View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:39



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Välja rätt säkring 
Author Message

Joined: 24 Jul 2010, 15:54
Posts: 308
Location: Uddevalla
Post Välja rätt säkring
Hej, jag har två förstärkare där det enligt manualen skall vara:
Stärkare 1 (Fender DRRI)
F1A 250V
Frågor
-Är "250V" nominell spänning?
-På Elfa finns det fler parametrar: Brytförmåga och glas eller keramikrör. Vad välja?

Stärkare 2 (Orange Rockerverb)
2 x T500MA
Frågor
-Är det två stycken säkringar samtidigt?
-Nominell spänning, brytförmåga, glas/keramik?


08 Jul 2012, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Välja rätt säkring
På 1 ska du ha en snabb säkring 1A med glasrör

på 2 ska du ha 2st tröga 500mA (glasrör)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


08 Jul 2012, 21:20
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 15:54
Posts: 308
Location: Uddevalla
Post Re: Välja rätt säkring
Ok, tack för ditt svar. Och det här med nominell spänning och brytförmåga?


08 Jul 2012, 21:39
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 15:54
Posts: 308
Location: Uddevalla
Post Re: Välja rätt säkring
Anyone? Tack på förhand...


10 Jul 2012, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Välja rätt säkring
Du behöver nog bara bry dig om de är snabba (fast) eller tröga (slow) se F o T i märkningen

Keramik brukar vara tröga dvs de små av glas med sand eller vad det nu är i dem. De går ju av pga värme.

Svar nominell spänning :Ja
Brytförmåga: Vet ej


10 Jul 2012, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Välja rätt säkring
rudmark wrote:
Du behöver nog bara bry dig om de är snabba (fast) eller tröga (slow) se F o T i märkningen

Keramik brukar vara tröga dvs de små av glas med sand eller vad det nu är i dem. De går ju av pga värme.

Svar nominell spänning :Ja
Brytförmåga: Vet ej


Nu kanske jag har fel i begreppen, men är inte nominell spänning i Sverige: 230V +- 10%

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 11:14
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 15:54
Posts: 308
Location: Uddevalla
Post Re: Välja rätt säkring
Ok, så på Elfas sida väljer jag alltså säkringar för 250 VAC? Brytförmåga då?


11 Jul 2012, 11:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.