View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 19:07

Reply to topic  [ 6 posts ] 
CIJ Jaguar fråga 
Author Message

Post CIJ Jaguar fråga
Har en CIJ Fender Jaguar på väg och undrar om mickarna på dessa är lika mediokra som på många andra japanska Fenders?
Vad är bra alternativ om man vill byta, och var köper man lämpligen dessa?

07 Sep 2012, 08:09
Profile

De är ju rätt spinkiga... alltför spinkiga enligt mig iaf. Och jag gillar ändå rätt brighta pickups...

Jag köpte efter rätt mycket efterforskande ett set från Pete Biltoft / Vintage Vibe.

Det jag fick var en betydligt fetare pickup vilket jag tyckte var bra iom att Jaguaren är rätt tunn akustiskt pga stallkonstruktionen och stallpickupens läge.

Värt att hålla koll på är att de flesta eftermarknadspickups levereras utan klon. Vad jag vet är det bara Vintage Vibe, Jason Lollar + en till som jag inte minns som levererar kompletta pickups. Sedan kan jag iofs tänka mig att det inte är någon katastrof att vara utan klon...

07 Sep 2012, 14:52
Profile ICQ WWW

Halsmicken är det inget fel på. Stallmicken är väldigt spinkig, men det beror som sagt till väldigt stor del på att micken är placerad för nära stallet. Jag valde på min en något hetare mick från Jess Loureiro, men det gjorde bara halva jobbet. Hade nog satsat på en Seymour Duncan SJAG-2 eller kanske 3.

07 Sep 2012, 15:29
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: CIJ Jaguar fråga
Ett väldigt enkelt & uppskattad "tweak" -är att montera en basplatta i SC-mickar. Detta ger mer "stuns" i ett "tunnare" sound. Sound skillnaden i en Jaguar blir ganska påtaglig i stallmicken -som av många uppfattas som lite svagare/snällare/tunnare.

Förfarandet går i runda svängar till så här:
http://www.fralinpickups.com/bplate.asp

Mer info:
http://www.youtube.com/watch?v=2_lVIWPc38E

Bridge micken får på detta sätt mer "Tele karäktär". Den kommer fortfarande låta treble -rikt; då micken är monterad väldigt nära stallet. Men den adderade aggresiviteten/stunsen gör micken betydligt mer användbar + att den skapar en större sound skillnad i micken emot halsmicken. På en Jagga finns det justeringsmöjligheter upp till Wazoo -att ratta ett varmare sound ur mickarna.

/ Jonken :idea:

09 Sep 2012, 20:14
Profile

Post Re: CIJ Jaguar fråga
Har gjort base-plates på ett antal strator men som du skriver kan det vara värt ett försök på Jaguar, tänkte jag inte på, så tack!

10 Sep 2012, 06:43
Profile

Min kompis bytte ut mickarna mot Seymour Duncan Antiquity II. Låter hur jävla bra som helst!

11 Sep 2012, 06:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]