| Author |
Message |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Jag behöver komma i kontakt med gitarrförstärkarbyggare, någonstans i Sverige. Söker någon som kan bygga en gitarrförstärkare från grunden, med exempelförstärkare och förebilder som grund i utformandet. Har ni några tips om vilka som skulle kunna fixa detta?
|
| 04 Aug 2012, 15:28 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Vi är nog några stycken som kan hjälpa dig med det (så länne som du är medveten om att ingen kan bygga dig en "laglig" stärk). Dock tror jag vi alla har lite olika stil o kundskap, så berätta mer vad du är ute efter, så blir det nog lättare att rekomendera.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Aug 2012, 16:25 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Jag förstår. Du menar att ni inte kan bygga kretsar som är tillräckligt originella?
Om jag söker just det, någon som kan hjälpa mig bygga kretsar som kan säljas lagligt?
|
| 04 Aug 2012, 16:36 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Det här med lagligt handlade nog inte om originalitet utan någon slags S-märkning osv
|
| 04 Aug 2012, 16:53 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Alright, men sådant måste ju gå att lösa med rätt tekniskt folk i ryggen.
Kortfattat, jag är ute efter att bygga en modell med en existerande förstärkare som förebild, men med modifieringar och förädling enligt mina önskemål. Därefter vill jag ha tillgång till schema för att kunna bygga fler.
Räck gärna upp en hand om ni är intresserade av att snacka mer om det eller om ni vill ge mig ett namn ni rekommenderar mig att kontakta!
|
| 04 Aug 2012, 16:59 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Tror att Owe menar lagliga i betydelsen "uppfyllande gällande normer för elsäkerhet och miljöskydd." Om du vill ha officiella certifikat på detta att medfölja förstärkaren så kostar sånt mycket pengar. Däremot är det möjligt att utnyttja en godkänd förstärkare som man har redan certifierat. Då går det att bygga en ny variant som inte invaliderar certifikaten. Grejen är att som ägare av certifikat skall man rapportera omfattningen av avviklese från den ursprungligen certifierade förstärkaren tillsammans med tekniskt hållbar förklaring varföe det inte påverkar certifieringen. Just nu vet jag bara 2 i Sverige som klarar av detta. Den ena har just postat detta inlägg. Om det är en prototyp du är ute efter som sedan skall tillverkas i flera exemplar så är det andra förutsättningar. Originella kretslösningar är det jag håller på men. Lagen om IP träder in om du vill äga konstruktionen så kostar det. Annars löser man det så att du betalar för licens att producera den i viss omfattning. Exklusivitet under produktens livstid kostar mer. Det hela kretsar kring IP och ansvar. Jag tror att full certifiering kommer att behövas. Allt sådant måste vara klart på papper innan ens ett rör ansluts till glödspänningen.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
Last edited by VacuumVoodoo on 04 Aug 2012, 17:13, edited 1 time in total.
|
| 04 Aug 2012, 17:03 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
henkebarn wrote: Jag förstår. Du menar att ni inte kan bygga kretsar som är tillräckligt originella?
Om jag söker just det, någon som kan hjälpa mig bygga kretsar som kan säljas lagligt? Nej inte pga av dom skulle vara orginella, utan om något ska säljas på "marknaden" så ska den CE testas/märkas, något som är rätt dyrt. Att det sen finns några stycken i Sverige som bygger nya stärkare utan ha CE testning/märkning, får man se som att dom "flyger under radan"
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Aug 2012, 17:11 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
VacuumVoodoo wrote: Tror att Owe menar lagliga i betydelsen "uppfyllande gällande normer för elsäkerhet och miljöskydd." Om du vill ha officiella certifikat på detta att medfölja förstärkaren så kostar sånt mycket pengar. Däremot är det möjligt att utnyttja en godkänd förstärkare som man har redan certifierat. Då går det att bygga en ny variant som inte invaliderar certifikaten. Grejen är att som ägare av certifikat skall man rapportera omfattningen av avviklese från den ursprungligen certifierade förstärkaren tillsammans med tekniskt hållbar förklaring varföe det inte påverkar certifieringen. Just nu vet jag bara 2 i Sverige som klarar av detta. Den ena har just postat detta inlägg. Om det är en prototyp du är ute efter som sedan skall tillverkas i flera exemplar så är det andra förutsättningar. Originella kretslösningar är det jag håller på men. Lagen om IP träder in om du vill äga konstruktionen så kostar det. Annars löser man det så att du betalar för licens att producera den i viss omfattning. Exklusivitet under produktens livstid kostar mer. Det hela kretsar kring IP och ansvar. Jag tror att full certifiering kommer att behövas. Allt sådant måste vara klart på papper innan ens ett rör ansluts till glödspänningen. Vem är den andra?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Aug 2012, 17:14 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
henkebarn wrote: Kortfattat, jag är ute efter att bygga en modell med en existerande förstärkare som förebild, men med modifieringar och förädling enligt mina önskemål. Därefter vill jag ha tillgång till schema för att kunna bygga fler.
