View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 00:40

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Peavey valveking 112 Går det göra något med dom ?? 
Author Message

Post Peavey valveking 112 Går det göra något med dom ??
Hej Alla fantastiska rörpulare därute..följer många av er med fantastisk beundran för era kunskaper
Till frågan...Fick en peavey valveking 112 som byte för bandbyte på en gitarr och tänkte helt enkelt höra med er här om det går att göra om den lite så att den skulle kunna funka som en ok liten smidig combo att ta med sig på mindre spelningar mm..(Är inte så kul att ta med sina gamla vintage prylar på öldrickar puben,det har ju spillts en o annan öl över pedaler och annat när folk
kommer fram och undrar om man inte kan köra lite kridens låtar :lol: )
Tycker just nu att ren ljudet är ganska ok men distkanalen har lite att önska.. lite mer volym över lag hade kanske inte skadat heller(om det går)......
Mvh Rollman..

30 Jul 2012, 20:00
Profile

Post Re: Peavey valveking 112 Går det göra något med dom ??
1/ Byt element. Originalet duger inte ens som dörrstopp.

2/ Tex denna tråden e ett sätt att kasta runt i dem för ett MYCKET öppnare sound.

http://www.gitarrforum.com/topic/7672-peavy-valveking/page__hl__+peavey%20+valveking#entry63200

30 Jul 2012, 21:55
Profile

http://ultimate-guitar-valveking.wikisp ... lectronics

Där är en sida med div mod för just den stärkan, om du inte har kundskap själv, så han du ju hänvisa till sidan för något mod som verkar vara nått för dig.

30 Jul 2012, 23:23
Profile

Jag har precis moddat klart min och är nöjd utan att ha bytt högtalaren. Högtalaren kommer att öppna upp sig efter ett tag men det är möjligt att den inte håller ihop eller spelar tillräckligt högt för giggande. Det vet jesper bättre än mig. Själv spelar jag mest hemmavid och där duger den bra. Det finns även trådar kring valvekingen här på bojen om du söker.
Lite vanliga moddar
-R114 till 1Meg
-R103, R104 och R101 till 100k.
-R111 till 470k, jesper gick ännu lägre, typ 220k
-Minska R202 och R203 för att öka spänningar i preamp. Jag hamnade på 8k2 resp 22k, jesper gick ännu lägre. 4k7 på båda tror jag.
-Motstånd för urladdning av elektrolyter. (Är på min att göra lista, just nu drar jag ut strömsladden när stärkaren är igång för att ladda ur spänningar, sen mäter jag och det brukar vara ca 20Volt kvar med denna metod. Om så är fallet kan man ladda ur det sista med en kabel.)
-Trimpot för bias på slutrör

Alternativa moddar
-C110 till 120p(fender spec.)
-R143 och R146 ökades till 68k resp 1Meg för att få lite mer gain ut från V1b. Ganska låg impedans här kring reverb annars. Ökades från ca 214k till 316k.
-Reverbet tycker vissa är lite väl på i valvekingen. Man kan minska förstärkningen i U101a för ett mildare reverb genom att öka R134. Själv installerade jag en 1k trimpot i serie med 330ohm här. Blir som en "dwell" kontroll. Testade att öka förstärkningen och fick ett väldigt blött surfreverb. Dock alldeles för diskantrikt eftersom c125 då också egentligen behöver ökas.
-Kapade även kopparbanan in till V3 pinne 7 och satte dit en 470k över kapningen. Mod enligt valvewizard för behagligare PI dist.
-Minskade även R123 till 1.5k för fender spec. Samt kompenserade i feedback loopen genom att öka c115 till 680n.
-Lyfte c149 för lite mer diskant på distkanalen.
-I nyare vk112 sitter där en skärmad ledare från preampkortet till slutstegskortet för att undvika brum. I min äldre vk112 fick jag göra denna modden själv. Har man inget brum kan så klart strunta i detta.

Lycka till och var försiktig med både dig själv och kretskortet. Lätt att man trycker ut en lödbana om man inte värme tillräckligt eller har för bråttom.

