View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:17

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Nya Dr Z funderingar 
Author Message

Post Nya Dr Z funderingar
Det sket sig med mina planer att modda en Carlsbro Top 50 till nåt Dr Z aktigt för Carlsbron lät ju riktigt bra i orginalutförande efter lite små fix så det känndes synd att modda sönder den.

Nu verkar det som att jag kommit över några trafos så nu funderar jag på att bygga nåt Dr Z aktigt igen. Dock så verkar jag ha glöd över så det räcker till ett gäng förstegs rör.

Jag har ju en svaghet för reverb och vad jag nu funderar på är att bygga in ett standalone reverb och då kanske ett Z Verb skulle kunna vara nåt. Är det någon som har koll på detta Z Verb reverb, är det ett Fender 6G15 i annan förpackning? Dock så verkar Z Verb ha ett 12AX7 och ett 12AT7 i preampdelen medans Fender har två 12AX7. Någon som har lite info om Z Verb?

11 Jun 2012, 18:12
Profile

Post Re: Nya Dr Z funderingar
Dr Z? Var det inte han som crackade commodore 64 spelen på löppande band? Eller var det Mr Z?

11 Jun 2012, 18:36
Profile

Tubis wrote:
Dr Z? Var det inte han som crackade commodore 64 spelen på löppande band? Eller var det Mr Z?

Commodore 64 det var tider det, minns också bandstationen som man lagrade spelen på och sen fick man spola till rätt spel med ränkeverket på bandaren.

Ville ha en sån men fick aldrig någon av mina förädrar, minns också bandstationen.

När jag kollade vidare så verkar ju Fender också ha ett 12AT7 rör i sitt 6G15 så Z-Verbet borde nog vara väldigt likt Fenders orginal. Förmodligen kan ju Z-Verb vara tweakat på nåt vis, enligt vad jag läst på nätet skall det låta fylligare och varmare än Fender variant.

12 Jun 2012, 08:14
Profile

Nej nu ska du bygga en Z-wreck och publicea scemat här 8) :twisted: :wink:

28 Jun 2012, 01:25
Profile

Lynxtrap wrote:

Sådant finns ju redan för den som söker lite på webben ;)

28 Jun 2012, 08:53
Profile

Amp Healer wrote:
Lynxtrap wrote:

Sådant finns ju redan för den som söker lite på webben ;)

Var då? har du nån länk? Jag har sökt hur mycket som helst men inte hittat något Z Wreck schema.

28 Jun 2012, 17:48
Profile
Jag tror Ceriatone har någon modell, den låter inte så bra på klippet.

En som låter SKITBRA jag menar jätte-jättebra är Concorde som har en "Stealth"-modell som slår
allt jag har hört, transparans som en Dumble, lätt överdriven dist a la mättad Soldano och ett
fylligt mellanregister och topp hos en Vox TB.

Comet Concorde (tweakad Trainwreck med mera stuns o umph).

Annars kan väl Folkesson lätt smälta ihop någon Dumble-modd...han är ju duktig kille....

28 Jun 2012, 18:27

Freppezon wrote:

En som låter SKITBRA jag menar jätte-jättebra är Concorde som har en "Stealth"-modell som slår
allt jag har hört, transparans som en Dumble, lätt överdriven dist a la mättad Soldano och ett

Annars kan väl Folkesson lätt smälta ihop någon Dumble-modd...han är ju duktig kille....

Hur kan något vara lätt överdrivet och mättat på samma gång?
Och sen är väl Soldano inte direkt käna för lätt överdrivna sound?

28 Jun 2012, 19:15
Profile

Ceriatone verkar ha några Trainwreck kloner vilket det också verkar finnas lite schema på.

Men då är frågan är vad är en Z-Wreck, en ren Trainwreck kopia? Eller är Z-Wreck en tweakad Trainwreck Rocket?

28 Jun 2012, 20:40
Profile

busse wrote:
Ceriatone verkar ha några Trainwreck kloner vilket det också verkar finnas lite schema på.

Men då är frågan är vad är en Z-Wreck, en ren Trainwreck kopia? Eller är Z-Wreck en tweakad Trainwreck Rocket?

Z-Wreck var ett sammarbete mellan Dr.Z och Ken Fischer, där Dr.Z först byggde stärkan på spec givna av Ken, för att sen skickas ner till Ken för fin trimning.

