View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 22:25

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Gitarr hängande på yttervägg. 
Author Message

Post Gitarr hängande på yttervägg.
Jag har hamnat i en situation där de enda väggar jag har tillgängliga är ytterväggar.
Man har sen man var en spermie i pappas pung fått höra att hänga gitarrer på ytterväggar är riktigt dumt och kass för gitarrer.
Temperatur skiften osv intill väggen får träet att gå gurka.
Jag köper detta resonemang rakt av, mycket turnerande har lärt mig att trä gärna blir gurka om man bråkar med det.

Så jag sitter och funderar på om man kan jobba sig runt problemet.
Till exempel hänga gitarrerna en bra bit (låt säga 15cm) ut från väggen.
Kanske hänga en tjock filt bakom som hänger en bit ut från väggen så att det kommer luft mellan filt och vägg (och gitarr och filt).
Hänga isoleringsplattor mellan istället för filt (även där med luft mellan platta och vägg) osv.

Vad tror ni skulle kunna vara en lösning som fungerar?

Väggarna är väldigt väl isolerade och helt nybyggda.

Alla tips och funderingar emottages med glädje.
Det rör sig till kanske 95% om elgitarrer/basar. Mina AK gitarrer kan i värsta fall bo någon annanstans.

/Magnus

12 Sep 2012, 12:08
Profile WWW

Post Re: Gitarr hängande på yttervägg.
Du kan ju kolla av ev. temperaturskillnad med en termometer först, är det välisolerat kanske det inte är så stor fara.

12 Sep 2012, 12:23
Profile

P90 wrote:
Du kan ju kolla av ev. temperaturskillnad med en termometer först, är det välisolerat kanske det inte är så stor fara.

Exakt min tanke också när jag läste Magnus inlägg.
Har själv några gitarrer (6 st) hängandes i vanliga vägghängare mot ytterväggar och har inte märkt någon som helst skillnad mot alla övriga gitarrer som hänger mot innerväggar.
Har inte mätt någon temperatur, men jag har inte ansett det som nödvändigt då det sällan är kyla som tränger igenom ytterväggarna utan med dagens ventilerade hus så skapas ett svagt övertryck vilket då gör att det snarare är värme som tränger ut genom väggen.
Man kan nog anta att det kan vara något svalare mot en yttervägg, men jag tror att det bara är marginellt och helt försumbart i avseende att det skulle kunna skada gitarrer.

12 Sep 2012, 12:53
Profile WWW

Borde det inte vara så att det är variationer i temperatur och luftfuktighet som kan vara skadligt?
Om väggen är ordentligt isolerad borde det vara ett mindre problem än t.ex att ha gitarren på motstående vägg om solen skiner på den ett par timmar om dagen, eller i närheten av ett element?

Jag brukar ha mina gitarrer lite hur som helst, jag bor i ett rejält dragigt hus med ojämt klimat.
Jag håller dom borta från direkt solsken och från element, det är allt.
Jag har inga andra problem än det vanliga med bandkanter mm vintertid p.g.a. torr luft.

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

12 Sep 2012, 13:07
Profile

Om du använder vanliga gitarrhängare, typ K&M eller så, kommer ju gitarren ut 10-15cm från väggen. Luft isolerar ganska bra, så även om väggen är lite svalare, borde det inte vara några som helst problem för en elgitarr/bas. Och, som Bilton skrev, variationen i temperatur över tiden är nog mer skadlig.
Fukt påverkar ju gitarrerna, även plankor, men det varierar ju i hela rummet, och fixas lätt med en luftfuktare. Den största påverkan av fukt brukar ju vara att halsen sväller/krymper med utstickande bandändar som resultat på vintern.

