View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 11:49

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Totalförstörd pickup av posten 
Author Message

Post Totalförstörd pickup av posten
Just nu har jag inte flyt med transporter, först hade jag borta en högtalarlåda i en månad och nu nästa helvete.

Jag sålde en pickup här på bojen och nu då den kommit fram till köparen skickar han en bild på en totalt förstörd pickup där magneten som sitter under lossnat och brutits i två bitar.

Det lär ju krävas en hel del våld för att över huvudtaget göra dessa skador på pickupen, hade packat den i posten gröna vadderade kuvär och lindat in den i extra bubbelplast.

Nån som har koll på om man kan få ut ersättning för en kvaddad pickup?

27 Aug 2012, 19:56
Profile

busse wrote:
Just nu har jag inte flyt med transporter, först hade jag borta en högtalarlåda i en månad och nu nästa helvete.

Jag sålde en pickup här på bojen och nu då den kommit fram till köparen skickar han en bild på en totalt förstörd pickup där magneten som sitter under lossnat och brutits i två bitar.

Det lär ju krävas en hel del våld för att över huvudtaget göra dessa skador på pickupen, hade packat den i posten gröna vadderade kuvär och lindat in den i extra bubbelplast.

Nån som har koll på om man kan få ut ersättning för en kvaddad pickup?

Posten kör ju sitt "har det gått sönder har du inte packat det väl nog" så det är nog 99.9% chans att du inte får någon ersättning.

27 Aug 2012, 20:05
Profile ICQ WWW

Post Re: Totalförstörd pickup av posten
Don måste ju kör över micken eller nåt för att något sådan skall hända. Jag tycker att du skall klaga oavsett. Dom får ju inte bara sig hur illa år som helst.

27 Aug 2012, 20:54
Profile

Skickar man försändelsen som ett skrymmande brev (klump) så kan man inte räkna med att Posten betalar ett öre. Skillnad hade varit om försändelsen skickats som REK. Då är försändelsen försäkrad upp 5000:-. Därför behandlas dessa mycket försiktigare, läggs i speciella säckar för REK. Klumparna slängs i stora burcontainrar. Det finns inte tid att vara försiktig. Tyvärr! REKEN kostar 53:- extra. Det tycker jag det är värt om det är något viktigt som skickas. Hör av dig till Posten och tyck till, men förvänta dig inte för mycket.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

27 Aug 2012, 22:46
Profile WWW

Robert Blues Harp wrote:
Skickar man försändelsen som ett skrymmande brev (klump) så kan man inte räkna med att Posten betalar ett öre. Skillnad hade varit om försändelsen skickats som REK. Då är försändelsen försäkrad upp 5000:-. Därför behandlas dessa mycket försiktigare, läggs i speciella säckar för REK. Klumparna slängs i stora burcontainrar. Det finns inte tid att vara försiktig. Tyvärr! REKEN kostar 53:- extra. Det tycker jag det är värt om det är något viktigt som skickas. Hör av dig till Posten och tyck till, men förvänta dig inte för mycket.

Jag är väldigt skeptiskt till att REK skulle ge något extra i Kross-Fallet. Det gäller ju egentligen bara om det kommer bort.

27 Aug 2012, 23:09
Profile

Rek hamnar i samma säck som vanliga brev där jag lämnar post
ev. så kanske det sorteras separat vid postterminalen ?

Jag packar alltid efter regeln att klara ett fall på 2 meter
på mitt postkontor dvs Ica, så kastar dom paketen til postsäckarna från disken
ett kast på ca 2 meter, ibland hör man verkligen hur något går sönder i säcken, men inte fan bryr dom sig om det

27 Aug 2012, 23:18
Profile ICQ WWW

Talade med posten och man får inte ut någon ersättning för brev :twisted:

Det var sista gången jag skickar som vanligt brev på posten, i framtiden kommer jag att låta köparen avgöra om han, hon vill riskera att få varan kraschad av posten och inte få ersättning som vanligt brev eller att man skickar varan som REK men då med en extra fraktkostnad och då skall man ha innehållet försäkrat.

Hade jag velat krossa pickupen hade jag gått ut i garaget och slagit den med hammaren mot skruvstycket och det hade inte kostat mig ett enda öre, nu har jag betata 30 kr åt poste för att snyggt utföra denna operation.

Fy fan för kungliga trumpetverket, dom försöker visst göra allt för ha maximal dålig service så att folk skall bli så missnöjda som möjligt. Verkar som att målet för posten är att begå ett långt utdraget självmord.

