View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 01:26

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Försvunnen låda på bussgods 
Author Message

Post Försvunnen låda på bussgods
Nån som har erfarenheter av att bussgods slarvat bort grejer? Jag har köpt en högtalarlåda här på bojen och den är skickad men inte ett spår av lådan på bussgods, den har varit på drift i 12 dagar nu utan att registreras nånstans. På bussgods på min ort är den en sommarvikare som säkert försöker så gott han kan men vad skall man göra, hur länge skall man vänta innan man kan kräva nån form av kompensation? Nu verkar det ju dessutom så att bussgods missat att scanna paketet vid inlämningen vilket gör att man ju är lite orolig att dom kommer att säga att paketet inte ens är inlämnat. På bussgods säger dom att försvunna paket brukar komma fram till slut men jag vill inte vänta i veckor på ett paket som kanske kommer att dyka upp.

Nån som har erfarenheter av strul med bussgods?

06 Aug 2012, 20:41
Profile

Post Re: Försvunnen låda på bussgods
Den person som lämnade in paketet bör väl ändå ha fått någon sort kvitto med nr? Kan inte han/hon besöka Bussgods kontoret och reda ut det.

06 Aug 2012, 20:43
Profile

Crimson wrote:
Den person som lämnade in paketet bör väl ändå ha fått någon sort kvitto med nr? Kan inte han/hon besöka Bussgods kontoret och reda ut det.

Det har han också gjort och fraksedel nr finns också och det ligger inte heller kvar på den bussgodsterminal som den är inlämnad. Det hade ju varit bättre om det legat kvar, nu är paketet helt enkelt nånstans spårlöst borta.

06 Aug 2012, 20:56
Profile

Min erfarenhet är att det dyker upp snart. Det är väl nån sommarvikarie som strulat lite, ta det lugnt så dyker det säkert upp ska du se. Man hinner ofta stressa upp sig i onödan när det gäller sånt här.

06 Aug 2012, 21:00
Profile

Köpte gitarr av britbender här på bojen
Bussgods gav mig case't och blev sen förvånade när jag sa att den skulle betalas oxå
Hade altså bara kunnat ta gitarren utan att betala

06 Aug 2012, 21:22
Profile

För egen del har det alltid gått bra. Den enda gången det blev fel var när en förstärkare hamnade i Lidköping istället för Linköping. Kom fram till slut i all fall. Ska iväg idag och hämta ett paket som skickades i torsdags em. Dyrt som f-n blev det däremot - 455:-, och då är det definitivt inte lika stort och tungt som tex en 4x12:a.

Micke

07 Aug 2012, 08:37
Profile ICQ WWW

Äntligen på morgon 13 dagar efter inlämningen är paketet registrerat som inlämnat i Tranås :shock:

07 Aug 2012, 08:48
Profile

Nån som vet hur länge en transport får ta? Paketet är registrerat på tisdag morgon men inget nytt har hänt. Ringde bussgods i Tranås men dom hade inget paket och då sa dom att dom registrerade paketen åt Gränna så det var därför dom inte hade det.

Jag börjar vara nådigt less nu

10 Aug 2012, 10:05
Profile

Har f.n. en tvist som pågått med Bussgod där ARN är inkopplat och allt. Har egentligen inga problem med Bussgods men i detta fallet var de omedgörliga som fan. När jag tänker efter hade jag ett paket på vift som skulle till Malmö, men det dök upp så småningom när vi var på dem lite.

10 Aug 2012, 12:00
Profile WWW

Personligen känns det som om bussgods inte längre är ett alternativ. Paketet jag fick hem som kostade 455:- i frakt (frakten gick på mer än prylen jag köpte!) var ca 50x50 cm och vägde 18 kg. DHL skulle ha 388:- för att skicka samma paket. Säljaren hade tyvärr långt till DHL-ombudet så jag tyckte att han skulle slippa att åka. Annars fungerar normalt DHL och Schenkerombuden riktigt bra. Däremot tar de väl inte lite större paket från privatpersoner? Nu funkade ju i alla fall Bussgods bra den här gången även om det var dyrt, det kom ett SMS så fort paketet var framme.