Räck gärna upp en hand om ni är intresserade av att snacka mer om det eller om ni vill ge mig ett namn ni rekommenderar mig att kontakta!
Den företagsiden får du nog fundera en gång till på. Ska en person konstruera en förstärkare som du sedan ska ta och börja tillverka i fler exemplar så vill nog den konstruktören ha en bit av kakan från varje ex du sedan tillverkar eller en maffig engångsumma för konstruktionen. Sen bör du ta dig en funderare på vad det kostar att CE märka något som ska gå till produktion. Det handlar om tiotusentals kronor och det måste ju ske för första exemplaret som din tillverkare gör om du ska ta över designen för egen bruk och ska då han eller du hosta upp pengarna? Och då måste byggaren konstruera efter ganska hårda snäva specs och det är inte säkert den går igenom på första försöket.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 17:21 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Amp Healer wrote:
Vem är den andra?
Elmwood?
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 17:26 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Tubis wrote: henkebarn wrote: Kortfattat, jag är ute efter att bygga en modell med en existerande förstärkare som förebild, men med modifieringar och förädling enligt mina önskemål. Därefter vill jag ha tillgång till schema för att kunna bygga fler.
Räck gärna upp en hand om ni är intresserade av att snacka mer om det eller om ni vill ge mig ett namn ni rekommenderar mig att kontakta!
Den företagsiden får du nog fundera en gång till på. Ska en person konstruera en förstärkare som du sedan ska ta och börja tillverka i fler exemplar så vill nog den konstruktören ha en bit av kakan från varje ex du sedan tillverkar eller en maffig engångsumma för konstruktionen. Sen bör du ta dig en funderare på vad det kostar att CE märka något som ska gå till produktion. Det handlar om tiotusentals kronor och det måste ju ske för första exemplaret som din tillverkare gör om du ska ta över designen för egen bruk och ska då han eller du hosta upp pengarna? Och då måste byggaren konstruera efter ganska hårda snäva specs och det är inte säkert den går igenom på första försöket. Den här idén har grott i över ett år och jag har kompetent folk med mig med erfarenhet kring certifikat etc. Och jag är fullt införstådd i att det inte är en billig historia. Att teknikern vill ha en bit av kakan är inte bara självklart, utan en förutsättning. Någon som spottar ut scheman för småpengar skulle jag nog inte kunna lita på i längden. Det hade fått mig att undra hur mycket personen tror på projektet och på sin egen förmåga.
|
| 04 Aug 2012, 17:27 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Amp Healer wrote: Vem är den andra? 135km norr om mig. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 04 Aug 2012, 17:28 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
VacuumVoodoo wrote: Amp Healer wrote: Vem är den andra? 135km norr om mig.  hum,,,Namn?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Aug 2012, 17:30 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Ska du bara ändra på en befintlig mall så kan du väl plocka vilken nyexad elektronikingengör som helst att hoppa på ditt tåg. Du behöver ju inte en stärkarbyggare. Det är ju inte direkt raketforskning utan ganska simpel elektronik. Det svåraste är att följa Stasis mallar för vad som får säljas.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 17:32 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
henkebarn wrote:
Den här idén har grott i över ett år och jag har kompetent folk med mig med erfarenhet kring certifikat etc. Och jag är fullt införstådd i att det inte är en billig historia.