28 Aug 2012, 08:10
Profile

Det beror väl iofs på hur bra det är packat också, att packa för att klara en överkörning av en lasttruck är ju inte rimligt att begära, inte ens av Posten.

Jag kan väl tycka att en dyr pickup bör ha en bättre packning är en Jiffypåse. HAde pickupen varit packad i en kartong med ordentlig fyllning, så hade det ju synts tydligt om den blivit överkörd. Då hade det måhända varit möjligt att få ersättning. En överkörd grön påse, däremot är ju svårare att visa

Själv skickar jag smågrejjor med Schenker Privpak. Enkelt, prisvärt och säkert.

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

28 Aug 2012, 09:17
Profile WWW

Jag fick en gitarr skickad från musikaffär, både kartong och hardcase totalförstörda
när de kom fram.
På något magiskt vis klarade sig gitarren....

På frågan vad jag skulle göra, svarade arslet i kassan,

-Jag vet inte, vi är bara ombud

Å så fortsatte det, alla jag pratade med skyllde på någon annan och till slut kom
de fram till att gitarren i inte var paketerad ordentligt.

Så spara på krafterna och glöm hela historien, man blir bara mer förbannad av att försöka prata med dem :evil:

28 Aug 2012, 09:28
Profile

Jag har i alla fall reklamerat det hela till posten, men det är väl ingen större chans att få nån ersättning.

Jag vill uppmana alla att tänka till lite extra då det gäller posten. Jag kommer nog att skicka med schenker i forsättningen om inte köparen vill ta risken med posten för att spara några kronor på frakten mot att riskera att få trasiga saker.

28 Aug 2012, 10:28
Profile

Rek ska gå vid sidan av de vanliga breven. Hos mitt ombud hanterades helt klart rek separat. Att posten är ett skitföretag i dag är det ingen tvekan om. Förra året fick jag tex hem en välpackad bilstereo där både ytter och innerkartongen (med stereon) var fullständigt söndertrasade. Turligt nog var det inget fel på den i alla fall men trött blir man. I det fallet hade jag säkert fått ersättning eftersom det var skickat som postpaket från ett företag.

De paket jag fått med DHL och Schenker privpak har aldrig varit den minsta skråma på, de verkar i alla fall behandla paketen lite bättre. Har två ombud nära som hanterar båda så jag kommer nog att använda dem mer ofta när jag ska skicka prylar.

Micke

28 Aug 2012, 10:40
Profile ICQ WWW

I mitt arbete har jag rätt omfattande erfarenhet av Postens policy när det gäller ersättning av skadat gods. Tyvärr måste jag nog säga att du kan glömma alla planer på att få ersättning. Posten tar inget som helst ansvar och i ett av våra fall fick vi veta att allt ska vara emballerat så att det klarar att träffas av ett 200 kg tungt kolli som fallit tre meter. :shock:

Ergo: har man inte packat varan så att den klarar en sådan åverkan, så tar Posten inget ansvar. Du kan överklaga till dödagar - men det kostar bara pengar och tid. Tyvärr. :x

28 Aug 2012, 10:50
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
I mitt arbete har jag rätt omfattande erfarenhet av Postens policy när det gäller ersättning av skadat gods. Tyvärr måste jag nog säga att du kan glömma alla planer på att få ersättning. Posten tar inget som helst ansvar och i ett av våra fall fick vi veta att allt ska vara emballerat så att det klarar att träffas av ett 200 kg tungt kolli som fallit tre meter. :shock:

Ergo: har man inte packat varan så att den klarar en sådan åverkan, så tar Posten inget ansvar. Du kan överklaga till dödagar - men det kostar bara pengar och tid. Tyvärr. :x

Om posten har den policyn att paket och brev skall tåla 200 kg från 3 m höjd så skulle dom nog informera om det på sin hemsida. Tycker att det borde vara mycket bra sätt att skrämma iväg kunderna och helt i linje med deras försök att ta död på sig själv.

