meter/kvadratmeter/aln osv har ibland historiska metoder och synpunkter. Men nu är nu och ditt tak har säkert nuvarande dimensioner i det metriska systemet.
|
| 13 Sep 2012, 23:50 |
|
 |
|
Burner
|
Är som sagt takytan jag och tidigare offertlämnare mätt, senaste nissen räkna pannor och dela med nåt värde pannor/meter...
|
| 14 Sep 2012, 00:15 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
255 kvm takpannor kan ju iofs vara detsamma som 205kvm täck yta, bara olika sätta att uttrycka det hela. Takfirman kanske har ett fast pris per kvm tegel och inte per kvm tak.
Intressant att se vad du får för offert sedan, återkom gärna om det. Kollegan på jobbet skulle lägga golv i två stora rum i villan. Relativt simpelt med normalt antal öppningar och inga konstiga vinklar. 75kvm fördelat på två stora rum skulle läggas. Offererad kostnad: 57.000:- (!!!) Det blir 760:- per kvadratmeter det. Det handlar om ett vanligt Kährs parkettgolv på kryssfaner, 14 mm tockt) Obs att golvet redan var inhandlat, de 57.000 avser verkligen enbart jobbet...
Jag är verkligen ingen expert, men har lagt några golv och bedömmer att jag skulle lägga dessa 75kvm själv på max 25 timmar. Timpenning för mig således 2280:-. Jag tänker mig att en professionell golvläggare är betydligt snabbar än jag, säg att han behöver 2 dagar. Då blir timpenningen drygt 3500:-
SÄg att en golvläggare tjänar 30.000 i månaden. Då blir kostnaden för golvläggaren ca 45.000 per månad. Plus lite verktyg och bil, säg 55.000 då. Det blir ca 350 ;./timme det. Åsså marginalen till golvfirmans ägare. Ska vi säga 700 i timmen då. Men firman vill alltså ha 3500:-
Vad faan har hänt med hantverkarna?! Är det ROT som stigit dem åt huvudet?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Sep 2012, 07:21 |
|
 |
|
rifle
|
Joshunznera wrote: 255 kvm takpannor kan ju iofs vara detsamma som 205kvm täck yta, bara olika sätta att uttrycka det hela. Takfirman kanske har ett fast pris per kvm tegel och inte per kvm tak.
Intressant att se vad du får för offert sedan, återkom gärna om det. Kollegan på jobbet skulle lägga golv i två stora rum i villan. Relativt simpelt med normalt antal öppningar och inga konstiga vinklar. 75kvm fördelat på två stora rum skulle läggas. Offererad kostnad: 57.000:- (!!!) Det blir 760:- per kvadratmeter det. Det handlar om ett vanligt Kährs parkettgolv på kryssfaner, 14 mm tockt) Obs att golvet redan var inhandlat, de 57.000 avser verkligen enbart jobbet...
Jag är verkligen ingen expert, men har lagt några golv och bedömmer att jag skulle lägga dessa 75kvm själv på max 25 timmar. Timpenning för mig således 2280:-. Jag tänker mig att en professionell golvläggare är betydligt snabbar än jag, säg att han behöver 2 dagar. Då blir timpenningen drygt 3500:-
SÄg att en golvläggare tjänar 30.000 i månaden. Då blir kostnaden för golvläggaren ca 45.000 per månad. Plus lite verktyg och bil, säg 55.000 då. Det blir ca 350 ;./timme det. Åsså marginalen till golvfirmans ägare. Ska vi säga 700 i timmen då. Men firman vill alltså ha 3500:-
Vad faan har hänt med hantverkarna?! Är det ROT som stigit dem åt huvudet? Vissa lämnar höga priser för att slippa göra jobb åt privatpersoner som oftast är de gnälligaste.
|
| 14 Sep 2012, 07:30 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: Vad faan har hänt med hantverkarna?! Är det ROT som stigit dem åt huvudet?
Många har ju helt klart höjt timkostnaden pga ROT , vilket inte var tanken. Normalt bör detta inte vara ett problem så länge det finns ett konkurrensförhållande och företagen VILL konkurrera om jobben. Dock är det tex i Sörmland där jag bor stört OMÖJLIGT att få hantverkare att ens komma eller ringa tillbaka, dom 'har inte tid just nu' och det gäller året om. Ska vara jobb där dom kan ta typ 100k för ett 10k jobb om dom ska ställa upp. Så det har ju blivit tokiga förhållanden... Finns iofs undantag till ovan , och dom kontakterna vårdar man ju. Snickeri golvläggning etc blir man tvungen att göra själv av ovan skäl....
| 14 Sep 2012, 08:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: Obs att golvet redan var inhandlat, de 57.000 avser verkligen enbart jobbet...