Den liknar Trainwrecks Rocket , fast med diodbrygga istället för likricktar rör, har mindre filtering, högre B+ ,så den har högre headrum än en Komet.
Sen är ju Rocket i sin tur en variant på AC 30.
Ceriatone stämmer rätt bra här, förutom att det fanns inte någon "halv läges switch" på Rocket
http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... iatone.jpg

Last edited by Amp Healer on 28 Jun 2012, 21:42, edited 1 time in total.

28 Jun 2012, 20:52
Profile

Blev det rätt här verkligen? Komet är en variant på Trainwreck Express, men ett eget varumärke. 2xEL34 o diodbrygga. Du måste mena någon annan K Fischer-stãrkare.
/Gunnar

28 Jun 2012, 21:24
Profile

Izzy wrote:
Blev det rätt här verkligen? Komet är en variant på Trainwreck Express, men ett eget varumärke. 2xEL34 o diodbrygga. Du måste mena någon annan K Fischer-stãrkare.
/Gunnar

Nä , fel namn, det ska vara Rocket som Kens stärkare hette :oops:

Fast Komet i sin tur sammarbetade med Ken, det var hans konstrutioner och ide'er dom byggde sina stärkare på, Själva har dom bara kommit upp med två stärkare av dom som Komet säljer.

28 Jun 2012, 21:30
Profile

Jag har bestämt mig för att skippa reverbet i stärkaren och istället bygga ett stand alone reverb, känns vettigare med ett löst reverb då jag har ett flertal stärkare utan reverb som det då kan användas till. Merkostnaden är ju inte heller så stor 20-30 euro för en nättrafo, ett chassi ca 100 kr hos plåtslagaren och materialet till ett kabinett som jag snickrar själv 100-200 kr.

En fundering som jag faktiskt har haft är att bygga en tvåkanalig stärkare med just en kanal från Z-Wreck och den andra kanalen från Route 66 med EF86 i försteget.

Då det gäller slutsteget så har jag funderingar på att köra med två EL34 och ha en switch så man kan köra UL eller "normalt" pentodkopplat (vad det nu egentligen heter) och sen ha en switch för fixed och katodbias.

Vad tror ni om dom planerna?

29 Jun 2012, 06:20
Profile

Bosse här kommer länk som nog du gillar : http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?t=18456

30 Jun 2012, 16:48
Profile

Tack för länken, då blir det att läsa.

30 Jun 2012, 17:10
Profile

Nu har jag googlat och läst om Trainwreck. Frågan är dock hur stor skilland skulle det bli på ljudet mellan ett EF86 försteg som på en Route 66 mot ett försteg från en Trainwreck, Z-Wreck? Om jag nu fattat rätt så består är Rocketförsteget av två gainsteg och en katodföljare, det jag funderar över är om Express med tre gainsteg istället är ett bättre val som komplement till EF86 kanalen?

Om det inte är några större skillnader mellan kanalerna känns det ju onödigt att böka in två kananaler och då kanske jag nöjer mig med utgångspunkten med en EF86 kanal. Fast an andra sidab borde väl detta bygges försteg det hela bli väldigt likt en Matchless DC30 om man kombinerar Route 66 EF86 kanalen med Rocket kanalen bortsett från tonkontroller istället för tonswitch på EF86 kanalen.

Kan villigt erkänna att jag aldrig spelat på nåt med EF86 försteg eller en Vox AC30 top boost för den delen heller.

02 Jul 2012, 17:38
Profile

busse wrote:
Nu har jag googlat och läst om Trainwreck. Frågan är dock hur stor skilland skulle det bli på ljudet mellan ett EF86 försteg som på en Route 66 mot ett försteg från en Trainwreck, Z-Wreck? Om jag nu fattat rätt så består är Rocketförsteget av två gainsteg och en katodföljare, det jag funderar över är om Express med tre gainsteg istället är ett bättre val som komplement till EF86 kanalen?

Om det inte är några större skillnader mellan kanalerna känns det ju onödigt att böka in två kananaler och då kanske jag nöjer mig med utgångspunkten med en EF86 kanal. Fast an andra sidab borde väl detta bygges försteg det hela bli väldigt likt en Matchless DC30 om man kombinerar Route 66 EF86 kanalen med Rocket kanalen bortsett från tonkontroller istället för tonswitch på EF86 kanalen.

