...n here we go....

Den där säger en del!!! Inte så gammal som en del specs gör gällande mao,å det e svårt att se förbi att den e tillverkad den 22 mars 1966.

Skicket på den vår nog sägas vara skitfint sånär som på att emblemen e väck. På gott å ont. Denna e då "reverb" varianten...voi voi voi voi...


Svensksåld å ful som SATAN...å inte ens teleingångar har den! Men...mer eller mindre allt verkar iaf sitta där!!
Kolla nätkabeln....de DÄR e fan mumma! Ojordat no less....gött eller...
Skyddsjordade apparater e fan fegt..

Å som vanligt då Dynacords TOTALT obegripliga symboler för vad som gör vad. Visst..vi fattar att den till vä e tonkontroll....visst...vi fattar det. Samma med volymen längst till höger,men va fan de andra rattarna gör där.? Beats the fuck outta me!
Å givetvis...dessa FÖRBANNADE DIN kontakter....Nåja. We fix.

Den känns ärligt sagt lite lurigt kopplad(Förefaller som ingångsstegen ligger i para allihop). Hur som verkar det sitta ett ECL86 som reverb driver...å sicket jävla gutt fjäderreverb sen. Längst fram i bild ser ni att det sitter en ny 4.7k 3 wattare...jomen. Originalet var bränt...så där gick det originalvärdet åt helvete

(Ni fattar själva vart detta e på väg va?? :blink: )
Som ni ser var det första jag gjorde att installera en matarkabel med skyddsjord...jaja...kalla mig fegis då...GÖR det!!
Grejen e....med den resistorn bytt slog jag igång maskineriet å det visar sig jävligt nog att allt verkade funka!! Visst,lytar mm e givetvis totalslut,men det fungerar iaf...

Å sen då denna fantastiska fjäderreverb enhet...jo tjena.... För att galvaniskt skilja gitarristen från det farliga invändigt...så sitter det en skruvad platta bakom den ENORMT välljudande original 10" Hr Pinternagel highperformance tratten. Ni fattar ju själva... performance by papp helt enkelt. Igen.

Å här har vi då en överblicksvy av detta powerhouse. 18 watt no less via ett par EL84;or från Telefunken från anno dazumal.
Den med blick ser att jag bara bryggat in en teleplugg till ena ingången...å jomen. Den spelar allt. Så e re...gammal dusk pansarvagns filosofi va....

Sen kommer vi då till den 10";are som får vilket Eminence eller Celestion som helst att framstå som en blek kopia....jojo...Hr Pinternagel har format ljudbilden i detta element med insikt å omsorg som vi råkkändråll töntar aldrig ens kommer i närheten av insiktsmässigt. Så e re bara...

Å på ett personligt plan...asså jag bara MÅSTE komma till kunskap å förståelse om dessa förbannade bitar Pinternagel papp de envisades med att installera i allt från Jazz till Rex. Jag kommer ju fan inte kunna sova annars!!
Med det sagt. Återigen slås jag,ärligt,lite av häpnad. Som ni ser e den ju PCB byggd maskinen å sanningen att säga...tysk ingenjörskonst för FÖRSÖK säga till mig att en PTP byggd maskin slår det man hittar invändigt i en Dyna från tiden det begav sig. Lödmasken i dem skulle nog fan motstå en kärnvapen attack!
Lika samma...detaljer. Som att det sitter en invändig trimpott för att kunna begränsa hur mkt signal som skall blödas av till reverbet tex...det sitter en annan trimpott på typiskt Dyna manér som e brumpott för glöden...osv osv osv. Det hela e bara så genomtänkt att det gränsar till perverst...å vad vidare e ÄR de designmässigt så typiskt tyskt strikta att man fan bara dör ju en smula för SATAN va fula de e!!
Men..i likhet med andra Dyna combos...så e en "Hall Jazz" en mkt lätt combo. 13kg. Mao...en småklubbs gigande gitarrists delight..
Nu kommer väl vikten öka ngt i samband med att jag byter till ett modernt 12" element (jaaaaaaaaaa....detta e inget att diskutera,alla Pinternagel anhängare får väl flytta upp mig på dödslistan då...),men oavsett blir det ingen tung pryl allt sagt å gjort...
Å..se,sen sitter det ett antal små käcka ECC83;or i den.
På typiskt Dyna manér då en concertina fasvändare...å de e jag bekant med sen tidigare å har vett på hur modda för att få dem att tåla rocknroll. No worries liksom.
Det som däremot skall till denna ggn e ett antal fler pottar än original...å där vetti fan om jag inte kommer utnyttja ett antal av hålen som kommer bli efter de skrotade DIN kontakterna. Min tanke e att forma råkknråll....åsså bibehålla reverbet (f´låt..."hall;et"

) men för att göra det vettigt behövs ett antal pottar så man kan justera skiten dit man vill ha det. Bra där liksom.
Oavsett. Skall bli kul att bygga upp denna till ngt mer modernt i vanlig "Racing ordning" å ändå...ha det till att fortfarande vara lika fult som de e... Hotrod var ordet.
Fö haft datorkrasch så alla mina scheman e fn borta. E det ngn som e hugad å ligger på ett till maskin eller vet var jag kan hitta det...säg till för jösse namn!
....to be continued.