28 Aug 2012, 13:02
Profile

FenderBender wrote:
I Posten tar inget som helst ansvar och i ett av våra fall fick vi veta att allt ska vara emballerat så att det klarar att träffas av ett 200 kg tungt kolli som fallit tre meter. :shock:

with all due respect, det där är ju helt klart en skröna, märkligt bara att (om) det kommer från en Postanställd :D

Hur ska denna tyngd på 200kg vara utformad tex? En sprängsten på 200kg som lindats in i ett lager brunpapper är ju tex ngt mer förödande att träffas av än 200 kilo lättstoppad dun i en tygpåse... 8)

28 Aug 2012, 13:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:
I Posten tar inget som helst ansvar och i ett av våra fall fick vi veta att allt ska vara emballerat så att det klarar att träffas av ett 200 kg tungt kolli som fallit tre meter. :shock:

with all due respect, det där är ju helt klart en skröna, märkligt bara att (om) det kommer från en Postanställd :D

Hur ska denna tyngd på 200kg vara utformad tex? En sprängsten på 200kg som lindats in i ett lager brunpapper är ju tex ngt mer förödande att träffas av än 200 kilo lättstoppad dun i en tygpåse... 8)

Hehe... någon skröna är det inte. Det finns på pränt från chefen för Postens reklammationsavdelning. I samma brev menar Posten att konstruktionen av originalcaset till en CF Martin var för tight och att detta orsakade skadorna, samt att man fastslog att ett originalcase (hardcase), fyra lager wellpapp och dubbla ytterkartonger inte var tillräckligt emballage. :?

28 Aug 2012, 13:34
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Hehe... någon skröna är det inte. Det finns på pränt från chefen för Postens reklammationsavdelning. I samma brev menar Posten att konstruktionen av originalcaset till en CF Martin var för tight och att detta orsakade skadorna, samt att man fastslog att ett originalcase (hardcase), fyra lager wellpapp och dubbla ytterkartonger inte var tillräckligt emballage. :?

som den samvetsgranne man du är har du säkert bett om att få se Postens regler där detta med 200kg fallande föremål finns att läsa. Eller tar du hans ord för lag beroende på att han är chef? 8)

28 Aug 2012, 13:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

som den samvetsgranne man du är har du säkert bett om att få se Postens regler där detta med 200kg fallande föremål finns att läsa. Eller tar du hans ord för lag beroende på att han är chef? 8)

Tja, han använde dessa argument för att undgå att betala ut ersättning. Eftersom han är en officiell representant för "kavalleristerna" så kan man väl inte annat än anta att det är de riktlinjer han har mandat att jobba efter? :mrgreen:

Och JA. Vi fick en tiosidig dokumentation på hur olika typer av varor ska förpackas och vilka påfrestningar de ska klara. Man kan kalla det finstilt i uppblåst form. :wink:

28 Aug 2012, 14:02
Profile ICQ WWW

Ett vadderat kuvert ger ju iförsig lika lite skydd som några lager dasspapper när varan som skickas är hård och vass. Är rätt övertygad om att skadorna fördubblats sen de införde den gröna påsen. Dessa vadderade kuvert är ju smidiga men mickar skickar man ju gärna i kartong eller liknande, det går ju som brev ändå.

28 Aug 2012, 14:11
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

Men eftersom det är musik prylar det handlar om så bör 200Kg klossen se ut så här...väger 200 "pannor" enligt specarna, tro mig det är "himla tungt"
Image

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

29 Aug 2012, 07:26
Profile WWW

FenderBender wrote:

Frågan utanför teorin om 200kg (som jag aldrig har hört talats om under mina år på Posten) är hur ska Posten kunna visa att packningen inte håller för 200kg som blir släppt från 3 meter. Man har inget så tungt att prova med. Om man bortser från truckarna på omsorteringsterminalerna. :evil:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

29 Aug 2012, 10:45
Profile WWW

Enda jag hört angående fall osv är att de ska palla ett fall på 180-200cm, m.a.o det ska klara att falla ur en paketbur. Kan tilläggas att ja ej jobbat på posten utan på DFDS/DSV. Samtidigt måste man ju inse att kund och transportör har båda egna ansvar. Man förutsätter att transportören är rädd om grejerna samtidigt som man förutsätter att kunden packar väl sedan finns det ju självklart fall där båda parter inte uppfyller önskningarna men jag tror att det säkerligen finns lika många fall där transportörer misshandlar gods som det finns fall där kunder packar dåligt, det kan nog säkerligen finnas fler fall av det sistnämnda där trådskaparen trots allt är ett av fallen. Säger med detta inte att posten varit skonsamma med paketet, det är mycket möjligt att det fått stryk men det kan jag bara spekulera i. Däremot är det uppenbart att kunden i detta fall inte packat väl. Föreställ er själva en mick längst ner i en postbur med lite bubbelplast och papper runt. Jag har själv skickat en mick på samma sätt men den kom fram hel och fin, förmodligen enbart p.g.a att transportören i sin tur gick ett extra steg och skötte sin del av avtalet föredömligt och kompenserade för min dåliga packning.

