View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 21:40

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Oscillation i reverbbygge 
Author Message

Post Oscillation i reverbbygge
Jag hittade ett reverb som verkade intressant, enkelt och billigt att bygga http://dl.dropbox.com/u/5509209/SpringReverb.jpg

Har byggt ihop det hela på ett exptimentkort och det funkar bra men har en egenhet, då man har högvolym på förstärkaren och mixkontrollen ställd på mycket reverb så börjar recoverydelen självsvänga, jag har kompleterat schemat ovan med en tonkontroll från Fenders 6G15 reverb och vrider man av diskanten med tonkontrollen försvinner självsvängandet men då tycker jag att man tappar för mycket klarhet.

Nu till det som är lite konstigt, jag har elektroniken och reverbtanken en bra bit från stärkaren men självsvängandet påverkas av volymen på stärkaren, hur kan det bli så. Värst är självsvängandet i min Carlsbro 50 Top ställd i orginalläge, jag kom sen på att jag har försett den med precencekontroll och då jag vred av precence så försvann självsvängandet. Testade också i mitt 5F8 Twin Amp bygge och där kunde man har mycket högre men om man vred upp precence och diskanten kom rundgången.

Jag blir som sagt inte klok på hur fansen självsvängandet kan påverkas av volym och precenceinställningen på stärkaren, kan det vara så att recoverdelen bygger upp högfrekventbrus vilket man hör på lite extremare inställingar ala Dick Dale och att sen man lik förbenat får rundgången via tanken. Om det vore nån miss i själva reverbets elektronik borde det ju runda konstant och inte påverkas av hur man ställt volym och ton på stärkaren.

Några tips och ideer på detta problem?

17 Jul 2012, 02:14
Profile

Post Re: Oscillation i reverbbygge
Det är inte akustisk feedback då? Kanske sätta tanken i gummibussningar?

17 Jul 2012, 08:55
Profile

Nu har jag testat lite mer och det är nog nåt akustiskt, då jag flyttade ut tanken och elektroniken i mitt "kontrollrum" så kunde man dra på mer innan det rundade. Nu hade jag dörren öppen så hade jag stängt den kanske det hade blivit ännu bättre.

Detta är ju en transistorgrej så det blir ju ingen värme eller så i denna pjäs så nu funderar jag på om man skulle bygga in tanken helt i skummgummi eller nåt liknande för att dämpa den från omgivningen, givetvis skall fjädrarna vara fria. Vad tror ni om en sån idé?

17 Jul 2012, 11:55
Profile

Nu funderar jag på om man kan göra nåt för att få bort diskant som skapar brus och verkar vara det som ger upphov till rundgången. Vad har tex 68pF kondingen som sitter parallelt med 100K motståndet för uppgift? Det är väl nån form av återkoppling hur påverkar den frekvensgången i recoverysteget? Kan man ändra den så att höga frekvenser minskar?

Nåt annat man kan göra för att få bort brus utan att tappa diskant i själva tonen?

17 Jul 2012, 16:48
Profile

Lågbrusigare opamp än TL072 kanske. Sen undrar jag om det måste vara så stor förstärkning i recoverysteget. Det bör ju generera en hel del brus.

17 Jul 2012, 20:17
Profile

Förstärkning på mottagarsidan behövs eftersom en TL072 mäktar inte att styra ut fjädrarna ordentligt och då blir signalen i mottagarändan i nivå med en klen mikrofon. Så ca 200ggr förstärkning kan nog vara påkallad. Men 68pF kan ökas efter smak hela vägen upp till 1.5nF.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Jul 2012, 20:38
Profile WWW

Men det är ju inte TL072 som drivder fjädrarna utan LM386.....eller förstod jag fel?

17 Jul 2012, 20:49
Profile

Det stämmer att det är en LM386 på 1W som driver tanken, testade först en på 0.5W men tyckte att 1W drev på bättre.

Har nu prövat att byta 560R moståndet mot en 2K pot för att sänka förstärkningen men det slutar ändå på att poten hamnar nånstans mellan 450-600R om man vill ha möjligthet att kräma ut ordentligt med reverb. Finns det några trix att testa för att få bort högfrekvent brus i denan koppling?

