View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:03

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Tradera-kund som inte betalar 
Author Message

Post Tradera-kund som inte betalar
provsålde lite på Tradera. Det gick ju bra tills det vara dags att avsluta affären och få betalt. Köparen svarar inte på mail och inte på telefon. Telefonnumren går dessutom till en annan adress och namn än det namn köpren har angivit

Köparen har en hel del positiva kommentarer som köpare så det är ju ingen nybörjare på Tradera

Vad gör jag nu? utom allt som innebär ngt vålsamt ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Aug 2012, 09:57
Profile WWW

Post Re: Tradera-kund som inte betalar
Snacka om missflyt. Under alla år frugan handlat på Tradera har hon aldrig åkt på en blåsning. Det är nog bara att ha tålamod. Snubben kan vara på tjänsteresa, eller semester. Säkert finns det en logisk förklaring. Annars är det bara att anmäla honom till Tradera och låta deras "apparat" göra sitt. Vänta en vecka och lägg sedan ut auktionen igen och hänvisa till "oseriös köpare". :)

10 Aug 2012, 10:13
Profile ICQ WWW
Kontakta tradera support så makulerar de kostnaden för auktionen. Det genereras nämligen en kostnad utifrån vad högsta budet blir och den ska du ju inte behöva stå för om varan nu inte blir såld.
Du kan också anmäla köparen till tradera så får han en varning alt. blir avstängd.
Du får ju också ge negativt omdöme till köparen.
Om du har mycket fritid så kan du ju göra en polisanmälan, eftersom ett avtal har brutits. Troligtvis får du dock på vändande post ett brev från polisen med en hälsning om att din anmälan avskrivits.

10 Aug 2012, 10:17

det har gått 5 dagar nu och jag har mailat Tradera i ärendet. Visst kan han vara på semester, men va faan, man kollar väl sin Tradera om man vet att man har det ledande budet i en auktion.. Eller det gör man kanske inte

Nej ngn polisanmälan blir det ju inte, det är mest agerandet som stör.

Men men, jag hade väl bara otur kan man hoppas

10 Aug 2012, 10:25
Profile WWW

Fullerton wrote:
Om du har mycket fritid så kan du ju göra en polisanmälan, eftersom ett avtal har brutits.

Det är inget brott att bryta ett avtal , om man inte kan styrka uppsåt, i så fall kan det vara bedägeri, men då måste ju gärningsmannen gjort någon vinning på det , snarare skulle det bli en stämning där man kan kräva den 'skada' man lidit , om man nu ens kan styrka det.

Långsökt...... Polisen ska inte hålla med sånt , eller leta efter nallar och twittra heller för den delen , utan lösa brott.

10 Aug 2012, 10:35
Profile ICQ WWW

Alltså...ta det lugnt....det har gått 5 dagar o du får spader redan ?
Han kanske är på semester utan internet?
Efter två veckor kan du börja gnälla.

10 Aug 2012, 11:26
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Alltså...ta det lugnt....det har gått 5 dagar o du får spader redan ?
Han kanske är på semester utan internet?
Efter två veckor kan du börja gnälla.

haha, inget spader.. det är nog bara jag som är lite storstadsstressad. Köparjäveln bor på landet, han kanske bara kollar mail på söndagar :)

Nej jag var väl mer ute efter vad som kan tänkas vara praxis i såna här lägen. Jag vill ju veta när man ska lägga ut auktionen på nytt.

För mig känns det som att ett köp ska betalas snarast efter ingånget avtal. När jag köper på eBay brukar jag betala inom en minut och det gjorde den andra Tradera-kunden som ropade hem min andra auktion i söndags.

Men som sagt, jag kanske bara ska ta det lugnt ett tag och avvakta. Inför nästa Tradera-auktion ska jag dock se till att skriva ngt om att betalning ska vara genomförd inom tre vardagar eller nåt sånt

10 Aug 2012, 13:07
Profile WWW

De allra flesta gånger betalar jag direkt efter vunnen auktion och de flesta jag sålt till gör detsamma.

En gång sålde jag en gitarr på Tradera och någon betalning, bekräftelse på köpet eller annat meddelande kom inte. Efter en tid (mer än en vecka) fanns betalningen plötsligt på mitt Paypal-konto varpå jag skickade gitarren men jag har inte någonsin hört ett ljud från köparen. :roll:

Detta är den enda gången som jag inte fått något mail från köparen. I de flesta fall kommer ett 'betalning jord', 'tack för snabb affär' eller något liknande.

/R

10 Aug 2012, 13:49
Profile

Vänta ett tag till tycker jag. Eftersom det är sommar är sannolikheten större att köparen är på semester. Det kan ju också vara en slarver som har glömt lösenordet till just det email-konto han använder till Tradera. Var också beredd på att negativt omdöme ofta kommer i retur, så man bör vara lite försiktig med dessa.

Efter några veckor kan det väl vara dags att lägga ut varan på nytt.

