| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Människan är allt bra liten..
ett "gäng" om 4 personer sätter skräck i en hel folkgrupp i en liten skitort i Småland. Var finns de övriga byborna? Ingen som har lite balls och vågar stå upp för sina medmänniskor? Ynkliga människor.. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/somal ... 439266.svdhttp://www.svt.se/nyheter/regionalt/jon ... -ur-skolan
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 22 Aug 2012, 07:14 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Människan är allt bra liten..
Dom kanske tiger och samtycker. Eller är tysta för att inte själva råka illa ut.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 22 Aug 2012, 07:28 |
|
 |
|
holmis63
|
Det sprider sig med SDs uppgång, riktigt äckligt, hoppas nedgången kommer snart, vi är ju människor allihop, när ska alla förstå det?
|
| 22 Aug 2012, 07:57 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Detta är för jävligt! 
|
| 22 Aug 2012, 08:57 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Samma skit som i skånska Tomelilla för ett par år sedan, även om det här verkar än mer organiserat. http://www.sydsvenskan.se/sverige/stene ... v-droppen/
|
| 22 Aug 2012, 09:55 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Kan inte för allt förstå att det fortgår....och ingen säger ifrån, det tragiska är nog som någon skrev tidigare i tråden att den lilla byn nog i stort håller med, säger bojkotta skitorten i småland.......
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 22 Aug 2012, 18:27 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Och som vanligt så visar det sej att SVT "rasist" inslag inte berättade den hela sanningen. Det SVT vars journalist Sofia Thermaenius inte anser att det är deras uppdrag "att rapportera sanningen". De många attackerna http://www.hoglandsnytt.se/nyheter/bara-tre-polisanmalningar-om-vald-mot-somalier-i-forserum/Om utflyttningen http://www.hoglandsnytt.se/nyheter/somalierna-flyttar-inte-pa-grund-av-trakasserierna-enbart/Om "rasisterna" som verkar vara svin gentemot allt och alla- idioter helt enkelt. http://www.hoglandsnytt.se/nyheter/forfoljelser-i-forserum-behover-inte-ha-rasistiska-fortecken-ungdomar-kanda-av-polis-och-kommun-har-angripit-andra-grupper/Liknar de "rasistiska " trakaserierna i Vännäs 2009 http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktingfamiljer-lamnar-vannas-efter-trakasserierVad som inte kom fram i pressen var att de femflyktingfamiljernas söner in om loppet av några veckor lyckads med att knivhota en svensk flicka, misshandla flera svenska pojkar och gruppvåldtagit ytterligare en svensk flicka inom loppet av bara några veckor. Lokalbefolkningens agerande jämfördes med Ku Klux Klan....... Oftast är det inte ens fel att två träter.
Last edited by Tobbe z on 24 Aug 2012, 10:41, edited 1 time in total.
|
| 24 Aug 2012, 09:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
för mig är det ju ointressant om det är rasisteridioter eller bara idioter. Poängen är att en liten grupp idioter sätter skräck i småbarn i ett litet samhälle utan att många andra än prästen sätter ned foten
men det kanske de har gjort, samlats på torget och tillsammans uttryckt sin avsky mot trakasserierna. Bara det att SVT glömde att visa den delen. Vad vet jag, jag läser bara tidingar, men jag misstänker att det finns en gnutta sanning i historien också
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 Aug 2012, 09:59 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: för mig är det ju ointressant om det är rasisteridioter eller bara idioter. Poängen är att en liten grupp idioter sätter skräck i småbarn i ett litet samhälle utan att många andra än prästen sätter ned foten
men det kanske de har gjort, samlats på torget och tillsammans uttryckt sin avsky mot trakasserierna. Bara det att SVT glömde att visa den delen. Vad vet jag, jag läser bara tidingar, men jag misstänker att det finns en gnutta sanning i historien också Sådana grupperingar av människor som med vilja och uppsåt vimlar det av(Svennar likväl som Blattar) och det av alla sorter utan att SVT gör ett "rasistinslag". När jag har kontaktat Polisen( vilket jag numera har insett att är bortkatad tid) ang de lokala "provokatörena" här i området så kommer varken Polis eller SVT (har aldrig kontaktat SVT)och jag gissar att det har att göra med sk omvänd rasism. Jämför gärna inslaget med lokalrapporteringen. Notera gärna att det är hela TRE polisanmälningar om detta- skulle vara intressant att se det totala antalet anmälningar i Forsserum under samma tid- gissar att detta är en försvinnande liten mängd- men det enda SVT tycker är värt att rapportera. Det andra drabbade får väl gissningsvis skylla sej själv. Notera även att Somalierna inte har flytt utan själmant gett sej i väg när det fått boende på mer attraktiva orter. Så här efter några dagar så är det uppenbart att SVT har haft en agenda med detta inslag och resten av media samt Ullenhag har hängt på utan att se till helheten. Snart kommer det att vara helt tyst om detta precis som Vännäs 2009. Det verkar ge lite extra Pressstöd för varje gång media nämner "rasism/rasist" samt" främlingsfientlig" och några glosor till. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/somaliska-barn-tas-ur-skolanSvin av alla sorter är förkastliga.