Där är ju också ett problem, normalt vill dom ha betalt för jobbet + c:a 40/50 % marginal på materialet , i detta fall kanske 10-15 k? Om kunden själv köper materialet lägger dom säkert på den pengen på arbetet istället.... Är det 50 k arbete och 50 k material i offerten så tar dom in 75 k då materialet bara kostar dom 25..... Kanske inte alltid så bra kalkyl, men ungefär i alla fall... Därför kostar byggvarorna så förbannat mycket på brädgården, alla hantverkare ska ha sin 45% rabatt på fakturan (obs inte på följesedeln som lämnas till kund...) 
| 14 Sep 2012, 08:39 |
|
 |
|
Burner
|
Jag tycker vilket som det är förbannat märkligt att två företag uppger ca 200 kvm med liknande materialpris, när nästa säger 255kvm med ett pris som mer eller mindre är just 55 kvm dyrare.
|
| 14 Sep 2012, 09:03 |
|
 |
|
pudas
|
Min erfarenhet är att större byggfirmor inte är speciellt intreserade av privata takjobb. Troligen så gör dom inte tillräkligt med pengar på materialet i förhållande till arbetet. Mycket runtomkring som t.e.x ställningar som ska byggas, riva det gammla taket o.s.v.
_________________ pudas
|
| 14 Sep 2012, 11:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Burner wrote: Jag tycker vilket som det är förbannat märkligt att två företag uppger ca 200 kvm med liknande materialpris, när nästa säger 255kvm med ett pris som mer eller mindre är just 55 kvm dyrare. 'offerter' och 'fast pris' är ju smidigt på ett sätt för kunden , men blir ofta onödigt jävla dyrt jämfört med att köra på löpande men då måste man ju vara lite närvarande , och ha lite mer koll på allt. En del firmor kräver 'fast pris' också. Skulle tippa på att dom lägger på rejält för ev knepigheter som kan dyka upp under arbetets gång, skulle det också göra det är det ju fine, men om inte har man betalt säkert 30% mer för arbetskostnaden. Kör man på löpande och problem uppstår, ja då blir det ju ungefär samma sak som om man haft en offert i botten.
| 14 Sep 2012, 11:57 |
|
 |
|
Burner
|
Arbetskostnaderna är ganska lika på alla offerter, det är just dessa 50 kvm jag retar mig på. Att dom saltar på utav helvete det är en annan sak, det gör den firma jag jobbar för med.
|
| 14 Sep 2012, 12:04 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Burner wrote: Arbetskostnaderna är ganska lika på alla offerter, det är just dessa 50 kvm jag retar mig på. Att dom saltar på utav helvete det är en annan sak, det gör den firma jag jobbar för med. salta på ska man väl få göra, men det är trist när kokurrensen blir så urvattnad att man måste lägga golvet själv för att slippa bli rippad på 50.000:- Dags att sadla om till hantverkare kanske..
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Sep 2012, 14:49 |
|
 |
|
DrSlim
|
Jag blev förvånad då jag 2008 tog in ett antal offerter, just gällande att få taket omlagt, hur mycket det skilde i pris. Den dyraste firman ville ha drygt 150.000. De som fick jobbet tog ca 100.000. Ett par veckor efter att fakturan var betald så infördes ROT-avdraget 
_________________ Gud finns inte.
Last edited by DrSlim on 14 Sep 2012, 18:50, edited 1 time in total.
|
| 14 Sep 2012, 15:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
DrSlim wrote: Jag blev förvånad då jag 2008 tog in ett antal offerter, just gällande att få taket omlagt, hur mycket det skilde i pris. Den dyraste firman vill ha drygt 150.000. De som fick jobbet tog ca 100.000.
Priset dom ger är nog beroende på hur gärna dom vill göra detta , hur mycket annat man har på gång samtidigt osv Man kan lägga en dyr offert för att till 90% slippa göra jobbet , om kunden ändå accepterar tackar man ja för att det är bra betalt. De som däremot verkligen behöver fylla kalendern (finns det såna hantverkare  ) lägger ju priset så lågt dom kan för att få jobbet och ändå känna sig nöjd. Det är så det funkar i många branscher....... kan skilja betydligt mer än ditt exempel.
| 14 Sep 2012, 16:24 |
|
 |
|
Burner
|
Mycket snack om hur mycket man kan salta, och visst gör det.. Men när man självmant uppger felaktiga uppgifter i sina underlag för offerter, får det påtalat och typ inte bryr sig så.. Är dum i huvudet eller helt enkelt skiter i det.. I detta fallet tror jag så här.. Vederbörande är färsk i yrket, gått kurs nyligen, fått direktiv uppifrån.. alt är bara dum i huvudet 
|
| 14 Sep 2012, 16:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Burner wrote: Mycket snack om hur mycket man kan salta, och visst gör det.. Men när man självmant uppger felaktiga uppgifter i sina underlag för offerter, får det påtalat och typ inte bryr sig så.. Är dum i huvudet eller helt enkelt skiter i det.. fått direktiv uppifrån.. alt är bara dum i huvudet  Jag tror Josh gav svaret på detta , i ena fallet räknar man täckytan , dina 200 kvm, i det andra fallet räknar dom ytan efter tegelpannornas totala volym , som om de inte skulle överlappa varann , vilket ju i sig verkar märkligt. Det innebär att det totalt går åt 255 kvm tegelmtrl för att täcka dina 205 kvm tak... Kanske bättre om dom bara gett dig priset utan att ange mätresultat ?
| 14 Sep 2012, 16:58 |
|
 |
|
BelAir
|
Man räknar med 9 pannor/m2 efter den faktiska ytan.............+ kanske 10% extra.
|
| 14 Sep 2012, 18:42 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|