12 Sep 2012, 13:47
Profile WWW

När det gäller ytterväggar så är det kallras som är den stora boven i dramat. Jag är ingen expert på hur kallras fungerar rent fysiskt, men kolla med någon ventilationsfirma hur luftströmmarna brukar gå, så blir det nog enklare att räkna ut hur du ska göra. På dina breddgrader måste dock dessa problem vara marginella jämfört med uppe hos mig vintertid? :)

12 Sep 2012, 15:41
Profile ICQ WWW

Kallras är nog inget större problem såvida gitarren inte ska hänga framför ett fönster. Hur mycket värme som går genom din vägg kan bero på otroligt massa saker, material, orientering, vart du bor, årstid etc. men rent generellt har du en svalare temperatur på väggen än i övriga rummet. Jag skulle rekommendera en bit frigolit/cellplast precis bakom gitarren eftersom den leder värme oerhört dåligt (=bra isolerande förmåga) istället för att förlita dig på luften. Luft som står stilla må vara en fördelaktig lösning men det är svårt att frambringa bakom en gitarr med enkla medel. Dessutom blir inte gitarren utsatt för någon utstrålning från väggen om det ligger frigolit emellan.

Sen kan man ju klä in frigoliten i något snyggt tyg och ha det som en tavla när man använder gitarren.

12 Sep 2012, 15:59
Profile

Jag ställer mig tvivlande till att några graders variation i temeraturen har någon som helst betydelse. Jag tror mer på variationer i luffuktigheten som en risk, i första hand för ackar förstås.
I ett normalt isolerat hus i Sverige tror jag inte det är något problem med en gitarr hängandes på en yttervägg, så länge det är på insidan. :wink:
Det känns dock som att man bör hålla dem en god bit ifrån närmaste värmeradiator under aktiva perioder, men mest för att undvika uttorkning.

Nä, satsa hellre på att hålla luftfuktigeheten i shack.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

12 Sep 2012, 16:15
Profile WWW

Jag har haft mina mot yttervägg (gammalt hus). Aldrig haft några problem, har faktiskt inte reflekterat fören du tar upp det :oops:

Både halvakustiska, telecasters och akustiska hänger där. Så det är nog lugnt.

12 Sep 2012, 17:25
Profile WWW

Är inte det där resonemanget mest aktuellt när man planerar att hänga en akustisk gitarr med ett snöre på en krok direkt mot yttervägg? Dagens hängare hamnar ju en 5-15 cm från vägg. Hade det handlat om elgitarrer hade inte jag varit orolig. Men jag hade undvikit närhet till element. Ett dragit hus i Norrbotten kanske inte är helt hundra heller.

12 Sep 2012, 17:39
Profile ICQ YIM WWW

Kan rekommedera en luftfuktare i rummet där du förvarar instrument, kostar runt en femhundring och gör inomhusluften bra mycket behagligare under den kalla perioden av året i alla fall. Ingemar Estrin, en grymt kompetent pianostämmare/ tekniker/ renoverare rekommenderade en åt oss från Jula som var bra och billig. Har aldrig problem med krokiga halsar eller utstickande bandstavar längre!

I övrigt så tror jag som de flesta andra, hänger den en bit från väggen så lär det inte spela någon som helst roll. Var det inte crybaby här på forumet som byggde någon isolerad väggförvaring av gitarrer? Tror att jag sett bilder på det t o m.

Matte

12 Sep 2012, 21:08
Profile

Tack för alla svar och funderingar!
Ledsen för sen återkoppling från min sida, är i Holland med begränsad tillgång till Internet.

Låter som om alla har mer eller mindre samma åsikt, det känns tryggt.
Jag kommer att prova och se hur det går.
Sätta allt så att det kommer ut en bit från väggen och se om det funkar.

Problemet kan kanske blir de gitarrer som bara hänger där och aldrig används, men det får väl framtiden utvisa.

Åter igen, tack för era funderingar.

/Magnus

12 Sep 2012, 21:54
Profile WWW

Jag har haft 5-7 gitarrer hängandes på yttervägg dom senaste 6-7 åren utan problem
den lilla & långsamma temperaturskillnad som sker är ju inget mot den shock ett instrument får
när du kliver utanför dörren mitt i vintern och det är -20 grader ute

12 Sep 2012, 22:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]