Kan villigt erkänna att jag aldrig spelat på nåt med EF86 försteg eller en Vox AC30 top boost för den delen heller.

Jo det blir STOR skillnad, hade inne en JMI 30/4 som jag instalerade power scaling på och den hade presis den uppsättning du pratar om.
Hade jag personligen ägt den stärkan, hade jag använt en A/B box och kompat blues shaffel på top boost kanalen och spelat lead på Ef86 kanalen, för den sticker verkligen ut, typ upp i ansiktet jämfört med top boost.

Hoppas den förklaringen hjälpte nått ?

02 Jul 2012, 18:19
Profile

Tack, detta var precis ett sånt svar jag ville ha om det är skillnad eller inte mellan kanalerna.

Då blir det att gå vidare med projekteringen och göra en layout och hoppas att det fysikt är möjligt att klämma in tvåkanaler i chassit.

02 Jul 2012, 18:24
Profile

busse wrote:
Tack, detta var precis ett sånt svar jag ville ha om det är skillnad eller inte mellan kanalerna.

Då blir det att gå vidare med projekteringen och göra en layout och hoppas att det fysikt är möjligt att klämma in tvåkanaler i chassit.

Om du slänger upp bilder på din ritade layout, så kanske vi kan komma med tips innan du börjar med tillverkning ;)

02 Jul 2012, 18:27
Profile

Amp Healer wrote:
busse wrote:

Om du slänger upp bilder på din ritade layout, så kanske vi kan komma med tips innan du börjar med tillverkning ;)

Det lär komma både schema och layout innan jag drar igång på allvar, nu skall jag försöka ta mig tid och rita nytt schema och en ny layout.

Nu har jag ju ganska klar bild framför mig om vad jag skall göra, en EF86 kanal alá Dr Z och en Trainwreck Rocket kanal, två EL34:or som slutrör, switchning av UL, pentod och triod koppling om man bara kan hitta en switch som klara av trelägen, switchnning av bias mellan fixed och katod bias.

02 Jul 2012, 19:55
Profile

busse wrote:

Det lär komma både schema och layout innan jag drar igång på allvar, nu skall jag försöka ta mig tid och rita nytt schema och en ny layout.

Nu har jag ju ganska klar bild framför mig om vad jag skall göra, en EF86 kanal alá Dr Z och en Trainwreck Rocket kanal, två EL34:or som slutrör, switchning av UL, pentod och triod koppling om man bara kan hitta en switch som klara av trelägen, switchnning av bias mellan fixed och katod bias.

Jo det där kan vara ett dilemma, haft delar till ett bygge hur länge som helst, men har inte kunnat bestämma mig för vad jag ska bygga, nu har jag bestämt mig trotts inhoppande NEJ från Ola ;)

02 Jul 2012, 20:38
Profile

Konstaterar att Illustrator är fint att rita layouter, skala enligt och lätt att flytta runt komponenterna så man se hur det kommer att bli i verkligheten.

Nu har jag lite snabbt försökt rita av Ceriatones layout på Rock It och "haka på" det på min redan befintliga layout med Route 66 försteget, lite tjorvigt då måste spegelvända kortet för att få det rätt i mitt chassi. Blir att kolla så jag verkligen ritat rätt till potar och rör. Som det ser ut nu finns det hopp att få plats med korten dock så är frågan hur hög späningstålighet man måste ha på filterkondingarna, måste man seriekoppla så kommer det säkert att bli lite trångt med det bör gå att få en ett kort med kondingarna.

Har en Partridge nättrafo som jag skall använda, dock så har jag ingen koll på vilka spänningar den ger annat att den suttit i en stärkare med fyra EL34:or och ett 12AX7 med transistorpreamp. Måste ta och mäta upp den och räkna ut på ett ungefär vad man kan tänkas få för B+. Dock så har jag upptäckt att man inte förlorar pengar eller plats att tala om med att seriekoppla två 47uF/350V mot att ha en 20uF/550V, 550V kondingarna är ganska mycket större både på diametern och längden plus att dom är mycket dyrare.

