| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Hyrbil och försäkringar i USA?
Det finns en mängd globetrotters på Bojen som varit i USA och flera har säkert hyrt bil där.
När man hyr bil ställs man inför valet att teckna olika typer av försäkringar. Vilka bör man absolut teckna och vilka 'kan vara bra att ha' och vilka är direkt onödiga? Någon som vet om någon bilförsäkring ingår om man t ex betalar med Visa/MC/Amex?
/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Last edited by Renegade on 28 Mar 2013, 10:35, edited 1 time in total.
|
| 24 Aug 2012, 10:47 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Hyrbil och försäkringar?
i just USA är det nog en fördel att försäkra sig upp över öronen. Tyvärr innebär det att bilen kostar dubbelt så mycket att hyra som man först trodde
Jag brukar hyra via Amex membership awards, dvs "gratis"-hyra. Då ingår alla försäkringar och självriskelimineringar
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 Aug 2012, 13:23 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Joshunznera har nog helt rätt när det gäller hyra bil i USA. Så mycket det går bara, för om det skulle hända nåt där så blir det med största sannolikhet attans dyrt.
I andra länder får man väl göra en bedömning fall till fall hur mycket försäkringar man ska ta. I de nordiska länderna brukar jag själv sällan ha mer än basics. Sannolikheten är ju inte så stor att nåt händer. Inte så mycket trafik och de flesta kör någorlunda vettigt. Har man lyckats köra omkring i mer än 30 år utan olyckor i egen bil så vore det väl fan om det skulle hända nåt just när man hyr.
I Turkiet, Polen, Italien och Turkiet och en del andra länder har jag nog däremot tagit allt som går att få. Hittills har jag aldrig behövt använda försäkringarna, men det har varit nog så nära några gånger. Di kör ju som biltjyvar!
|
| 24 Aug 2012, 14:03 |
|
 |
|
bjoel
|
Jag har ett par gånger bokat hyrbil i USA via svenska Hertz - då har de svenska säljarna på Hertz (jag ringde, inte mailade) gett utlåtande om vad de rekommenderar och det är mycket mindre än vad säljarna i USA vill sälja på dig.
Visst, det beror på situation med. När jag skippat en del försäkringar har jag sett till så att jag är skyddad mot allt "allvarligt" men jag kan ta visst omak om det händer... har sparat mig några tusen på ett par resor men samtidigt har jag haft självrisker på flera tusen. Glöm inte kolla upp självrisknivåerna!
I andra sammanhang är det OK om det kostar mer och man är garanterat strulfri.
|
| 24 Aug 2012, 22:10 |
|
 |
|
bjoel
|
blåton wrote: I andra länder får man väl göra en bedömning fall till fall hur mycket försäkringar man ska ta. Man kan också ringa sitt vanliga hemförsäkringsbolag och kolla vad de rekommenderar. En del länder är oväntat luriga, t.ex. ska Österrike vara riktigt jobbigt om man orsakar en bilolycka som i sin tur skadar nåt riktigt dyrt. Där läggs mer skuld på bilföraren än här, så man behöver ordentligt skydd. I det läget kan hemförsäkringens rättskyddsförsäkring också vara bra att ha koll på.
|
| 24 Aug 2012, 22:12 |
|
 |
|
mangehall
|
Vi åkte kust till kust (och lite upp och ner) för ett par år sedan, en resa på lite drygt 1500 mil blev det, och vi bokade med Holiday Autos och det var fruktansvärt smidigt. Kommer inte ihåg exakt alla detaljerna men för 70 dagar betalade vi ungefär 25000:- totalt för en 4-dörrars kombi. Fria mil (som tur var) och vi lämnade den inte där vi plockade upp den så klart. Vi behövde dock tillägg eftersom ingen av oss var 25 år.
_________________ "Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx
|
| 24 Aug 2012, 23:30 |
|
 |
|
Renegade
|
Nu verkar bilen redan vara hyrd (från Sverige) och föräkring ingår men tack för svaren. (Några jag pratat med har sagt att man får bättre priser om man bokar per telefon i Sverige än om man bokar på nätet.) Det är som sagt en djungel bland försäkringar och jag kan dela med mig av en del. Det finns dessa 'tillval' (Avis): 1. Loss Damage Waiver (LDW) services (27.99 USD/day): •LDW reduces the financial liability for loss or damage to the Avis car as long as they comply with the terms of the Avis rental agreement. Cost of LDW will vary by location, car group and rate. •If you have rental car coverage through your personal insurance or charge card, LDW offers maximum protection while your personal insurance or charge card may contain a deductible.
2. Personal Accident Insurance (PAI) services (4 USD/day): •PAI provides accidental death benefits and emergency medical expense benefits to the renter and all passengers in the Avis car. •The renter is covered 24 hours a day during the rental for the following: ◦$175,000.00 accidental death ◦$2,500.00 medical coverage for injuries due to an accident ◦$250.00 for ambulance expenses •The passengers are covered while in the car for the following: ◦$17,500.00 accidental death ◦$2,500.00 medical coverage for injuries due to an accident ◦$250.00 for ambulance expenses
3. Personal Effects Protection (PEP) services (2.95 USD/day): •Personal Effects Protection insures the personal belongings of the renter and the immediate family members who are traveling with the renter. •The maximum coverage is $600.00 per claim, with a maximum coverage for individuals of $1,800.00. •Exceptions: NEW YORK: Personal Effects Protection insures the personal belongings of the renter and the immediate family members who are traveling with the renter. The maximum coverage is $500.00 per claim, with a maximum coverage for individuals of $1,500.00.
4. Additional Liability Insurance (ALI) services (14.14 USD/day): •ALI provides additional protection for bodily injury, death or property damage and increases the limits to $1,000,000 or $2,000,000 combined single limit depending on the location. •When ALI is purchased, Avis will always provide the Financial Responsibility Limits (FRL) on a primary basis.
5. Roadside SafetyNet (RSN) services (5.99 USD/day): •Key Replacement - Get replacement keys or locksmith assistance. •Lockout Service - Gain entry when keys are locked inside the vehicle. •Jump Start - If your vehicle experiences battery failure, we´ll provide a jump start. •Flat Tire Assistance & Replacement - We´ll replace a flat or damaged tire with the spare, or get the car towed to the nearest service facility. •Fuel Delivery - If you run out of gas, we´ll deliver 3 gallons to your location.Tecknar man samtliga försäkringar ovan blir det 55,07 USD. Bilen skulle kosta 43 USD/dag. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 25 Aug 2012, 12:54 |
|
 |
|
Joshunznera
|
mangehall wrote: Vi åkte kust till kust (och lite upp och ner) för ett par år sedan, en resa på lite drygt 1500 mil blev det, och vi bokade med Holiday Autos och det var fruktansvärt smidigt. Kommer inte ihåg exakt alla detaljerna men för 70 dagar betalade vi ungefär 25000:- totalt för en 4-dörrars kombi. Fria mil (som tur var) och vi lämnade den inte där vi plockade upp den så klart. Vi behövde dock tillägg eftersom ingen av oss var 25 år. DET kallar jag en bilresa, 1500 mil och 70 dar. Awesome!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 25 Aug 2012, 13:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Tecknar man samtliga försäkringar ovan blir det 55,07 USD. Bilen skulle kosta 43 USD/dag. /R det är just det där som är så jobbigt med USA om man ska spontanhyra ngn dag eller så. Då får man alla dessa frågor vid disken när man ska hämta bilen. Man får ju ha rätt mycket is i magen för att tacka nej till en del av försäkringarna när man hämtar sin bil mitt på Manhattan en tisdagsmorgon 
|
| 25 Aug 2012, 13:07 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Tecknar man samtliga försäkringar ovan blir det 55,07 USD. Bilen skulle kosta 43 USD/dag. /R det är just det där som är så jobbigt med USA om man ska spontanhyra ngn dag eller så. Då får man alla dessa frågor vid disken när man ska hämta bilen. Man får ju ha rätt mycket is i magen för att tacka nej till en del av försäkringarna när man hämtar sin bil mitt på Manhattan en tisdagsmorgon  Det var denna 'jobbighet' jag ville undvika.  Och undvika att betala för något om det redan ingår på ett eller annat sätt. Hos 'min' uthyrare i Richmond (Enterprice) svarar jag 'ja, ja, neeej' innan de fortsätter med försäkringssnacket och försäkringarna motsvarar då ungefär punkt 1 och 2 ovan. /R
|
| 25 Aug 2012, 14:03 |
|
 |
|
bjoel
|
Joshunznera wrote: det är just det där som är så jobbigt med USA om man ska spontanhyra ngn dag eller så. Då får man alla dessa frågor vid disken när man ska hämta bilen. Man får ju ha rätt mycket is i magen för att tacka nej till en del av försäkringarna när man hämtar sin bil mitt på Manhattan en tisdagsmorgon  Sommaren 2010 hämade jag ut en bil vid flygplatsen i Calgary och blev grillad i 20 minuter om hur EXTREMT farlig trafiken var, hur fulla alla körde, och varenda redneck i en pickup skulle göra märken i min bil, och jag skulle krocka med grizlybjörnar. När jag lämnade in bilen hittade de inte ens repan jag gjort själv vid en dålig parkering i Edmonton. 