29 Aug 2012, 11:59
Profile ICQ WWW

Köpte för några år sen en ny telecasterkropp från USA på ebay. Jag bad säljaren skicka med ett set bussningar (ferrules) också för att vara säker på att de skulle passa.

När kroppen kom fram var det ett fult jack i den och jag reklamerade hos posten. De bad mig packa om så som det var packat när jag fick den och jag fick lämna den till posten som skickade paketet till sitt undersökningscenter i Jönköping för analys.

Efter några veckor kom paketet tillbaka med postens utlåtande. Enligt posten berodde skadan på att ferrules-paketet hade legat löst i paketet och en av ferrulerna hade därmed gjort jacket i kroppen. Ansvaret för detta berodde då enligt posten på dålig packning varför ersättning ej kunde utgå.

Säljaren gick då med på att sälja en ny kropp till mig med rabatt vilket jag nöjde mig med eftersom jag då kunde sälja den skadade kroppen. Sålde den sen här på bojen. Fast totalt sett blev det nog ändå dyrare än det blivit från början har jag för mig.

29 Aug 2012, 12:42
Profile

Det är enkelt i praktiken , Posten ersätter aldrig transportskador, om någon fått ersättning någonsin , träd fram !

29 Aug 2012, 12:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det är enkelt i praktiken , Posten ersätter aldrig transportskador, om någon fått ersättning någonsin , träd fram !

+1 :D

29 Aug 2012, 13:22
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

japp här har ni ett vittne. Vi skickade under en period i början av 2000-talet en del stora ganska ömtåliga apparater via Posten Företag. Allt gick på pall en och en, pallen var av vanlig storlek och det enda skyddet var egentligen ett par lager wellpappskartong plus lite frigolit. Det hände tex att Posten hade trampat på överdelen av kartongerna (spåren fanns kvar) så att innehållet blivit skadat. Ersättning utgick utan knussel. Det hände också vid två tillfällen att man kört in gafflarna ngn dec för högt (!) Även då ersattes vi fullt ut

Men detta var ju iofs drygt 10 år sedan, jag är övertygad om att Posten idsag är betydligt sämre att sköta sitt jobb i allmänhet och bekänna ansvar i synnerhet

29 Aug 2012, 18:20
Profile WWW

busse- lyckadrs posten leverera den lilla telekoppen utan skador? Tror stt jag skyddade den med ett vikt A4 papper.... :P

Matte

29 Aug 2012, 20:04
Profile

clapton71 wrote:
busse- lyckadrs posten leverera den lilla telekoppen utan skador? Tror stt jag skyddade den med ett vikt A4 papper.... :P

Matte

Oj har glömt att meddela att den kommit :oops:

Jo den kom fram intakt i A4 pappret, den hade nog tur att slippa bli krossad av den beryktade 200 kg klumpen :wink: .

29 Aug 2012, 22:25
Profile

Även jag har fått ersättning av posten. Köpte en systemkamera för c:a 7 år sedan där spegelmekaninken hade lagt av när den kom fram. Efter erforderlig administration fick jag reda på att det bara var att lämna in till valfri reparatör och sedan be dom skicka räkning till posten. Det struliga var att reparatören tog så lång tid på sig att jag nästan glömt att jag köpt kameran ett tag men annars var det inte ett ord om dålig packning.

29 Aug 2012, 22:52
Profile

Mike Leaf wrote:

Någon gång i slutet på 90-talet så skickade jag en Sony MD-spelare mot postförskott. En sån där walkman variant. Saken var den att det var posten som kontaktade mig att de hittat ett paket som gått sönder samt att saker fallit ur paketet.
Damen på kundtjänst erbjöd sig att skicka det söndriga paketet med innehållet till mig för genomgång om det var sönder eller eller om det saknades delar Efter det gjorde jag en reklamation eftersom spelaren hade någon buckla och repor. Jag fick full ersättning samt de frågade aldrig efter MD-spelaren som fungerade. Tror att jag fick runt 3000:- av Posten :lol:

Men det var innan Posten blev kommersiellt och då hade posten en kundtjänst som gjorde själ för namnet. Nu vill de ju helst inte uppge telefonnummer eller direktkontakt på deras urusla hemsida.

29 Aug 2012, 22:58
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Ny formulering på frågan :

om någon fått ersättning senaste 3-5 åren , träd fram!

8)

Självklart ersätter dom väl någon/något rent statistiskt , men verkar ju sitta långt inne av vad man hört och själv upplevt

30 Aug 2012, 13:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next