|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 vitavarudjungel
tvättmaskinen gick sönder i veckan.. Snabb felsökning visar att det är programverket som har lämnat in. Lönar sig inte att reparera eftersom verket kostar +2000 och maskinen är 10 år gammal
Ny maskin alltså, lite surfande senare är jag helt förvirrad. 3000:- eller 11000:-?
Maskin för 3000:- välkänt märke med lång vitvaruhistoria 1400 varv centrifug alla program jag behöver fördröjd start Ljudnivå 57dbA Energiförbrukning: 194kWh/år Vattenåtgång: 10.000 l/år
Maskin för 11.000:- välkänt märke med lång vitvaruhistoria 1400 varv centrifug alla program jag behöver fördröjd start display som bland annat visar återstående tvätttid värmeväxlare ångfunktion Ljudnivå 54dbA Energiförbrukning: 154kWh/år Vattenåtgång: 9.900 l/år
Vi är två i hushållet och tvättar inte i närheten så mycket som förra när vi hade barn i huset. Vi tvättar typ 3-4 tvättar i veckan. Energivinsten i den dyrare maskinen blir således bara hälften av det som antyds i data ovan
Säg att vi har maskinen i 8 år, då har jag sparat kanske (på sin höjd) en tusenlapp på den dyrare maskinen. Prisskillnaden efter 8 år är alltså 7000
Det kan ju tänkas att den dyrare har ngt bättre kvalitet (kanske). Jag har haft Miele under småbarnstiden när det tvättades 10ggr i veckan eller så. De senaste 10 åren har jag haft en Whirlpool som jag köpte för 2500:-. Har gått klockrent tills nu. Hade jag bara tur?
Varför i h-e köper folk den dyrare maskinen?
Själv lutar jag åt att köpa den billiga
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Sep 2012, 10:39 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: vitavarudjungel
Som jag ser det, pajar våtvitvaror av två huvudskäl: Slitage och ålder. Slitage, då håller helt säkert den dyrare maskinen bättre, större möjlighet till vettiga reparationer o.s.v. När det gäller ålder, är det ingen större skillnad. Brukar vara programverk, slangar eller tätningar som ger upp p.g.a. Fuktighet eller torka. I ditt fall är det ju knappast utslitning det handlar om, så den dyraste maskinen är inte värd pengarna för er del, tycker jag.
Vitvarubranschen är en djungel av andra skäl. Det finns hur många märken som helst, men väldigt få tillverkare. Jag köpte Miele kyl/frys av kvalitetsskäl, men fick nertryckt i halsen av min bekant som jobbar på Electrolux: Jasså, jag det är ett skåp som vi tillverkar... Bosch är samma som Siemens o.s.v. Man upplever det varje gång man ska handla vitvaror, spisar, kyl/frys, tvätt/disk ...
| 02 Sep 2012, 11:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Som jag ser det, pajar våtvitvaror av två huvudskäl: Slitage och ålder. Slitage, då håller helt säkert den dyrare maskinen bättre, större möjlighet till vettiga reparationer o.s.v. När det gäller ålder, är det ingen större skillnad. Brukar vara programverk, slangar eller tätningar som ger upp p.g.a. Fuktighet eller torka. I ditt fall är det ju knappast utslitning det handlar om, så den dyraste maskinen är inte värd pengarna för er del, tycker jag.
Vitvarubranschen är en djungel av andra skäl. Det finns hur många märken som helst, men väldigt få tillverkare. Jag köpte Miele kyl/frys av kvalitetsskäl, men fick nertryckt i halsen av min bekant som jobbar på Electrolux: Jasså, jag det är ett skåp som vi tillverkar... Bosch är samma som Siemens o.s.v. Man upplever det varje gång man ska handla vitvaror, spisar, kyl/frys, tvätt/disk ... som i datorbranschen således.. Bara brands, looks och features men inga tillverkare. Ingen av de stora datorleverantörerna har idag egen tillverkning vad jag vet. Min gamla Miele var förvisso en historia för sig, oerhört bra kvalitet på ingående delar. Jag skrotade den pga att den rostade i nederkanten ala Citroen 70-tal. Näe nu åker jag och köper en billig Zanussi. Den är dessutom snyggare än den 8000 kronor dyrare AEGn. Och det är ju utseendet som räknas, after all 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Sep 2012, 11:20 |
|
 |
|
Lurwas
|
Köp en med kolborstfri motor iaf!! Det är en slitagetålighetsfråga, och den går dessutom lite tystare med en sådan. Dyrare maskiner brukar ha snabbare och bättre tvättprogram som gör att de sliter mindre på maskin och kläder. Det är värt en del.
