View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 18:22



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Prisvärda EL34or 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Prisvärda EL34or
Har en stärkare som hade behövt ny omgång o ville just nu lägga så lite pengar på den som det går och ändå få mkt välljud.
Vill till omväxling att den ska låta starkt och dista/ bottna sent. Klurade ett tag på 6550 men de är ju ännu dyrare.

Just det, det är en Marshall 2150 100wattare lite spm en JMP med master ca 450volt till slutrören.

Ja, så vad har ni för prisvärda alternativ att rekommendera? Kanske till o med är någon som har en passande kvartett att göra sig avmed.


02 Sep 2012, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Prisvärda EL34or
Köp ryssar. Ebay
Ukraina har bra säljare
6PQ5
typ
http://www.ebay.de/itm/6P14P-EL84-7189- ... 3cc83079fa

Men se till att matchade...


02 Sep 2012, 21:36
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Prisvärda EL34or
Jo fast sist jag handlade från ryssarna tog det nästan 2 månader . Hade inte velat vänta så länge. Tittade däremot på JJ från tubetown och det är ju ett alternativ


02 Sep 2012, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Prisvärda EL34or
Michael wrote:
Jo fast sist jag handlade från ryssarna tog det nästan 2 månader . Hade inte velat vänta så länge. Tittade däremot på JJ från tubetown och det är ju ett alternativ


Aldrig behövt vänta mer än 2 veckor....


02 Sep 2012, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Prisvärda EL34or
Kolla om du kan få tag på rör som är graderade som high, dvs. ger max headroom för rörtypen. Groove Tubes kör ju med det systemet. Ibland kan man be om sådana rör om det är en nogrann leverantör (tror t.ex. TAD kan erbjuda det).
Kör du JJ, vilket är ett bra val, bör du satsa på E34L, inte EL34. De ska ha högre headroom sägs det.
Vem vet.
Går din stärkare på 220 eller 240V tap? Om den går på 240 nu och glöden inte drar iväg för mkt om du ställer om till 220V tap får du upp B+ en bra bit och sannolikt bra mkt mer headroom. Men då ska du veta vad du pysslar med...
//Gunnar


03 Sep 2012, 18:07
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Prisvärda EL34or
Tack för tipsen, ska ha det i åtanke när det är dags att beställa. JJ verkar vara prisvärda speciellt när man handlar från Tubetown.
Nu blev det dock en kvartett TungSol 6L6GC som jag hade liggandes och då blev det ju ännu billigare inhandlades i fyndlåda från GMF så priset på dem är svårslaget.
Efter en liten justering av bias så funkade det utmärkt.


08 Sep 2012, 15:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.