View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:29

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP) 
Author Message

Post Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Tjena

Jag är sugen på att köpa mig en färdig byggsats jag kan löda ihop... Dock så är jag helt novis på detta med elektronik och lödning (förutom att byta mickar och så). Men jag är nyfiken och att arbeta med händerna är något naturligt för mig...

Har läst runt en del och kommit fram till att ett MADAMP 15w kit kanske vore något för mig,
http://www.musikding.de/Kits/Madamp-Kit ... :1205.html

Hittade också
http://www.ampmaker.com/store/SE-5a-5W- ... ifier.html
även den verkar spännande... lite mindre komplicerad än madampen

Jag vore tacksam om jag kunde få flera förslag på olika byggsatser som finns på nätet. Helst ska det vara high-gain som madamp A15mk2 ampen
ljudexempel på A15 http://www.madamp.biz/audio/a15_sample2.mp3

Tack på förhand

14 Jul 2012, 19:25
Profile

Post Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Vill du vara seriös så börja med att skaffa en ordentlig lödkolv typ Weller och en multimeter. Det är basen i att lyckas........Lär dig basic felsökning som att mäta spänningar och resistans. Kan du inte detta står du som ett fån när kittet inte fungerar. Det är så jädra lätt att begå ett misstag och kan man inte felsöka är man in deep shit. Man behöver även kunna mäta vissa kritiska saker innan man ens vågar slå på strömmen.....

14 Jul 2012, 20:31
Profile

Japp, multimeter och lödkolv finns, likaså vetskapen hur dom fungerar.. ;)
Clas-ohlson kolven lär väl duga bra?

Angående hur och vad som ska mätas står i bygginstruktionerna i ampmakers 5-wattare (står säkert i madamps instruktioner också)
http://www.ampmaker.com/se-5a-initial-t ... 968-0.html
http://www.ampmaker.com/se-5a-final-testing-970-0.html

:edit: tog bort fel länk

14 Jul 2012, 21:04
Profile

lastchild wrote:

Lycka till......................
Om du tänker löda seriöst hade jag gått upp mig i klass. De där billiga kolvarna brukar vara väldigt kalla och ha dålig ytbeläggning på spetsen.
Jag hade köpt minst en sådan om man inte vill lägga de tusen till för en lödstation. Den kan du byta spets till olika temp med men den som sitter på är perfekt för blyat lod och den håller tempen 370grader oavsett vad du utsätter den för iom att den är temkontrollerad.
http://www.conrad.se/L%d6DKOLV-W61.htm? ... 9%2Fmd5%7D

Last edited by Tubis on 15 Jul 2012, 06:34, edited 1 time in total.

14 Jul 2012, 21:37
Profile
På rörspråk betyder det "ta dig i arslet newbie"...;)

Jag får översätta fritt va?

;)

14 Jul 2012, 21:38

Tubis wrote:
lastchild wrote:

Lycka till......................

Johan nu är du hård!
Det handlar ju hur man hanterar en lödkolv som är viktigt.
Själv har gått tillbaka till vanligt simpel lödkolv när jag "rensar" komponeter på korten, för att sen löda in med min lödstation.

lastchild, om man inte byggt en stärkare innan, så vill jag mena att instrutionerna som kommer med kitet är viktigt.
Ampmaker gör detta bra även Ola Lehart.

14 Jul 2012, 21:46
Profile

Freppezon wrote:
På rörspråk betyder det "ta dig i arslet newbie"...;)

Jag får översätta fritt va?

;)

Nej det betyder det inte. Det betyder att det blir jävligt kasst med en 100kr lödkolv som knappt blir varm och med usel spets med dålig beläggning. Nu skulle ju claes ohlssons kunna vara en av de ytterst få av denna klassen som fungerar hjälpligt men jag bara säger. Har man en bra lödkolv så blir det både roligare och bättre. Det billiga kolvar saknar är framförallt är värme. Och löder man blyfritt blir det ännu svårare.

15 Jul 2012, 06:23
Profile

Tack för synpunkterna tubis!

Dock känns det lite dyrt med en lödkolv för 1000kr, skaffar nog lödstationen för 249kr från conrad istället.