Angående att det är samma tillverkare på mycket så stämmer det. Dock är Miele våtprodukter en klass för sig bland de vanliga märkena. Miele tillverkar allt själva på dessa produkter. Något gammalmodigt kan man säga att bra produkter väger mer, och det ligger en viss sanning i detta i fallet med tvättmaskiner. Känner man på en billig kines så märker man att den är skranglig. Den kommer antaligen kunna skaka sönder sig själv. En Miele känns som en stridsvagn, blir det krig är det bara att krypa in och vänta ut eländet!
Att bosch och siemens är samma är absolut ingen hemlighet, BSH - Bosch Siemens Home Appliances heter företaget. Sedan så är det skillnad på billig och dyr när det gäller kvalitet. Det finns budgettillverkning, och det finns finare. BSH har exempelvis en del billig tillverkning i Italien (där massor av märken tillverkas till lågpris), och så har de en egen fabrik i Tyskland (om inte jag minns fel) som gör deras bra prylar. Sedan har en del tillverkare en del egna tekniska konstruktioner. Att det sedan kan monteras (helt eller delvis) i samma fabrik som konkurrenten är en annan femma. Konstruktionen och finessen är oftast deras egen, ofta patenterad så klart.
| 02 Sep 2012, 11:48 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Ja resonemanget brukar väl gå som så, att köp den billiga maskinen om du inte köper för utseende eller funktion, livs längden brukar var tämligen lika...går den sönder kan du köpa en annan då och få det som är det senaste i utvecklingen...men ha lite pengar över för andra saker...
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 02 Sep 2012, 12:14 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Finns det folk som köper tvättmaskin utifrån utseendet  ? Jag köper billiga maskiner av typ Electrolux, siemens osv sen kör jag dom tills det rasar, brukar handla om max 5 år, men då kör vi 2-3 tvätt om dagen och 2-3 disk om dagen, finns inga maskiner som pallar i längden. Kunde man garantera att en maskin håller bättre skulle jag kanske köpa den om den var dyrare , men det sitter ju samma skit i dom oavset märke. Kan tipsa om Ikeas Whirlpool maskiner, de har 5 års på platsen garanti. Och dom håller det också. Visst , slitage ska det ju inte gälla för men dom verkar inte vara så petnoga med det. Därför köpte jag både spis och diskis därifrån förra gången , är jag garanterad 5 år så är jag nöjd.
| 02 Sep 2012, 12:32 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Själv har jag en 8 kilos Miele. Jag har tvättmaskinen i badrummet i anslutning till sovrummet- då är tyst bra.
Valet av fabrikat baseras på en bekant som reparerar sådan här skrot som fortfarande och ensvist hävdar att Miele är de enda som fortfarande är byggda för att kunna lagas. Om kvaliteten baseras på gamla meriter vet jag inte.
