 |
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
| Author |
Message |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Hej Bojen Innan jag slaktar min brödrost så skulle jag vilja veta vad som är vad på PT Schema på hela stärk eller om någon vet vad som är vad på trafon Här kommer en drös bilder Attachment:
0.jpg [ 223.24 KiB | Viewed 1355 times ]
Attachment:
1.jpg [ 232.74 KiB | Viewed 1355 times ]
Attachment:
2.jpg [ 225.13 KiB | Viewed 1355 times ]
Attachment:
3.jpg [ 222.71 KiB | Viewed 1355 times ]
Attachment:
4.jpg [ 233.28 KiB | Viewed 1355 times ]
postar några till strax EDIT Resterna är tingade av aleklint
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
Last edited by ralvejd on 04 Sep 2012, 22:10, edited 2 times in total.
|
| 02 Sep 2012, 22:47 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
Lit bild på PT'n Sekundär Attachment:
5.jpg [ 247.93 KiB | Viewed 1351 times ]
Mera sekundär Attachment:
6.jpg [ 241.75 KiB | Viewed 1351 times ]
Primär Attachment:
7.jpg [ 232.58 KiB | Viewed 1351 times ]
Kan man hitta ett schema med hjälp av detta nummer? Attachment:
8.jpg [ 236.02 KiB | Viewed 1351 times ]
Annars får jag sätta mig och rita av skiten 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 02 Sep 2012, 22:54 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
http://102983.org/gallery/albums/userpics/10003/LM_Eriksson.jpgVassego (courtesy Sixten)   Den jag har kvar e om möjligt än fulare. Vad det verkar ett rent PA slutsteg i sin tur. Saknar i eg mening preamp utan har fasvändare samt ett par EL34;or. Men den står ganska långt ner på to-do listan kan jag säga. Ngr viktiga pointers i sammanhanget,som kanhända du redan e medveten om; 1/Gör dig av med selen likriktarna genom att ersätta med dioder. 2/OT e lindad för 50 Ohm utgång så den behöver bytas. 3/Byt allt i form av kablage från PT;n till div punkter dit nu spänningen skall. 4/Bygg in de effektresistorer som sitter monterade utanpå chassiet. 5/Säkra PT;ns utanpåliggande poler mm. Den brödrost jag redan gjort..kan enkelt sägas låter helt fantastiskt. Mao e trafon värd att ta vara på lugnt sagt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Sep 2012, 01:13 |
|
 |
|
tette
Joined: 15 Dec 2008, 02:22 Posts: 153 Location: Göteborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
Har också byggt om (totalt ) en sådan Centrum . Valde Hammond 1650R till OT och ett matchat par Gold Lion KT 88-or till slutrör. Först. är UL kopplad och i övrigt byggd för rent ljud . Förstegsrör E88CC , 12AY7 och 6SN7 , där andra halvan jobbar som Consertinasplitter . Har originalschemat och komponentförteckning .
|
| 03 Sep 2012, 07:51 |
|
 |
|
AHjelmAmp
Joined: 18 Apr 2012, 20:19 Posts: 294 Location: Karlshamn
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
Hej, Jag har rotat runt i flera av dessa, bl.a. har jag två st som mono-par till hemmaanläggningen. http://ahjelmamp.se/centrum.htmlGamla OT:n sitter kvar som choke, där jag har tagit isär primärens "två halvor" och parallellkoplat dem för att få ned DC-resistansen. Antagligen grymt överdimensionerade som choke. Den ena 6,3 glöden från PT:n driver likriktarens glöd, med ett lagom effektmotstånd för att det ska bli 5V. Anod sekundären har ingen CT, så det ligger 1N4007:or mot minus. Ger c:a 450V ut till två EL34:or, med 240V primärlindning på PT:n. Obs det verkar vara något varv mindre lindat på den 6,3V glöden som går till förstegsrören (den som har en brumpot), än på den som går till slutrören. Jag provade att parallellkoppla glödlindningarna, men de verkade inte ge exakt samma spänning. Har även vid ett tillfälle toklastat PT:n på labbänken, både med 220V och 240V primär, och övervakat temperaturen med värmekamera. Ska se om jag hittar dessa anteckningar någonstans. Vad jag minns så var det glödlindningen som var vekast, åtminstone m.a.p. temperaturhöjning. Man ska kanske passa sig för att änvänd alltför strömhungriga slutrör (glöden) till denna PT. mvh
|
| 03 Sep 2012, 09:49 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
Racing wrote: http://102983.org/gallery/albums/userpics/10003/LM_Eriksson.jpgNgr viktiga pointers i sammanhanget,som kanhända du redan e medveten om; 1/Gör dig av med selen likriktarna genom att ersätta med dioder. 2/OT e lindad för 50 Ohm utgång så den behöver bytas. 3/Byt allt i form av kablage från PT;n till div punkter dit nu spänningen skall. 4/Bygg in de effektresistorer som sitter monterade utanpå chassiet. 5/Säkra PT;ns utanpåliggande poler mm. Den brödrost jag redan gjort..kan enkelt sägas låter helt fantastiskt. Mao e trafon värd att ta vara på lugnt sagt. Tusen tack Jesper Jag behåller i princip inget mer än PT'n och rör (om de är friska) Som OT blir det Hammond 1650K (köpt av zven? om mina grå minns rätt) Chassi köpt av woodstock Spån låda av ralvejd 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 03 Sep 2012, 17:58 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes
Trafon verkar lite kul om man tittar på schemats utritade spänningar 590V på anoderna 430V på skärmgaller B+ borde väl då passera 600V Jag som trodde att såna här PA-stärk låg och puttrade på klenspänning Borde bli bra som sovrumsstärk  Ska försöka få lite tid över i morgon till att riva ut den och mäta lite resistans och volt och se om den lever
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 03 Sep 2012, 22:50 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Tog loss PT'n idag och mätte lit obelastat men billig o-kalibrerad digital multimeter så värdena ska tas med en skopa salt Värde inom parentes är från schemat Primär240V tapp : 4,4 (4,55) Ohm : 240 VAC i väggen vid mätning av Sekundära SekundärHV1 : 39,1 (40) Ohm : 382 VAC HV2 : 15,1 (15) Ohm : 142 VAC Bias : 18,3 ( 37 ?) Ohm : 42 VAC Glöd1 : 0,1 (0,15) Ohm : 6,4 VAC Glöd2 : 0,2 (0,25) Ohm : 6,4 VAC Det enda som avviker är bias 18,3 VS 37 men det kan vara kladd på ritningen, så 27 eller 17 är ju kanske möjligt att det står (eller så är det en fetkortis i den lindningen  )
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 04 Sep 2012, 22:36 |
|
 |
|
AHjelmAmp
Joined: 18 Apr 2012, 20:19 Posts: 294 Location: Karlshamn
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Hej, För vad det kan vara värt så har jag plåtat av mina anteckningar från när jag testkörde en Centrum PT på labbänken. Glödlindningen är lastad med 2 ohm, vilket motsvarar ungefär ett per EL34:or. Jag körde inte stackade sekundärer enligt originalschemat, utan endast den med den högsta spänningen (HV1). Likriktade med 1N4007-brygga och glättrad med två x 330uF i serie = 165uF. DC-lasten bestod av olika konstellationer om parvis seriekopplade 230V:s glölampor. Nätspänning in var 230V. Den klarade en hel del mer än jag trodde...  Övervakade det hela med värmekamera, men det som syntes vara varmast var den del av lindnigsutrymmet som glödlindningen låg på. Den hamnade på c:a 70 grader efter ett tag. Kanske har glödlindningen lite för klen tråd i förhållande till vad järnet förmår överföra på dessa klumpar. Resultat på 220V-lindningen: Och för 240V-lindningen: mvh
|
| 05 Sep 2012, 22:39 |
|
 |
|
AHjelmAmp
Joined: 18 Apr 2012, 20:19 Posts: 294 Location: Karlshamn
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Hej igen, Suck. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur man får bilder att visas inne i texten. Jag laddar upp dem som attachment, och trycker sedan på "place inline". Likväl blir det i inlägget bara en rad med ett klickbart filnamn. Alla andras bilder kan jag ju se  Hur tusan gör man? Eller är det så att alla andra ser mina bilder, men det finns något mixter med bojens system så att man inte ser sina egna bilder? Hjälp!
|
| 05 Sep 2012, 22:45 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
AHjelmAmp wrote: Hej igen, Suck. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur man får bilder att visas inne i texten. Jag laddar upp dem som attachment, och trycker sedan på "place inline". Likväl blir det i inlägget bara en rad med ett klickbart filnamn. Alla andras bilder kan jag ju se  Hur tusan gör man? Eller är det så att alla andra ser mina bilder, men det finns något mixter med bojens system så att man inte ser sina egna bilder? Hjälp! Tack Anders för bilderna Bilderna visas ej då de är för stora, vad gränsen är minns jag ej men det står väl i någon tråd från bojens ägare Jag kör alltid ner mina till max 1000x750 pixlar och sen tar jag ner bilden till under 256kbyte och då funkar det Attachment:
CentrumPT_220Vprim.jpg [ 233.56 KiB | Viewed 1191 times ]
Attachment:
CentrumPT_240Vprim.jpg [ 240.54 KiB | Viewed 1191 times ]
Har du något minne av vad biasspänningen låg på (lite fundersam på om min är frisk eller ej)?
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 06 Sep 2012, 19:30 |
|
 |
|
AHjelmAmp
Joined: 18 Apr 2012, 20:19 Posts: 294 Location: Karlshamn
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Hej!
Tack för tips om bilderna. Jag har iofs tagit ner dem till under 250kB med hjälp av lite olika inställningar på jpeg-komprimeringen, men jag har inte reflekterat så mycket på mängden pixlar. Ska testa vidare med det.
I min mätning hade jag inga rör och ingen bias, utan jag körde helt och hållet med konstgjord last. I de andra stegen jag har med riktiga rör i, ligger bias, efter likriktning, ellyt, dropresistor, ellyt, o.s.v. på runt -40V (justerbart lite upp/ner med pot). Har för mig att AC ut från bias lindningen är 40-nånting volt, så på första ellyten ligger nog c:a -55...-60V. Både HV och bias-spänningarna ändras en hel del mot de som är angivna på originalschemat, när man tar bort de gamla likriktarna och byter mot (kisel-)dioder.
hälsningar
|
| 06 Sep 2012, 23:07 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
 Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
Quote: Har för mig att AC ut från bias lindningen är 40-nånting volt, så på första ellyten ligger nog c:a -55...-60V Gött då är nog min bias lindning intakt 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 06 Sep 2012, 23:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |