| Author |
Message |
|
kjelle
|
 Injicera fond/marinad?
Jag har en seriös bit entrecote på G idag. Vid ett svagt ögonblick köpte jag prylar för att injicera marinad i stek, men har ännu inte kommit till skott. Blev bjuden på entrecote en gång som var förberedd på detta vis, och därefter grillad.
Några synpunkter eller tips? Den här biten är såpass fin och mör så att det nog räcker med några timmar på saltbädd, och därefter svartpeppar och indirekt grillning. Men generellt, jag är nyfiken på att testa injicering (av steken, inte personligen).
Kör så att det ryker!
| 25 Aug 2012, 13:20 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Injicera fond/marinad?
kjelle wrote: Jag har en seriös bit entrecote på G idag. Vid ett svagt ögonblick köpte jag prylar för att injicera marinad i stek, men har ännu inte kommit till skott. Blev bjuden på entrecote en gång som var förberedd på detta vis, och därefter grillad.
Några synpunkter eller tips? Den här biten är såpass fin och mör så att det nog räcker med några timmar på saltbädd, och därefter svartpeppar och indirekt grillning. Men generellt, jag är nyfiken på att testa injicering (av steken, inte personligen).
Kör så att det ryker! Jag har alltid trott att ett bra kött reser sig själv utan att dopas av marinader och annat sat att allt kött (och annat) inte lämpar sig för att grilla. Ser fram emot rapporter från Bojare. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 25 Aug 2012, 13:55 |
|
 |
|
Little Wing
|
Borde inte saltbädd torka ur köttet? Har fått lära mig att undvika salt i marinader och dylikt då de torkar ur köttet.
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 25 Aug 2012, 15:34 |
|
 |
|
kjelle
|
Little Wing wrote: Borde inte saltbädd torka ur köttet? Har fått lära mig att undvika salt i marinader och dylikt då de torkar ur köttet. En myt. Torkar ur lite på ytan möjligtvis, men knappast märkbart. Viktigast är helt klart att inte anrätta köttet kylskåpskallt.
| 25 Aug 2012, 17:42 |
|
 |
|
Little Wing
|
kjelle wrote: Little Wing wrote: Borde inte saltbädd torka ur köttet? Har fått lära mig att undvika salt i marinader och dylikt då de torkar ur köttet. En myt. Torkar ur lite på ytan möjligtvis, men knappast märkbart. Viktigast är helt klart att inte anrätta köttet kylskåpskallt. Okej, man lär sig nåt nytt då och då. Bra att veta ! 
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 25 Aug 2012, 17:43 |
|
 |
|
kjelle
|
Naturligtvis kan man debattera om marinad behövs. Om det är ett bra nötkött, marinerar jag definitivt inte. Grilla det går utmärkt, men då i form av rökgrillning med indirekt värme, d.v.s. Grill med lock typ Weber, och ingen glöd direkt under köttet. Gärna hyfsat låg värme, lite luftinsläpp alltså. Fläskkött marinerar jag gärna! Mest för smakens skull, fläskköttet tar åt sig smaken på ett finfint sätt. Dagens köttbutiken blir inte marinerad, räcker med den rikliga marmoreringen. 
| 25 Aug 2012, 17:51 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Testa att injicera fond/marinad i din egna arm istället! blir som en fettsugning fast tvärtom.
|
| 26 Aug 2012, 23:25 |
|
 |
|
kjelle
|
we_made_wor_history wrote: Testa att injicera fond/marinad i din egna arm istället! blir som en fettsugning fast tvärtom. Nja, testa du först och berätta hur det gick. 
| 27 Aug 2012, 01:10 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
var finns det sån där utrustning att köpa? är det en spruta grande med dito nålar eller hur funkar det?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Aug 2012, 05:46 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag köpte den på Citygross. Finns tydligen på Teknikmagasinet, såg jag när jag googlade. Ja, det är en rejäl spruta, med löstagbar kanyl, och hålet på sidan av kanylen. Tror att den heter typ "Marinado" eller något lika passande.
EDIT: Marinator var det, ingenting annat!
Last edited by kjelle on 27 Aug 2012, 09:50, edited 1 time in total.
|
| 27 Aug 2012, 08:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
kjelle wrote: Jag köpte den på Citygross. Finns tydligen på Teknikmagasinet, såg jag när jag googlade. Ja, det är en rejäl spruta, med löstagbar kanyl, och hålet på sidan av kanylen. Tror att den heter typ "Marinado" eller något lika passande. Perfekt ju, då kan man marinera ananas med rom eller apelsinerna med cognac. Möjligheterna hopar sig 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Aug 2012, 09:18 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
kjelle wrote: we_made_wor_history wrote: Testa att injicera fond/marinad i din egna arm istället! blir som en fettsugning fast tvärtom. Nja, testa du först och berätta hur det gick.  Nej kör nu! det här blir grymt! 
|
| 27 Aug 2012, 21:17 |
|
|