View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 17:31



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Carlsbro Barratt top 50, något skoj? 
Author Message

Joined: 18 Apr 2008, 18:36
Posts: 86
Location: Sundsvall
Post Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Hej.

Jag kom idag över en nyservad Barrat Top 50 (silverplate) har inte kollat vilket år den kan vara tillverkad men det lär väl vara sjuttiotal? Hur som haver är det någon som har testat en sådan och kanske gjort nåt kul med den?
Har själv inte hunnit testa den nu men provspelade den för något år sedan och upplevde den som väldigt ren och våldsamt högljudd. Är dessa en bra grund för moddning tex? Eller skall dom sparas till eftervärlden? ;)

Mvh Anders


07 Sep 2012, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Som grund är det bra "skit"!
Sen om du vill ha en gainmaskin (?) så vill jag minnas det är bara ett rör i pre-ampen, så ett rör till vore nog att fundera på i så fall.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Sep 2012, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Mycket bra Förstärkare, utan krusiduller med lite annorlunda tonkontroller.
Sök så finner du en del tidigare diskussioner här.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


07 Sep 2012, 21:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Har en låda till den som kanske kan vara intressant?
Image

Det är en 2*12:a i en 4*12:as kabinett. Tror det sitter siemens trattar i den. Eller hur Sixten?

Pm:a om det är intressant.

_________________
Hasse.


07 Sep 2012, 21:49
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Efter att ägt en sån i ca tre månader är jag orolig över mitt tillstånd och att sökandet av det ultimata Telecasterljudet skall vara över. Jag är fortfarande hur nöjd som helst med ljudet äntligen hittade jag det ljudet jag ville ha från en Telecasters stallpickup.

Min var tänkt att slaktas och byggas om med EF86 försteg men tur som det var startade jag upp den och upptäckte att den lät skitbra.

Min moddade jag efter tips från Sixten, den har fått en 500K pull-push volympot där switchen i ena läget kopplar in ett motstånd parallelt med volympoten så den blir "orginal" 100K och i andra läget kopplar ur motståndet och kopplar in en 470nF avkopplingkondensator på 2:a gainsteget. Sen har den fått en precencepot och en 100K pot som justerar feedback.

Det är en stärkare som spelar högt rent i orginal utförande men byte av volympot och en avkopplingskondensator ger betydligt mer gain. Jag gillar orginalljudet med 100K volym och ingen avkopplingskonding på 2:a gainsteget och precence på max men vill ha feedback max avdragen för lite mer liv i tonen.


07 Sep 2012, 22:04
Profile

Joined: 18 Apr 2008, 18:36
Posts: 86
Location: Sundsvall
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
Tack för att ni tagit er tid, ska bli spännade att testa den på riktigt framöver :)


08 Sep 2012, 07:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Carlsbro Barratt top 50, något skoj?
gamla carlsboro är ju riktiga sleepers och säkert rätt billiga jämfört med andra gamla brittiska tonmaskiner som marshall och laney.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


08 Sep 2012, 15:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.