10 Aug 2012, 14:15
Profile

Joshunznera wrote:
Inför nästa Tradera-auktion ska jag dock se till att skriva ngt om att betalning ska vara genomförd inom tre vardagar eller nåt sånt

Låter sunt. "Betalning senast tre dagar efter mottaget vinnarmail" brukar funka klockrent. :)

10 Aug 2012, 14:51
Profile ICQ WWW

Förmodligen löser det sig om du ger det nån vecka till. Du är också i viss mån skyldig att försöka kontakta köparen på annat sätt än via mail, t.ex via telefon, brevduva eller flaskpost.

Angående det som skrivits ovan angående att få auktionsavgift krediterad samt att starta om auktion osv så är det så här:

Om du vill slippa betala auktionsavgiften så MÅSTE du ge köparen negativt omdöme med anledning "utebliven betalning" samt starta om auktionen. Du kan alltså inte välja att låta bli att starta om auktionen, ej heller kan du låta bli att lämna negativt omdöme - vilket alltid känns lite "sådär" eftersom det finns en överhängande risk att köparen (som förmodligen ÄR en jävla idiot eftersom han tror att han kan vinna en auktion och sen strunta i betalningen) ger dig dåligt omdöme som hämnd tillbaka.

10 Aug 2012, 15:07
Profile

Sen kan det finnas naturliga orsaker. Vi hade en auktion (som iofs inte var värd så mycket pengar), men varken pengar eller kontakt etablerades. Vi beslöt att låta det hela bero. Tre veckor senare ringde mannen som ropat in auktionen. Han hade fått en hjärtinfarkt natten efter han vann auktionen - innan vi skickat ut vinnarmail - och just kommit hem från sjukhuset där han bland annat opererats. Känns skönt att man inte spädde på hans olycka med negativa omdömen en sån gång. :roll:

10 Aug 2012, 15:15
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Sen kan det finnas naturliga orsaker. Vi hade en auktion (som iofs inte var värd så mycket pengar), men varken pengar eller kontakt etablerades. Vi beslöt att låta det hela bero. Tre veckor senare ringde mannen som ropat in auktionen. Han hade fått en hjärtinfarkt natten efter han vann auktionen - innan vi skickat ut vinnarmail - och just kommit hem från sjukhuset där han bland annat opererats. Känns skönt att man inte spädde på hans olycka med negativa omdömen en sån gång. :roll:

faan va du är blödig Fb!

10 Aug 2012, 15:45
Profile WWW

Groth wrote:
Förmodligen löser det sig om du ger det nån vecka till. Du är också i viss mån skyldig att försöka kontakta köparen på annat sätt än via mail, t.ex via telefon, brevduva eller flaskpost.

Angående det som skrivits ovan angående att få auktionsavgift krediterad samt att starta om auktion osv så är det så här:

Om du vill slippa betala auktionsavgiften så MÅSTE du ge köparen negativt omdöme med anledning "utebliven betalning" samt starta om auktionen. Du kan alltså inte välja att låta bli att starta om auktionen, ej heller kan du låta bli att lämna negativt omdöme - vilket alltid känns lite "sådär" eftersom det finns en överhängande risk att köparen (som förmodligen ÄR en jävla idiot eftersom han tror att han kan vinna en auktion och sen strunta i betalningen) ger dig dåligt omdöme som hämnd tillbaka.

jorå, jag har ringt också (ett flertal gånger)

äh, det är bara att vänta som sagt. Får väl roa mig med att lägga upp ngt annat så länge. Nästa auktion blir nog en 12-str hals NOS till en Hagström. Utrop+ 1:- och inget reservationspris :)

10 Aug 2012, 15:48
Profile WWW

Groth wrote:
vilket alltid känns lite "sådär" eftersom det finns en överhängande risk att köparen (som förmodligen ÄR en jävla idiot eftersom han tror att han kan vinna en auktion och sen strunta i betalningen) ger dig dåligt omdöme som hämnd tillbaka.

Det är ju en av de stora nackdelarna med det systemet med 'feedback'

10 Aug 2012, 16:15
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
faan va du är blödig Fb!

Jag vet! 8) :lol: :wink:

10 Aug 2012, 16:43
Profile ICQ WWW

Surt! jag råkade ut för det omvända! jag hade betalt! brukar göra det omgående efter vinnar mejlet kommer :)och sedan går det över en vecka !!inget i brevlådan :?

testar att ringa! mobilnummret fungerade inte! :twisted: skickar ett argt mejl om att jag kontaktar tradera samt att jag tänker ta kontakt med Polisen om inget händer 8) efter ett par dagar får jag ett svar ! att det har hänt en massa inom familjen ! som han prioiterade före TRADERA :shock:

Eft drygt 2v kom min Traderavins!!

10 Aug 2012, 21:24
Profile

i morse fick jag email rån Plusgirot att en insättning hade skett, loggade in och japp där fanns pengarna från rätt avsändare. Insatta 8 dagar efter avslutad auktion

Fortfarande inga svar via mail men det där var väl ett sorts svar...

Har mailat och tackat för pengarna samt meddelat att pakete är på väg, inklusive kollinummer. Får nog inget svar på det mailet heller

Vilka konstiga prickar det finns...

Slutet gott allting gott

14 Aug 2012, 16:28
Profile WWW

Serru... Kanon, då har du fått lite pengar att köpa cigarrer för.

14 Aug 2012, 17:18
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]