View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:35

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Båt für Josh? 
Author Message

Post Båt für Josh?
jag vistas mycket i sjödistriktet i hjärtat av Sörmland. Brygga finns liksom slip men ännu ingen båt. Har haft lite funderingar på att skaffa bryggbåt, men på senare tid insett att jag vill ha en motorbåt. Vattnen är i huvudsak Båven och angränsande sjöar, så ngt saltvatten och höga vågor är det inte tal om

Har haft en hel del båtar i mina dar, först jollar som Optimist och Örnjollen sedan Lazer och större segelbåtar som Albin Express men även styrpulpetare (senast en Buster RS)

Nu har jag varit båtlös i 10 år och känner att jag börjar få tid för lite båtutflykter igen. Kraven är att det ska vara en bekväm båt för 2-4 (ev.6) personer, badstege och dito plattform eftersom båten mest kommer att användas för bad och lunchutflykter. Gärna med kapell och sovplats för 2 plus en terrier, men inget krav. Krav är däremot att den ska vara liten nog att vara bekväm att dra med trailer. Den ska helst inte vara en fortåkarbåt, jag föredrar farter på max 10 knop nu för tiden

Båten kommer att ligga på land för det mesta och träbåt går bort.

Prisklass? Tja vad kostar det? får man ngt med ovanstående specar för 30-60.000?

Tips mottages tacksamt, gärna även länkar till annonser om ni vet ngn båt är till salu 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Aug 2012, 18:30
Profile WWW

Post Re: Båt für Josh?
Saga 24-27

17 Aug 2012, 18:31
Profile WWW

leffje wrote:
Saga 24-27

på tok för stor och tung! (men fin för övrigt)

17 Aug 2012, 18:37
Profile WWW

Låter som en något till åren s.k. Kabinbåt, typ Örnvik, gärna med motorn utbytt till åtminstone en 90-talare. Just 10-knop är ett besvärligt område, en mer snabbgående kommer inte upp i planing och drar mycket soppa, samt går oskönt i lågfart. En snipa har ju ca 8-9 knop som maxfart, och samtidigt marschfart. Hitta en sådan i plast, fast dom kostar nog lite till.
40-50KSEK, låter som en styrpulpetare från tidigt 90-tal, eller justs en 10 år äldre kabinbåt.

17 Aug 2012, 22:13
Profile WWW

Vi har en Uttern 5000 HT på landet och den får man väl säga uppfyller ovanstående krav.
Det GÅR säkert att sova två pers i den med lite god vilja, men inte mycket mer.
Vad finns det att säga mer?
Trevlig båt, hanteras på släp utan herrejösses-bil och har väl inte vållat oss några som helst problem.
Planer ganska lätt, vi har iofs trimplan, och är lätthanterlig i låga farter.

Finns en till salu i Sthlm:

http://www.blocket.se/stockholm/Motorba ... ?ca=11&w=3

17 Aug 2012, 23:18
Profile

sån här typ?

http://www.blocket.se/kristianstad/Adec ... ?ca=12&w=3

17 Aug 2012, 23:37
Profile WWW

En gammal Riva skulle passa till dina Ray Ban Clubmasters. 8) Men de är byggda i trä och kostar mer än budget så den går bort. :wink:

Jag skulle till att börja med se till behovet (vilket du iofs har gjort). I en (mindre) insjö skulle jag inte premiera fart eller övernattning utan mer en fiske/utflyktsbåt. (I skärgården och de stora sjöarna vill man komma längre och kanske övernatta, i en insjö är det förmodligen bekvämare att ta med ett tält.)

Det jag själv i första hand skulle se efter är ett enkelt handhavande och minimalt underhåll - klarar man med två man (eller en man och en kvinna :wink: ) att ta upp båten inför vintern, lossa utombordaren och bära in den i båtförrådet etc. En trailer på köpet skulle vara högt på min lista för att slippa plats på varv t ex.

Vikt och balans viktigare än fart och komfort kan man sammanfatta det. :)

/R

18 Aug 2012, 11:45
Profile

Den skulle nog passa din beskrivning, dock lite tunga vid transport och sjösättning.
Snipor med dieselmotor tankar man normalt Max en gång per säsong! Sjövärdiga, och mycket för pengarna, om farten inte har betydelse.

18 Aug 2012, 11:54
Profile WWW

att det ska gå att övernatta i båten är som sagt inget viktigt. Jag inser att det blir för mycket överbyggnad /hög vikt om jag ska ha ngt sånt. Så egentligen ska jag nog ha en öppen båt med soltak Åsså ska den vara bekväm att fika i och att bada från 8)

Lätt att veva ner och upp är också prio. Problemet är ju att alla båtar som passar denna beskrivning har en stor utombordare, sånt vill jag inte ha. Dels blir det ett jävla tankande, dels har jag verkligen inte bråtton när jag ska ut på bad och fika-tur

Jag kommer att ha den på trailern mest hela tiden, bara vid bryggan i sjön under semestern typ. ska det tas korta turer finns det eka. Jag blev trailerfrälst under mina Buster-år, då hade jag båten på tomten hemma och droppade i den när jag behövde den. Perfekt när man har åkt klart, bara att spola av den med trädgårdsslangen.