15 Jul 2012, 12:05
Profile

lastchild wrote:
Tack för synpunkterna tubis!

Dock känns det lite dyrt med en lödkolv för 1000kr, skaffar nog lödstationen för 249kr från conrad istället.
Man får vad man betalar för. Jag har en liknande köpt på kjell och co. Den blir visserligen varm men lodet vill inte väta på spetsen vilket försvårar lödningen. Jag var tvungen att köpa något för att laga min Weller, som det går att köpa reservdelar till, så jag använde den bara en gång.......Har du tänkt att fortsätta meka elektronik skulle jag gjort en första investering nu och få det roligare från första början. När vi talar om "Riktiga" lödkolvar är 1000 kr ingenting. Jag har den med trafo till http://www.conrad.se/L%d6DSTATION-WTCP- ... 89_1508030
Och vi är ändå på väldigt billiga grejer.
Saken är den att de där för ett par hundringar är verligen rena rama skiten, vi snakar billigaste tänkbara material, usla spetsar, värmelementen pajar efter några gånger osv.
Men nu ska jag inte äta upp din tråd mer med lödkolvar. Ska du bara göra "ett" projekt så hade inte jag heller gjort någon investering.

15 Jul 2012, 12:24
Profile

köp clas ohlsson stationen!!! har en sådan sen 7-8 år tillbaka o visst lödpennan pajade .. :shock: men jag skruvade upp pennan o insåg att kablarna hade glidit isär = krimpa i hop dem sen har den maskinen gått som en klocka :twisted: :twisted:
angående spetsarna kör dem i en stålborste på stativ.. o värm upp dem ordentligt.. sen fungerar dem som dem skall!!

sen har jag en stanniol station även den köpt på classe ohlsson men det var typ år 1996 o den går fortfarande perfekt .. den brukar jag löda ur komponenter med då den går att få riktigt varm...
den hade jag glömt stänga av under 7 dagar o nätter o den fungerar fortfarande...

15 Jul 2012, 12:42
Profile WWW

zven wrote:
angående spetsarna kör dem i en stålborste på stativ..

:shock:

15 Jul 2012, 13:28
Profile

Jag har byggt en Madamp M15 (med lödkolv från Clas Ohlsson; funkar hur bra som helst). Jag tycker det är bra nybörjarkit. Inte toppkvalitet på komponenterna, men helt OK. 15W-modellerna har ett stort chassi, vilket är praktiskt om man vill experimentera och modda.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

16 Jul 2012, 17:44
Profile

d95err wrote:
Jag har byggt en Madamp M15 (med lödkolv från Clas Ohlsson; funkar hur bra som helst). Jag tycker det är bra nybörjarkit. Inte toppkvalitet på komponenterna, men helt OK. 15W-modellerna har ett stort chassi, vilket är praktiskt om man vill experimentera och modda.

Ok spännande!

Hur tycker du ljudet är? Är den prisvärd alltså..

Låter disten tight och bra om man vräker på gainen för att spela metal?

16 Jul 2012, 18:51
Profile

Jag får bara säga att jag menar inte att det inte "går" att löda med något från Classan. Fast det blir betydligt roligare när varje lödning tar typ 0.5s. Att slipa lödspetsar i borstmaskinen är dock inget man ska göra. Lödspetsar ska inte slipas överhuvudtaget. De ska vara försedda med en beläggning som när den är borta är det dags att byta lödspets. Lödspetsar ska torkas med fuktig trasa eller svamp när de är varma inget annat. Efter 1000timmars lödning ska spetsen forfarande blänka som om den vore ny annars är det något man gör fel eller en skitspets.
http://www.youtube.com/watch?v=4FPGJrzzq_I

16 Jul 2012, 19:28
Profile

Testa ampmaker, tex pp18-36, då har du variant när det gäller uteffekt
Torr marshall s,a,s

(apropå ämne #2, så har jag kjells lödstation. Funkar, och säljs billigare ibland. Men har väl aldrig haft den på lägre än max :shock: )

16 Jul 2012, 20:46
Profile

lastchild wrote:
d95err wrote:

Ok spännande!

Hur tycker du ljudet är? Är den prisvärd alltså..