Att teknikern vill ha en bit av kakan är inte bara självklart, utan en förutsättning. Någon som spottar ut scheman för småpengar skulle jag nog inte kunna lita på i längden. Det hade fått mig att undra hur mycket personen tror på projektet och på sin egen förmåga.
Well, löser du certifikat etc, så är jag på  Vill du inte berätta här så PM eller ännu bättre ring 0499-23557
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Aug 2012, 17:35 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Amp Healer wrote: Vem är den andra? 135km norr om mig.  Amp Healer wrote: hum,,,Namn? Nämen Owe! Hur är det nu med branchkännedom? Den trodde jag var hur lätt som helst att lista ut.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 04 Aug 2012, 17:45 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Standarden ligger på 3.345 kronor.....gått upp lite sen jag spånade sist....Bara att öppna plånkan då Henke...Mycket får några papper med text på.....Jag tror du behöver ha detta dokument när du raggar byggare och fråga om de kan bygga efter denna standard vilket väl är denna om jag inte missminner mig. Det är skillnad på att bygga väljudande apparater och bygga efter pappas regler här. Tror det är en standard till du behöver om EMI eller något..... http://www.sis.se/hem-och-hush%C3%A5ll- ... -en-600652
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 18:03 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
VacuumVoodoo wrote: Nämen Owe! Hur är det nu med branchkännedom? Den trodde jag var hur lätt som helst att lista ut. Well, det beror på att jag trodde man behöver en el-teknisk utbilding för att få göra det, och mig vetliget har inte den personen det, utan bara firma. Med det sagt så säger jag inte att personen i fråga är kunnig, utan bara att i Sverige numera så spelar det ingen roll om man 20 års kunskap om man inte har adekvat utbilding i förhållade vad som krävs nu,,,,har man inte den så spelar din kundskap nada om du inte har ett papper!
_________________ Hälsningar Owe Johnson
Last edited by Amp Healer on 04 Aug 2012, 18:44, edited 1 time in total.
|
| 04 Aug 2012, 18:05 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Tubis wrote: Standarden ligger på 3.345 kronor.....gått upp lite sen jag spånade sist....Bara att öppna plånkan då Henke...Mycket får några papper med text på.....Jag tror du behöver ha detta dokument när du raggar byggare och fråga om de kan bygga efter denna standard vilket väl är denna om jag inte missminner mig. Det är skillnad på att bygga väljudande apparater och bygga efter pappas regler här. Tror det är en standard till du behöver om EMI eller något..... http://www.sis.se/hem-och-hush%C3%A5ll- ... -en-600652Nu är inte certifikat och dylikt min starka sida. Jag förstår inte vad dokumentet innebär. Jag antar att 3.345 kronor är en väldigt liten del av vad ett certifikat kostar. Vad innebär dokumentet du länkar till? Ekonomiskt sett så har jag kalkyler på vad för investering jag behöver göra - ungefär. Och det är inga småsummor jag räknar med. Jag får en känsla av att du tycker att jag är naiv och inte har insikt i vad det handlar om. Har jag fel?
|
| 04 Aug 2012, 18:10 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
henkebarn wrote: Nu är inte certifikat och dylikt min starka sida. Jag förstår inte vad dokumentet innebär. Jag antar att 3.345 kronor är en väldigt liten del av vad ett certifikat kostar. Vad innebär dokumentet du länkar till?
Ekonomiskt sett så har jag kalkyler på vad för investering jag behöver göra - ungefär. Och det är inga småsummor jag räknar med. Jag får en känsla av att du tycker att jag är naiv och inte har insikt i vad det handlar om. Har jag fel?