|
| 02 Sep 2012, 13:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Finns det folk som köper tvättmaskin utifrån utseendet  ? Jag köper billiga maskiner av typ Electrolux, siemens osv sen kör jag dom tills det rasar, brukar handla om max 5 år, men då kör vi 2-3 tvätt om dagen och 2-3 disk om dagen, finns inga maskiner som pallar i längden. Kunde man garantera att en maskin håller bättre skulle jag kanske köpa den om den var dyrare , men det sitter ju samma skit i dom oavset märke. Kan tipsa om Ikeas Whirlpool maskiner, de har 5 års på platsen garanti. Och dom håller det också. Visst , slitage ska det ju inte gälla för men dom verkar inte vara så petnoga med det. Därför köpte jag både spis och diskis därifrån förra gången , är jag garanterad 5 år så är jag nöjd. Haha, nej man köper nog inte efter utrseendet, alla tvättmaskiner är ju fula. Betr. kolborstfria motorer, så är ju det ett argument som används i en del sammanhang. Som om detta skulle vara ngt problem, det är ju sällan motorn som krånglar på en tvättmaskine. För min del skiter jag i ljudet också eftersom maskinen står i ett ensamt rum på en annan våning Så jag gör nog som du, köper den billiga. Ska kolla lite på Whirlpool från IKEA. verkar ju behändigt med 5 år påplatsen om det skulle skita sig 
|
| 02 Sep 2012, 13:30 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag var nyligen i damma dilemma och valde en billigare maskin. So far so good, framtiden får utvisa om vi gjorde rätt. Pajar den så är det ändå utanför garantitiden oasett prislspp. :/
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 02 Sep 2012, 13:52 |
|
 |
|
Joshunznera
|
japp, fix och färdigt! Det blev en Zanussi. Oerhört lättkörd med mycket intuitiv kontrollpanel.
Nu har jag sparat 8000 då i förhållande till vad AEGn kostade. Tiden lär utvisa hur dåligt/bra köp det blev.
Tänkte ungefär likadant som nu när jag köpte min senaste diskmaskin här hemma, och valde det billigare alternativet. Av nyfikenhet kollade jag nu i husarkivet och konstaterar att den diskmaskin som just nu arbetar i mitt hemmakök är en Siemens som inhandlades på Elgiganten till jul 2002, dvs snart 10 år gammal för 1995:- . Det blir mindre än 50 öre per dag det. Hittills...
|
| 02 Sep 2012, 18:11 |
|
 |
|
messy
|
Nån som har tvättmaskin med torktumlarfunktion? Kollade snabbt på elons sida, finns från 5500:-. Har knappt plats med maskin i badrummet men är jävligt trött på tvättstugan i huset, och på idioterna man tvingas dela med...
|
| 02 Sep 2012, 19:05 |
|
 |
|
arinihsd
|
Hade tillgång till en sådan för 10-15 år sedan. Fungerade väl sådär. Märket var säkert något av de större eftersom den som betalade inte ville ha lågpris?! Fungerade fint för små tvättar. Vid full maskin fick man tumla i omgångar. Trots att det i huvudsak var en person, inte jag, som hanterade maskinen var det rätt mycket reparationer, bl.a. programvred. Programvred och vad det nu var för fel bör väl har åtgärdats idag. För ett litet hushåll och för den som vill betala och inte har plats för fuktig tvätt är det säkert att bra köp. Annars fungerar det rätt bra med en tvättmaskin med bra centrifugering, även i lägenhet. messy wrote: Nån som har tvättmaskin med torktumlarfunktion? Kollade snabbt på elons sida, finns från 5500:-. Har knappt plats med maskin i badrummet men är jävligt trött på tvättstugan i huset, och på idioterna man tvingas dela med...
|
| 03 Sep 2012, 13:23 |
|
 |
|
Groth
|
Joshunznera wrote: Nu har jag sparat 8000 då i förhållande till vad AEGn kostade. Frågan är ju då vilken gitarr du ska köpa för de 8000 du slapp punga ut med på nåt så tråkigt som en tvättmaskin? 
|
| 03 Sep 2012, 13:55 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
messy wrote: Nån som har tvättmaskin med torktumlarfunktion? Kollade snabbt på elons sida, finns från 5500:-. Har knappt plats med maskin i badrummet men är jävligt trött på tvättstugan i huset, och på idioterna man tvingas dela med... Har en sån i huset i Piteå, som vi numera hyr ut. Som tvättmaskin är den helt ok, men torktumlarfunktionen får bara godkänt med viss tvekan. Som "nödlösning" i brist på utrymme är det dock en vettig lösning om man inte ställer samma krav på tumlaren som på en fristående tumlare.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 03 Sep 2012, 14:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Groth wrote: Joshunznera wrote: Nu har jag sparat 8000 då i förhållande till vad AEGn kostade. Frågan är ju då vilken gitarr du ska köpa för de 8000 du slapp punga ut med på nåt så tråkigt som en tvättmaskin?  konstigt, mina tankar gick omedelbart i den riktningen 
|
| 03 Sep 2012, 19:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|