02 Jul 2012, 21:52
Profile

Projekteringen går vidare av detta bygge, nu har jag lite funderingar kring ihop mixningen av kanalerna, på vissa vox mixas kananlerna ihop med två 220K motstånd och sen in på ena "sidans" 1M motstånd och det andra 1M och kondingen jordas som på detta schema http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... w&dur=2785

Men på Matchless DC30 sitter kanalerna på var sin "sida" av fasvändares 1M mostånd och bara 47K motståndet jordas. Några för eller nackdelar med respektvie konstruktion? I mitt fall så slipper jag de två mixermotstånden vilket ju är bra då det är ont om plats men dom går att trycka dit om man vill.

03 Jul 2012, 11:43
Profile

Nu har jag klurat lite och så här ser scheman ut som jag gjort, har gjort två scheman som skiljer sig hur man mixar ihop kanalerna vid fasvändaren. Annars får det bli Är det några fördelar eller nackdelar med respektive sätt?

Sen funderar jag ju på en switch för UL, pentod och triodkoppling av slutrören men är osäker på vad man skall ha för switch till den kopplingen. Tänkte också ev sätta en switch för att välja mellan fixed och katodbias, dessa saker är ju inte med på schemat utan man får väl se dessa första schema som en grund att gå vidare ifrån.

Nu lutar det år att denna stärkare kommer att få heta Road Wreck.

Nu är det fritt fram och kritisera!

Image

Image

29 Jul 2012, 14:39
Profile

Nu har jag ett nytt schema med switcharna för bas och UL, pentodkoppling med. Vete sjutton varför schemana blir så små dom är ju stora på min dator och jag väljer att inte förmiskna då jag laddar upp på postimage, hoppas ni kan läsa nåt.

Image

29 Jul 2012, 17:12
Profile

Tjena, kul att du lägger upp lite snygga schematics, synd med kvaliteten som du säger - lite svårt att se. En sak jag funderar på är om det är en tmb-stack (eller bara tb, ser bara två pottar?) efter pentoden, det är väl så att om du ska driva mer än en enkel tone-kontroll så bör du ha en cathode follower. Kollade på 18watt.com som har bra info om ef86-försteg. Har du inlogg där så kolla http://www.18watt.com/modules.php?name= ... ic&t=24181 för lite info om just tmb o pentod-försteg.

Har själv byggt nån slags variant på den 18watt lite med ef86 som finns där, och ägde även en ceriatone dizzy 30 en gång och summa är att jag gillar ljudet. Tycker det är lite "skört" o skramligt men samtidigt levande, om nu det tillför något :) Har inte kvar nån ef86:a nu, men blev allt lite sugen på det igen... Håll gärna tråden uppdaterad med erfarenheter ljud- o kopplingsmässigt.

Vilket program använder du för att rita schemat?

30 Jul 2012, 21:52
Profile

Freppezon wrote:

Den Concorde jag hört och provat som hastigast, låter inte som min expressklon. Kometen låter fetare och bredare, har en betoning lägre ner i mellanregistret och är inte lika briljant och sprillig i diskanten. Den är inte lika särpräglat en leadstärkare som Expressen. Komet 60 ska vara närmare Expressen, men enligt ryktet låter den kallare. Någon Komet 60 har jag tyvärr inte provat själv.

30 Jul 2012, 22:09
Profile ICQ WWW

Ljudfreak wrote:
Freppezon wrote:

Den Concorde jag hört och provat som hastigast, låter inte som min expressklon. Kometen låter fetare och bredare, har en betoning lägre ner i mellanregistret och är inte lika briljant och sprillig i diskanten. Den är inte lika särpräglat en leadstärkare som Expressen. Komet 60 ska vara närmare Expressen, men enligt ryktet låter den kallare. Någon Komet 60 har jag tyvärr inte provat själv.

Stämmer bra ! Har själv lirat på en Concorde och tweakad Trainwreck är det inte, utan stärkare som Hoggy har knåpat ihop,som Ken EJ var inbladad i.
Håller med om att Folkesson är en duktig kille, men har inte hört att han gjort någon Dumble-modd, efter TC så vill jag nog mena undertecknad gjorde Dumble-modd, långt före många andra och innan det blev "allmän kundskap" om hur dessa var konstruerade.