Låter disten tight och bra om man vräker på gainen för att spela metal?

Verkligen inte!
Madamp M15 är typ AC/DC. Med pedal blir det Judas - Ozzy (80-tal) men inte bastung metal. Den är alldeles för lös i hullet för det. Det finns säkert bra kit för det också, men inte M15. A15, kanske.

Den är sjukt bra till AC/DC. Galet!

/M

18 Jul 2012, 23:00
Profile ICQ WWW

Ok det låter skitbra om man kan få ac/dc ljudet... Det ultimata vore om man fick samma ljud som van halen på första skivan.. fast det kanske måste moddas lite om man ska ha det

19 Jul 2012, 01:25
Profile

Det går prima vågar jag påstå. VH har ju ett traditionellt Marshalljud som inte är beroende av att ha så mycket kraft och stuns i basen som modernare metalartister. Moddning eller pedal skall kunna ge dig ett hyggligt VH-ljud på repvolym.

Enligt min uppfattning är disten inte OK på svag volym på M15. Det kräver nog mycket arbete i försteget för att få till det, men borde gå.

/M

19 Jul 2012, 16:02
Profile ICQ WWW

Jag har provat ampmakers kit och det är lite som att bygga med lego. Verkligen superpedagogiskt steg för steg-förfarande med tydliga bilder och minituösa föklaringar. Är man minsta fingerhändig så klarar man det. Herr Ampmaker är också väldigt serviceminded och hjälpsam.

Kan inte uttala mig om madamp då jag inte provat, säkert också bra.

19 Jul 2012, 17:17
Profile WWW

fergusonanders wrote:
Jag har provat ampmakers kit och det är lite som att bygga med lego. Verkligen superpedagogiskt steg för steg-förfarande med tydliga bilder och minituösa föklaringar. Är man minsta fingerhändig så klarar man det. Herr Ampmaker är också väldigt serviceminded och hjälpsam.

Kan inte uttala mig om madamp då jag inte provat, säkert också bra.

1+
Har testat den som Jonas byggde, och lät jätte bra, letar du AC-DC så har den det!
Sen må vara ampmakers kit är lite dyrare än tyskens, men ampmakers har även bättre komponenter i sin stäkare ( typ swithar mm).
Och en få en bra instruktion HUR man bygger, tycker jag du ska fasta på! (Ett Lenhart har även det fast på Svenska ;) ).

19 Jul 2012, 18:08
Profile

Jag har som komplett nybörjare (åtminstone till att börja med) byggt två Ampmaker-kit, en PP-18 och en SL-18, och det gick galant. Som anges ovan mycket bra instruktioner vilket gör att vem som helst som är normalhändig och lite noggrann får till en utmärkt rörstärkare, som genom en fyrtolva tävlar bra med trummisen om det skulle behövas. Jag har sedan slaktat den ena och gjort om den till ungefär en Marshall 1987/2204-klon (inkluderar ett extra förstegsrör jämfört med original PP-18, vilket PT:n klarar och det redan finns ett hål i chassiet för) med 2 x EL84 i slutsteget (inklusive fixed bias) som blivit tämligen lyckad; Det är nog fr.a. denna som Owe har hört och gillade. Lovar att återkomma med bojenrapport angående denna när jag får tummen ur.

Alltnog, kan inte annat än lovorda Ampmaker-kiten. Barry är också mycket hjälpsam om så skulle behövas. Kiten är som sagt också bra baser för diverse modifieringar som kan vara skoj att komma till så småningom.

Jonas

19 Jul 2012, 20:18
Profile

zven wrote:
köp clas ohlsson stationen!!! har en sådan sen 7-8 år tillbaka o visst lödpennan pajade .. :shock: men jag skruvade upp pennan o insåg att kablarna hade glidit isär = krimpa i hop dem sen har den maskinen gått som en klocka :twisted: :twisted:
angående spetsarna kör dem i en stålborste på stativ.. o värm upp dem ordentligt.. sen fungerar dem som dem skall!...

Håller med.

24 Jul 2012, 21:15
Profile WWW

lastchild wrote:
Jag vore tacksam om jag kunde få flera förslag på olika byggsatser som finns på nätet.