Liten sjö vet jag inte om man kategorisera Båven som. Den har en strandlinje på ca 500km och det går nog att spendera en hel månad där och hitta nya badklippor varje gång man ska bada :)

18 Aug 2012, 13:00
Profile WWW

Joshunznera wrote:
att det ska gå att övernatta i båten är som sagt inget viktigt. Jag inser att det blir för mycket överbyggnad /hög vikt om jag ska ha ngt sånt. Så egentligen ska jag nog ha en öppen båt med soltak Åsså ska den vara bekväm att fika i och att bada från 8)

Lätt att veva ner och upp är också prio. Problemet är ju att alla båtar som passar denna beskrivning har en stor utombordare, sånt vill jag inte ha. Dels blir det ett jävla tankande, dels har jag verkligen inte bråtton när jag ska ut på bad och fika-tur

Jag kommer att ha den på trailern mest hela tiden, bara vid bryggan i sjön under semestern typ. ska det tas korta turer finns det eka. Jag blev trailerfrälst under mina Buster-år, då hade jag båten på tomten hemma och droppade i den när jag behövde den. Perfekt när man har åkt klart, bara att spola av den med trädgårdsslangen.

Liten sjö vet jag inte om man kategorisera Båven som. Den har en strandlinje på ca 500km och det går nog att spendera en hel månad där och hitta nya badklippor varje gång man ska bada :)

Det är en segelbåt du ska ha alltså? :)

I val av båt skulle jag betrakta Båven som en liten sjö. :) För stor eller för snabb blir 'overdressed'. :wink: Räkna avståndet till det 'bortesta stället' du vill besöka, dividera med tiden du vill att det högst ska få ta att ta sig dit och du har resultatet vilken hastighet båten enigt dina specar ska uppfylla. 8)

Här finns förresten ett sjökort i pdf-format. :) http://www.teamtrogdor.se/fargkarta-over-baven

/R

18 Aug 2012, 13:35
Profile

Ser ut som du har haft en kappseglings historia ?

18 Aug 2012, 14:33
Profile WWW

min tilltänka båt ska nog tuffa på i 8knop ungefär, känns lagom så

Den här tycker jag är lagom. Bred och stadig och ett soltak så man inte får malignt melanom på flinten. Förstår inte varför det inte finns såna här båtar som är designade för lite lägre farter..

http://www.blocket.se/goteborg/Ornvik_5 ... ?ca=12&w=3

Image

och Bbenderman; jovisst har det kappseglats, finns det ngt annat sätt att segla? :wink:

18 Aug 2012, 17:03
Profile WWW

Det där med trailerbåt och utombordare i lagom storlek, är nog ett smidigt koncept, men tyvärr får man inte ha dom ifred nuförtiden. Grannen blev av med sin 75hk Yamaha när båte stod på trailer en vecka i Juni, jag själv blev av med min 100hk för ett par år sedan. Rapporterna från polisdistrikten är deprimerande. Båtar som ligger i vattnet verkar få vara ifred bättre, det kräver lite mer att stjäla en +100kg motor från vattnet.

Ledsen att vara olyckskorp Josh, men jag skulle inte ställa en båt på trailer obevakad mer än något dygn som det har blivit. Tjyvarna åker runt och rekar konstant. Jag tror att risken för stöld är väldigt hög.
Möjligtvis någon äldre styrpulpetare med en oattraktiv 2-taktare, men även dom verkar sitta löst på båtarna, min kanotklubb blev av med en GAMMAL 35hk Jonsson förra hösten.

19 Aug 2012, 14:58
Profile WWW

kjelle wrote:
Det där med trailerbåt och utombordare i lagom storlek, är nog ett smidigt koncept, men tyvärr får man inte ha dom ifred nuförtiden. Grannen blev av med sin 75hk Yamaha när båte stod på trailer en vecka i Juni, jag själv blev av med min 100hk för ett par år sedan. Rapporterna från polisdistrikten är deprimerande. Båtar som ligger i vattnet verkar få vara ifred bättre, det kräver lite mer att stjäla en +100kg motor från vattnet.

Ledsen att vara olyckskorp Josh, men jag skulle inte ställa en båt på trailer obevakad mer än något dygn som det har blivit. Tjyvarna åker runt och rekar konstant. Jag tror att risken för stöld är väldigt hög.
Möjligtvis någon äldre styrpulpetare med en oattraktiv 2-taktare, men även dom verkar sitta löst på båtarna, min kanotklubb bhttp://www.ljudbojen.com/posting.php?m ... 524787#lev av med en GAMMAL 35hk Jonsson förra hösten.

det beror väl på var båten står iofs, min kommer mest att stå på tomten på en ö. Det är inte många tjuvar som vågar sig över dit eftersom det bara finns en väg tillbaka. Över en 2 meter bred bro... Och för övrigt, jag ska ju ha en saktåkarbåt, så den motorn är det nog inte så mycket sug efter

19 Aug 2012, 16:53
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:

Möjligtvis någon äldre styrpulpetare med en oattraktiv 2-taktare, men även dom verkar sitta löst på båtarna, min kanotklubb blev av med en GAMMAL 35hk Jonsson förra hösten.

det beror väl på var båten står iofs, min kommer mest att stå på tomten på en ö. Det är inte många tjuvar som vågar sig över dit eftersom det bara finns en väg tillbaka. Över en 2 meter bred bro... Och för övrigt, jag ska ju ha en saktåkarbåt, så den motorn är det nog inte så mycket sug efter

Det är säkert skillnad på läge och värde, men båtmotorstölderna har ökat enormt, och just båtar som står på land står inte säkra någonstans. Det är dessutom inga snälla grabbar som är ute i denna svängen, man ställer sig inte i vägen för beväpnade grovisar... Polisernas standardsvar brukar vara att redan samma dygn finns de stulna motorerna i Baltikum. Jag har bitit i det sura äpplet, och kommer inte att göra det igen.

19 Aug 2012, 20:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]