|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Vad kan Bojarna om skor?
I några trådar har Bojare visat stora kunskaper i fråga om herrskor. Frågan nu gäller det damskor(!). Vilka märken gäller för damer som inte vill handla sina pumps eller slingbacks på Vagabond. Inga extrema skor vad avser form eller pris utan vanliga klassiska damskor men med stil. Bara för att klargöra - skorna är inte till mig.  Ut ur garderoben nu eller fråga frun/sambon/flickvännen. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 10 Jul 2012, 10:37 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Vad kan Bojarna om skor?
Min skogalna dotter meddelar att Scorette har bra kvalla för vettiga pengar. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 10 Jul 2012, 10:56 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Min skogalna dotter meddelar att Scorette har bra kvalla för vettiga pengar.  Hmm, Scorett säljer väl just en hel del Vagabond?
|
| 10 Jul 2012, 13:21 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Min skogalna dotter meddelar att Scorette har bra kvalla för vettiga pengar.  Hmm, Scorett säljer väl just en hel del Vagabond? Fråga inte mig, jag vet inte ett smack om skor eller skobutiker. 
|
| 10 Jul 2012, 14:01 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
min hustru är (nästan lika) skogalen som jag. Hon hävdar att Bally, Tod´s och Loake är tre bra märken och jag är böjd att hålla med. Andra märken som hon just nu ropar över axeln att jag också bör nämna är Ferragamo (finskor) samt Clarks och Sebago (fritid/promenad). Bra kvalitet och skor med stil och rätt tillverkningssätt. På vintern har man dock inte Bally, framförallt inte s.k. curlingkängor. Det var på 70-talet man hade sånt. På vintern när det är snö har man RedWings, vilket f.ö gäller även för män. Eller om det inte är så mycket snö, då har man tex R.M. Williams chelsea boots Så det så 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 11 Jul 2012, 17:50 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: min hustru är (nästan lika) skogalen som jag. Hon hävdar att Bally, Tod´s och Loake är tre bra märken och jag är böjd att hålla med. Andra märken som hon just nu ropar över axeln att jag också bör nämna är Ferragamo (finskor) samt Clarks och Sebago (fritid/promenad). Bra kvalitet och skor med stil och rätt tillverkningssätt. På vintern har man dock inte Bally, framförallt inte s.k. curlingkängor. Det var på 70-talet man hade sånt. På vintern när det är snö har man RedWings, vilket f.ö gäller även för män. Eller om det inte är så mycket snö, då har man tex R.M. Williams chelsea boots Så det så  Men hörru, curlingskor har ju en glidsula av teflon och en sula med rågummi. Det måste ju vara ypperligt när man ska ta sig fram på vintern! 
|
| 11 Jul 2012, 17:54 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: min hustru är (nästan lika) skogalen som jag. Hon hävdar att Bally, Tod´s och Loake är tre bra märken och jag är böjd att hålla med. Andra märken som hon just nu ropar över axeln att jag också bör nämna är Ferragamo (finskor) samt Clarks och Sebago (fritid/promenad). Bra kvalitet och skor med stil och rätt tillverkningssätt. På vintern har man dock inte Bally, framförallt inte s.k. curlingkängor. Det var på 70-talet man hade sånt. På vintern när det är snö har man RedWings, vilket f.ö gäller även för män. Eller om det inte är så mycket snö, då har man tex R.M. Williams chelsea boots Så det så  Tck för tipsen. Bally är ju ett klassiskt märke men de hade inte särskilt stort urval av pumps men det kanske är jag som måste sätta på mig nya glasögon.  Tod's associerar jag med fransklärartypen (skor av loafertyp) - lite strängt och med ordning och reda. (Loafers är väl 1970-tal så det skriker om det?  ) På hemsidan fanns en del som passar upp till en ålder av 25 år men inte en dag efter det.  Loake damskor hittar jag inga alls. Bally curlingkängor dog definitivt när de bytte rågummisulan mot en i plast (de har mönstrad sula) i början av 1990-talet men det är en annan historia. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 11 Jul 2012, 19:17 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: min hustru är (nästan lika) skogalen som jag. Hon hävdar att Bally, Tod´s och Loake är tre bra märken och jag är böjd att hålla med. Andra märken som hon just nu ropar över axeln att jag också bör nämna är Ferragamo (finskor) samt Clarks och Sebago (fritid/promenad). Bra kvalitet och skor med stil och rätt tillverkningssätt. På vintern har man dock inte Bally, framförallt inte s.k. curlingkängor. Det var på 70-talet man hade sånt. På vintern när det är snö har man RedWings, vilket f.ö gäller även för män. Eller om det inte är så mycket snö, då har man tex R.M. Williams chelsea boots Så det så  Tck för tipsen. Bally är ju ett klassiskt märke men de hade inte särskilt stort urval av pumps men det kanske är jag som måste sätta på mig nya glasögon.  Tod's associerar jag med fransklärartypen (skor av loafertyp) - lite strängt och med ordning och reda. (Loafers är väl 1970-tal så det skriker om det?  ) På hemsidan fanns en del som passar upp till en ålder av 25 år men inte en dag efter det.  Loake damskor hittar jag inga alls. Bally curlingkängor dog definitivt när de bytte rågummisulan mot en i plast (de har mönstrad sula) i början av 1990-talet men det är en annan historia. /R frågan gällde klassiska damskor med stil. Loafers är klassiskt  Bally har ett omfattande sortiment av pumps och slingbacks, detta gäller även Salvatore Ferragamo. De andra exemplen var mer avsedda som tips på skor för andra tillfällen men med bra kvalitet. Tods bilskor har hög trendfaktor och visst tillverkar Loake dampjuck, det gäller bara att kolla i rätt butiker  Fransklärarinnor köper inte Tods, de vet inte vad det är och köper sina skor på Din Sko, Wedins eller Scorette. Ok det med, för en fransklärare, men man får vad man betalar för. I dessa butiker knappt ens det trots de låga priserna. Kvalitet lönar sig alltid, men det vet jag ju att du vet 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 12 Jul 2012, 07:40 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: frågan gällde klassiska damskor med stil. Loafers är klassiskt  Bally har ett omfattande sortiment av pumps och slingbacks, detta gäller även Salvatore Ferragamo. De andra exemplen var mer avsedda som tips på skor för andra tillfällen men med bra kvalitet. Tods bilskor har hög trendfaktor och visst tillverkar Loake dampjuck, det gäller bara att kolla i rätt butiker  Fransklärarinnor köper inte Tods, de vet inte vad det är och köper sina skor på Din Sko, Wedins eller Scorette. Ok det med, för en fransklärare, men man får vad man betalar för. I dessa butiker knappt ens det trots de låga priserna. Kvalitet lönar sig alltid, men det vet jag ju att du vet  Svarta eller oxblodsloafers med låg klack ('penny loafers') är tidigt 1980-tal (andra typer kan dock vara klassiska men de ska vara smäckrare och ha högre klack).  Kanske är tillbaka liksom seglarskor.  Bilskor har väl bara nyrika och italienska strandraggare?  Mina fransklärare var mycket modemedvetna och sofistikerade. De hade (på den tiden) veckad kjol som aldrig var för kort alternativt mörka långbyxor, loafers eller pumps, blus med lagom krås (eller 'knytblus') och tunn kofta i lamull eller en snitsig kavaj. Det halvlånga håret var ofta uppsatt i en hästsvans. De såg ut som om de jobbade på en bättre advokatbyrå eller på UD och skulle aldrig ens titta åt Min Sko eller Wedins. Just Tod's (om det nu var Tod's  ) associerar jag med dessa fransklärare. Tysklärarna klädde sig mer jordnära. Kanske var det tiden och platsen jag fick mina intryck ifrån för jag har sett fransklärare med 'bibliotikarie-looken' också (inget ont om dem  ). Loake damskor hittar jag inte på deras hemsida och Bally's hemsida visade inte så många pumps som jag hade önskat. Salvatore Ferragamo kräver en del av sin bärare men snyggt på rätt person. Sökningen fortsätter... /R
|
| 12 Jul 2012, 12:40 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|