Det är det dokumentet du måste följa för att få ett hum om det du bygger sen kommer passera testet som den ska genomgå. Väldigt få av oss som bygger har ens sett den standarden eller ens hört talas om den. Därför är det lite naivt att tro att vilken byggare som helst kommer att leverera en apparat som går igenom testerna den kommer att utsättas för. Du bör därför göra mer klart att du ämnar bygga en stärkare för försäljning och byggaren måste kunna sin sak för att få igenom det hela. Och då menar jag verkligen kunna sin sak från att räkna strömkapacitet på ledningsbanor till att veta att vilka komponenter som man kan sätta in och vilka som inte går igenom. Just den standarden och efterföljande tester för CE märkningen är ju den stora anledningen varför nästan ingen tar detta steg.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 18:26 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Jag förstår. Jag tackar för klargörandet!
Och passar på att påpeka att det är tanken att förstärkarna i fråga ska produceras för försäljning i hyfsat stor skala och därför kommer behöva alla nödvändiga certifikat, samt genomgå nödvändiga tester.
|
| 04 Aug 2012, 18:32 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Jag kan tänka i banorna att du tom behöver två personer för detta. En som förstår hur man bygger gitarrljud och en mer ingenjörsnubbe som kan få det att gå igenom CE märkningen. Ibland ryms bägge i samma gubbe men väldigt sällan skulle jag tro.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Aug 2012, 18:41 |
|
 |
|
henkebarn
Joined: 16 Jan 2010, 00:22 Posts: 539
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Det har du helt rätt i, att det kan vara till god hjälp och det har jag redan tänkt på. Har bra folk med mig redan så det ska nog reda ut sig.
|
| 04 Aug 2012, 21:14 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Lite trådkapning kanske men vad gäller om man bygger om en stärkare, jag har ju tex byggt om en Marshall Class 5 till en Vibro Champ och en Earht Revival till en Twin Amp. Allt elektriskt är ju utrensat och ersatt med nytt så när som på trafos, om man mot förmodan skulle vilja sälja dom vad gäller då?
Mitt Vibro Masterbygge är ju byggt totalt från scratch så den borde väl egentligen CE-märkas om den skall avyttras om jag fattat det hela rätt.
Hur är det, är det så att i princip alla hembyggda stärkare av hobbypulare är olagliga att sälja om man skall följa lagen.
|
| 05 Aug 2012, 10:52 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
busse wrote: Hur är det, är det så att i princip alla hembyggda stärkare av hobbypulare är olagliga att sälja om man skall följa lagen. Om man skall följa lagens bokstav till punkt och pricka så är det precis så. Enligt EU direktiv (som förvandlas till lag av varje EU lands lagstiftare) får du inte sälja egenhändigt hembakade kakor på firmafesten. Detta om ditt kök inte uppfyller EU normer för matberedning för allmän utfordran eller hur det nu lyder. Lagens bokstav eller andemening? När det gäller elsäkerhet, dvs användarens liv och lem, vill nog ingen debatera lagens andemening när olyckan är framme.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 05 Aug 2012, 11:07 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Trådkapning här med lite då. Om man bygger apparater som drivs på lågspänning typ 9VDC som försörjs av extern addapter som är CE märkt. Måste 9VDC apparaten vara CE märkt eller räknas den som ofarlig och kan krängas utan detta?
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Aug 2012, 11:43 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Tubis wrote: Trådkapning här med lite då. Om man bygger apparater som drivs på lågspänning typ 9VDC som försörjs av extern addapter som är CE märkt. Måste 9VDC apparaten vara CE märkt eller räknas den som ofarlig och kan krängas utan detta? Allt skall vara CE märkt = hurra Tror man slipper certifiera mot lågspänningsdirektivet men EMC åker man på. mvh/Hasse
|
| 05 Aug 2012, 11:45 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Känns ju som tex en gitarrpedal utsöndrar enorma mängder EMI så det är nog viktigt....... 
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Aug 2012, 12:11 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Undrar hur det är om man säljer byggsatser? Då är det ju bara delar man säljer.....
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Aug 2012, 12:19 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Söker gitarrförstärkarbyggare i Sverige
Tubis wrote: Undrar hur det är om man säljer byggsatser? Då är det ju bara delar man säljer..... Ganska säker på att byggsatsen också skall vara CE märkt och uppfylla alla roliga krav 
|
| 05 Aug 2012, 12:24 |
|
|