View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:37



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Vad ska man ha för oscilloskop? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag är lite sugen på att införskaffa ett scope, gärna beggat då, nytt blir nog för dyrt för fattig man. Jag ska bara felsöka ljudutrustning som det vi pysslar med här så det behöver bara vara minsta funkion för att klara detta.... Något tips eller någon som har ett fungerande att kränga? Vill inte lägga stora summor för det är ju bara för hobbybruk. Är lite rädd att köpa sånt från okända rackare på nätet så man inte får hem ett som är vajsing med....

_________________
Johan Hansson


09 Jul 2012, 18:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
viewtopic.php?f=24&t=69693

Och nej, jag vet nada om oscilloskop...


09 Jul 2012, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Finns ju portabla batteridrivna, jag har sneglat åt det hållet flera gånger men inte kommit till skott ännu.
T.ex. här http://www.electrokit.com/oscilloskop.c267 (scrolla ner).

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


10 Jul 2012, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
http://www.ebay.de/itm/OWON-PDS-5022S-O ... 1e5b586d6a


10 Jul 2012, 14:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag tänkte mig något beggat under eller runt tusingen. Något simpelt men fullt dugligt. Vill nog ha ett normalt och inget pocket Size, tänkte slippa läsglasögonen.
Saken är ju den att jag vet ingenting om olika sorter och vill ju inte köpa grisen i säcken. Ännu bättre är ju om man känner till säljaren så känns det tryggare att det som kommer hem är helt.
Om man kollar på ebay så känns det ju inte helt orealistikt att få ett scope för tusingen eller ännu billigare.....
Men vad ska man ha och hur vet man att man inte får hem ett deffekt...
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... e&_sacat=0

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2012, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag är också intresserad av svar på frågan, vad ska man titta efter?
men på med brillorna Tubis! Här får du ett 500:- förslag
http://www.ebay.de/itm/Mini-Digital-Poc ... 3cc7fd17cd

Kan bli dyrtr att få hem från Staterna ett gammalt vintage skåp....


10 Jul 2012, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag använder ett Trio CO1303D
Ett ganska litet men väl fungerande skop utan konstigheter, bara plugga i och köra.
Det har tjänstgjort hemma hos Folkesson förut så just mitt exemplar har väldig rutin på just gitarrförstärkare :lol:

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 15:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Det blir nog inte lätt att hitta en som specar 500VDC tålighet på ingången. Det är det man bör ha för att den inte skall haverera vid först försöket att kolla rippel på 450V Dc, ännu värre ser det ut på slutstegsrörens anoder, där rider sådär 300V signal amplitud uppe på DC, det blir ofta nära 800V topp.
Billiga skop tål oftast 300V, då får man skaffa högspänningprob, den går på ca 1000:- och över.
Köp inte från USA: de är oftast inte omkopplingsbara för 230V och proberna antingen saknas eller är skadade. Sedan tillkommer frakt osv. Det är lika bra att sätta ribban på 3-4000:- och köpa riktigta prylar, tex Tektronix 465 och liknande. Mätinstrument skall man inte snåla med. Leta i Tyskland t.ex.
Tyvärr har Sveriges bästa varuhus för begagnade mätinstrument i Gävle (mjs-electronics) lagt ner verksamheten utan att berätta för kunderna om vem som har tagit över lagret. Bofors hade också en avdelning som sålde utgångna instrument men den verkar också ha försvunnit.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Jul 2012, 15:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag måste ändå köpa prober förmodligen så då känns 1000 spänn inte så farligt om scopet blir billigt. Det där med att snåla tycker jag verkar okej när det är rätt grova mätningar man sysslar med. Man klarar ju tex sig på en multimeter för 200spänn.

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2012, 19:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
100:1 2.5kV borde väl räcka?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19212

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2012, 19:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Ingen som har något att kränga? Vill ha två kanaler. Vågar inte handla på blocket speciellt inte när man inte ens vet att det heter "ett felfritt" och inte "en felfri".
http://www.blocket.se/stockholm/Oscillo ... ?ca=15&w=3
Annars tror jag något sådant är helt okej för mig. Fixar propar för ändamålet.

_________________
Johan Hansson


11 Jul 2012, 22:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag har 3 eller 4 st i olika skick och klass, kan provstarta och se vad som funkar så kanske jag får tummen ur och börjar använda nåt själv.

_________________
/Roger


11 Jul 2012, 22:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
det räcker med 50mhz scoope o jag rek tektronix bra grejor...

prober 10*1 räcker dvs mitt scope tål 300 volt med 1-1 prob men med 10ggr proben så tål den 1000 volt !

mer klarar inte isolatorn i proben

hade turen att få mitt gratis för 7 år sen :mrgreen: den hade tjänstgjort på en mätarverkstad där dem kalibrerade elmätare..

så den var nyservad o klar o certifierad

ett sådant har jag se nedan


http://www.ebay.com/itm/Tektronix-2235- ... 4d02c8e8ab

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


11 Jul 2012, 23:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Vad ska man ha för oscilloskop?
Jag har ett Tektronix 465 genomgången o kalibrerat. Kan säljas om jag får ett bra pris. Har också ett Hitachi 112 (tror jag det heter) som också kan säljas.

_________________
Hasse.


11 Jul 2012, 23:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.