View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:37

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Friggebod plint eller ej? 
Author Message

Post Friggebod plint eller ej?
Om man ska sätta upp en lite friggebod(6,63kvm), måste man gjuta ner plintar eller funkar det att ställa skiten löst på tex lecablock?
Blåser skiten iväg eller?? :oops:
http://www.bauhaus.se/lillevilla-5-16-mm.html

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

09 Sep 2012, 14:19
Profile WWW

Post Re: Friggebod plint eller ej?
Jag har varit med om att bygga en redskapsbod av lösvirke och den fick vila på lecablock (arbetsledaren var gammalt byggproffs så han visste nog vad han gjorde).

09 Sep 2012, 14:34
Profile

Fungerar kanon med invattrade lecablock, inga som helst problem...

09 Sep 2012, 18:58
Profile ICQ WWW

grundsättning kräver ju en viss kunskap om markförhållandena också.. Min lillkåk på landet står på natursten (flyttblock) direkt på marken, men där är underlaget morän som har legat still i tusentals år. En nyanlagd trädgård på ett gärde är ngt helt annat, där behöver man nog en ordentlig grund.

Men 6,3kvm klarar sig nog på stenblock oavsett, se bara till att det inte blir för lågt, du bör nog ha i alla falla 30cm mellan mark och golv för luftombytets skull. Och skippa Lecablocken vetja, ta gråsuggor (betongblock) istället så håller det bättre

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Sep 2012, 20:20
Profile WWW

Har byggt 7.2 kvm lekstuga av lösvirke på betongplattor, och det eller lecablock borde ju fungera för din lilla bod
varför bygga så liten bod ?

Image

09 Sep 2012, 20:42
Profile ICQ WWW

Burner, har du kollat på en sån där lillevilla IRL? Skulle starkt avråda det köpet, inge vidare kvalitet på virket och du får allt i lösa delar som tar en rejäl stund att få ihop...leta rätt på en bra ritning och bygg av lösvirke istället, mitt tips!

Matte

09 Sep 2012, 23:35
Profile

XL/ByggOle säljer ganska rejäla bodar. Köpte en sån för ett par år sedan och snickrade ihop.
Inga gjutna plintar. Den vilar på betongblock. Ett i varje hörn, ett i mitten av varje sida + ett i mitten av hela härligheten.
Grävde hål på någon halvmeter, fyllde i makadam, lade ned en fyrkantig trädgårdsplatta och satte betongblock ovanpå.
Hittills har den inte blåst bort.

10 Sep 2012, 06:54
Profile

clapton71 wrote:
Burner, har du kollat på en sån där lillevilla IRL? Skulle starkt avråda det köpet, inge vidare kvalitet på virket och du får allt i lösa delar som tar en rejäl stund att få ihop...leta rätt på en bra ritning och bygg av lösvirke istället, mitt tips!

Matte

Jag håller med till fullo. Vi köpte precis en så "bod" (även om det var från Beijer) till våra trädgårdsredskap 1996. Visserligen kom delarna som moduler men det var klena reglar och halvdåligt virke. Vi hade en gammal komposthörna i trädgården där vi satte den. Vi lade två lager begagnade vanliga 40x40cm 50mm tjocka betongplattor i hörnorna och i mitten, direkt på utplanad jord med vanlig sandlådesand och ställde boden direkt på plattorna. Boden har ju golvreglar och spontat golv ovanpå så ett tips är att klamra på ett lager tjärpapp på bottenreglarna. Plintar till en sån liten yta anser jag är att överdriva bygget.

Vi flyttade därifrån 2006 men såg senast häromdagen att den står kvar och inte blåst bort. :D

10 Sep 2012, 11:15
Profile ICQ WWW

Jag har byggt både med lösvirke och byggsats , går bra i båda fallen. Byggsatsen var 4 färdiga väggar med fönster och allt , då gjöt jag 9 plintar , denna bod står på cementblock.

https://dl.dropbox.com/u/9768772/PICT1286_s.jpg

Angående att 'blåsa bort' så är det väl snarare så att man ska förankra stommen i plintarna/blocken , iofs blir det ju ganska tungt när det är klart men att dra ner några bultar eller armeringsjärn känns säkrast, i alla fall när det stormar här på hösten ordentligt så tom skortstensplåtarna for ut på åkern.... :|

10 Sep 2012, 16:15
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jag har byggt både med lösvirke och byggsats , går bra i båda fallen. Byggsatsen var 4 färdiga väggar med fönster och allt , då gjöt jag 9 plintar , denna bod står på cementblock.

https://dl.dropbox.com/u/9768772/PICT1286_s.jpg

Angående att 'blåsa bort' så är det väl snarare så att man ska förankra stommen i plintarna/blocken , iofs blir det ju ganska tungt när det är klart men att dra ner några bultar eller armeringsjärn känns säkrast, i alla fall när det stormar här på hösten ordentligt så tom skortstensplåtarna for ut på åkern.... :|

snygg bod!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Sep 2012, 20:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]