View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:28



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!! 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Hej!
Har pysslat på med det här i evigheter nu.
Jag kopplar in en ren sinus (1-10V) från en signalgenerator.
Jag använder ett labaggregat +- 15V.
Jag har byggt slutsteget på en labplatta.

Utan högtalare inkopplad ser signalen klockren ut på utgången.
Kopplar jag på en högtalare ballar signalen ur totalt.

Jag letar på nätet och i gamla skolböcker för att få någon rätsida på det men hittar ingenting.
Alla exempel jag kollar på ser lika simpla ut.

Jag har även testat att skippa OPn

Är det någon som har en aning om vad felet kan vara och ev vart jag kan läsa om det?


Attachments:
hmm.jpg
hmm.jpg [ 124.66 KiB | Viewed 1569 times ]
skitsignal forum.jpg
skitsignal forum.jpg [ 73.14 KiB | Viewed 1569 times ]
mitt slutsteg.JPG
mitt slutsteg.JPG [ 86.32 KiB | Viewed 1569 times ]
22 Jul 2012, 14:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Var är rören?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jul 2012, 15:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Kan ingenting om transistorslutsteg, de brukar ha en jädra massa trissor i sig mer än det där. Men sådär bara på rak arm. Ska inte signalen vara speglad på respektive trissa? Och med den låga spänningen du har så ska du nog hålla signalen in väldigt väldigt låg. Sen måste ditt nätagg vara beredd att kunna leverera strömmen när högtalaren kopplas på.
Och brukar det inte sitta en liten resistor mellan varje trissa och högtalare? Har du kikat på något schema över transistorförsträrkare?

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2012, 16:36
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Jag har kollat runt överallt och alla med mosfet-steg brukar se ganska likadana ut.
Jag snodde detta rakt av ifrån en sida.

Mitt spänningsagg har en mätare som går till 3A men den rubbar sig inte ur fläcken så den kanske är paj.
Jag har räknat med att det ska gå 1-2A i mosfetarna.
Undrar om det kan vara så att inte agget levererar tillräckligt som du sa. Jag är inte så insatt.

Hur menar du med att spegla signalen? Den övre n-kanal-trissan tar hand om positiva halvan av signalen och den undre p-kanal tar den negativa.
Så lång är jag med.


Jag hade gärna gjort en med rör men det projektet hann bli upptagen av en klasskompis. (skolarbete)


22 Jul 2012, 20:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Amp Healer wrote:
Var är rören?


Ditåt :arrow:


22 Jul 2012, 21:08
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
?


22 Jul 2012, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
tokfan wrote:

Hur menar du med att spegla signalen? Den övre n-kanal-trissan tar hand om positiva halvan av signalen och den undre p-kanal tar den negativa.
Så lång är jag med.


Jag hade gärna gjort en med rör men det projektet hann bli upptagen av en klasskompis. (skolarbete)
När man matar en traditionellt rörslusteg i push pull så matas det ena röret av en helt fasspeglad signal mot det andra röret. Vilket schema har du kopierat menar du? När jag söker på mosfet power amp schematic ser det ut så här http://skemarangkaian.com/wp-content/up ... matics.gif
Ganska mycklet mer än att bara mata "två" slutrissor med samma signal som du gjort.

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2012, 22:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Här är tex ett marshall mosfet steg http://www.drtube.com/schematics/marshall/3210-iss7.gif

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2012, 22:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
gisses med +-16 volt i matningsspänning så kan du inte mata på med 10 sinus volt in !! det blir omöjligt för steget att hantera.. hur många ggr förstärkning ger kretsen ? du har en maximal sving på +16 -16 volt på slusteget gissar på att du max kan mata med 4 volt in o då distar det rejält!! men mata in en signal på ca 0,5-1 volt så borde du få ut ljud .. som låter renare...

sen måste du nog koppla spole/motstånd på utgången annars kan du få parasitisk ocillosation

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


22 Jul 2012, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Enligt schemat så har steget spänningförstärkning =1, det kan vara det som spökar.
Använder man komplementärt MOSFET-par så skall bådas "source" kopplas mot nollan och "drain" mot respektive + och - matning.
Hur det är kopplat framgår inte av schemat.