|
| 25 Aug 2012, 23:15 |
|
 |
|
mangehall
|
Joshunznera wrote: DET kallar jag en bilresa, 1500 mil och 70 dar. Awesome! Det var en helt makalös resa! Om någon råkar vara intresserad finns den dokumenterad här: http://itsamusicaljourney.blogg.seResan började i mars månad. Matte, min resekompis, var på South by South West 10 dagar innan jag anlände också. Vi möttes upp i NYC  Ursäkta trådkapet 
_________________ "Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx
|
| 29 Aug 2012, 16:22 |
|
 |
|
Renegade
|
 Re: Hyrbil och försäkringar i USA?
Bumpar tråden lite för att jag ska på nytt hyra en bil i USA (Phoenix, AZ) i maj och hittade http://www.rentalcars.com som söker bland flera uthyrare och viar dem så man kan jämföra. Verkar fungera bra. /R Edit: 3.121 kr för en 'Premium'-bil ('Chrysler 300 or similar') i 11 dagar! För bra för att vara sant?
|
| 28 Mar 2013, 10:38 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Renegade wrote: Bumpar tråden lite för att jag ska på nytt hyra en bil i USA (Phoenix, AZ) i maj och hittade http://www.rentalcars.com som söker bland flera uthyrare och viar dem så man kan jämföra. Verkar fungera bra. /R Edit: 3.121 kr för en 'Premium'-bil ('Chrysler 300 or similar') i 11 dagar! För bra för att vara sant? Inte omöjligt, skulle jag säga. Men sen kommer ju kostanden dubblas även om du bara väljer nödvändiga försäkringar enligt ovan, plus GPS etc.
|
| 28 Mar 2013, 11:48 |
|
 |
|
Renegade
|
ChronicTown wrote: Renegade wrote: Bumpar tråden lite för att jag ska på nytt hyra en bil i USA (Phoenix, AZ) i maj och hittade http://www.rentalcars.com som söker bland flera uthyrare och viar dem så man kan jämföra. Verkar fungera bra. /R Edit: 3.121 kr för en 'Premium'-bil ('Chrysler 300 or similar') i 11 dagar! För bra för att vara sant? Inte omöjligt, skulle jag säga. Men sen kommer ju kostanden dubblas även om du bara väljer nödvändiga försäkringar enligt ovan, plus GPS etc. Guess what! What's Included Unlimited Kilometres for ALL car groups Insurance ( - Collision Damage Waiver - Theft Protection - 3rd Party Liability - Supplementary Liability Insurance - Uninsured Motorist Protection ) Local Taxes Airport Surcharge Premium location fee Homeland Security FeeIngen GPS men jag ska ev köpa en iPhone 5 och ett kontantkort. Bilen hämtas 'otankad' men lämnas också otankad. Fortfarande för bra för att vara sant!?  Någon tillkommande försäkring som är nödvändig? /R
|
| 28 Mar 2013, 13:03 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Renegade wrote: ChronicTown wrote: Inte omöjligt, skulle jag säga. Men sen kommer ju kostanden dubblas även om du bara väljer nödvändiga försäkringar enligt ovan, plus GPS etc. Guess what! What's Included Unlimited Kilometres for ALL car groups Insurance ( - Collision Damage Waiver - Theft Protection - 3rd Party Liability - Supplementary Liability Insurance - Uninsured Motorist Protection ) Local Taxes Airport Surcharge Premium location fee Homeland Security FeeIngen GPS men jag ska ev köpa en iPhone 5 och ett kontantkort. Bilen hämtas 'otankad' men lämnas också otankad. Fortfarande för bra för att vara sant!?  Någon tillkommande försäkring som är nödvändig? /R Njä, man brukar väl säga att LDW (eller motsvarande skydd mot krock och stöld av bilen) och ALI/SLI (eller motsvarande skydd mot liability gentemot tredje man) ska vara tillräckligt om man har en vanlig reseförsäkring i botten. Låter bra!
