| Author |
Message |
|
Robert Blues Harp
|
 Onsdag!
Har precis gjort/ätit en jättestark (frugan är ju i N.Y) Phad Kraphaw-gryta. Det handlar om en het wok med ostron- och soyasås. Baserat på thailändsk basilika, vitlök o chili. Färska grönsaker: Gul lök, morötter, grön sparris, champinjoner o cocktail tomater (egenodlade). Valde kyckling och jasminris till detta. Och det bästa är att nu kan jag ta en Briska cider 4,5%, från Österlen som efterrätt! Skål! (Åtminstone till senare ikväll för eran del). Det är ju "lilla lördagen" idag. 
|
| 29 Aug 2012, 15:34 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Onsdag!
Ja här blir det stekt falukörven, stekt ägga å stektpärern (tradarkäk) till middag. Med Slotts senap och mineralvatten till. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 29 Aug 2012, 15:40 |
|
 |
|
HRJ
|
Onsdag betyder livsstilsomläggning, slut på ungkarlslivet och in i småbarnslivet med dagishämntning, skjutsande till aktiviteter, mat vid middagsbordet och fasta tider.
Korv stroganoff med ris och mjölk till middag.
|
| 29 Aug 2012, 15:43 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Fenderbender: Svensk husmanskost är inte fy skam!
HRJ: Hoppas att detta livet med barn inte känns för tungt!
|
| 29 Aug 2012, 15:51 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Robert Blues Harp wrote: Fenderbender: Svensk husmanskost är inte fy skam!
Jag brinner för husmanskosten. Får jag rotmos med fläsklägg, stekt strömmingsflundra med potatismos och stekt fläsk med löksås med jämna mellanrum så blir jag glad. För att inte tala om stekt saltsill och potäter. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 29 Aug 2012, 16:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Ska det vara starkt, får jag också vänta tills frun inte ska äta. Yngste sonen och jag delar matstil, köttälskare och het mat bl.a. Men idag blir det inte mer exotiskt än fiskpanetter, visserligen frysta men ändå hela fileer. Hemlagad remouladsås åtminstone! Man vet ju inte om man ska skåla eller inte i den här tråden. 
| 29 Aug 2012, 16:45 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
kjelle wrote: Ska det vara starkt, får jag också vänta tills frun inte ska äta. Yngste sonen och jag delar matstil, köttälskare och het mat bl.a. Men idag blir det inte mer exotiskt än fiskpanetter, visserligen frysta men ändå hela fileer. Hemlagad remouladsås åtminstone! Man vet ju inte om man ska skåla eller inte i den här tråden.  Det är klart att du ska. Jag skålade ju som efterrätt! 
|
| 29 Aug 2012, 17:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Robert Blues Harp wrote: kjelle wrote: Ska det vara starkt, får jag också vänta tills frun inte ska äta. Yngste sonen och jag delar matstil, köttälskare och het mat bl.a. Men idag blir det inte mer exotiskt än fiskpanetter, visserligen frysta men ändå hela fileer. Hemlagad remouladsås åtminstone! Man vet ju inte om man ska skåla eller inte i den här tråden.  Det är klart att du ska. Jag skålade ju som efterrätt!  Jamen, det missade jag bland alla thai-ingredienserna! OK, skål då!
| 29 Aug 2012, 18:13 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Håhåjaja, köttbullar, stuvade makaroner med en Porsbrännvin till!
(Brukar normalt inte dricka brännvin till vardags - knappt alkohol alls överhuvudtaget - men ska smaka av en kryddning jag fixat sedan bolaget haft ovänligheten att sluta sälja Porsbrännvin.)
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 29 Aug 2012, 18:17 |
|
 |
|
texas
|
Pommes å kyckling spett,frugan kommer från Thailand imorgon ,vart ensam med kidsen i 2 veckor nu. Trist i längden å va utan gumma:( Har snickrat som en idiot,bytt syllar,trossbotten skottat gammalt sågspån å rivit. Nu kommer uppbyggnadsfasen,den är kul. Nu blir det en Lancaster bomber,sista veckan på semestern också. Skål.
|
| 29 Aug 2012, 18:32 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Bilton wrote: Håhåjaja, köttbullar, stuvade makaroner med en Porsbrännvin till!
(Brukar normalt inte dricka brännvin till vardags - knappt alkohol alls överhuvudtaget - men ska smaka av en kryddning jag fixat sedan bolaget haft ovänligheten att sluta sälja Porsbrännvin.) aha! Stuvade makkisar är en kulträtt! Det åt jag till lunch på Cafe Blå koppen i Bromma idag, fast där var det äkta vara med bräckt falukorv och Felix ketchup! Makalöst gott Nåväl, här är det paj i afton. blåmögel, pancetta och broccoli däri och en sallad därtill samt lite kvarbliven tsatsiki. Ingen alkoskål i afton, den spar jag till i morgon. Ska på en 24-timmarsträff med några gamla herrkompisar, det ska lagas mat, provas drycker och ljugas Skålar i ett glas källvatten boostat med kolsyra från sodastreamern!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Aug 2012, 18:32 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Robert Blues Harp wrote: Har precis gjort/ätit en jättestark (frugan är ju i N.Y) Phad Kraphaw-gryta. Det handlar om en het wok med ostron- och soyasås. Baserat på thailändsk basilika, vitlök o chili. Färska grönsaker: Gul lök, morötter, grön sparris, champinjoner o cocktail tomater (egenodlade). Valde kyckling och jasminris till detta. Och det bästa är att nu kan jag ta en Briska cider 4,5%, från Österlen som efterrätt! Skål! (Åtminstone till senare ikväll för eran del). Det är ju "lilla lördagen" idag.  Mumma, gott att göra på räkor också... 
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 29 Aug 2012, 20:42 |
|
 |
|
Stupid Fingers
|
Joshunznera wrote: aha! Stuvade makkisar är en kulträtt! Det åt jag till lunch på Cafe Blå koppen i Bromma idag, fast där var det äkta vara med bräckt falukorv och Felix ketchup! Makalöst gott!
Blå Koppen är ett riktigt trevligt ställe! Inte så många av den sorten kvar numera.
_________________ & her in her summer dress half a beer & her hair a mess
|
| 29 Aug 2012, 21:22 |
|
 |
|
HRJ
|
Robert Blues Harp wrote: Fenderbender: Svensk husmanskost är inte fy skam!
HRJ: Hoppas att detta livet med barn inte känns för tungt! Tvärtom! Det är skitkul även om det är betydligt mycket stressigare och fler tider att passa.
|
| 29 Aug 2012, 22:15 |
|
|