Last edited by Tobbe z on 24 Aug 2012, 10:43, edited 2 times in total.
|
| 24 Aug 2012, 10:32 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: för mig är det ju ointressant om det är rasisteridioter eller bara idioter. Poängen är att en liten grupp idioter sätter skräck i småbarn i ett litet samhälle utan att många andra än prästen sätter ned foten
men det kanske de har gjort, samlats på torget och tillsammans uttryckt sin avsky mot trakasserierna. Bara det att SVT glömde att visa den delen. Vad vet jag, jag läser bara tidingar, men jag misstänker att det finns en gnutta sanning i historien också Noll källkritik?  Eller 'Bara historien inte rubbar mina cirklar kan jag gå igång på den'? Jeppe super. Varför super Jeppe? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Aug 2012, 10:38 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: för mig är det ju ointressant om det är rasisteridioter eller bara idioter. Poängen är att en liten grupp idioter sätter skräck i småbarn i ett litet samhälle utan att många andra än prästen sätter ned foten
men det kanske de har gjort, samlats på torget och tillsammans uttryckt sin avsky mot trakasserierna. Bara det att SVT glömde att visa den delen. Vad vet jag, jag läser bara tidingar, men jag misstänker att det finns en gnutta sanning i historien också Noll källkritik?  Eller 'Bara historien inte rubbar mina cirklar kan jag gå igång på den'? Jeppe super. Varför super Jeppe? /R Nejdå, jag köper inte allt som står i tidningen, jag brukar nog försöka skaffa mig en egen bild baserat på olika fakta publicerat i olika typer av media. Däremot ägnar jag mig inte åt extra mycket källkritik och rotande i web-tidingar när det handlar om just denna typ av dåd, det finns det så många andra som gör. Det bästa just nu för dessa grottare vore väl ngt vittnesmål som berättar hur dessa småskolebarn har trakasserat de stackars ungdomarna som nu utpekas som ensamt ansvariga. Eller att ngt annat barn med samma hudfärg har stått för trakasserierna, detta är ju det mer vanliga argumentet.. Sant är däremot att jag blir mer förbannad när man trakasserar ett barn än om en vuxen drabbas av samma sak. Ologiskt kanske, men också högst mänskligt och ngt som de flesta föräldrar kan identifiera sig med. Jag kommer alltid att reagera mot sånt här och det borde fler göra imho F.Ö: Vilka är dessa mina circlar som inte får rubbas fö? Att jag inte gillar översitteri, mobbing och våld eller vad?
|
| 24 Aug 2012, 11:33 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Svin av alla sorter är förkastliga. där är vi helt eniga det många däremot inte förstår är att det är en oerhört stor skillnad på, när en grupp svenskfödda blonda svenskar trakasserar en blond svenskfödd kommunaltjänsteman, än när samma gäng trakasserar en nyanländ mörkhyad flykting från Mellanöstern eller Afrika 
|
| 24 Aug 2012, 11:46 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote: Svin av alla sorter är förkastliga. där är vi helt eniga det många däremot inte förstår är att det är en oerhört stor skillnad på, när en grupp svenskfödda blonda svenskar trakasserar en blond svenskfödd kommunaltjänsteman, än när samma gäng trakasserar en nyanländ mörkhyad flykting från Mellanöstern eller Afrika  Varför 'tillåter' du att vissa trakasseras men inte andra? Vad är skillnaden? Egentligen? Och vem ska bestämma vilka trakasserier som är 'tillåtna'? Du? Aftonbladet? Jimie Åkesson? (Vad har 'gärningamannens' och 'offrets' hårfärg och ursprung med saken att göra?  Menar du att trakasserier skulle vara OK om de inte var svenskfödda blonda svenskar? Om de är mörkhåriga svenskfödda, är det någon skillnad? Eller om de är födda i Norge men blonda, vad tolereras då att de gör?) Berätta nu, vad är skillnaden i principfrågan för jag förstår inte den 'oerhört stora skillnaden' i ditt exempel. Och jag tror som du att vi är många. Joshunznera wrote: <snip> F.Ö: Vilka är dessa mina circlar som inte får rubbas fö? Att jag inte gillar översitteri, mobbing och våld eller vad? Du har själv beskrivit dina cirklar i ovanstående citerade inlägg. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Aug 2012, 12:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Berätta nu, vad är skillnaden i principfrågan för jag förstår inte den 'oerhört stora skillnaden' i ditt exempel. Och jag tror som du att vi är många.