Sedan är det vettigt om opampen drivs med +/- spänningar lägre än MOSFETar, åtminstone lika mycket lägre som MOSFETars Vgs.
Opampen måste vara specad för ovillkorlig stabilitet vid förstärkning +1.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


Last edited by VacuumVoodoo on 23 Jul 2012, 09:02, edited 1 time in total.



22 Jul 2012, 23:30
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 294
Location: Karlshamn
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Hej!
Förutom förslagen ovan, tycker jag du ska prova avkoppling. Dels matningsspänningarna (+ till jord samt - till jord). Testa med något hundratal uF parallellt med 100nF, eller så. Sedan tror jag du måste avkoppla lysdioderna. Ponera att OP:n driver sin utgång positivt, och närmar sig plus-railen. Då minskar strömmen genom övre LED:en -> Dess framspänningsfall minskar -> övre MOSFET får lägre Vgs och kan eventuellt stänga av. Avkoppla respektive LED med något tiotal uF parallellt med 100nF.

Nästa pilsner är tomgångsströmmen. Nu jobbar iofs MOSFET:arna som spänningsstyrda ström-"generatiorer", så det är möjligt att kretsen är självreglerande. Men du borde ändå ha något litet resistans från respektive MOSFET:s source in till mittpunkten (högtalaranslutningen). Om inte annat för att indirekt kunna mäta tomgångsströmmen. (Kan du iofs även mäta i +/- till-ledningarna). Prova 0,1 ohm. Du kan också prova att byta färg på LED:arna. Detta kan låta som goddag yxskaft, men olika färger har olika Vf, vilket kommer att ge olika Vgs till MOSFET:arna, vilket i sin tur ger olika tomgångsström.

Men egentligen tycker jag att du ska fundera på att lyda Tubis råd, och byta till ett mer "traditionellt" schema som marshallen i hans länk.

Lycka till!

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


23 Jul 2012, 02:56
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Quote:
Sedan är det vettigt om opampen drivs med +/- spänningar lägre än MOSFETar, åtminstone lika mycket lägre som MOSFETars Vgs.
Opampen måste vara specad för ovillkorlig stabilitet vid förstärkning +1.


Vad heter detta i specen (stabil förstärkning +1)? Jag testade med tl072 och tl082 (i dessa låg maxmatningen på 15-16V tror jag så det är ju lite kritiskt)
tog sedan en gammal 741:a som ska ligga på 18V.

Jag har faktiskt fuskat med att lägga OP:n på lägre spänning. Jag fattade inte riktigt vitsen med det så jag drog en rövare bara för att se om det blev någon något sånär vettig utsignal ändå.
vad är hemligheten med att lägga den på lägre matning? slippa att den distar?

Quote:
sen måste du nog koppla spole/motstånd på utgången annars kan du få parasitisk ocillosation


Det här kanske också kunde vara någonting. Hur dimensionerar jag dessa? Det kanske jag kan googla på, fast jag vet inte på vad. parasitisk oscillation kanske

Pjuh!! Marshall-steget var lite mastigt för mig. Min uppgift är att konstruera en förstärkare så simpel och billig som möjligt så det blir inte direkt någon värsting det här.

Jag upptäckte när jag simulerade med dessa dioder som har vf 1,83 ;) att det går 1,5A tomgång genom mosfetarna (vet att detta exakta värde inte finns i verkligheten).
Detta känns ju inte helt hundra. Men enligt databladet ska mosfetarna börja leda vid 2V så det känns ju lite konstigt att det blir sån tomgångsström då om jag inte har missat något.
Jag kan inte mäta fysiskt än då Amperemetern verkar ha bränd säkring.

Pratade med en som sa att det kanske blir knas att köra så höga strömmar i en lab-platta.

Jag ska prova att löda ihop steget på riktigt och koppla av här och där. Tack för tipsen och kom gärna med fler. Jag ska banne mig lära mig det här!


