View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:12

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Jeans! 
Author Message

Post Jeans!
För ca 5 år sen gjorde jag en lite garderobstädning. Ut med ett gäng gamla Levis 501 och in med nåt nytt. Sprang på en jeansbyxa som så passande hette Lee "Flint". Köpte tre (!) par. Jag har under den senaste 5 år perioden avverkat några andra par men just dessa Lee "Flint" håller fortfarande ihop på ett förträffligt sätt och jag har dom fortfarande regelbundet. Imponerande faktiskt. :D
Till skillnad från dessa Flints så inhandlade jag på januari-rean i år (halva reapriset) ett par jeans från Brothers, "East-West" eller nåt. Snygga och bra passform. Dom höll i 3 månader. Skräp. :evil:

Riktpriset för respektive byxa var strax under 1000-lappen.

21 Aug 2012, 09:15
Profile

Post Re: Jeans!
Ha ha, har 501ór från 80 talet i garderoben, slitna men "rock", har precis konstaterat att den modell jag köpt dom senaste åren utgått ur sortimentet...igen...

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

21 Aug 2012, 09:32
Profile WWW

nej inte in me nåt nytt när det gäller jeans här inte :evil:
501 rules 8)

typ halva priset på Levis Store, Connaught Place, Delhi

21 Aug 2012, 09:54
Profile ICQ WWW

Jeans köper man bäst i USA. Sears eller liknande har alltid någon form av jeansrea, typ $29-39. Även med fullt pris ligger priset klart under halva Sverige nivån. Jag brukar köpa 4-5 par.
Även en klassiker som 501:an förändras med tiden, så det brukar bli en ny modell varje gång. Just nu Levi's 514.

21 Aug 2012, 10:31
Profile WWW

Ahh Jeans!

Jag har jeans "jämnt" utom när det ska vara kostym. Till kavaj på vardagarna och till tröja eller skjorta på helgerna.

Jag köpte för ca 10 år sedan ett par jeans från lågpriskedjan Old Navy i NYC. Riktigt bra jeans, bra passform, inte så yviga som 501orna, liite stretch vilket är skönt när jeansen är smala samt en väldigt bra kvalitet. Har köpt några till sedan dess, priset brukar vara 29US$ (!)

Image

Numera finns en annan bra jeans-leverantör, också i NYC, som heter Uniqlo. En Japansk kedja som snabbt växer över världen. Utmärkande för många av deras plagg är att det är mycket bra kvalitet för lågt pris. Jeansen är inget undantag, bra grejjor!

Image

Visst finns det Levi´s också i garderoben, men numera alltid 511 i så fall, de är som en smalare 501a.

Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Aug 2012, 10:40
Profile WWW

kjelle wrote:
Jeans köper man bäst i USA. Sears eller liknande har alltid någon form av jeansrea, typ $29-39. Även med fullt pris ligger priset klart under halva Sverige nivån. Jag brukar köpa 4-5 par.
Även en klassiker som 501:an förändras med tiden, så det brukar bli en ny modell varje gång. Just nu Levi's 514.

+1

Jag har nästan alltid köpt ett gäng Levi's 501 när jag är på andra sidan Atlanten. Senast köpte jag två och av en händelse (visste inte om det innan jag kom till kassan) hade de halva priset på allt i butiken (officiell Levi's-butik). :)

/R

21 Aug 2012, 12:38
Profile

Jag gillar de "svenska" märkena Acne och J Lindeberg. Bra design.
Köper alltid otvättade. Ett par jeans har liksom många liv i takt med att de slits och man tvättar dem. Jag har åtminstone 20 par i rullning.

21 Aug 2012, 12:42
Profile

DrSlim wrote:
Jag gillar de "svenska" märkena Acne och J Lindeberg. Bra design.
Köper alltid otvättade. Ett par jeans har liksom många liv i takt med att de slits och man tvättar dem. Jag har åtminstone 20 par i rullning.

Lindeberg har bra design i många fall, kanske lite smala modeller för oss mogna män. :oops: Jag har köpt ett antal Lindebergprodukter, men gör det inte längre, då kvaliteten ofta är riktigt dålig. Sömmar går upp, foder på jackor släpper igenom stoppning, knapphål har dålig precision (ibland för små). Synd eftersom designen är sportig look och helt OK.

21 Aug 2012, 13:14
Profile WWW

Levi's 504 straight är helt underbara. Jag hittade något liknande hos Lee som hette Jagger och köpte de för det var en otroligt bra passform. Men är lite tveksam mot att det är knappar istället för dragkedja.

Får se om jag vänjer mig.

21 Aug 2012, 16:19
Profile

Crimson wrote:
Levi's 504 straight är helt underbara. Jag hittade något liknande hos Lee som hette Jagger och köpte de för det var en otroligt bra passform. Men är lite tveksam mot att det är knappar istället för dragkedja.

Får se om jag vänjer mig.

Knappar är vägen.....

21 Aug 2012, 16:26
Profile WWW

Knappar is da shit! Safety first.

Image

21 Aug 2012, 16:37
Profile

Jag har nästan bara köpt Levis 501or de senaste 15 åren.
de senaste åren billigt av en snubbe som säljer nya på Tradera
men köpte ett par på rean på NK i våras också.

oftast mörkblå eller svarta men har ett par vita som åker fram emellanåt också.