/R Jadu, jag har förstått att många inte ser skillnaden i att sparka på den som ligger jmfrt med att sparka på den som står 
|
| 24 Aug 2012, 13:20 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Berätta nu, vad är skillnaden i principfrågan för jag förstår inte den 'oerhört stora skillnaden' i ditt exempel. Och jag tror som du att vi är många.
/R Jadu, jag har förstått att många inte ser skillnaden i att sparka på den som ligger jmfrt med att sparka på den som står  Gör det att det överhuvudtaget är rätt att sparka andra? I min värld är båda fel om än i olika grad. Vad du skrev däremot är att det är OK i vissa fall men inte OK i andra. Det är det jag och många andra har svårt att förstå. /R
|
| 24 Aug 2012, 14:41 |
|
 |
|
Joshunznera
|
[quote="Renegade] Gör det att det överhuvudtaget är rätt att sparka andra? I min värld är båda fel om än i olika grad. Vad du skrev däremot är att det är OK i vissa fall men inte OK i andra. Det är det jag och många andra har svårt att förstå. /R[/quote] eh.. nej.... jag skrev att det är skillnad, inte att det ena eller andra är OK... Lite Maktenvarning där, du vill verkligen inte förstå Sparka i detta sammanhang är dessutom inte bokstavligt menat, vilket säkert också det de allra flesta förstår
|
| 24 Aug 2012, 15:02 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote: Svin av alla sorter är förkastliga. där är vi helt eniga det många däremot inte förstår är att det är en oerhört stor skillnad på, när en grupp svenskfödda blonda svenskar trakasserar en blond svenskfödd kommunaltjänsteman, än när samma gäng trakasserar en nyanländ mörkhyad flykting från Mellanöstern eller Afrika  Jag kan tyvärr verkligen inte se skillnaden. Jag gissar att det då skillnad när ett gäng mörkhyade flyktingar från Mellanöstern eller Afrika trakaserar Svenskar fast dom bokstavligen ligger? Min erfarenhet är att detta sker oftare än tvärtom.
|
| 24 Aug 2012, 15:14 |
|
 |
|
Joshunznera
|
(tror att) jag har förtydligat mig redan
trakasserier, psykiska såväl som fysiska, av barn eller vuxna, är aldrig ok i min bok. Självfallet är det heller inte ok att en flykting trakasserar en infödd svensk, tror inte ens att jag har antytt detta.
|
| 24 Aug 2012, 15:45 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: (tror att) jag har förtydligat mig redan
trakasserier, psykiska såväl som fysiska, av barn eller vuxna, är aldrig ok i min bok. Självfallet är det heller inte ok att en flykting trakasserar en infödd svensk, tror inte ens att jag har antytt detta. Din skiljelinje är inte kalibrerad. /R
|
| 24 Aug 2012, 15:53 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Tobbe z wrote: Jag gissar att det då skillnad när ett gäng mörkhyade flyktingar från Mellanöstern eller Afrika trakaserar Svenskar fast dom bokstavligen ligger?
