
Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a!
Hej alla! Är ny här på Ljudbojen så man måste ju vara artig och börja sitt första inlägg med att hälsa

Jag har haft problem med min 5150 topp sen tidigare, köpte den begagnad och i rätt kasst skick för 2000 kr så jag förstod att det var tvunget att göra en del med den. Saken hör till den att jag har aldrig ägt en rörstärkare förut så jag hade ingen aning om att det var så svårt att hitta ställen som tar emot rörstärkare för lagning!

Så jag har insett att ska det bli något fixat får jag göra`t själv!
Har dock en del frågor till någon/några kunniga som orkar ge mig en hjälpande hand!
Till detaljer:
Det började med att den tappade extremt mycket effekt från en sekund till en annan. Det kunde komma helt plötsligt från ingenstans. Den kunde fungera perfekt i flera rep på rad, men sen så tappade den plötsligt volym igen och gav ifrån sig ett superhögfrekvent ljud som nästan var för högt för en människa att uppfatta. Den blev värre och värre med tiden, och tillslut gick det inte att spela på den alls.
Jag frågade runt i lite olika musikaffärer och dom flesta var ense om att jag skulle byta slutstegsrören? på baksidan av toppen (6L6.orna) så skulle allt vara bra igen...
Jag beställde en ny uppsättning rör och bytte dom här om dagen. Ivrig som bara den samlade jag ihop bandet för ett gött rep och allt flöt på fint. MEN...
Idag när jag kom in i repan och skulle spela så uppstod det ett pipande/skrikande ljud från stärkaren så fort jag hade den iställd på "channel" på fotpedalen.
På "clear" och "crunch" var den tyst och fin. Testade även att koppla ur guran och sänka till 0. Då blev den tyst. Men så fort jag höjde så kom tjutet tillbaka. Det ökar i volym ju mer jag höjer.
Finns det någon som vet vad detta kan vara för något jävelskap som har bosatt sig i min stackars stärkare???
Skulle vara extremt tacksam för hjälp!
///Tobbe