View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:21

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Nya trender - inga presenter tack 
Author Message

Post Nya trender - inga presenter tack
Vid flera tillfällen de senaste åren har det på inbjudan till födelsedagsester angivits 'inga presenter tack, skänk pengar till X' (Rädda Barnen, Röda Korset eller 'mr Madiba' i en kåkstad i Sydafrika. Gott så, jag har inga problem att istället för present skänka pengar till en person/verksamhet/eller vad det nu må vara enligt festföremålets anvisningar.

Det märkliga är att i de absolut flesta fallen ska betalning ske till festföremålets konto - inte direkt till den uppgivne mottagaren eller till någon som har festföremålets förtroende att samla in pengarna. En kusin till mig hade den goda smaken att låta sin svärfar (under 'insyn' av sin far) samla in pengarna till 'smekmånad' och sedan överlämna pengarna så att brudparet inte visste hur mycket var och en hade gett.

Är detta det nya sättet att finansiera sin egen fest eller ett sätt att se betalningsviljan hos de inbjudna eller är jag alltför 'konspiratorisk'? :roll: :wink:

/R

17 Aug 2012, 11:33
Profile

Post Re: Nya trender - inga presenter tack
Jag tror nog att du läser in mer än vad som finns bakom.

Har också varit på en del såna där fester med liknande inbjudan
(cancerfonden tror jag) och då har det nog mer handlat om att den
som fyller (rätt mogna) år redan har det mesta och inte vill ha ännu
mera onödiga pryttlar att hålla rätt på.

17 Aug 2012, 16:05
Profile

bra med fester utan presenter! Jag föredrar alla dagar en fest med nära och kära utan presenter framför ngn ny manick som man inte behöver eller en anmälan till ngn jävla cykeltävling som man inte har lust att cykla :lol:

Att skänka pengar till ngt nyttigt borde vara självklart för alla som kan avvara något, men knappast en inträdesbiljett till mitt födelsedagskalas

Att som exemplet samla in pengarna till eget konto för att sedan köpa trän i Afrika eller näringspåsar till Bangladesh verkar ju mer tyda på att vederbörande antingen inte litar på sina vänner, eller har en dold agenda :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Aug 2012, 16:13
Profile WWW

Quote:
Det märkliga är att i de absolut flesta fallen ska betalning ske till festföremålets konto

Vilken misstroendeförklaring! :evil: Jag skulle nog ompröva vänskapen med någon som gjorde så (om det var en släkting skulle jag kanske avsäga mig en bit av DNA:t :lol: )
I de fall jag råkat ut för sådana gåvor så har det alltid handlat om ett särskilt ändamål och efter förmåga/vilja direkt till mottagaren och ingen har sedan tagit reda på om någon ska ut i skamvrån.

17 Aug 2012, 16:32
Profile

abergh wrote:
Quote:
Det märkliga är att i de absolut flesta fallen ska betalning ske till festföremålets konto

Vilken misstroendeförklaring! :evil: Jag skulle nog ompröva vänskapen med någon som gjorde så (om det var en släkting skulle jag kanske avsäga mig en bit av DNA:t :lol: )
I de fall jag råkat ut för sådana gåvor så har det alltid handlat om ett särskilt ändamål och efter förmåga/vilja direkt till mottagaren och ingen har sedan tagit reda på om någon ska ut i skamvrån.

Jag vet inte, men JAG skulle nog tycka det var snäppet roligare att själv "skänka 10.000 till välgörande ändamål", än att veta att folk skänkt det de kan avvara till välgörande ändamål :?:

17 Aug 2012, 17:54
Profile

Jag vill aldrig ha presenter, eftersom jsg har allt jag behöver. Däremot uppmanar jag alla att skänka pengar till Föreningen Musikhuset som jag var med och startade på 70-talet. Givetvis med föreningens postgirokonto som referens.

17 Aug 2012, 20:37
Profile ICQ WWW

presenter inom familjen är trevligt, samt vid barnkalas.

Vi vuxna firar inte stort vid födelsedagar annat än MÖJLIGEN när någon firar jämt typ 40 , 50 osv
men då brukar det vara att dom samlat ihop till något, känns tråkigt att ta bort det tycker jag.

jag tycker det är lite fånigt samtidigt ,man kan väl ge till välgörenhet när man vill , inte bara när någon fyller år? Ge en 100-lapp i månaden året om istället? och låt den som fyller få sin present.

17 Aug 2012, 21:01
Profile ICQ WWW

Gillar inte detta. Antingen tar man emot presenter eller också inte, bägge helt OK. MEN man kan inte be om pengar istället!! Eller ens tala om för andra vilka insamlingar som ska stödjas.

Påminner om den klassiskt skruvade raggrepliken: "Får jag bjuda på en drink, eller vill du ha pengarna istället".

Känns också väldigt konstigt när företaget man jobbar åt meddelar att: "I år har vi beslutat att företagets julklapp till personalen ska bli ett bidrag till Cancerfonden". Jaha, skänk gärna pengar till Cancerfonden, men kalla det inte för julklapp till de anställda.

Att dessutom begära in pengarna till eget konto känns väldigt "Röda Korset".

(Så tänker jag.)

18 Aug 2012, 19:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]