Micke

10 Aug 2012, 12:30
Profile ICQ WWW

Nya turer, och inget paket. Paketet som är inlämmnat den 26:e juli och registrerats som inlämnat den 7 augusti är fortfarande spårlöst borta.

Nu är killen som jobbar som ordinarie på bussgods tillbaka och han kollade och tydligen var inte paketet anmält försvunnet. Han kollade också efter att ha fått singalement på det försvunna paketet efter övertaligt gods men inget stämmed med mitt paket.

Vad skall man tro, jag vill ha min 2, 12 låda nu och tycker att jag har fått vänta nog länge.

14 Aug 2012, 15:32
Profile

busse wrote:
Nya turer, och inget paket. Paketet som är inlämmnat den 26:e juli och registrerats som inlämnat den 7 augusti är fortfarande spårlöst borta.

Nu är killen som jobbar som ordinarie på bussgods tillbaka och han kollade och tydligen var inte paketet anmält försvunnet. Han kollade också efter att ha fått singalement på det försvunna paketet efter övertaligt gods men inget stämmed med mitt paket.

Vad skall man tro, jag vill ha min 2, 12 låda nu och tycker att jag har fått vänta nog länge.

Fan vilken soppa... Hoppas det inte blir som med vissa brev som försvunnit - och dykt upp 50 år senare... All lycka på vägen tillönskas dig. :cry:

14 Aug 2012, 15:35
Profile ICQ WWW

Ja, tyvärr kan man ju inte göra så mycket utom att försöka ligga på lite. Hoppas det löser sig!

14 Aug 2012, 16:46
Profile WWW

Är det nån som har koll på när man kan kräva ersättning? Det kunde ju faktiskt varit så att jag verkligen hade behövt lådan då jag skall ut och spela, nu är det länge till nästa spelning förmodligen 3:e helgen i juli nästa år men det behöver ju inte bussgods veta.

Hur värderar man lådan? Jag vill ha en Framus 212 låda inget annat, att hitta en till sån beggad om inte denna kommer fram är ju lite svårt.

14 Aug 2012, 20:15
Profile

Nu har jag inte stenkoll men jag tycker det vore logiskt om lagen sa att du ska bli ersatt så att du försätts i samma läge som om varan hade gått fram. Men det finns säkert nån här som har bättre koll. Däremot vet jag inte om det gått tillräckligt lång tid? Törs inte säga :oops:

14 Aug 2012, 21:47
Profile WWW

det är alltid knepigt med transporter som går snett, tex är jag säker på att det endast är avsändaren som kan reklamera och begära ersättning från speditören.

Nästa steg blir ju värdering av prylen , det torde vara tämligen lätt då den sålts, själva fraktkostnaden ska också reklameras.

Sen sker säkert utbetalning till avsändaren.

Bäst är ju om de själva har en policy för detta , men det tvivlar jag på.

I så fall är det allmänna reklamationsnämnden som är nästa steg, dvs om man inte kan lösa det på frivillig väg.

Hoppas dom hittar den istället snart

14 Aug 2012, 22:24
Profile ICQ WWW

När en gitarr försvann för mig på Bussgods tog det en månad av klagande innan Bussgods skickade det vidare till sitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget ville låta det gå en månad till innan de betalade ut pengar, "om den skulle hittas".

När den sen ändå inte hittades så var de helt nöjda med att se mailen där jag gjort upp affären, och baserat på detta fick jag ut pengarna för gitarren + fraktkostnaden utan strul.

Observera att jag i detta fall var säljare, den som skickade. Det är den som skickar som måste göra anmälan och ligga på.

Så var det i alla fall för mig, men det är några år sen nu...

