| Author |
Message |
|
leffje
|
 Lördagsskålen
Nu är det helg. Långkoket är igång och jag smuttar på en god Zinfandel. Skål.
_________________ Bojen sponsor
|
| 01 Sep 2012, 15:44 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Lördagsskålen
Tar mig en öl till en eftermiddagsfilm. Skål. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 01 Sep 2012, 15:54 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Har pysslat i gitarrummet ett par timmar idag lyssnandes på diverse musik och en och en annan bärs! Gött! Har en hemmagjord isocab som jag vill bli av med. Finns 20 minuter söder om Globen... Hämtas, skickas inte... En byggtråd på Diskant: http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=1487Skål! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 01 Sep 2012, 16:31 |
|
 |
|
P90
|
Rensat kattlådan och skålar i en Napa Smith Organic IPA.
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 01 Sep 2012, 16:52 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Efter en heldag ute med hundarna, blir det mandelpanerad pangasiusfile med broccoli & fänkålsgratäng och hememulgerad aioli. Under matlagningen skålar jag i en Krusovice. Håller mig till tjeckiskt i helgen. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 01 Sep 2012, 19:12 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
Stekt makrill (iofs ingen favoritfisk - makrilltips mottages tacksamt) med en god fisksås på vitt vin och dill. En Zlatopramen under matlagningen. Blev rätt ok trots allt. Lyssnade på alla olika versioner av "Can't be satisfied" under tiden. Blev inte klokare, vi får nog lägga ner den.
|
| 01 Sep 2012, 19:31 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Tog med hustrun ut och åt lite tidigare i kväll innan det tjockade till sig på restaurangerna. Sitter med ett glas bubblande vatten och myser!
Skål!
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 01 Sep 2012, 21:12 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Efter en heldag ute med hundarna, blir det mandelpanerad pangasiusfile med broccoli & fänkålsgratäng och hememulgerad aioli. Under matlagningen skålar jag i en Krusovice. Håller mig till tjeckiskt i helgen.  Den djävla fisken är portad hos mig - av mig!
| 01 Sep 2012, 21:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Hoochie coochie man wrote: Stekt makrill (iofs ingen favoritfisk - makrilltips mottages tacksamt) med en god fisksås på vitt vin och dill. En Zlatopramen under matlagningen. Blev rätt ok trots allt. Lyssnade på alla olika versioner av "Can't be satisfied" under tiden. Blev inte klokare, vi får nog lägga ner den. Du krånglar till det med vitvinssås. Makrill gör sig bäst enligt min mening stekt, i smör, som file, gärna med benet kvar på ena sidan, panerad med vanlig panering eller rågmjöl. Serveras med en god spenatstuvning, gärna med lite muskot riven i, och kokt färskpotatis. Det grundläggande är att fisken är riktigt färsk, d.v.s. fast och fin, får inte "sloka" när man håller den i stjärtdelen. Öl är bäst till, vin blir lite knepigt att hitta rätt, med den tydliga makrillsmaken. Kanske ett inte alltför tungt rött till? Skålar i en Belguardo Serrata från huset Mazzei, en av deras lite enklare. Smakar klassiskt toskanskt, kanske lite tunnt, men gott till lite mildare mat. Inte lika bra som vinet från förra helgen, Tommassi´s Appassimento, och ganska långt ifrån Mazzeis egen Belguardo Tenuta (men då snackar vi vin i en betydligt högre prisklass). Helt OK till hämtmaten från en hyfsat kinakrog. Perfekt kombo efter en dag på IKEA, shoppandes ett hem till yngste sonen. 
| 01 Sep 2012, 21:31 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Förväntningarna var toppade inför entrecoten med bearnaisesås. Men den var lite seg och såsen skar sig (vilket jefla liv det blev) man kan säga att kraven är höga och barnen var otröstliga tills godispåsen kom fram. Nu är allt okay förutom att jag inte sett så mycket regn på 15 år (sedan jag flyttade hit), det är helt makalöst och skogen är som en sjö 2 mil syd om storstan.
Det blev förresten ett glas rött till maten…Skål!
/Ulf
|
| 01 Sep 2012, 21:45 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
har varit på kräftskiva sedan 15-tiden. Bra med kräftskivor som slutar tidigt så att man kan komma i säng före midnatt  . Jag gillar inte kräftor, men en pressade jag i mig, den var ju i alla fall ifrån hemmasjön. Till kräftorna bjöds, pajer ostar, nubbe och Wisby Klosteröl. Nu strax bingen, skålar i en Ramlösa så länge Skål!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 02 Sep 2012, 09:30, edited 1 time in total.
|
| 01 Sep 2012, 23:32 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Abe Normal wrote: Förväntningarna var toppade inför entrecoten med bearnaisesås. Men den var lite seg och såsen skar sig (vilket jefla liv det blev) man kan säga att kraven är höga och barnen var otröstliga tills godispåsen kom fram. Nu är allt okay förutom att jag inte sett så mycket regn på 15 år (sedan jag flyttade hit), det är helt makalöst och skogen är som en sjö 2 mil syd om storstan.
/Ulf Om bearnaisen skär sig, slänger du i en skvätt kallt vatten och vispar utav h-vete. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 01 Sep 2012, 23:44 |
|
 |
|
Abe Normal
|
FenderBender wrote: Abe Normal wrote: Förväntningarna var toppade inför entrecoten med bearnaisesås. Men den var lite seg och såsen skar sig (vilket jefla liv det blev) man kan säga att kraven är höga och barnen var otröstliga tills godispåsen kom fram. Nu är allt okay förutom att jag inte sett så mycket regn på 15 år (sedan jag flyttade hit), det är helt makalöst och skogen är som en sjö 2 mil syd om storstan.
/Ulf Om bearnaisen skär sig, slänger du i en skvätt kallt vatten och vispar utav h-vete.  Tack för tipset FB...MEN såsen sprack ändå  jag blev lite störd i stekmomentet. Annars har jag en kanonspis för kött, en Smeg med två gastuber utanpå fasaden (kan man ta med sig den till himlen?). /Ulf
|
| 02 Sep 2012, 02:36 |
|
|