21 Aug 2012, 22:38
Profile ICQ WWW

Själv så köper jag jeans i england.. duke of london i äkta jeans... jopp i segeltyg såsom levis gjordes från början.. jag sliter ut ett par på 18månader.. o då går jag i dem varje dag... kostar endast 300 kr plus frakt 170från england

22 Aug 2012, 22:03
Profile WWW

Jag vill få tag i bellcut, men hittar bara i heroiniststorlekar :(

22 Aug 2012, 22:33
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Jag vill få tag i bellcut, men hittar bara i heroiniststorlekar :(

Körde Hm´s Lad, men dom har tydligen tagit bort modellen...

23 Aug 2012, 06:48
Profile WWW

Älskar jeans. Men det är lite jobbigt när man börjar bli, som Fredde i solsidan uttryckte det, smal-fet. Och inte fet-fet. Smal-fet är väl när man är smal förutom magen som står ut lite. Man ser liksom ut som en stående orm som har svalt ett strutsägg. Jag gillar 511 men det funkar ju sådär nu :(

Testade Jennon från Replay: fin passform men håller sådär. Testade Darren från Lee: inte lika kul som vid första testet i affären, används knappt alls. Har två par Darron från Diesel, de är ganska ok. Kör mina svarta 511or ändå. Har ett par gamla Diesel med enorm bootcut, lite 60-tal nästan. Använder nästan bara mina 3 olika Nudie nuförtiden; Ett par Grim Tim, ett par Thin Finn, ett par Hank Rey.

Men jag ska helt klart lägga Josh tips på minnet ang Old navy, ska över i oktober och de där såg trevliga ut.

Samtidigt en fråga; nån som vet en vettig modell som funkar utanpå ett par western boots? Fysiskt omöjligt att dra över de flesta jeans idag. Men man vill ju inte se ut såhär heller:
Image

23 Aug 2012, 12:48
Profile

no16 wrote:
smal-fet

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

no16 wrote:
Samtidigt en fråga; nån som vet en vettig modell som funkar utanpå ett par western boots? Fysiskt omöjligt att dra över de flesta jeans idag. Men man vill ju inte se ut såhär heller:

Boot-cut? Eller är det jag som e så helt off och inte reagerat på man är sanslöst ute men Boot-Cut? Händer mig ganska ofta när det gäller mode...

23 Aug 2012, 12:54
Profile

glassfinger wrote:
no16 wrote:
smal-fet

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

no16 wrote:

Boot-cut? Eller är det jag som e så helt off och inte reagerat på man är sanslöst ute men Boot-Cut? Händer mig ganska ofta när det gäller mode...

Det är sanslöst ute med Westernboots också, så det passar ju bra!

skämt åsido, boot-cut är väl avsett just för westernboots-killar typ Thomas Ledin och Lasse Stefanz :mrgreen:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Aug 2012, 13:39
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Det är sanslöst ute med Westernboots också, så det passar ju bra!

Hahah, tänkte nästan att det där skulle komma :mrgreen: Nu är det som så att jag är lite gay på det sättet att jag följer några få modebloggar och prenumererar till och med på King Magazine för att hålla mig up-to-date. Pinsamt, visst men jag erkänner. Således är jag fullt medveten om att Western Boots är totalt ute.

Jag har dock alltid så länge jag minns oftast kombinerat moderiktigt med nån detalj som jag verkligen gillar, oavsett hur fel eller inte det är. Förr eller senare kommer det tillbaka och då kan man ju säga att man var före sin tid!? Senaste åren är det mina bruna spanska handgjorda boots. Sjukt sköna och så jävla snygga. Låga dock, inte höga. Tycker det funkar klockrent till det modet som har varit med slimmade jeans och mycket rutiga skjortor. Har det till och med på jobbet trots att merparten går i svenneuniformen jeans/skjorta/kavaj.

En dag möttes jag på parkeringen av kommentaren "Hello, so where did you park your horse?" av min engelska kollega. Kul :|

Så boot cut: Nä, helst inte. Eller inte alls faktiskt. Mina boots idag är låga. Det är ju inte så att jag stoppar in brallorna i ett par höga John Wayne stövlar :lol: Antar att jag får skippa nästa köp av ett par höga ormskinnsboots. :(

Min karriärsbegränsande favoritkombo:
Image
Image
Image
Image

23 Aug 2012, 15:19
Profile

Släkten jag har i USA handlar jeans när de är i Sverige på besök så smaken är uppenbarligen olika.
Love-Hate förhållande med Acne. Grymt sköna med håller dåligt, framför allt de tvättade som verkligen är på upphällningen redan vid köp.

23 Aug 2012, 15:56
Profile

johan wrote:
Love-Hate förhållande med Acne. Grymt sköna med håller dåligt, framför allt de tvättade som verkligen är på upphällningen redan vid köp.

Låter som ett par av mina Wrangler - 2:a tvätten gick det hål i dom! Galet fejkslitna från fabrik och givetvis hur sköna som helst från början. Har fler av samma modell men inte samma grad av fejkslitage, de håller bra.

Micke

23 Aug 2012, 16:06
Profile ICQ WWW

no16 wrote:

Samtidigt en fråga; nån som vet en vettig modell som funkar utanpå ett par western boots? Fysiskt omöjligt att dra över de flesta jeans idag.

Jeans OVANPÅ boots är så långt det går att komma från att vara rock n roll!

Ville bara påpeka det... :roll:

23 Aug 2012, 16:23
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]