|
| 28 Mar 2013, 13:52 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Bumpar tråden lite för att jag ska på nytt hyra en bil i USA (Phoenix, AZ) i maj och hittade http://www.rentalcars.com som söker bland flera uthyrare och viar dem så man kan jämföra. Verkar fungera bra. /R Edit: 3.121 kr för en 'Premium'-bil ('Chrysler 300 or similar') i 11 dagar! För bra för att vara sant? Jag ska strax på Bluesresa till Memphis och Chicago med hustru och fyra till. I Memphis behöver vi bil så jag hyrde en stooor SUV med 7 sittplatser för fem dagar, den kostade 2000 kronor inklusive försäkringar och extraförsäkringar. Riktigt bra pris tycker jag 
|
| 28 Mar 2013, 18:59 |
|
 |
|
Cabretta
|
Om du har möjlighet att teckna hyreskontraktet i Sverige (brukar inte vara några problem) så brukar det bli billigare, då ingår alla försäkringar. Trots detta kommer biluthyraren att försöka prångla på dej fullständigt meningslösa försäkringar när du hämtar bilen i USA.
Billigare att hyra bil om man lämnar tillbaka den på samma ställe som man tog ut den (men det kanske det är i Sverige också), men givetvis ofta tristare och därför inget alternativ.
Ofta får man inte utan vidare köra in med bilen i New York, vet inte varför, om det är för bilslakt eller vad, men det brukar vara rejäla extrasummor att betala (till biluthyraren) för att köra in i NY. Gäller även utkanterna av NY.
|
| 29 Mar 2013, 12:33 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Cabretta wrote: Om du har möjlighet att teckna hyreskontraktet i Sverige (brukar inte vara några problem) så brukar det bli billigare, då ingår alla försäkringar. Trots detta kommer biluthyraren att försöka prångla på dej fullständigt meningslösa försäkringar när du hämtar bilen i USA.
Billigare att hyra bil om man lämnar tillbaka den på samma ställe som man tog ut den (men det kanske det är i Sverige också), men givetvis ofta tristare och därför inget alternativ.
Ofta får man inte utan vidare köra in med bilen i New York, vet inte varför, om det är för bilslakt eller vad, men det brukar vara rejäla extrasummor att betala (till biluthyraren) för att köra in i NY. Gäller även utkanterna av NY. Jag tror att det beror på att hyrställen utanför storstan är rädda för bucklor som det lätt blir på Manhattan. Hyr du bil på Manhattan är det inte spec dyrare än i New Jersey, men du får ofta en småbucklig bil redan från start 
|
| 29 Mar 2013, 13:05 |
|
 |
|
Renegade
|
Cabretta wrote: Om du har möjlighet att teckna hyreskontraktet i Sverige (brukar inte vara några problem) så brukar det bli billigare, då ingår alla försäkringar. Trots detta kommer biluthyraren att försöka prångla på dej fullständigt meningslösa försäkringar när du hämtar bilen i USA.
Ofta får man inte utan vidare köra in med bilen i New York, vet inte varför, om det är för bilslakt eller vad, men det brukar vara rejäla extrasummor att betala (till biluthyraren) för att köra in i NY. Gäller även utkanterna av NY. Har gjort det tidigare. Det blev inte billigare (något dyrare men inte uppseendeväckande) men som du skriver var det bara att hämta ut bilen utan snack om tillägg. Jag kommer att hämta ut och lämna bilen på samma ställe (flygplatsen) men är det så stor skillnad om man lämnar den på annat ställe? Joshunznera wrote: Renegade wrote: Bumpar tråden lite för att jag ska på nytt hyra en bil i USA (Phoenix, AZ) i maj och hittade http://www.rentalcars.com som söker bland flera uthyrare och viar dem så man kan jämföra. Verkar fungera bra. /R Edit: 3.121 kr för en 'Premium'-bil ('Chrysler 300 or similar') i 11 dagar! För bra för att vara sant? Jag ska strax på Bluesresa till Memphis och Chicago med hustru och fyra till. I Memphis behöver vi bil så jag hyrde en stooor SUV med 7 sittplatser för fem dagar, den kostade 2000 kronor inklusive försäkringar och extraförsäkringar. Riktigt bra pris tycker jag  Jag tycker också att det var ett bra pris men jag gjorde en sökning på skoj på ovan nämna länk och du kunde fått en 7-sits Dodge Caravan för 1.616 kr! (Låter f.ö som en trevlig resa.  ) /R
|
| 30 Mar 2013, 14:15 |
|
|