View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:48



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Rörfråga-okänd mark 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Rörfråga-okänd mark
E som så att det ligger ytterligare en gammal Dynacord till salu jag e lite halvintresserad i. Som bekant drar jag mig inte för att lattja å leka med även mer obskyra flaskor å den maskin det avser e en som heter Hall-Rex.

Tillverkades mellan 1961 å -62...å grejen e att den då har inbyggt reverb,som namnet antyder från tyskan.

Stora delar av schemat känner jag ju igen,å ECL 82 tex har jag ju haft tidigare kontakt med iom FBT 500-R2,å då som reverb flaska. I Hall-Rex sitter det då ett ECL86,vilket jag antar vid tiden var mer eller mindre splitternytt som design sett.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Hallrex_1961.pdf

Schemat till denna relativt enkla stärkare,rent gainstegsmässigt,hittar ni i länken.

Utanpå det med ECL86;an sitter det vidare en pipa som e helt okänd för mig. EAM86.
Det lilla av värde jag snabbt googlat fram;

http://www.r-type.org/exhib/aaa0742.htm

Men i vanlig ordning antar jag skäligt att det finns ngn bland bojens medlemmar som har något att berätta kring båda dessa pipor.?

Min baktanke i sammanhanget e att isf gå upp i spåren på de Twens jag gjort,fast bara med reverb...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jul 2012, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Rörfråga-okänd mark
ECL86=1/2_ecc83+mini_EL84 i en flaska. Ej i längre i produktion, svår att få tag i. Därmed dyr.
Kretsen som den ser ut kan dock konverteras enkelt till ECL82.
Den andra mystiska flaskan är s.k. magiskt öga och här används som utstyrningvisare.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Jul 2012, 21:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Rörfråga-okänd mark
Tack Alex.

Men,missar jag ngt här? Ser mig ut som signalen går ner i den "mystiska" flaskan som recovery från reverbet?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jul 2012, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Rörfråga-okänd mark
Racing wrote:
Tack Alex.

Men,missar jag ngt här? Ser mig ut som signalen går ner i den "mystiska" flaskan som recovery från reverbet?
Tolkar lika som dig Jesper. Indikatorröret i fråga innehåler även en triod, som här används som reverbrecovery. Inte så vanligt rör kanske. Om du inte behöver indikatorn så har du ju plats för en vanlig dubbeltriod där i stället.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


25 Jul 2012, 22:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Rörfråga-okänd mark
Jag måste börja titta långsammare... :oops:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Jul 2012, 22:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Rörfråga-okänd mark
Antar skäligt att trafona e liknande de man hittar i lilla Twen.

Min baktanke i sammanhanget e ju att isf vrida till ytterligare en liten trevlig 18wattare. Erfarenheterna från Twen;arna ger ju att trafona orkar med en hel del kan jag säga....
Grundtanken e ju isf givetvis att addera gainsteg,å frågan e hur tex ECL86 funkar rent signalmässigt med tex ett efterföljande ECC83.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jul 2012, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Rörfråga-okänd mark
billigt ECL86 :D

http://www.tradera.com/nytt-mullard-ecl ... _160269208

ännu billigare EAM86 :D

http://www.tradera.com/philips-eam86--- ... _160176945

_________________
//Kucera


26 Jul 2012, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Rörfråga-okänd mark
Att ens fundera om det är skitbra priser är slöseri med tid om det verkligen är oskulder. Slå till nu!

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


26 Jul 2012, 17:50
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.