14 Aug 2012, 23:44
Profile

Jo det är väl så att det är avsändaren som skall sköta om reklamationen men det verkade gå bra att jag också gjorde det, det är väl fördelen med att bo på en liten ort där alla känner alla.

Men nu händer det grejer lådan är vidaresänd från Jönköping! Två veckor från den lämnats in i Gränna registreras den som inlämmnad i Tranås, två veckor till dyker den upp i Jönköping men nu är den vidaresänd vilket inte behöver betyda att den är vidaresänd utan är tänkt att sänd vidare. Då jag väntade på en topp var den vidaresänd frän luleå direkt på morgonen och den kom inte med sista bussen som kontoret hade öppet, men då ringde lokala kontoret luleå och såg till att den kom med sista bussen så jag fick lösa ut den av chauffören. Detta var en fredag så jag ville ju ha den inför helgens äventyr.

Med lite tur kommer nog min låda fram till jul, just nu har jag slutat hoppas på att den skall dyka upp närmaste veckorna.

Tycker att bussgods har funkat bra och alltid gått snabbt, hoppas detta är en engång företelse.

15 Aug 2012, 08:21
Profile

Hade en gång ett kolli som skulle gå från Karlstadstrakten och upp till mig i Sollefteå (förbi Sundsvall, 12 mil NV) och gissa om jag blev förvånad när jag såg att den hade blivit registrerad nere i Norrköping, helt fel håll. Ringde Bussgods och frågade vad som hände och de visste inte riktigt men lovade att ta tag i det. Några dagar sedan dök sändningen upp. Men ibland blir man inte klok på deras rutter :)

16 Aug 2012, 13:02
Profile WWW

Min låda dök faktiskt upp i torsdags, har fått en förklaring av bussgods. Lådan har legat i en buss som hade havererat och sen bogsterats till verkstad utan att man kollat upp godset som var med på bussen. Tydligen var det fler som hade borta paket som låg i denna buss som var inne på rep.

Den kom till slut men det var ju en lång väntan.

21 Aug 2012, 08:35
Profile

busse wrote:
Min låda dök faktiskt upp i torsdags, har fått en förklaring av bussgods. Lådan har legat i en buss som hade havererat och sen bogsterats till verkstad utan att man kollat upp godset som var med på bussen. Tydligen var det fler som hade borta paket som låg i denna buss som var inne på rep.

Fullständigt vrickad förklaring , att man låter kundägt gods ligga en månad i en trasig bvuss, det skulle ju självklart hämtats följande dag med en annan buss eller skåpbil.

Att man sen inte ens känner till detta i en månad och låter kunderna sväva i ovisshet är ju katastrof.

Det MINSTA jag skulle kräva som avsändare är att få hela fraktkostnaden återbetald , samt en kompensation av något slag för förseningen.

Tur att den inte försvann i alla fall....

21 Aug 2012, 09:14
Profile ICQ WWW

busse wrote:

Skönt att det ordade upp sig. :)

21 Aug 2012, 09:31
Profile ICQ WWW

Egentligen skulle man ju köra på och försöka få lite kompensation fast det är ju avsändaren som måset göra det.

Man skulle ju kanske kunna kräva ersättning för hyra av en högtalarlåda då denna inte kommit under rimlig tid. Det har ju varit ett stor trauma för mig att inte få till rätta snärten på Telens stallpickup tillsammans med Carlsbro toppen pga att jag saknat en 2, 12:a :wink:

21 Aug 2012, 09:52
Profile

busse wrote:
Egentligen skulle man ju köra på och försöka få lite kompensation fast det är ju avsändaren som måset göra det.

Man skulle ju kanske kunna kräva ersättning för hyra av en högtalarlåda d

Ja om Du har kvitto på den hyran kan Du kräva det , eller åtminstone försöka. Kostnader man inte haft kan man inte kräva.

21 Aug 2012, 11:07
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]