"Bokstavligen ligger"...ja *snyft*, "svenskar" måste vara en av de mest förfördelade, kränkta, icke-priviligerade och socialt utsatta "folkgrupperna"...det är SÅ synd om oss...*snyft* Quote: Min erfarenhet är att detta sker oftare än tvärtom. Att din världsbild säger det förvånar mig inte det minsta.
|
| 24 Aug 2012, 16:09 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: (tror att) jag har förtydligat mig redan
trakasserier, psykiska såväl som fysiska, av barn eller vuxna, är aldrig ok i min bok. Självfallet är det heller inte ok att en flykting trakasserar en infödd svensk, tror inte ens att jag har antytt detta. Men du har ändå en graderingskala på vad som är mer eller mindre åkäj? I min inskränkta lilla värld så är människor som medvetet utnyttjar, misshandlar sin omgivning och medmänniskor jävla svin. Orsaken är att detta trotts vad alla Fadergestalsts/samhälletfel velormänniskor tycker- ett medvetet val av förövarna. Dom har själva valt att bli busar och bete sej illa mot sin omgivning. Ser inga grader i det.
|
| 24 Aug 2012, 16:34 |
|
 |
|
Renegade
|
ChronicTown wrote: Tobbe z wrote: Jag gissar att det då skillnad när ett gäng mörkhyade flyktingar från Mellanöstern eller Afrika trakaserar Svenskar fast dom bokstavligen ligger?
"Bokstavligen ligger"...ja *snyft*, "svenskar" måste vara en av de mest förfördelade, kränkta, icke-priviligerade och socialt utsatta "folkgrupperna"...det är SÅ synd om oss...*snyft* Quote: Min erfarenhet är att detta sker oftare än tvärtom. Att din världsbild säger det förvånar mig inte det minsta. Har du bytt nick!? Att svenskar numera allt som oftast är kränkta har det skrivits en bok om: Hur kommer det sig att dagens människor blir kränkta av nästan allt? Den moderna människan tycks inte tåla oförrätter och upplever minsta ifågasättande av den egna personen som kränkande. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849(Boken fick ingen bra recension.  ) /R
|
| 24 Aug 2012, 16:51 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Känner folk i Forserum och dessa gossar har tydligen varit på allt och alla en längre tid men det var först när somalierna hamnade i skottelden som det var intressant för nyheterna tydligen, därav skriverierna. Nästa nyhetschock vi kommer få läsa mycket om är ju hur nazistsvenskarna i tyska ridstövlar i Katrineholm flyttar sina sorgligt vita barn till friskolor för att trygga deras utbildning, de egoistiska, rasistiska små svinen..... Quote: det många däremot inte förstår är att det är en oerhört stor skillnad på, när en grupp svenskfödda blonda svenskar trakasserar en blond svenskfödd kommunaltjänsteman, än när samma gäng trakasserar en nyanländ mörkhyad flykting från Mellanöstern eller Afrika
Det där lät väl lite trist va? Har den vite kommunaltjänstemannen ett lägre värde på något sätt eller menar du att det per automatik är rasism om det riktas mot en person med annan hudfärg? I sånna fall har vi nog ett par tusen somaliska rasister här i Borås och det låter ju jobbigt alt. ett omvänt "vi och dom" tänk som är till för att underminera eller underkasta urbefolkningen och minska dess värde gentemot resten av befolkningen. Oavsett så låter det inget vidare.
|
| 24 Aug 2012, 18:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
BiTTeR wrote:
Det där lät väl lite trist va? Har den vite kommunaltjänstemannen ett lägre värde på något sätt eller menar du att det per automatik är rasism om det riktas mot en person med annan hudfärg? I sånna fall har vi nog ett par tusen somaliska rasister här i Borås och det låter ju jobbigt alt. ett omvänt "vi och dom" tänk som är till för att underminera eller underkasta urbefolkningen och minska dess värde gentemot resten av befolkningen. Oavsett så låter det inget vidare. rätt av dig, klumpigt uttryckt av mig. Det är när ngn trakasseras just pga sin hudfärg, religion, sexuella läggning etc det blir extra problematiskt. Då pratar vi om s.k. hatbrott Trakasseras man av andra skäl handlar det ju om trakasserier och inget annat (vilket i vårt samhälle inte anses fullt lika allvarligt) I just Forserumsfallet har i alla fall inte jag haft ngn åsikt om varför skolbarnen trakasseras på väg till skolan av dessa äldre killar. I mitt första inlägg var inte det ens en poäng. Poängen var att ett gäng stora grabbar trakasserade småbarn. Inte ok tycker jag
|
| 24 Aug 2012, 19:23 |
|
 |
|
kjelle
|
Rätt intressant utveckling av denna tråd. Trådskaparen (alla vet vem) är upprörd över att ett gäng på 4 översittare trakasserar fr.a. barn och deras familjer. De (alla vet vilka) som får tråden att kantra till att handla om rasism, och är upprörda över att media vinklar det på det sättet, är de som samtidigt hänvisar till rapporter som handlar om "minsann är det fler svenskar som blir trakasserade än invandrare". Sorgligt att se hur en tråd som i grunden handlar om trakasserier av våldsverkare och busar mot barnfamiljer, oavsett hudfärg eller religion, vänds till ännu en beklaglig tråd med främlingsfientlig framtoning.