Alex vad händer om man byter ut 68pF kondingen till högre värde? Har ju som noll koll på detta.

17 Jul 2012, 21:28
Profile

Nej, jagtittade slarvigt. Men ändå: 1k resitsor i serie med tankens drivspole skall simulera strömdrivning istället för spänningsdrive. Det blir nog för lite ström i alla fall men det beror ju på vilken reverbtank som Hasse kör i den där mojängen. På schemat står 8EB2C1B och den har 800 Ohm drivspoleimpedans. Tror det kommer inte att fungera bra med 8 Ohm tank som man har oftast i rördrivna fjädrar.

Med 68pF har man ingen diskantskärning. Med 1,5nF blir lågpass filter vid 1kHz, 1nF vid 1,5kHz, 470pF vid 3kHz ungefär, orkar inte räkna exakt.

Zagray! - test & review

17 Jul 2012, 21:34
Profile WWW

En sak jag undrar över är fasen på wet och dry. Kollar man på opamparna så är dessa i motfas. Eller vänder tanken på fasen? När jag gjorde ett reverb så var det samma fas på bägge signalerna och det fungerade bra. Var ju inget fjäderreverb men man undrar ju?

17 Jul 2012, 21:44
Profile

Då det gäller tanken så vet jag inte vad Hasse har för tank :wink: Däremot kör Bosse med en 4FB nånting, den har nånstans runt 1450 ohms impedans om jag minns rätt hur det nu påverkar det hela med att ha 1450 istället för 600 ohms impedans har jag inte heller nån aning om :oops:

Är på jakt efter en just en 8EB nånting då jag faktiskt skulle vilja ha en kort tank för att kunna bygga detta reverb så litet som möjligt. Tycker att det borde finnas drösvis med såna tankar i kassa transistor stärkare som stär ute i stugorna som man borde kunna få tag på billigt. Om nån har en tank över får ni gärna höra av er, även en lång FB tank kan vara intressant.

Tackar för uträkningen då det gäller kondingen, då kanske jag skall ta och testa nånting runt 220-330pF då bör man ju hama nånstans runt 5-6kHz och mycket högre än är nog bara onödigt då det gäller reverbet.

Påverkar fasen så mycket på ett reverb? I mitt Vibro Master bygge bör jag ha fasfel då jag har fel antal gainsteg mellan den torra och våta signalen men jag kan inte säga att jag märker nåt fasfel där. Borde inte själva reverbsignalen vara ett fasfel i sig då den kommer mixas ihop fördröjd med den torra signalen. Om man har två identiska signaler borde det väl vara känsligare med fasfel, eller? Detta är rena speklationer från min sida så rätta mig om jag har fel.

17 Jul 2012, 22:00
Profile

Nu har jag testat att ha en 220pF konding parallelt med 68 pF kondingen. Kanske blev det lite bätre men man måste nog upp lite till tänker testa 470pF.

Finns det någon mer lämplig OP som är minder brusig man kan använda? Om den skulle ha samma pinfig som TL072 vore det kanon för jag har socklar till IC kretsarna så dom är lätta att byta.

18 Jul 2012, 13:05
Profile

OPA någonting, kommer inte ihåg nuffrorna, tror jag har betydligt lägre brus. Annars är det bara att jämföra datablad. Jag hade dock försökt komma runt den stora förstärkningen på något sätt.
Jag antar att en del i att den höga förstärkningen behövs är att du har en drivpot innan reverbet. Vorde det inte bättre att ha ett fast värde där du maxar insignalen så mycket det går så kan du sänka förstärkningen i recoverysteget och därav mindre brus?

19 Jul 2012, 11:01
Profile

Elfas sökmotor har brusspänning så det är bara att söka på 2x och vilket brus vs pris man accepeterar.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C3%A4rkare

19 Jul 2012, 11:26
Profile

Men har det någon betydelse om man har en dwellpot eller inte? Om jag vrider poten på max så är det väl samma sak som att ha ett fast motstånd, eller?

Kan det vara bättre med högre värde på dwellpoten än 100K, kanske 500K eller 1M?

Funderar också på hur det skulle vara med ett lågpassfilter direkt efter tanken om man skulle kunna kapa lite diskant ovanför de frekvenserna som reverbet arbetar i om det kunde hjälpa lite att ta bort brus och ev rundgång.

