View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:28



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Diodhjälp 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Diodhjälp
Har en gammal adapter till min Big Muff som helt plötsligt slutat funka. Har öppnat den och trafot lever, men dioden D5 ser suspekt ut som ni ser. Så jag har ett par frågor:

1, Kan jag på något sätt mäta med multimetern och se ifall en diod funkar eller är trasig?

2, På denna diod står det 9VIP på. Är det noga att byta mot exakt likadan? Vad skulle t.ex. hända ifall jag satte dit en 4007:a istället?
Annars har jag ett par dioder som ser likadana ut men som heter 56 BZX.

Image

_________________
David


21 Jul 2012, 11:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Diodhjälp
Ser ut som 9.1V Zenerdiod, 1Watt. Svarta bandet är katodmärkning för att man skall koppla in det korrekt.
Testa först de andra 4 dioderna.
Ställ multimetern i diodtest: brukar vara markerad med diodsymbol.
Plusprob till anod, minusprob till katod, metern skall visa mellan 0.5 och 0.7V. Vänd på proberan, nu skall metern visa avbrott eller "Out of range". Alla andra visningar betyder kass diod.
Mätning med likrktardiod i kretsen med transformator ansluten kan ge falska visningar. Om det finns säkring på transformatorns sekundärsida så ta bort den inna du mäter.
Givetvis skall adaptern inte vara ansluten till nätet.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Jul 2012, 17:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
Tack för hjälpen!
Tänk att jag aldrig sett att jag kan mäta dioder med min multimeter. Man ställer den på samma som summern tydligen. :)

När jag testar de andra dioderna så visar det som du säger, runt 0,6V, men den här Zenern "summar" d.v.s. multimetern piper. Då är den kass va?
Mäter jag den åt "fel" håll så visar den ingenting som på en fungerande/hel diod.

Men kan jag byta ut den mot något annat eller måste jag få tag i en likadan?

_________________
David


21 Jul 2012, 18:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post Re: Diodhjälp
David Wikström wrote:

När jag testar de andra dioderna så visar det som du säger, runt 0,6V, men den här Zenern "summar" d.v.s. multimetern piper. Då är den kass va?
Mäter jag den åt "fel" håll så visar den ingenting som på en fungerande/hel diod.

Men kan jag byta ut den mot något annat eller måste jag få tag i en likadan?



Zenerdioden är nog hel, om jag nu tolkar det du skriver rätt :?
Den funkar som en vanlig diod ända tills backspänningen överstiger 9,1V , då släpper den igenom ström
Används som en simpel spänningsregulator eller som spänningsreferens i en liten mer komplicerad spänningsregulator.

Du kan inte byta zenerdioden mot något annat än en 9,1V och med min samma effekttålighet
De kostar skit och ingenting

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


21 Jul 2012, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
ralvejd wrote:
De kostar skit och ingenting


Jag tror dig, men som vanligt åker man på en asdyr frakt oavsett vart man beställer ifrån. :(

Men om Zenern är hel, vad kan det då vara? Det är ju inte så mycket prylar i den här. Vi snackar 5 dioder, ett motstånd, två ellyter och ett trafo..?

_________________
David


22 Jul 2012, 12:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Diodhjälp
Du skrev:"Har öppnat den och trafot lever"
Hur vet du det?

Med en så här enkel konstrution så är nog risken att trafon har lämnat in

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jul 2012, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
Nej, helt säker kan jag väl inte vara, men eftersom att jag kan mäta en resistans på primären och sekundären så borde ju trafot transformera någons sorts spänning i alla fall, även om det inte nödvändingtvis blir "rätt" spänning.

Men hur är det man räknar nu igen, är det inte såhär:

Primären: 1624
Sekundären: 28

1624 / 28 = 58

230V / 58 = 4V

Trafot borde ge 4V~

Det är sån knepig konstruktion att man måste stänga locket för att man ska kunna sätta i den i väggen, så jag kan ju inte mäta något medan den sitter i så att säga.

_________________
David


22 Jul 2012, 12:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Diodhjälp
Lndningars resistans har absolut ingenting med spänningomsättningen att göra. Däremot antal trådvarv. Det kan man inte mäta med multimeter.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


22 Jul 2012, 12:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
VacuumVoodoo wrote:
Lndningars resistans har absolut ingenting med spänningomsättningen att göra. Däremot antal trådvarv. Det kan man inte mäta med multimeter.

Jaha, det var som fan. Det visste jag inte.
Men man kan väl iaf konstatera att med en resistans på båda sidor så borde det ske en transformering i alla fall? Att någonting borde komma ut på sekundären?

_________________
David


22 Jul 2012, 12:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Diodhjälp
Mät spänningen i stället på sekundären. Spänningsbortfall är det lättaste sättet att felsöka.......finns den där så fortsätter du på andra sidan dioderna. Finns den där så på andra sidan resistorn. Glöm inte att du ska ställa in mätaren på AC innan dioderna och DC efter.

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2012, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
Det dumma är ju bara det att konstruktionen är lite knepig så det går inte att ha den i vägguttaget och locket av för locket håller ihop hela skiten. Kanske kan tejpa ihop den temporärt kanske?

_________________
David


22 Jul 2012, 13:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Diodhjälp
Det är nog bättre att koppla på 230 temporärt än att "gissa" vad som är fel och beställa delar därefter.

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2012, 13:29
Profile

Joined: 03 Feb 2008, 21:49
Posts: 88
Location:
Post Re: Diodhjälp
Det vanligaste felen med nätadaptrar är att den inbyggda termosäkringen går.

(brukar vara en liten platt en som är instoppad i trafen.)


22 Jul 2012, 13:49
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Diodhjälp
Tjena!
De säljer billiga adaptrar på clas ohlson och finns nästan alltid för 10-15 spänn i skrotlådor på myrorna om det är en 9V du är på jakt efter.
hare gött!!


22 Jul 2012, 14:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Diodhjälp
Ja du tokfan. Det kanske bara är jag som är dumsnål här. Kanske enklast att bara köpa nytt. Det enda dumma är väl att vissa adaptrar kan få vissa pedaler att surra utav bara helv€te.

_________________
David


22 Jul 2012, 19:19
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Diodhjälp
Jag är så snål att jag aldrig ens köper en riktig ny. Fast det är ju roligare om man kan laga och skönt att slippa gå till myrorna också, så jag ska följa den här tråden och kolla hur jag ska göra om min säckar ihop.


22 Jul 2012, 20:19
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.