23 Jul 2012, 11:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Alltså...

1) Du vet inte om ditt spänningsaggregat funkar 100%
2) Du vet inte om/tror inte att amperemätaren i aggregatet funkar
3) Du har uppenbarligen ingen amperefunktion i din DMM heller
4) Du har "lånat" en krets som du inte kan hantera för att du inte har hela schemat och/eller bakgrundsinfo till den lånade designen.



Förlåt att jag säger det, men....dina chanser att få ihop detta är rätt små. Varför inte kopiera nåt som bevisligen FUNKAR från start, med välkänd design, och lite dokumentation? När du fått ihop det (och har vettiga verktyg), och förståttt det, så kanske du ska labba med nåt liknande. Kanske t o m egendesignat.

Jag vill inte vara elak, men du kommer köra huvet i väggen så hårt här att du riskerar att tappa lusten för elektronik för all framtid. Och det vore ju synd på en blivande elektroingenjör. 8)


23 Jul 2012, 18:40
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Quote:
1) Du vet inte om ditt spänningsaggregat funkar 100%
2) Du vet inte om/tror inte att amperemätaren i aggregatet funkar
3) Du har uppenbarligen ingen amperefunktion i din DMM heller
4) Du har "lånat" en krets som du inte kan hantera för att du inte har hela schemat och/eller bakgrundsinfo till den lånade designen.



Förlåt att jag säger det, men....dina chanser att få ihop detta är rätt små. Varför inte kopiera nåt som bevisligen FUNKAR från start, med välkänd design, och lite dokumentation? När du fått ihop det (och har vettiga verktyg), och förståttt det, så kanske du ska labba med nåt liknande. Kanske t o m egendesignat.

Jag vill inte vara elak, men du kommer köra huvet i väggen så hårt här att du riskerar att tappa lusten för elektronik för all framtid. Och det vore ju synd på en blivande elektroingenjör.


Det värsta är att min uppgift går ut på att designa en egen förstärkare 8)

Slutsteget tänker jag att jag bara väljer motstånd så att dioderna ska palla med strömmen för att sedan ha ca 2V över sig för att låta trissorna vara på gränsen att leda så att det inte
ska bli cross-over dist. Sedan är det en spänningsföljare till OPn för att hålla allt stabilt. Jag tänker att man inte borde kunna göra det mera basic. Har testat liknande med potar för att ställa
in biasen också. Resten av förstärkaren verkar fungera finfint som jag tänkt mig. Det är ju bara något strul med det här slutsteget. Det är ju det simplaste jag hittat, det som borde vara lättast att
lära sig att förstå och trixa med. jag kommer inte på någon lättare utväg. (ändå verkar den ju vara svårare än jag trott).
Jag ska få fanskapet att fungera. Jag ger mig aldrig;)


24 Jul 2012, 00:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Att aldrig ge sej är en bra egenskap :lol: men...att veta när det är dags att ge sej är bättre 8) .

Förslag: Om du har en fungerande preamp: använd den. Bygg sen slutsteget på nåt simplare än MOSFETar, så det blir lite mer genomskinligt för dej vad som händer när du pillar med parametrarna.
Varför måste du t ex ha ett push-pull-steg?

(Förresten är väl dina trissor switchtrissor..jag har sett en del folk som påstår att såna inte är optimala för det du ska ha dom till, men det är väl sekundärt här)

Glöm inte kolla anpassningen mellan preamp o slutsteg. Signalnivåer och impedanser är viktiga här, precis som i slutet. Och såklart måste du kunna mäta ström på ett tillförlitligt sätt. Inventera instrumentparken o låna hem grejor som dokumenterat fungerar.

Lycka till!


24 Jul 2012, 14:45
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mitt förbaskade slutsteg fungerar aldrig!!
Det är bara det att arbetet bara ska vara baserat på FET-trissor :) typiskt
Push-pull-steg är bara något som flugit i mig faktiskt. tänkte att det vore kul att lära sig.
Jag såg att trissorna användes i några andra liknande slutsteg så jag slog till på dom.

Ska pipa iväg till skolan å testa spänningsagg där istället.
Ska även försöka ta mig in i multimetern å leta på om säkringen är paj eller vad det kan vara.

tack för tipsen!


24 Jul 2012, 23:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.