View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:27

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Lysdiod istället för lampa i Fender jewel lampa i Champ 600 
Author Message

Post Lysdiod istället för lampa i Fender jewel lampa i Champ 600
Nån som har koll på vad för lysdiod som Fender använder i Champion 600 istället för en vanlig 6.3V lampa, bör väl vara nån som lyser ganska kraftigt och frågan är om den är vit eller färgad. Har ägt en Champ 600 men den är nu såld men jag kollade aldrig in lysdioden mer än att jag reflekterade att det satt en diod istället för en lampa.

Eller finns det nån som har en Champ 600 som kan kolla vad lysdioden har för färg under linsen till jewellampan och om den verkar lysa kraftigt.

Vill ha en lysdiod i mitt reverbbygge för att spara ström då jag kommer att driva reverbet med en lös nätadapter på 12V eller från strömförsörjningen på pedalbordet och då känns det som onödigt att ödsla bort 167mA på driften av en 12V kontrollampa.

26 Jul 2012, 09:17
Profile

Post Re: Lysdiod istället för lampa i Fender jewel lampa i Champ
Sätt ett motstånd i serie med dioden. Räkna här, t.ex.: http://led.linear1.org/1led.wiz. Prova med en pott går ju också om du vill kolla styrkan när du kör från filamentet.

Jag vet en del som gillar DC till dioderna. Mig veterligen mest vanligt vid 60hz-nät för att förebygga flimmer. I så fall tar du en diod och en konding på 500-1000uF/10v.

Edit: såg att du ska köra med en 12V-adapter.

26 Jul 2012, 23:32
Profile

Det sista har jag använt mkt mkt små 6,3VAC lampor,som påminner om lysdioder i storlek. Funkar klockrent.

26 Jul 2012, 23:56
Profile

Hittade en röd jewel lampa i gömmorna! Kopplade in ett 560R motstånd till 12V trafon och testade först med en blå diod i hopp om att få till ett blålila sken från lampan men det enda som syntes vad en lite ljusare prick, den röda linsen verkar filtrera bort det blåa ljuset på nåt vis. Prövade då med en röd diod och då funkade det, testade även en med gul och det funkar och ger en orangeaktigt ganska snyggt sken.

Man får dock backa didoden så långt det går från linsen för att hela linsen skall lysa annars blir det bara blir liten en prick i mitten på linsen. Skulle tro att en 10mm diod funkar ännu bättre men den vanliga röda 5mm dioden långt bak i lamphållaren är helt okej, skulle inte förvåna mig om det sitter en vanlig röd 5mm lysdiod som lampa i Fender Champ 600 för det kan ju knappast vara nån dyr diod i Kina Fendern.

27 Jul 2012, 06:33
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]