View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 00:41

Reply to topic  [ 13 posts ] 
När dags för stärkarservice? 
Author Message

Post När dags för stärkarservice?
Det känns som att min stärkare börjar bli rätt trött. Är en fender hot rod deluxe som jag haft något år och gigat en hel del med och fått många speltimmar. Den känns trött och trist och som att den tappat attack, eller spänst på nåt vis. Dessutom får den fnatt om man lutar den bakåt. Då låter det som att högtalaren är spräckt fast den inte är det. Det i sig är väl värt en service men tänkte mest på att hur vet man när det är dags för rörbyte/service?

08 Jul 2012, 15:05
Profile

Post Re: När dags för stärkarservice?
spelar du mycket så gör det en gång i halvåret. Spelar du lite mindre så en gång om året. Då är man på den säkra sidan.

08 Jul 2012, 15:55
Profile

Vad ser du som mycket? En gång i halvåret låter väldigt ofta tycker jag. Gör väl ca 30-40 gigs per år.
Edit: menar du även rörbyte?

08 Jul 2012, 16:09
Profile

Då får man nog ligga i med speltimmar om man ska byta så ofta typ varje dag flera timmar och det är enbart slutrör i sådana fall. Men eftersom den låter som den gör så är det ju dax för någon form av fix...köpte du den ny? Jag känner en som repat två ggr i veckan i 10år och den kickkar fortfarande med samma rör. Jag tror det beror extremt mycket på rörkvalitet med............

08 Jul 2012, 17:17
Profile

Köpte den beggad för typ tre år sen och vet inte riktigt hur fräscha rör den hade då. Tänkte om det finns några särskilda symtom så att säga som visar att dom börjar bli dåliga. Nåväl, just nu behöver den servas men kan vara bra för framtiden att veta vad man ska kolla efter. Eller så kör man en årlig service bara.

08 Jul 2012, 17:42
Profile

Jag menade byte av slutrör. Om man som jag har stärkaren igång varje dag och spelar någon timme så tycker jag inte alls en gång i halvåret är för mycket. Annars räcker det en gång om året.

Syftet med att byta så ofta är inte nödvändigtvis att slutrören är slutkörda då, utan just att jag gärna undviker att stärkaren börjar låta sunkigt och får kortslutning i ett rör för att det mattas av. Bättre att byta för tidigt än för sent alltså.

[EDIT: ska ju kanske tillägga att jag kör med nyproducerade rör från JJ eller Mullard (oftast JJ, men jag har något set Mullard som ligger och jag kan ju lika bra använda dom innan jag köper nytt). Jag har inte vågat stoppa i mina Mullard xf3 än.

08 Jul 2012, 17:49
Profile

Problemet är att man lätt vaggas in i de där trötta rören och märker det inte förrän det är riktigt trött. Det enda är väl mätning av effekt och frekvensrespons för att veta när det börjar bli lite dax att byta....Annarsa får man helt enkel göra det med jämna mellanrum och hur ofta är nog svårt att säga....timmar igång, hur hårt dom körs och fabrikat är tre prametrar för mycket att ens gissa..... :?

08 Jul 2012, 18:09
Profile

Om man meckar själv kan med fördel ha ett frächt referenspar rör. Om man tycker eller tror det är dags för rörbyte langar man i sitt fräscha par, jämför om det låter bättre. Om inte kör vidare på det gamla paret. Så gör jag ofta, kanske efter 100-200 speltimmar. Det tar 15 minuter.
Inte sällan visar det sig att det gamla paret håller ytterligare många timmar. Jag har just nu t.ex. ett TAD 6L6 WGC STR i en av mina Bassman som jag bytt ut o tillbaka flera ganger. De här säkert tuffat 4-500 timmar.
/Gunnar

08 Jul 2012, 19:10
Profile

Egentligen bör man göra en översyn av förstärkaren lika ofta som man blir kallad till tandhygienisten. Det blir totalt sett billigast i längden om inte väntar tills den havererar.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

08 Jul 2012, 20:35
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Egentligen bör man göra en översyn av förstärkaren lika ofta som man blir kallad till tandhygienisten. Det blir totalt sett billigast i längden om inte väntar tills den havererar.

Har inte vart hos tandläkaren på 11år and counting.......

08 Jul 2012, 20:36
Profile

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:

Har inte vart hos tandläkaren på 11år and counting.......

Och jag är där varje år :wink:

08 Jul 2012, 20:57
Profile

nilo wrote:

Sits jag var där hade jag väntat sex år. Inte ett hål. Anledningen att jag gick dit då var att jag ville byta ut mina två amalgamfyllningar jag fått när jag var 8. De enda noterade hålen hittills. Tandläkaren jag gick till sa dock att jag förmodligen inte hade haft några verkliga hål då heller men på den tiden lagade de varenda liten grop i tänderna :evil:
Med andra ord så noterar vi noll hål ålder 36....fast jag vet ju inte säkertt hur det är nu men det gör inte ont någonstans.......så går det när man inte trycker i sig sötsaker........

08 Jul 2012, 21:08
Profile

Tubis wrote:
nilo wrote:

Sits jag var där hade jag väntat sex år. Inte ett hål. Anledningen att jag gick dit då var att jag ville byta ut mina två amalgamfyllningar jag fått när jag var 8. De enda noterade hålen hittills. Tandläkaren jag gick till sa dock att jag förmodligen inte hade haft några verkliga hål då heller men på den tiden lagade de varenda liten grop i tänderna :evil:
Med andra ord så noterar vi noll hål ålder 36....fast jag vet ju inte säkertt hur det är nu men det gör inte ont någonstans.......så går det när man inte trycker i sig sötsaker........

Nej, håller man efter sina prylar så håller de ju. Det gäller såväl gaddar som rörstärkare :D

08 Jul 2012, 23:06
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]