31 Jul 2012, 10:16
Profile

Hej igen alla goa gubbar (vill inte vara diskriminerande men det känns ganska 100 % manligt på såna häringa sidor :lol: ) dags för uppdatering.Jag har nu gjort det mesta av Jespers förslag inkluderat omlödning av bägge korten,hur Jesper dock klarat av bägge korten på 20 minuter är får mig en gåta :lol: .. Jag satte 5,6k på r202,r203 för min komponent gubbe hade inga 4,7k på 3 watt,det som är kvar är dränering på lytarna och ev.biaspott. Jag tycker att det blev mycket bättre men går det göra ngt åt den fuzziga diskanten på distkanalen ??? Tycker den är lite väl osammanhängande. Jag testade att byta diskanten till 47k/470p och lyfte c149 men blev ingen skillnad(förutom mer fuzzig diskant) så jag bytte tebaks till original, Preamp rören är 3 st JJ och slut steget är 2 sprill nya Ruby. Måste dock säga att ren ljudet blev kanon, lite lägre men mycket varmare. Äre någon annan som har samma erfarenhet av diskanten på disten eller kan det vara ngt
som är fel på min???känns lite overkill att släpa på en 15kilo tung fuzzpedal liksom.
Mvh Rollman.

02 Aug 2012, 09:46
Profile

Just det ...glömde att säga ang. diskanten så har jag testat med olika högtalare bla,originalhögtalaren, 2 st 2tolvor med v30 och en med green backs 25/30 watts element och ingen skillnad..... Rollman.

02 Aug 2012, 10:07
Profile

Finns två sätt att tämja fuzzig diskant enligt min mening.
1. Ta bort c112 och om det inte räcker sänk även värdet på r111. Detta sänker disten något i sista diststeget och tar då bort lite fuzz på toppen.
2. Rulla av diskant tex genom att bypassa r101 med en konding i storleksordning 1n-2.2nF. Man kan även först testa att ta bort c106.....

Det senare ger ett lite fetare ljud iom att man matar på mycket dist fast med lägre diskant och det första ett mer plant distljud.

02 Aug 2012, 18:46
Profile

Hej Tubis och tack än en gång...
Är det bara att ta bort c112 eller måste den jumpras?(undrar om det är ord enligt svenska akademin :lol: )
Har faktiskt testat att ta väck c106 eftersom du gav mig det tipset på min Laney vc 50
och det blev lite,lite bättre faktiskt men ändå inte rätt så att säga..
Om jag ska försöka sätta ord på det så låter det lite som när ett batteri är på väg att ta slut i en
overdrive pedal ,diskanten liksom kräks lite på högsta toppen.
Funderade först om man skulle höja diskanten till 33k/470p typ marshall men eftersom Peavey classic ligger på samma som valvekingen och jag aldrig upplevt det dilemmat på classic så
är nog inte det lösningen....
Mvh Rollman.

02 Aug 2012, 19:52
Profile

Nä du får inte jumpra c112. Men om det låter som det kräks kanske inte det är lösningen....tänkte mer på fuzzig topp. Men testa vetja.

02 Aug 2012, 20:34
Profile

Det jag mest reagerade på när jag kollade igenom schemat var hur mycket man filtrerar ljudet kring C103, R108, R105 och C117 innan V1b samt 470p/470k filtret innan V2. Men det är ju tydligen vanligt att man gör bandpassfilter på distkanaler. Blir väl mer Guns n roses än ACDC så att säga. Kommer möjligtvis sätta tillbaks C149 då jag också upptäck lite fuzzig topp. Jumpra inte c112, då blir det ingen bias alls på röret.

03 Aug 2012, 10:54
Profile

skumberg wrote:
Det jag mest reagerade på när jag kollade igenom schemat var hur mycket man filtrerar ljudet kring C103, R108, R105 och C117 innan V1b samt 470p/470k filtret innan V2. Men det är ju tydligen vanligt att man gör bandpassfilter på distkanaler. Blir väl mer Guns n roses än ACDC så att säga.
Jag tror kretsen mer är ämnad att spela Metallica eller nått på. Filtreringen är absolut nödvändig med den mängden dist som är i kretsen skulle jag påstå. Annars blir det booomigt och getingfizz. Speciellt snabba palmmutes med så mycket dist fungerar inget vidare utan den baskapen.

04 Aug 2012, 10:51
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]