19 Jul 2012, 11:53
Profile

Tubis wrote:
OPA någonting, kommer inte ihåg nuffrorna...

Burr-Browns OPA2134. Den har dessutom samma pinfig som 072-an.

(det var den jag tipsade om Busse)

19 Jul 2012, 12:07
Profile WWW

busse wrote:
Men har det någon betydelse om man har en dwellpot eller inte? Om jag vrider poten på max så är det väl samma sak som att ha ett fast motstånd, eller?

Kan det vara bättre med högre värde på dwellpoten än 100K, kanske 500K eller 1M?

Funderar också på hur det skulle vara med ett lågpassfilter direkt efter tanken om man skulle kunna kapa lite diskant ovanför de frekvenserna som reverbet arbetar i om det kunde hjälpa lite att ta bort brus och ev rundgång.

Jag menade inte att själva poten i sig har betydelse utan att du först tar ned signalen så du efteråt blir så illa tvungen att förstärka upp den så till den milda grad att det generar massor med brus. Jag menade att sätta insignalen till tanken på ett fixerat värde som är högt så kan du sänka förstärkningen i efterföljande opamp.

19 Jul 2012, 14:36
Profile

Quote:
Jag menade inte att själva poten i sig har betydelse utan att du först tar ned signalen så du efteråt blir så illa tvungen att förstärka upp den så till den milda grad att det generar massor med brus. Jag menade att sätta insignalen till tanken på ett fixerat värde som är högt så kan du sänka förstärkningen i efterföljande opamp.

Som det är nu då jag har testkört så har jag dwell vriden på max, jag räknar med att man måste ligga ganska högt mellan 7 och 10 med dwellpoten för att få reverb. Funderar på att sätta ett motstånd mellan poten och jord för att kunna få poten att reglera ett mindre men mer användbart område till dwellen.

Som jag sagt så kan jag få ett fungerande reverb ur denna skapelse vid mer normala inställningar. Risken finns väl att man hamnar i ett moment 22 om man vill ha riktigt mycket reverb alá Dick Dale att man då måste ha kraftig förstärkning av signalen och då kommer bruset.

Vet inte hur det är i stärkare som har transistordrivna reverb men jag misstänkar att man då designar dom så att man kan få ut någorlunda mycket reverb till acceptabelt brus och inte försöker få till ett surf reverb.

Quote:
Burr-Browns OPA2134. Den har dessutom samma pinfig som 072-an.

(det var den jag tipsade om Busse)

Blir nog att beställa ett par såna och testa om det gör någon skilland. Samma pinfig som TL072 är ju kanon bara trycka dit och testa.

Kommer nog ändå att testa med ett lågpassfilter på ingången till recoverysteget, det kan ju inte vara skadligt.

19 Jul 2012, 15:51
Profile

Här finns ett transistordrivet reverb, Sessionette 75. Siffror och bokstäver är lite suddiga och svårlästa. Det kan kanske ge lite vägledning. Reverbet låter ok i mina öron.

http://www.award-session.com/pdfs/SG75_ ... ctions.pdf

Jag har en sådan stärk som fungerar och en som gör oljud. Den som inte fungerar generarar samma fel genom högtalaren som via monitoruttaget. Om jag kommer ihåg rätt låter det som AC ljud. Men felet sitter knappast i reverbdelen.

Last edited by arinihsd on 21 Jul 2012, 00:47, edited 1 time in total.

20 Jul 2012, 20:14
Profile

Har testat vidare och det verkar som att ett lågpassfilter bestående av ett 10K motstånd och en 4.7nF konding på ingången till recoverysteget kan ta bort oscillationen då man är uppe i vettiga volymer på stärkaren. Dock är jag lite osäker, gjorde ett justenbart filter med en 4.7 konding och en 100K pot och vid 10K på poten försvinner rundgången, dock har jag inte kunnat spela högt utan bara dra på stärkarens volym då ungarna gått sova.

En sak som förbryllar mig lite är att jag har brus, testade att kortsluta ingången till recoverysteget och då skall man ju inte ha nån signal som kan förstärkas men det brusar ändå lika mycket, vad kan det bero på?