| 24 Aug 2012, 20:00 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
kjelle wrote: Rätt intressant utveckling av denna tråd. Trådskaparen (alla vet vem) är upprörd över att ett gäng på 4 översittare trakasserar fr.a. barn och deras familjer. De (alla vet vilka) som får tråden att kantra till att handla om rasism, och är upprörda över att media vinklar det på det sättet, är de som samtidigt hänvisar till rapporter som handlar om "minsann är det fler svenskar som blir trakasserade än invandrare". Sorgligt att se hur en tråd som i grunden handlar om trakasserier av våldsverkare och busar mot barnfamiljer, oavsett hudfärg eller religion, vänds till ännu en beklaglig tråd med främlingsfientlig framtoning. +1 Det kan aldrig ha varit trådskaparens intention.  Det är heller inte första gången en tråd får "ett annat liv" än vad skaparen tänkt sig. Det känns ibland som att det är som att snacka med en bunt fruntimmer: "jag hörde vad han sa, men vad menade han egentligen?" 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 24 Aug 2012, 20:03 |
|
 |
|
helmik
|
kjelle wrote: Rätt intressant utveckling av denna tråd. Trådskaparen (alla vet vem) är upprörd över att ett gäng på 4 översittare trakasserar fr.a. barn och deras familjer. De (alla vet vilka) som får tråden att kantra till att handla om rasism, och är upprörda över att media vinklar det på det sättet, är de som samtidigt hänvisar till rapporter som handlar om "minsann är det fler svenskar som blir trakasserade än invandrare". Sorgligt att se hur en tråd som i grunden handlar om trakasserier av våldsverkare och busar mot barnfamiljer, oavsett hudfärg eller religion, vänds till ännu en beklaglig tråd med främlingsfientlig framtoning. Bra sammanfattat.
|
| 24 Aug 2012, 22:08 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
kjelle wrote: Rätt intressant utveckling av denna tråd. Trådskaparen (alla vet vem) är upprörd över att ett gäng på 4 översittare trakasserar fr.a. barn och deras familjer. De (alla vet vilka) som får tråden att kantra till att handla om rasism, och är upprörda över att media vinklar det på det sättet, är de som samtidigt hänvisar till rapporter som handlar om "minsann är det fler svenskar som blir trakasserade än invandrare". Sorgligt att se hur en tråd som i grunden handlar om trakasserier av våldsverkare och busar mot barnfamiljer, oavsett hudfärg eller religion, vänds till ännu en beklaglig tråd med främlingsfientlig framtoning. Precis vad jag tänkte skriva...varför slås det alltid in på vi-dom, svenskar-invandrare...? Synd, tycker jag för det som tråden eg handlar om går ju inte att diskutera bort- fler behöver sätta ner foten och visa civilkurage när barn/ungdomar beter sig bedrövligt. It takes a village to raise a child, eller nåt sånt... Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 24 Aug 2012, 23:01 |
|
 |
|
Renegade
|
kjelle wrote: Rätt intressant utveckling av denna tråd. Trådskaparen (alla vet vem) är upprörd över att ett gäng på 4 översittare trakasserar fr.a. barn och deras familjer. De (alla vet vilka) som får tråden att kantra till att handla om rasism, och är upprörda över att media vinklar det på det sättet, är de som samtidigt hänvisar till rapporter som handlar om "minsann är det fler svenskar som blir trakasserade än invandrare". Sorgligt att se hur en tråd som i grunden handlar om trakasserier av våldsverkare och busar mot barnfamiljer, oavsett hudfärg eller religion, vänds till ännu en beklaglig tråd med främlingsfientlig framtoning. Ganska förutsett skulle jag säga.  Men 'It takes two to tango'. /R
|
| 25 Aug 2012, 00:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
nu är tydligen foten nedsatt i Forserum, man gick ut i ett fackeltåg igår och protesterade mot den senaste tidens trakasserier
Bra!
|
| 25 Aug 2012, 07:30 |
|
|