Känns som någon är ute o hojar som vanligt :wink:

Sen är Komet 60, mer likt en Expressen (och en stärkare som Ken var med om att konstruera), och att den låter "kallare" ligger nog mest i den högre Watten och är därför inte lika "krämig" som Expressen.

30 Jul 2012, 23:18
Profile

Undra om denna länk funkar bättre för att få till ett schema i fullskala?Image
image hosting

Det är bara volym, bass och diskant till varje kanal visst borde det gå att trycka in en midkontroll på Trainwreck kanalen istället för 10K motståndet till jord men då blir det trångt med rattar på panelen. Då det gäller EF86 så skall detta schema vara så som försteget är konstruerat i en Route 66 och den har ingen katodföljare. Tror inte att jag behöver någon katodföljare på EF86 kanalen då jag tycker att ett vanligt tvåstegs Fenderförsteg driver nog i de flesta fallen för mitt spelande.

Schemat är ritat i Paint :oops: Jag utgår oftats i från något befintligt så då tar jag det schemat och sen kopierar jag bara flyttar runt symbolerna. Layouter gör jag dock i Adobe Illustrator fint då man har allt i verklig skala så man kan se att allt får plats.

En sak jag funderar över är jordningen, hur skall man göra där? Då jag gjorde mitt förra bygge fick jag lära mig att dra alla jordpunter för komponenter till kommande gainstegs filterkonding och sen en tåt till stjärnjorden, detta funkade fint för det bygget är riktigt tyst.

Men här har jag lite funderingar hur gör man med EF86 röret? Dr Z verkar ha en jordbuss för hela försteget och fasvändarens jord som går dirket till stjärnan, men om man skall separera jorden för EF86 och för fasvändaren hur skall man göra då? EF86:an och fasvändarens 12AX7 matas ju från varsitt filtersteg så att separera dom borde ju inte vara någon nackdel och hur blir det då man har två kanaler som går till fasvändaren? Om man skall dela upp jordningen på EF86 röret var är "brytpunkten då? Efter EF86 rörets kopplingskondensator?

Nästa jordfråga är hur man skall jorda katodföljaren? Det känns ju som att katoden och tonstackens jordar skall jordas till det katodföljarrörets filterkonding är det så eller skall nåt jorda tillsammmans med fasvändarens filterkonding?

Är som lite förvirrad över detta med jordningar och vill ju få det bra från början för att slippa brum.

Som en parantes kan sägas att mitt 5F8 Twin Amp bygge som jag jordat Fendervis lite hur som helst också är jäkligt tyst men det kanske handlar mer om tur.

Ingen som har nåt att invända mot schmat i övrigt? Skall göra ett nytt schema med komponent numreringar och jordarna utsatta för att lättare kunna diskutera.

31 Jul 2012, 08:34
Profile

Först för att reda ut lite begeppsförvirrning.
Någon Trainwreck kanalen har du egentligen inte, utan en Vox AC30TB kanal som Ken i sin tur plankade i sin Rockert.
Rockert i sin tur var väldigt lik en AC30 TB, skilnadena ligger i nätdelen och att Rocket var en "avskalad" vertion av en AC30 med bara en kanal.

Någon katodföljare på EF86, skulle jag inte heller rösta på, utan i så fall lägg till den överblivna rör halvan som gainsteg efter tonstacken med möjligtvis en swicth som kan koppla förbi det.

Ja din jordning kommer bli lite bökig .
Om vi börjar med EF kanalen så ska 1 jordas med F jord punkt och 2 till efterföljade steg i detta fall fasvändarens jord punkt ( R36)

TB kanalen, mja, vet inte om du ritat fel här ? För D och E noder ska byta plats och då blir jordningen även lättare.

Som blir följande: input går till katode sen till jordbuss som volym o nästa stegs katode är kopplade som i sin tor går till E jord punkt.
Katodföljare går sen till D jord punkt, för att sen jorda EQn i efterföljade steg fasvändarens jord punkt ( R36).

Angånde Mid på TB kanal så många valt att sätta in en swicth för att paralellkoppla EQn 47 pf med en större konding typ 330 -470 pf, istället för en vanlig midkontroll, den lösningen ger mer variablar än vanlig midkontroll.

31 Jul 2012, 12:05
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next