20 Jul 2012, 23:24
Profile

Jord? Kan inte särskilt mycket om jordloopar.
Re. ovannämnda Sessionette. Reverbet brusade rätt mycket när förstärkaren kopplades till ojordat uttag. Om jag minns rätt ändrades bruset med reverbrattens +/-. Jag tror att det bara var reverbet som brusade. Men om man använder jordade uttag är den föredömligt tyst.

Jag har en annan transistorförstärkare som ändrar beteende beroende på om kabeln ansluts till kontakt med jordbleck eller ej. Obs inte vägguttaget, utan bara själva kabeln/hanen/honan tycks ha betydelse. I detta fallet är vägguttaget ojordat och andra grenuttaget därefter försett med jordbleck.

21 Jul 2012, 01:07
Profile

Bruset genereras väl som jag ser det av recoverysteget och dess stora förstärkning som jag nämnt innan. Har ju inget att göra med om det är signal in eller inte, förstärkningen är ju där ändå.

21 Jul 2012, 08:52
Profile

Okej så det är själva steget som ger bruset, jag trodde att det var störningar från tanken som förstärks till brus men så verkar det ju inte vara. Därför testade jag att kortsluta ingången på recoverysteget för att utesluta det att störningarna kom från tanken.

Finns det någon fördel med att ha två steg och förstärka minder i varje steg mot att förstärka allt i ett steg?

Blir nog att testa med en annan OP annars så är det väl bara att ge upp och bygga ett rördrivet 6G15 reverb.

21 Jul 2012, 09:54
Profile

Två steg ger bara att det andra förstärker bruset som bildats i första. Sök lägre brus opamp. Det finns nog ännu lägre än den där opa men det kostar. Kolla dock på den länken jag gav till elfa om du hittar en som är ännu lägre som passar.

21 Jul 2012, 11:46
Profile

Nu har jag twekat och testat vidare, har satt ett 180K motstånd på reverbsidan av mixpoten så man inte kan mixa in så mycket reverb att det börjar brusa allt för mycket, sen har dwellen fått en 150K motstånd till jord så man inte kan dra av den helt utan att poten arbetar inom ett lämpligt område för att justera drivningen av reverbet. Vet inte om detta gjorde att drivingen av reverbet blev kraftigare på fulla spett, inbillar mig det. Kan 250K istället för 100K mot jord göra att det blir högre signal in till LM386:an?

Med dessa moddningar så finns det hopp att med en lite mindre brusig OP så kan nog det nog bli bra. Man kan dock inte få riktigt mycket reverb som i surf men inte så lång därifrån.

Nu är det nog den akustiska-rundgången som är det största problemet vid höga volymer, den är dock mycket bättre sen jag satte in lågpassfiltret på recoverysteget. Funderar som jag tror jag skrivit tidigare på att packa in tanken helt i skummgummi, det borde ju dämpa högre frekvenser. I fallet med rundgången måste man ju på nåt vis fysiskt dämpa mellan högtalaren och fjädrarna i tanken

21 Jul 2012, 17:29
Profile

OK. det verkar som problemet ligger i fel impedansanpassning mellan drivförstärkare och tank.
Din 4FB-någonting tank behöver nominellt 2mA drivström (AC. dvs signal)
LM386 med 9V matning kan lämna max 8Vp-p amplitud på utgången.
Lasten är 1k resistor och drivspolens ca 1.5kOhm
Topp amplitud är 4V, ger 2.8Vrms, med totala lastimpedamsen på 2.5k får vi drygt 1mA drivström i tankens spole.
Där ligger källan till taskig reverb och lågt signal/brus avstånd på returen.
Försök följande:
1. ta bort 1k resistorn på LM386 utgång, eventuellt ersätt den med max 100 Ohm. Det kommer att öka tillgänglig drivström till ca 1.9 mA. Inte optimalt än men i alla fall bättre. Hela 4.5db db bättre.
2. minska den 150k serieresistor du satte i serie med dwell poten till 10k
3. Anslut en seriell RC länk 1.5k + 10uF mellan pinne 1 och 8 på LM386, det ökar drivstegets förstärkning från 20ggr till 50ggr vilket tillåter svagare signal på ingången att driva tanken fullt ut.
Själv skulle jag nog välja en drivspole med ca 200 Ohm impedans att drivas med LM386. Då blir det nog både "normal" reverb och surf för Dick Dale wannabes.
Fram med lödkolven och sniffa lödfluss nu :mrgreen:

Zagray! - test & review

21 Jul 2012, 18:32
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
OK. det verkar som problemet ligger i fel impedansanpassning mellan drivförstärkare och tank.
Din 4FB-någonting tank behöver nominellt 2mA drivström (AC. dvs signal)
LM386 med 9V matning kan lämna max 8Vp-p amplitud på utgången.
Lasten är 1k resistor och drivspolens ca 1.5kOhm
Topp amplitud är 4V, ger 2.8Vrms, med totala lastimpedamsen på 2.5k får vi drygt 1mA drivström i tankens spole.
Där ligger källan till taskig reverb och lågt signal/brus avstånd på returen.
Försök följande:
1. ta bort 1k resistorn på LM386 utgång, eventuellt ersätt den med max 100 Ohm. Det kommer att öka tillgänglig drivström till ca 1.9 mA. Inte optimalt än men i alla fall bättre. Hela 4.5db db bättre.
2. minska den 150k serieresistor du satte i serie med dwell poten till 10k
3. Anslut en seriell RC länk 1.5k + 10uF mellan pinne 1 och 8 på LM386, det ökar drivstegets förstärkning från 20ggr till 50ggr vilket tillåter svagare signal på ingången att driva tanken fullt ut.
Själv skulle jag nog välja en drivspole med ca 200 Ohm impedans att drivas med LM386. Då blir det nog både "normal" reverb och surf för Dick Dale wannabes.
Fram med lödkolven och sniffa lödfluss nu :mrgreen:

Tusen tack Alex!!!!!
Japp då är det bara att värma upp lödkolven igen.

Om jag skall vara ärlig så fattar jag inte så mycket av uträkningen men skit samma, jag tar bort 1K resistorn.

Bara för att det inte skall bli några tveksamheter så har jag satt 150K resistorn mellan lödörat på poten som tidigare gått direkt till jord och jorden. Jag byter den till 10K.

Hur gör man en sån där RC länk? Är det en resistor och en konding i serie mellan ben 1 och 8 eller hur skall den se ut?

Då kanske man skulle ta och beställa en ny tank, TAD har ju billiga tankar som sägs skall vara riktigt bra.

21 Jul 2012, 20:48
Profile

busse wrote:
Hur gör man en sån där RC länk? Är det en resistor och en konding i serie mellan ben 1 och 8?

pinne 1__resistor__(+)konding(-)__pinne 8

Zagray! - test & review

21 Jul 2012, 21:00
Profile WWW

Tack Alex, då blir det till att testa i morgon.

21 Jul 2012, 21:46
Profile

Nu har jag testat, och nu är det annat ljud!!!

Har gjorde det som Alex tipsade om och prövade men revgerbet lät som att stå under Jockfallet med ett flugspö i handen, minst sagt brusade reverbet och framförde allsköns konstiga ljud. Sen betedde det dig konstigt och klippte som jag vet inte vad och då man slog an strängarna så försvann nästan ljudet för att sen komma tillbaka. Lossade då RC länken men inget resultat utan samma oljud och klippande, bytte då ut jumpern som ersatt 1K motståndet på utgången till 100R på utgången och då försvann oljuden och reverbet började bete sig normalt igen, satte tillbaka RC länken och då kom reverbet!

Nu gårt det ju att krana fram riktigt hyggligt med reverb som lever om bra om man drar allt på max. Recoverysteget är lämnat som den var med 680R, 100K motstånd, testade med en 5K pot istället för 680R för att testa att sänka förstärkningen av recoverysteget men då jag skruvat så jag var nöjd och spelat ett tag tog jag och mätte poten och den var ställd på 650R så 680R är nog ungefär var som jag tycker är lagom.

Nu är jag ganska nöjd för tillfället, förhoppningsvis så håller det i sig så det inte bara är nyhetens behag att det funkar som gör att jag tycker att det låter bra.

Skall nu beställa några OPA2134 och testa att byta ut TL072:an mot en sån, förhoppnigsvis blir det lite tystare.

22 Jul 2012, 17:39
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next