Kolla in ceriatone.com
De har en hel del olika byggsatser. Byggde själv en JCM 800 och är dyngnöjd. Inte bara med själva stärken, men också hur bra de behandlade sina kunder. Svarade snabbt på mail och var hjälpsamma och trevliga.
När stärkaren kom så saknades en mutter till ON-switchen. Nik bad om ursäkt och skickade mig en mutter som damp ner i brevlådan efter bara ett par dagar.
Dessutom kunde de fiffla lite med värdet på paketet som fick ner tullavgifterna en hel del.

27 Jul 2012, 17:16
Profile WWW

arnenym wrote:
zven wrote:
angående spetsarna kör dem i en stålborste på stativ.. o värm upp dem ordentligt.. sen fungerar dem som dem skall!...

Håller med.

Håller inte med. En spets skall väl fungera som den är utan att köra den i stålborste(vad det nu är)? En spets ska ju utsättas för så lite mekanisk åverkan som möjligt för att inte slita på beläggningen som spetsen är belaggd med. Det är ju denna beläggning som ska ge god vätning och värmeöverföring. Ibland ser man tom nötter som går på spetsen med fil :arrow:

27 Jul 2012, 20:18
Profile

Jag tror att vissa kör med en stålsvamp istället för vanlig fuktad svamp.

27 Jul 2012, 20:34
Profile WWW

När jag tänker stålborste så tänker jag sådan här

Image

Och det skulle jag inte sätta min spets i ens om helvetet fryser till is.

28 Jul 2012, 10:57
Profile

Nej, jag tror det ser snarare ut såhär:
Image

..sen så doppar man spetsen i den istället för vanlig svamp. En polare tycker den är bättre för man inte kyler spetsen, men det är inget jag haft något problem med så jag har alltid kört old school style.

28 Jul 2012, 11:13
Profile WWW

Jo men jag menade tidigare uttalanden om att köra spetsen i stålborste. Det där är ju stålull eller ståltrassel eller vad man vill kalla det.
Jag har dock inga problem med kylning av min spets, jag kan saturera den i blöt svamp, den blir omedelbart varm igen. Fast en 100kronors Claesohlsson som tar en halvtimma att värma upp från första början är klart. Då ska man nog använda trassel......

28 Jul 2012, 11:24
Profile

Satsa på Ampmaker om du vill ha en bra nybörjarbyggsats. Jonas erfarenhet är väl uttryckt.
Ceriatone tillhandahåller fina kit men korten är förmonterade. Och det är ju det roligaste.
Weber är ett bra billigt alternativ, men med en del lågbudgetdelar.
TAD har fina men dyra kit.
Madamp är prisvärda, men inte lättbyggda tycker jag. Kabelmaterial svårhanterat. Joxig egen design och layout mm som gör det svårt få detaljhjälp t.ex. här pa Bojen. Inte för nybörjare tycker jag.
Det är min erfarenhet.
//Gunnar

28 Jul 2012, 13:44
Profile

Tubis wrote:
Jo men jag menade tidigare uttalanden om att köra spetsen i stålborste. Det där är ju stålull eller ståltrassel eller vad man vill kalla det.
Jag har dock inga problem med kylning av min spets, jag kan saturera den i blöt svamp, den blir omedelbart varm igen. Fast en 100kronors Claesohlsson som tar en halvtimma att värma upp från första början är klart. Då ska man nog använda trassel......

Känner inte igen problemet som du har haft. det verkar vara så att du haft otur med den du provat. För du har väl provat eftersom du är så tvärsäker på att de är dåliga?
Jag har haft min i 6-7 år och aldrig haft några liknande problem. Reservpennan som jag köpte samtidigt har legat orörd. Sen vlll jag bara påpeka att det finns stålborstar som ser ut som en vanlig borste med skaft. En försiktig borstning på den nya spetsen tar bort den tunna hinnan av nåt skyddsjox de har haft på. - sen fungerr det alldeles utmärkt och man slipper irritera sig de första timmarna man löder innan hinnan är bortbränd.

Nu svarar inte jag nåt mer om lödkolvar i den här tråden som handlar om förstärkar-kit.

28 Jul 2012, 14:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next