View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 01:17

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Datorproblem... 
Author Message

Post Datorproblem...
Har en Fujitsu-Siemens Amilo 3553, som inte vill va med riktigt längre.

Den har börjat trilskas ordentligt vid uppstarten, den startar, fläkten går igång för att några sekunder senare tystna. Powerlampan lyser, och om jag t.ex med FN+F7 slår på webkameran så lyser indikatorn att den är på. Efter en stund går fläkten igång igen vilket visar att det är nån form av aktivitet i den, men datorn startar inte upp, skärmen är svart.
När jag stängt av o försökt igen ett par ggr så kan den plötsligt starta upp.

Har googlat lite på problemet och att processorn får dåligt med kylning var nån idé så jag öppnade upp o tog bort en del damm, var nästan igensatt. Men fortfarande samma problem. Processorn har gått väldigt varm den senaste tiden, och det förstår jag av dammet som satt där. Gjorde även en test med att köra på återställningsskivorna, men fortfarande samma problem.

Är ju lite irriterande att hålla på att mackla en massa för att få igång den.
Någon kunnig som har en idé om vad det kan bero på?

Elektronikskroten nästa kanske?

Datorn är ca 3 år gammal med AMD Athlonx2 processor, 4Gb intenminne, HDMI, Bluray-spelare.

22 Aug 2012, 07:36
Profile

Post Re: Datorproblem...
Haft samma problem med en gammal stationär AMD-dator. Överhettningen gjorde att BIOS kukade ur av någon anledning. Kolla om det finns något sätt att nollställa det (på Macar tar man ur batteriet och håller nere powerknappen i 30 sekunder - säkert någon liknande manöver).

22 Aug 2012, 10:29
Profile WWW

osiris wrote:
Haft samma problem med en gammal stationär AMD-dator. Överhettningen gjorde att BIOS kukade ur av någon anledning. Kolla om det finns något sätt att nollställa det (på Macar tar man ur batteriet och håller nere powerknappen i 30 sekunder - säkert någon liknande manöver).

Googlade lite på just att reseta bios och såg nåt tips på en linande dator att man skulle plocka ur bios batteriet i någon minut för att sen sätta tillbaka det. Sen slå på strömmen på datorn i ca 5 min, sen stänga av o starta igen.
Kan va värt att testa! Tack för tipset 8)

EDIT: Hjälpte inte, har skickat ett mail till Fujitsu-Siemens support för att kolla lite. Hittade efter ytterligare googling att det lär va ett känt problem i den produkt-serien, men eftersom datorn är 3 år gammal lär ju inga garantier gälla.

22 Aug 2012, 11:50
Profile

De uppstartsproblem jag haft, visserligen i stationära datorer, har utan undantag berott på problem med nätagget. Det hjälper inte dig direkt, men du kan ju googla på det och kolla om det stämmer med dina symptom.

23 Aug 2012, 14:31
Profile

Groth wrote:
De uppstartsproblem jag haft, visserligen i stationära datorer, har utan undantag berott på problem med nätagget. Det hjälper inte dig direkt, men du kan ju googla på det och kolla om det stämmer med dina symptom.

Tack för svar, men jag har kommit fram till att det måste va nåt med moderkortet som havererat pga överhettningen. Orkar inte krabbla med det längre så en ny är beställd.

23 Aug 2012, 14:33
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]